Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7455 ggr
Mixa20
3

Blodbrist!

Är det vanligt att få blodbrist av LCHF kost?

Jag har alltid haft bra blodvärde i hela mitt liv och för 1 mpnad sedan tog de ett prov som visade 110 istället för mina 135.

Nu få jag äta järntabletter.

Bara undrar om fler av er har drabbats av detta med LCHF.

Annars mår jag ju bra i magen av denna kost och har inga problem längre med IBS.

[Najsan]
0

Säger bara ett ord: leverpastej!

Flört

SpurtAnne
0

Detsamma hände mig. Jag glömde att äta kött. Jag äter inte heller gris vilket utesluter det mesta vad gäller korv och pålägg. Nu försöker jag tänka på att äta kött. Gillar du inälvsmat är det kanon. Åt en supergod levergryta igår. Tränar du? Ta det lite lugnt med det i sånt fall. Ett tag tills järnet är uppe. Ofta hör byte av diet ihop med att man börjar träna. När man börjar träna, speciellt löpträning, ökar blodvolymen och kroppen behöver därför mer järn.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Denna fråga grunnar vi också över.
maken har fått dåligt järn. jag har alltid haft det men inte blev det bättre av lchf, märkligt för jag trodde att min blodbrist berodde på att jag var veg förut.
Vi har ätit lchf i över 3 år och vi äter kött varje dag säkert 250-300 g.

Så om någon vet hur man kan få blodbrist på lchf så vill jag gärna höra nått också om det.

Mixa20
0

P.s Har någon tips på i såfall om vad eller hur jag ska äta för att återfå mitt normala blodvärde D.s

Lite av vad jag äter:

Grönt: ingen frukt. bara spenat broccoli, succini isbergsallad, champinoner.

Kött: lax, kyckling, nötfärs, shink schnizel, ibland korv.

Fett: smör, rapsolja, bea för tillfället inga mejerier sedan 4 dgr tillbaka.

Tar inga vitaminer. Vilka är att rekomendera?

Har ibland ascorbinsyra i vatten för att få i mig c vitamin. Skrattande

Mixa20
0

#2#

Jag var ute och PW idag 3,5 km (inte vanligt förekommande men vill att de ska bli en vana)och när jag kom hem fick jag hjärklappning i 5 min…. har haft de lite då och då men har förstått att de kan bero på blodbrist.

Ska till läkare på måndag och följa upp detta.

MissInAction
0

Okej detta är kanske lite utanför ämnet, men det är kost som främjar alternativt hämmar järnupptaget i kroppen. Titta igenom Glad

Kost för blodgivare - järnbehovet

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

SpurtAnne
0

Inälvsmat. Leverpastej innehåller tyvärr mycket kolhydrater…

MimLan
0

#0 Det är nog omöjligt att få blodbrist på grund av LCHF om man äter kött.

#7 Mycket? Är man känslig eller kolhydratskrämd så kan det väl kallas mycket, men 5-10 gr kh för 100 gr pastej som ger kanske 40 gr lever är rätt överkomligt för de flesta skulle jag tro.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#8 Omöjligt verkar det ju då inte vara då make och jag har på gränsen till blodbrist och det har gubben aldrig haft som alltid ätit kött, men nu efter 3 år på lchf har en det??

Att jag haft det under många år är kanske inte konstigt då jag var veg under 15 år, men nu efter snart 4 år med köttdiet ala lchf så har jag ändå brist.

Samma upplever ju TS.

MimLan
1

#9 Jag sade inte att det inte var omöjligt att ha blodbrist, jag skrev att jag inte tror det är möjligt att det är på grund av LCHF.

Mixa20
0

#9 Äter ni järntabletter nu då? Tar ni i såfall c vitaminer till de då?

Marianns LCHF Mat & bak
0

#11 jag tar lite järn från hälsokosten med lite b vitaminer i.

Jag går på utredning så får jag säkert starkare järntabletter.

Maken överväger att kontakta VC, det var när han lämnade blod som det upptäcktes.

#10 ok, då förstår jag hur du menade.

hemul
0

Marianne, omöjligt p.g.a. LCHF… Det beror nog på nåt annat, men det är ju onekligen underligt om ni båda två fått det. Det vanliga är väl annars att man får förbättrade värden. Åkte själv upp över gränsvärde på 1-2 år.

Zepp
0

Mnja blodbrist på grund av LCHF om man äter sitt proteinbehov av animalisk föda tror jag inte på.

Snarare anemi på grund av B12-brist i så fall, och det finns oxå gott om i kött, men man kan ha problem med upptaget via Intrisic Factor.

Eller Folatbrist.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=258

http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/?ar=True

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=318

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sussie
1

Gör leverpastejen själv! Det finns recept här på KiF någonstans, den kanske heter kycklinglver mousse den är hur som helst gjord på kycklinglever och man kan krydda upp den på massa olika sätt. Jag som inte är så förtjust i lever har stekt lök och ansjovis i och fryser ner i små förpackningar för att kunna äta lite lite då och då.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#14 Tack för de länkarna. jag tror jag får få iväg maken till VC för att kontrollera sitt b12.

Jag har precis genomgått en massa provtagning och väntar på provsvar, så får vi se.

Vi har 131 (maken) och jag 112.

När jag var veg kom jag in med 98 och då fick jag både b 12 och järn, men då jag började äta kött igen så slutade jag med båda, för jag trodde det var kosten som var största boven.

Det återstår att se vad som är orsaken. Men klart att maken ska kolla sig bättre.

Mixa20
0

Zepp: Ja, tack för länkarna! Jag hade enligt proverna bara järnbrist. Inte B 12 brist. Hoppas de har givit resultat med järntabletterna på måndag när jag ska på återbesök. Annars vet jag inte varför jag har så dåligt blodvärde. Tycker ju att jag ändå äter järnhaltig mat. Ska dricka mer askorbinsyra = C vitamin då tas järnet upp bättre. Ha en trevlig helg!

Zepp
0

Äter man kött så får man i sig hemjärn som är den sorten vi har i blodet, då behövs inget c-vitamin för att öka upptaget ytterligare.

Äter man däremot oorganiskt järn så måste det omvandlas till organiskt, för att bli biotillgängligt och den reaktionen går bättre med c-vitamin.

Hur har ni det med intag av folsyra??

"Bland de bästa folsyrakällorna hör gröna bladgrönsaker, lever (alla sorter är rika på folsyra men kycklinglever är extra rik), bröd och torkade bönor. Folsyra förstörs lätt vid tillagning och är känsligt för syre, ljus, värme och urlakning. Folsyra stabiliseras av askorbinsyra och tvåvärt järn, medan spårämnet koppar påskyndar nedbrytningen. Folsyra kan lagras i kroppen i så stor mängd som upp till 30 milligram. Hälften av kroppens folsyralager finns i levern och kan, trots den stora mängden, tömmas på bara några månader.

• Baljväxter som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser.[1]
  • Gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallat, machésallat.[1]
  • Kål som broccoli, brysselkål, blomkål. Rotfrukter som kålrot, rödbetor.[1]
  • Grönsaker som röd paprika, majs.[1]
  • Frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon.[1]
  • Bär som jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär.[1]
  • Fullkornsprodukter som bröd, råris, fullkornsgryn.[1]
  • Leverpastej och lever.[1]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folsyra

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Maken äter ju i stora drag 1 apelsin om dagen och brysselkål ofta, + andra grönsaker varje dag i relativt stor mängd.

jag äter inte så mycket grönt då jag ju vill ner i vikt… apelsin blir det bara en klyfta ibland för att känna smaken och den goda saften…

Spörsmål är ju lite hur mkt man msåte äta varje dag för att komma upp i rätt nivå av folsyra?

Lilltilda
1

Ca 1/4 gul paprika varje dag har gett mig tillräckliga halter c-vitamin för att hålla järnvärden stabila i kroppen. Utan C-vitamin fungerar inte mitt järnupptag trots bra kost i övrigt.

~God loves you, and I´m trying! ~

SpurtAnne
0

Säger det igen, inget är så bra som inälvsmat! Tack Sussie, bra ide, jag ska göra egen leverpastej!

Sammet1
0

Margaretas kycklinglevermousse är suverän! Prova att använda den som fyllning i rullader av lövbiff eller kycklingfilé, eller att smaksätta gräddsåsen med den!

**Surface of Velvet
**Core of Steel