Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 2127 ggr
Bullan
0

Bantarbiffar...igen.

Någon som har tips på hur man ska få biffarna att bli mera "goda"?

När jag gör dem så blir de så hårda och kompaktaGeneradönskar jag kunde få dem mera i köttfärslimpa-konsistens. Lite porösare i  konsistensen men ändå så att de håller ihop.

Nån som kan ge mig bra tips för att få dem så?

Tänkte försöka ge mig in på åtminstonde 1 strikt fakirvecka….men då krävs det litet godare biffar än de jag lyckats med hittills.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Margareta
0

Gör dem i ugnen så kanske de blir lösare?

Numer pensionär i Nynäshamn

Tanten
0

Mitt sätt är att till 2 kg köttfärs blanda i 5 ägg (de är ju likvärdigamedkött om jag förstått SSS rätt) några krossade vitlökar, kryddblandning efter dagens humör, 3 dl riven ost och 2 dl grädde. Sedan rör jag om ordentligt och steker i smör.

Bryner först på båda sidor och sedan lock på stekpannan så att de blir ordentligt genomstekta, långsamt.   SkrattandeMen, det förstås, alla kan ju inte steka på vedspis.allt blir ju godare då

Mervi
0

Jag gjorde mina med blandfärs, ca 1 kg + 2 ägg och kryddor. De blev jättegoda. Jag gjorde även en köttfärslimpa, orkade inte steka dubbelsats biffar.

Gittan-Xyz
0

Jag gjorde denna jättegoda bantarbiffsvariant som man bara rör ihop och lägger i ugnsfast form och sedan skär i fyrkanter när den är klar. Sambon tog t o m om! (Tyvärr inte mitt eget recept, det är en annan LCHF:are på ett annat forum som delat med sig.)

fläskfärs (storpack)

stekt bacon (2 pkt)

2 ägg

250 gr keso

lite bladspenat

lite purjo

riven ost (Västerbotten)

salt och peppar (gott med mycket svartpeppar!)

Stek baconet och klipp det i små bitar. Blanda ihop ingredienserna och lägg smeten i en stor smord ugnsform.
In i ugnen (200-225gr) i 15 min på mittersta falsen, tag ut och häll över mer riven ost. Sätt in den ytterligare 35 min, på nedersta falsen, tills den fått fin färg. Gärna ytterligare 5-10 min med folie över för att få den genomstekt.
Gott med sallad med vinäger till!

Livia
0

Krossa fläsksvålar i matberedaren och använd det som ströbröd, dvs häll på grädde och låt svälla. Blanda i det i färsen, så blir det inte så kompakt och "köttigt".

Anna-Elsa
0

Hur kom du på det, Livia ? Låter ju perfekt, för det blir lätt kompakt. Det ska jag göra så fort det passar sig.Glad

Ayla
0

Gittan: hur mycket fläskfärs använder du? DETTA ska bli super gott att göra! toppen att ha med sig som lunch varje dag! har lite problem med den biten eftersom jag alltid glömmer att ta med mig mat…dock hade jag med mig egna biffar hela förra veckan och det gick bra och jag tröttnade INTE…

Gittan-Xyz
0

Ayla, ja tyvärr vet jag inte vilken vikt det står på paketet, tänkte själv kika i kyldisken nästa gång jag går till Willy's så att jag kan få in det i receptet, för det är där jag köpte den. Men en storpack var det, kanske 2 kg? Jag kollar, men jag tror att de stora förpackningarna är lika stora överallt. Jag har nog bara sett liten och stor - låter det dumt?

Tog ut 2 portioner ur frysen i går kväll som vi ska ha till middag i kväll. Det doftar så gott i kylen! Jag längtar hem… Mmmm! Och det var ju så enkelt och snabbt att göra! Förr rullade jag köttbullar - tog en hel kväll. Fy vad trist!

Livia
0

Anna-Elsa, tipset kommer från en dansk Atkins-kokbok.

Dansk som jag är, har jag givetvis alltid gillat "flæskesvær". Cool

Ann.A
0

Gittan och Ayla: Jag skrev in ett recept på Rasa i vikt forum,kan det vara den?

Hur som haver så var det ca 1.2-1.5kg fläsk el blandfärs i det storpacket.

Sist hade jag 1pkt bacon men det blir ju klart godare med 2pkt.

Vill man lyxa till det så kan man blanda i en liten burk med creme fraiche i smeten. 

Ikväll blev det en gratäng till, sååå smidigt!

Gittan-Xyz
0

Ann.A, Ja, det är därifrån! Det är "nästan som din mammas köttfärspaj"! Jättegod. Nu har jag äntligen sett att storpacken jag använde ligger på ca 2,5 kg. Jaså, du hade bara 1,2-1,5 kg, då borde det ju varit fler ägg, kanske 4? Och mer keso. Jag användes nästan en hel Västerbotten. Spenat hade jag ingen hemma och har glömt att köpa nu också. Jag hade 23%-ig fläskfärs och det flöt av fett i formen, så mycket att vi inte kunde äta det utan det blev en bytta som jag frös in (hoppas det är ok) för kommande bruk.

Ja, det var verkligen den smidigaste rätt jag någonsin lagat.

folke
0

Jag brukar som ni säger här köra dem i ugnen,,,, som en köttpudding.. 

Jag brukar blanda med lite stark tacosås så smakar det gott…

Räcka ut tungan

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Ayla
0

i söndags gjorde jag den fantastiska köttlådan :) den har mannen och jag ätit varje dag till lunch denna veckan! perfekt med lite grönsallad o dressing till :) och oj vad mätt man blir!

Gittan-Xyz
0

Jag ska göra en ny laddning (2,5 kg) i helgen! Taco låter spännande!

folke
0

Jag tar stark sås, för då behöver jag behöver jag inte ta så mycket…..  jag vet ju inte vad de petar i de burkarna så det känns tryggare att använda lite……

Brukar lyxa till puddingen enl recept:

1 kilo köttfärs

100 - 150 gram lök  som jag steker först

en liten burk champinjoner som jag också steker (I smör)

2 ägg

150 - 200 gram stark Tacosås (en halv burk).. 

Peppar och salt efter tycke å smak…

Blanda alltihopa gärna för hand, (Kladdar gott) och stoppa det i en smörad form,

In ugnen 200 grader i 50 minuter till 1 timme.

Det blir 4 portioner för mig…..

Mumsigt !

Brukar även göra köttfärssås med tacosås och grädde…

Gittan-Xyz
0

Köper man inte Taco i en liten flaska? Nej, nu tänker jag på Tabasco! Vet inte vad Taco är för nåt.

folke
0

Mexikansk rätt med torrt u-format bröd som man fyller med köttfärs och grönsaker å sånt….

Hittade en länk !!!

Bullan
0

Hihi…ska äta Tacos ikväll…på LCHF-vis såklart! Är juh sååå gott:)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Margareta
0

När vi äter tacos viker mannen och jag in fyllningen i stora isbergssalladsblad. Fungerar minst lika bra…

zeretki
0

Med ägg blir de nog mjukare i konsistensen? Ev. grädde i färsen…

Ann.A
0

Gittan: Visst kan du ha mer keso och ägg i. Sist hade jag blandfärs och när jag tog ut den ur ugnen så flöt det fett och vätska,men dagen efter så var den helt ok.

Det bästa av allt var att jag gick ner i vikt av k-färsgratängen+ extra smör på, så nu blir det nya tag igen imorgon. 

Ja, tacosås måste jag testa att ha i.

Gittan-Xyz
0

Gjorde en ny laddning i går, så nu väntar 10-12 portioner där hemma. Praktiskt! Jag är dig evigt tacksam för receptet, AnnK!

mrsAngel
0

antar att äggen i färsen skall göra den mer proteinrik? personligen gillar jag inte färs med ägg, häller bara grädde rätt ner i färsen. blir porösa biffar.

Gittan-Xyz
0

Och i går skar jag upp den och la den i portionspåsar efter att vi ätit den till middag. Det blir 16 portioner om man tar 2,5 kg färs, som jag gjorde, men utökar till 4 ägg och ett stort paket keso. Härligt att ha i frysen. 1,5 purjolök, 2 pkt bacon och en hel Västerbotten. Jag fick köra i två omgångar i matberedaren, men sedan var det bara att bre ut allt i en stor ugnsform. Härligt att ha LCHF-middag för två veckor framåt!

Bullan
0

Puttar upp den åt dej shintaida!

Ann.A
0

Gittan: Imorgon blir det en ny laddning.. Längtar!! 

Jag håller med dig att det är härligt att ha färdig mat att bara tina upp,värma och äta. Då hinner man inte tänka dumma tankar om onyttig mat, helt plötsligt är man mätt igen Skrattande

Kia
0

#19 åhhh jag har undrat vad jag kunnat använda… Tack för tipsetGlad

Margareta
0

Flört

Gittan-Xyz
0

Ja, planering är A och O, AnnK.Skrattande

Ann.A
0

Ann K????  Nu skrev du det igen,Gittan Skrattande.  Är det mig du menar?  

Vet att det finns en annan Ann på Kolhydrater.. hm, synd man inte kan ändra sitt nickname här,eller kan man det?  Vet att man kan göra det på ett annat forum.

Mvh

Gittan-Xyz
0

Ja, här går det undan (fikat är över och kollegerna kommer ramlande tillbaka…), så det blev helt fel, Ann.A. Var fick jag AnnK ifrån?

Håller med, jag är också trött på mitt nick och skulle vilja byta. Gittan låter så töntigt!

Mervi
0

Ändra inte namnen, då vet vi inte vem som är vem. Gittan är bra och vi vet precis att det är du.Flört Det tar tid att lära in nya namn, jag i alla fall är jättedåligt på det.

Gittan-Xyz
0

Nej, jag lovar, Mervi, jag behåller GI-ttan… (LCHF:an numera)

monica1942
0

Hej!

Du kan blanda köttfärsen med krossat linfrö och kryddor.

Det ska förstås vara blandfärs om inte kan man blanda i lit grädde.

mumsan
0

Hej Gittan!

Min man tyckte alltid jag gjorde så kompakta biffar så jag häller i vatten så att de blir lösare och om man rör en stund i smeten så blir de lagom om man har tagit för mycket vatten. Sen är det bara att blanda i önskade ingredienser som vi fick läsa ovan efter smak och tycke. Att göra järpe är oxå gott, man gör avlånga formar och lägger lite smör och persilja i mitten och viker ihop dem och steker som vanligt. Man kan oxå lägga fetaost i järparna.

Bullan
0

Kanske vetekli också skulle fungera att dryga ut färsen med, för att få den mindre kompakt!??? …nån som provat det? Kli innehåller inte så mkt kolisar…är juh mest fibrer.

Margareta
0

Jag känner mig dessvärre lite skeptisk inför fibrer. 

Jag blir sjuk i hela tarmsystemet av fibrer och tänker inte peta i mig det något mer.

Jag tror faktiskt att det är många fler än jag som blir det, någon kanske utan att inse sambandet.

Pasi
0

Kli innehåller även fytinsyra och lektiner.Glad

MiaP
0

Puttar upp tråden inför helgen.

Mervi
0

Prova på dessa, låter väldikt gott. Receptet finns bland färsrätterna på forumet.

mumsan
0

Alla biffar oavsett om de är fläskfärs eller blandfärs blir saftiga om man häller i vatten, lite i taget tills smeten är så lös att det brecis går att forma biffarna och steka dem. Detsamma gäller köttfärslimpan.

Mervi
0

Tack för tipset mumsan.

mammam
0

mumsan, måste man ta vatten? Får man inte samma effekt med grädde?

LatMask
0

#15 folke, din köttfärslåda är toppen! Den starka tacosåsen sätter verkligen piff på den lite trista köttfärsen. Nu har jag frysen full! Perfekt med tzatziki till (gjord på 10% turkisk yoghurt, mums!)