Chockat tandläkaren
Idag har jag varit på min årliga kontroll hos tandläkaren.
Fråga, påstående ett:
Du använder väl fluorskölj.
-Nej
Men då använder du väl fluortandkräm.
-Nej.
Nu såg ta ndläkaren rejält chockad och förvånad ut.
Köper du din tandkräm på apoteket?
-Nej på hälsokosten.
Melannrumstandborste?
-Tandtråd och tandstickor.
Då ska vi röntga.
-Nej, jag vill dra ut till att göra det vartannat år. Jag har haft en stabil tandhälsa de senaste åren.
Ok, nu började jag bli lite nervös och sa till tandläkaren att det skulle vara lite jobbigt om hon hittade hål i mina tänder.
Så, till verket: undersökning.
Inga hål, lite tandsten som togs bort. Sen sa jag att jag äter minimalt med kolhydrater så det blir inget socker i munnen som ger hål.
Jag gick nöjd 
därifrån 510 kr fattigare.
Bra, då ska jag neka röntgen nästa gång också.

Jag har precis varit på årlig koll, 660,- tog han, det var en rejäl skillnad mot 510,-!
Inga hål eller andra problem, knappt någon tandsten eftersom jag gör oilpulling.
Tror jag ska byta till en billigare tandläkare och kolla vartannat år i stället.
Agneta
Konichiwa, staten ger ett tandvårdsbidrag på 150 kr/år för de som är över 30 år och 300 kr/år för de som är under 30. Detta bidrag kan man spara i två år, så går man inte varje år kan man alltså få ett bidrag på 300 kr eller 600 kr sammanlagt. Kanske hade du bara ett bidrag att använda vid besöket hos tandläkaren?
Vad är oilpulling?
#3 hur kan man använda det bidraget? (frågar en som inte varit hos tandläkaren på drygt 7 år…)
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Var nyligen till tandläkaren. Går vartannat år och håller koll på ca 14 hål som uppkom när jag var tonåring och drack mycket cola. Jag har aldrig lagat något men har väldigt tätt mellan tänderna så det uppstår lätt hål. Har haft dem under kontroll i över 10 år nu och det har inte funnits anledning att laga. Nu vid senaste besöket hade 4 st "läkt" och några hade blivit mindre.
Jag är inte speciellt noggran med tandtråd och jag borstar oftast bara tänderna på kvällen. Trots det så hade jag ingen tandsten alls den här gången, och som sagt hade flera hål läkt. Antar att det är mina två år på LCHF som gjort susen. :) Hoppas fler kan "läka" bort till nästa gång.
Hur som helst så var det gratis (två sparade bidrag), så jag var nöjd!
Egentligen är det tandläkaren som ska föreslå ett uppehåll med rtg, har man fina tänder år efter år med små hål som ej blir större så ska man hoppa över.
Det är även så att röntgen dosen har minimerats sen förr, eg. inget farligt.
Hål försvinner ej, däremot kan de små läka ut och man ser dessa fortfarande på röntgen, fast då utan progression.
Fluor är alltid bra att tillföra, eftersom tänder och fyllningar blir äldre, då behövs fluor. Där bakterier kommer in, kommer ochså fluoret in. Där bakterier får stanna utan användning av tandtråd bildas det hål, därför bra med fluor+plackers dagl.
själv funderar jag på att sluta med fluor efter allt hemskt jag läst. Kan jag bara hitta en tandkräm mot illningar utan fluor så…

Tack tankgirl, då slapp jag leta reda på den tråden :-)
Jag gillar verkligen oilpulling. Kör varannan dag nu och tänderna känns polerade, lena och rena. Man märker verkligen skillnad!
Shelbyyy: du har rätt, hade glömt att jag fick det avdraget när jag tuggade sönder en tand för ett halvår sen. Åt fröbröd med en sten i :-((
Så priset är nog detsamma hos min tandläkare.
Agneta
#7 Fluor är ingenting man måste ha, det är bara propaganda från tandläkare och industrin som hade fluor över och ville ha avkastning för det. Fluor ger snarare problem, bla med tänderna då det visst gör emaljen hårdare men också skörare. Men det har absolut ingenting med bakterier att göra.
Alltså, jag blir grinfärdig varje gång jag går till tandläkaren. De vägrar undersöka mig utan röntgen och jag tjafsar och tjafsar. Jag har precis varit och hann inte mer än hem - efter att ha gett med mig - innan jag läste på Text-TV att den vanligaste cancerformen som drabbar huvudet beror på tandröntgen. Tänk en annan som är född i Lappland på 50-talet, varje år stjärnröntgen då de strålade hela kroppen i gamla, stora bås. Jag VILL inte röntgas!!
Jag äter kolhydratreducerat och har aldrig hål, sedan åratal tillbaka. "Men det kan finnas infektioner under lagningarna…" .
Jag har tagit bort de flesta amalgamlagningarna, de hade ändå exploderat. Det är då också ett skit för kroppen. På vissa håll är det små stumpar kvar av tänderna.
Jag avskyr att gå till tandläkaren. Denna undersökning kostade mig 775:- för de var tvungna ta bort tandsten (vilket jag är tacksam för att de hann fixa åt mig, förstås!). Och då hade de ändå avräknat 300:- !
Inte kan en tandläkare tving dig till rtg! Bor du så till att det inte finns flera att välja bland? Hur som helst så kan det bara inte vara möjligt att de kan tvinga dig. Stå på dig, lycka till nästa gång.
#5 Det kommer upp automatiskt när du ska betala hos tandläkaren du varit på besök hos. 
#14 Hm… kanske värt att boka ett besök då ^^ (innan man fyller 30 :p)
tistelflikkan
Fluor är giftigt i stora doser, inte i tandkräm el när du fluxar. Det var stor skillnad på tandhälsan då det kom 1963. Åren som följde försvann sjukdomen karies från de flestas munnar. Endast de som inte använde fluor i tandkräm el. pga okunskap, fortsatte att få nya hål.
Fluor gör inte tänderna sköra utan läker små hål !!
Däremot röntgen bestämmer du själv om och när du vill ta dem. Fast för att få valuta för dina pengar så kan tandläkaren säga att du inte har hål under fyllningarna med garanti annars blir det bara kliniskt alltså det som man ser i munnen.
Amalgamfyllningar kan inte explodera, däremot fraktureras, bitas i sönder.
Det fina med lågkolhydratkost är att man inte får någon karies att tala om, och således behövs ingen fluortandkräm. Stenåldersmänniskorna hade inte ens tillgång till tandborstar, men de drabbades inte av hål eller tandlossning.
#16 Jag lovar tandläkaren sagt exakt " Vi jobbar inte så här ". Angående pekpinnen: Ursäkta om jag använt ordet explodera där det inte passar dig, men jag tycker nog att jag får beskriva det som jag vill. Det är min mun och mina tänder och min upplevelse.
OK, men om du skriver här är du allmän och därmed får jag kommentera. Jag inom tandvården menar inget illa och vill inte ta ifrån dig din upplevelse, däremot är det lärorikt för mig att ta del av en sån här konversation för att veta mer hur jag ska bemöta mina patienter. Så lizaohman no hard feelings.
Om nån är intresserad av att läsa mer om fluor, läs detta: http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html
Fullt av referenser FYI :)

Ang inläggen om priset, i mitt landsting har vi frisktandvård. Jag betalar ca 50 kr i månaden så 600 kr kostar det per år. Men å andra sidan kan jag gå dit så ofta jag vill för dem 600 kr. 
#21 det har vi här med, jag har tänkt att jag ska boka in ett besök för att se var jag skulle ligga i pristrappan men efter att inte ha varit hos tandläkaren på över 7 år så är jag lite orolig… har dock alltid haft bra tänder, några små slarvhål på mjölktänderna för att jag var trotsig och ibland vägrade tandborsten och tänderna har behövt justeras med räls pga de satt fel, men efter det har det aldrig varit några problem. jag tror egentligen inte det är något problem men tänk om lixom :/ som student/arbetssökande så skulle det vara förödande med en hög tandläkarräkning. ska dock ringa och kolla nu när jag fått veta om det här bidraget!! mycket bra tips :)
tistelflikkan
Man får inte hål i tänderna för att man låter bli att borsta dem.
Min son, drygt 30, borstar i stort sett aldrig sina tänder, och han har inga hål.
För flera år sedan fick jag en massa hål på samma gång (i stort sett), nu är det flera år sen jag hade något hål alls. Jag borstar tänderna på samma sätt, numera bara en gång om dagen.
Fluor använder jag inte, och behöver inte heller. Blotta misstanken att fluor skulle ersätta jod i kroppen, får mig att avstå, eftersom jag har trassel med ämnesomsättningen.
visst får "man" hål i tänderna om man låter bli att borsta dem…. som vanligt 'är det rätt individuellt… men på ett invandrartätt område i stan här har man sen några år tandborstning på förskolan för att förbättra tandhälsan och det gör verkan! (antar att det inte bara är borstningen mitt på dagen som hjälper till utan att de även börjar borsta hemma) Många invandrarbarn har väldigt dåliga tänder och vår hantering med tandborstning från unga år har ju istort sett fått bort dåliga tänder bland "svenska" barn. Jag har jobbat på väldigt många olika ställen och knappt sett ett svenskt barn med usla tänder (undantag finns förstps) medan jag sett väldigt många invandrarbarn som har bara svarta stumpar.
Sedan är det också så att somliga får dåliga tänder trots noggrann skötsel och andra får inga hål oavsett men generellt är det skillnad på dem som borstar och de som inte gör det. Givetvis med vår kost blir det mindre hål men nu menar jag ggemene man som äter "normalkost".

Hm… 2 söner som inte vet vad en tandborste är, över 40 nu, inga hål och inga gener ifrån mig som haft massor med hål trots tandborstning.
Kan det ligga i generna, en pappa som har kanontänder eller är det snusen som hjälper dem
att hålla fina tänder?
#25 Har bröder som snusar och de verkar aldrig få hål. Dock så är de rädda för tandläkaren då de fick massa tänder utdragna som småbarn, så de går väldigt sällan. Men hålen verkar aldrig komma. Dock så är deras tandkött inte det fränaste.
Själv har jag märkt av att ett stort hål som jag upptäckte för några veckor sen i min ena visdomstand (växer snett, så jag har inte full koll på hur de ser ut förrän de vill ploppa ut lite till), och jag var livrädd för att jag skulle behöva dra ut tanden inom snar framtid. Men till min förvåning så såg hålet inte alls lika illa ut i morse när jag drog fram ficklampan och gapade. Var mindre och inte alls lika svart. Kanske jag slipper skära bort den tanden :)