EU agerar mot fetman!
laser jag pa SVT.se, det star aven att man ar beredd att infora fettskatt! Hur skall vi kunna tala om hur vi ater och hur bra vi mar av LCHF?
Huga, det blir dyrt.

Helt idiotisk!!! Sätt istället in näringslära som grundämne i grundskolorna! Inte bara som en liten del i hemkunskapen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Fett på feta eller på fet mat??? ;)
Kattsingen, det blir dyrt i båda fallen
!

Vi kan väl hoppas (trots föga sannolikhet) att det blir det dåliga fettet som beskattas… (typ mitt rumpfläsk haha…) Skämt å sido vore det väl bra? om det skulle bli svindyrt för matproducenterna att använda en massa snuskfetter i maten!

Tamefan! Var det inte det jag hade på känn skulle bli nästa grej. Visst, det blir säkert det dåliga fettet - det som i etablissemangets ögon är dåligt. Vi får väl se detta positivt - d.v.s. att fettet kommer i fokus än mer, och vi får ytterligare chans att - vädra våra lungor…

Personligen tycker jag inte att det nödvändigtvis är fel att beskatta dålig mat, problemet är bara vem som ska avgöra vad som är dåligt…
Margariner och moderna fleromättade fetter får gärna beskattas för mig (tillsammans med sötningsmedel och andra skumma tillsatser) men det är nog precis de här grejerna som anses nyttiga och nödvändiga när industrin och politikerna får bestämma.
Så länge rena, naturliga råvaror inte straffbeskattas är det OK med mig… Det är ju dessutom sällan de som gör folk feta, utan det är läsk, godis, kakor, lättsnusk i olika former och annan raffinerad "mat" som är boven.
Det första steget är att absolut beskatta och höja priserna på godis, läsk och snacks. Sånt är inte nödvändigt för någon och gör bara skada. Det är ju samma sak som med tobak och alkohol egentligen. :)
Jag tycker inte några skatter alls ska höjas. Vi borde väl ha lärt oss vid det här laget att staten inte ska försöka bestämma vad vi ska äta. Bort med alla påtryckningar vad gäller mat, det må sen vara skatter eller löjliga märkningar.
Nej, JAG ska bestämma har jag ju sagt! 

Jag är inte helt positiv till höjda skatter på läsk, godis och snacks. Affärerna tjänar mycket pengar på den här typen av produkter och använder dem gärna som lockvaror. För att fortsätta kunna locka kunder med denna typ av varor så kan det hända att affärerna istället höjer priserna på andra, viktigare varor. Osäker på den sk priselasticeteten hos snacks och godis. Priselasticetet är ett begrepp som visar hur känslig efterfrågan på en vara är för prisförändringar. Bensin har t ex låg priselasticitet. Bilkörningen minskar inte särskilt mycket om bensinpriset höjs. Höjs priserna på snacks och läsk kanske inte konsumtionen av dessa varor minskar. Det kanske t o m blir så att, de som har ont om pengar, väljer snacks istället för vanlig mat om de tvingas att prioritera.
När det gäller fett så vet vi alla vilket fett som etablissemanget anser vara farligt och därför borde beskattas. Nämligen det mättade animaliska fettet. Därför bör bacon, smör och grädde, förses med höga skattesatser.
Frågan om obearbetade eller bearbetade produkter diskuterades i samband med sänkningen av matmomsen. Då kom man fram till att köttfärs är bearbetad, men inte oxfilé. Eftersom gränsen för vad som är bearbetat och obearbetat kan vara svår att dra fick alla livsmedel samma momssats.
Företrädarna för lighsnuskindustrin, som också har en hel del forskningsresurser till sitt förfogande, ser säkert gärna en straffskatt på fett. Likaså kan tillverkarna av sötningsmedel och läsk gå samman och framhäva sina "ofarliga" produkter.
Vi inom LCHF har inga stora ekonomiska medel till vårt förfogande utan bara våra kroppar och kunskaper. Upp till kamp för fettet och vår rätt att äta den mat vi mår bra av utan att straffbeskattas!!!!!!!! Det här är en allvarlig och ytterst viktig fråga och kampen måste föras på alla plan. LCHF handlar om kunskap och vi måste föra kunskapen vidare till så många som möjligt.

Manga bra tankegangar, synd bara att dom som borde lasa detta ar såna blinda som inte vill se! Men vi fortsatter var lilla kamp for battre halsa pa ett naturligt satt.

Snart flyttar jag nog till sydamerika…där är en tallrik med endast en gigantisk grillad köttbit accepterad, och ingen höjer nog ögonbrynet om man skulle vilja ha lite smör till!

Usch, jag tycker det här är en superallvarlig fråga. Politikerna får för sig att värna om folkhälsan genom att beskatta vissa typer av livsmedel, som anses farliga. Vilka typer av livsmedel som anses farliga definieras av livsmedelsindustrin, som har tillgång till forskare och lobbyister och "köpta" myndighetspersoner. Inget roligt scenario för den som tagit sig ur kolhydratträsket.

En bättre rubrik skulle nog vara: "EU agerar FÖR diabetes" Synd att första april redan är passerad med råge, annars hade man kunnat skratta åt det här. Min historia är lite rostig, men när och i vilket land var det dom beskattade luftandning? Den som inte betalade fick hjälp att sluta andas luft… Jag associerade direkt dit i alla fall.

Ser i Aftonbladet att Rössner ska ha en chat om EU-fetman idag… Ska han ha åsikter om allt?

Nån politiker som heter Maria Larsson uttalar sig o säger sig vara beredd att lagstifta om att krogmaten ska fettinnehållsdeklareras. Helt okej egentligen, men då kunde de också ange kolhydratinnehåll så man kan välja rätt rätt…

Jag läste också att krogmaten skulle nyckelhålsmärkas. Min tanke var att maten skulle innehållsförtecknas istället så att man som allergiker törs käka med gott samvete
Hon är folkhälsominister.
Tolkade först det där med lagstiftning som att "fel" mat skulle förbjudas, men sedan fattade jag att det var innehållsdeklarationen det handlade om. Tänk om detta hade inneburit deklaration av fettinnehåll, typ av fett, kolhydratinnehåll och protein. Det hade varit av intresse.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ja men…nyckelhålsmärkning och fett% var väl det som man ville införa? I alla fall fattade jag det så när jag läste DD

# 16 Ja, Rössner ska ha åsikter om allt som har med fett och fetma att göra. Han är nämligen bantingsprofessor och expert på ämnet.
Fö tycker jag en innehållsdeklarerad krogmat känns ganska så avtändande. Vem vill sitta på kinarestaurangen och läsa E-nummer? Eller jämföra fetthalten på olika hämtpizzor?
Ytterligare ett skäl att INTE äta krogmat…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tycker definitivt att vi ska fortsätta äta krogmat. Det är en social bit av livet. Vi kan dock försöka påverka så maten blir så bra som möjligt. Vi bestämmer ju själva om vi vill äta pommes eller annat otyg.
Tag inte bort allt roligt!!!!!!!!!!!

Var inne pa en halsokostaffar idag och kopte magnesium och passade pa att fraga om dom kunde ta hem kokosolja eller kokosfett. Hon bakom disken blev nastan hysterisk och sa att kokosolja- eller kokosfett ar verkligen farligt. Jag berattade att jag har en annan asikt och hon skall forsoka hora sig for, atminstone lovade hon forsoka fa tag pa riven kokos eller kokosmjol. Hon berattade att hennes man ar utbildad naringsfysiolog och sarskilt hade studerat fetter och han pastod att just kokosolja var farligtast av allt. Jag berattade lite om att vi ar en ganska stor grupp i Sverige, som forsoker ma sa bra som mojligt och att det faktiskt kan komma nya rön och att det ju inte ar farligt att informera sig. Nasta gang skall jag ta med uppgifter sa att de kan leta pa" Ravnskov" sjalva, eftersom hans sida finns i spansk version.

Ytterligare skäl att inte innehållsdeklarera krogmat.
Det är synd om restaurangpersonalen som ska göra det.
Har restaurangpersonalen utbildning och kunskap för att kunna näringsdeklarera maten som lagas och serveras? Eller så speciella dietister gå igenom "dagens lunchrätter" för att se vilka som blir godkända?
Det finns massor av restarungmat som har för högt energiinnehåll. De som har problem med att de behöver äta ute för ofta kan läsa Montinac eller "Franska kvinnors smala hemligheter", för att få verktyg att hantera den situationen. Om de nu inte kan ta sig tid att läsa SSS och lära av honom. Livsmedelsverkets kostrekomendationer kan man väl alltid hitta någon användning för. Dagisbarn kanske kan rita på baksidan av papprena, eller också kan man låta några tama sällskapsråttor roa sig med att strimla dem.

Heh, navarro… Gissar att det var en riktigt fettskrämd en i din hälsokostbutik
Om man ska se det ur den synvinkeln kanske smör och kokosolja är dom "värsta" fetter som finns.

*haha* Den var bra, Parsley - låta dagisbarnen rita på Livsfarliga verkets näringsrekommendationer… Det får allt vara barn som inte är läskunniga då, så att de inte får knasiga ideer…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk