Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 8633 ggr
CelsiusT
4

Dyrt att äta LCHF?

Jag tycker det känns dyrt att äta lchf. Kanske jag bara är dålig på att fantisera ihop billig lchf mat? Men när jag plockar ihop sådant som jag gillar att äta och tänker lchf så blir det fasligt dyrt. Medan när sambon beställer vanlig "bonn-mat" av mig så blir det ju väldigt billigt i jämförelse, mkt för att man fyller ut med potatis, ris eller pasta som ju är billig mat.

Jag har svårt att motivera mig och dessutom försöka "övertala" sambon (han äter gärna om det serveras lchf men föreslår heldre bonnmat när man ber om middagstips) att äta lchf när det svider så jäkligt i plånboken och vi dessutom bestämt oss att försöka dra ner på matkontot.

Jag behöver tips på billig LCHF-mat!

Både frukost, lunch och middag och gärna mellanmål. Gärna tips på billig lunch till sambon som inte har möjilgthet att värma eller laga mat på dagen och idag bara äter mackor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zepp
1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

aGngus
4

Jag tycker nog tvärt om,köper ju varken godis,snacks eller fika t.ex. Det blir ju mest kött. fisk, ägg och lite grönt.

CelsiusT
0

#2 Fast om man inte köper godis och snacks utan köper mat så är det just kött, fett och grönt som är dyrt i mataffären. Att däremot kunna köpa lite mindre av detta och fylla ut tallriken med potatis, risk, pasta och bröd gör ju måltiden avsevärt billigare.

tistelflikkan
0

kokt ägg är ju perfekt mat om man inte kan värma. köp majjo på tub så kan man bara trycka ut lite efter varje tugga :) det brukar jag ta med till jobbet.

det finns flera trådar om billig lchf-mat så jag rekommenderar en sökning i forumet :) lycka till!!

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

redness
0

Jag har aldrig levt så billigt i matväg sen jag började med LCHF. Lägger inte ut mer än kanske 6-700 på mat varje månad.

Minorca
0

Köttfärs, fläskkarré, sidfläsk brukar ofta säljas till ett bra pris.

Köttfärs brukar jag endra görasteka med tacoskrydd och äta till strimlad vitkål med rivenost och CF. Ibland brukar jag göra köttfärslimpa med bacon och fetaost det blir jättegott och mycket mat.

Stektfläsk med löksås gjord på CF är gott och mättade. Ägg är också mycket prisvärt. Ägg går att variera kokt, stekt, omellet mm.

En smörklick på maten mättar som en potatis.

Mitt matkonto har har inte ökatmed LCHF, vill jag någon månad spara på maten så köper jag billiga ägg och letar efter billigt kött som jag lagar till i storkok, till grönsaker brukar vitkål och blomkål vara prisvärt, men visst kan man äta dyrt om man väljer dyra produkter.

Lilltilda
3

#0: Tipset är att söka extrapriser och försöka att köpa säsongens grönsaker osv

Jag tillhör de som tycker att LCHF är förskräckligt dyrt jämfört med den gamla kh-kosten jag åt med pasta eller potatis som bas med varierande tillbehör. Då var det kolhydraterna som mättade och tillbehören som gav smak.

Jag har läst många trådar här som handlar om hur billigt lchf är, men jag tror att väldigt många fått billigare matkonto för att de strukit onyttigheter som kakor,godis, snacks och läsk från shoppingen. Jag åt ytterst sparsamt av såna produkter tidigare så där gjorde jag ingen besparing.
Kött, kyckling och fisk är DYRT, så är det bara.
Ägg kan man nog räkna till relativt billig mat ändå om man köper storpack.

Jag som har fått en brutalt dyrare matkostnad tycker ändå att det är värt det då jag jag stadigt går ner i vikt och det var min huvudtanke med livstilsbytet.

~God loves you, and I´m trying! ~

hemul
0

Det stämmer säkert delvis, men inte för mig. Jag köpte nämligen inte sånt förut heller. För mig ligger vinsten i att jag inte köper så mycket frukt och grönsaker. Och bröd förstås. Efter nästan 7 år på lågkolhydrat ligger min månadskostnad fortfarande några hundra lägre än förut (för kassabok…). Jag vill nog hävda att det är det där extra som kostar, båda vad gäller "normalkost" och lågkolhydrat. Det är inte köttet och smöret som gör att det drar iväg, ivf inte om man inte är petig och bara köper dyra bitar.

Siggebus
3

Om det är så att du tidigare OFTAST ALDRIG köpte godis, chips, kakor, flingor av olika slag, kioskmat, halv eller helfabrikat, läsk, saft etc etc utan lagade all mat själv samt att du då bara åt mindre del kött, fett och grönt och fyllde ut med billig pasta….. ja kan det kanske bli dyrare med lchf i jämförelsen. Flört

Men väldigt många (inkl mig själv) har tidigare handlat allt det där och nu när man endast handlar riktig mat som man själv lagar från grunden så spelar det ingen roll - den totala kostnaden för inköpen blir billigare!

Dessutom måste jag säga att tack vare den energitäta maten jag äter så håller jag mig mätt mycket länge (äter bara två gånger om dagen) och jag har definitivt INTE ökat min köttmängd mot vad jag kunde kränga innan.

CelsiusT
0

#7 Precis! Jag för kassabok och i somras så gick jag över och käkade lchf och jädrar vad det drog iväg i pris. Kött, fisk och kyckling är dyrt och det går ju åt desto mer när man ska ha det som huvudingrediens. Förr så gick det åt en kycklingfilé på 2-3 pers här, på lchf-kost så måste vi nästan ha 1 filé var. Fettet är inte heller så billigt, förr valde jag det billigaste margarinet i hyllan, på lchf så ska man äta riktigt smör och det kostar ju nästan dubbelt så mkt att man dessutom ska göra åt med mer än innan gör ju att det tar slut snabbare. För att inte tala om grönsaker, visst blomkål och broccoli är ju inte så dyrt och det är gott men man kan inte ära det varje dag utan man måste variera sig och då drar det lätt iväg i pris, och även av det här äter man ju mer än innan.

MimLan
5

#10 Fast köper man kycklingfilé så har man gjort valet att köpa dyrt och fettsnålt.

Köp en hel kyckling istället.

evion
1

Fylla ut tallriken kan man göra med vitkål i alla former. Är i princip så billigt som det kan bli. Stek i smör och du har en rätt som mättar bra, gör pizzasallad på bra olja, stuva i grädde, gratinera osv.

ägg är också billigt och bra och kan varieras i det oändliga.

evion
0

och filéer överhuvudtaget är dyrt och fettsnålt och bör undvikas och man vill bli mätt och komma undan billigare. :)

CelsiusT
0

#11 Men så svårare att variera tillagningen på hel kyckling och man mer eller mindre måste laga tillhela med en gång. Dessutom massa ben och skinn på så det uppskattas inte riktigt att ätas här hemma (av sambon, jag gillar att äta det iaf). Därför har vi valt att oftast köpa filéer och det blir väldigt mkt dyrare med lchf än vanlig "bonn"-kost.

spirit
0

Räkna priset per 100 kcal, den energi som man gör av med på en timme ungegär.

Ister ligger på 37 öre, smör 75 öre, vispgrädde 88 öre, potatis 106 öre, fiberpasta 134 öre, köttfärs 180 öre, bacon 200 öre, ägg 250 öre, kålrot 750 öre, oxfilé 4 800 öre, paprika 5 114 öre.

Så grönsaker är extremt dyra per 100 kcal, paprika dyrare än oxfilé.

Ur näringssynpunkt behöver man 0,5 g animaliskt protein/kg kroppsvikt, mer behövs inte och kan hos känsliga personer öka insulinpåslaget med kända effekten viktökning. 0,5 g protein motsvarar unggär 2,5 g kött per kg kroppsvikt.

Vegetabiliska proteiner har mycket låga mängder av bland annat aminosyran taurin och måste därför ätas i mycket större mängder för att slippa undernäring och därpå följande övervikt.

Gör såsen på vispgrädde/creme fraiche smaksatt med vad du vill som rödvin, lök, svamp, ost, kryddor och ät sedan 1-2 dL sås per mål och man blir mätt.

evion
0

kyklinglårfilé är oftast billigare och den är fetare. Kycklingklubbor är ännu billigare.

Annars tillagar man en hel kyckling och rensar den innan man serverar. Kan sparas och äta kallt också, i tex sallad.  Alt. tillaga flera på en gång, rensa och frys in. Billigt och bra.

Zepp
0

Köp hel kyckling och trancera den åt sambon!

Själv så styckar jag kycklingen och lagar till allt i ugnen, man får bitar över som man kan antingen rensa och värma eller äta kallt.. funkar både som stadig frukost och som jobblunch.

Sen så, ofta så brukar lårbitarna stryka med rätt snabbt, de är rätt populära även hos kräsna personer, blir lixom handtag på de bitarna.

Jag förstår att det blir dyrare om man köper allt färdigstyckat och man inte kan dryga ut med kolisar.

Coleslawe tycker jag är både enkelt att göra och mättande till kyckling.

Annars som sagt kycklinglårfileer i fet currysås med grönsaker är oxå gott.

Zepp
0

Högrev är perfekt helgmat, man kokar upp på morgonen och låter stå på ettan under dagen, sen plockar man ur köttet och kokar grönsaker i spadet, serverar med hackat kött.

Blir oxå rester kvar, som man kan göra annat av sedan, frysa in och göra kallopps, grytor o liknande.

Tjock revbenspjäll är både billigt och mättande.. lagar sig självt i ugnen.. passar oxå med Coleslawe.

Lilltilda
0

#10 Ja då har du och jag samma erfarenheter av ökat matkonto. Jag läser och läser och läser om alla som lyckats få ner kostnaden med lchf, men jag får inte ihop det. Ett halvår före jag började med lchf så hade jag under två år levt som fattig student och basen i matlagningen var potatis och pasta med div tillbehör som hemmagjord pastasås, köttfärssås med massor med krossade tomnater och rivna morötter i för att dryga ut osv. Så billigt som jag levde under de två åren så billigt kan jag inte leva nu hur jag än vänder och vrider på det.
Jag äter nu som då, 3-4 ggr per dag.
Exempel på mat då och nu:
Förr:
frunch: 3-4 varma mackor med skinka och ost, mjölk
mellanmål: morot eller äpple till kaffet
middag: jätteportion med pasta med pastasås (margarin, mjölk, mjöl, salt, peppar, champinjoner, kyckling eller skinka). Lite rivna morötter.
ev kvällsmål: en frukt el liknande

Idag:
Frukost: 2 kokta ägg med majonäs eller en smoothie (turkisk yoghurt, grädde, vatten och hallon, en dl av varje)
Lunch: Ett grillat kycklinglår eller en köttbit med kokad broccoli och någon grädd-eller smörbaserad sås.
Mellanmål: kaffe med kokosfett eller grädde. Ibland några paranötter.
Middag: 1-2 karrékotletter med fettbaserad sås, keso, 1/3 gurka och ev broccoli.
Inget kvällsmål alls.

Jag kan inte äta mindre mat än vad jag äter utan att tvingas gå hungrig. Har testat att minska matmängden men då slutade jag att gå ner i vikt.

Jag har inte siffrorna på vad exemplen ovan kostar, men jag kan säga att min "förr-kost" var betydligt billigare. INTE hälsosam, men billigare.
Se bara skillnaden på margarin vs. smör och/eller kokosfett. kött vs. pasta. Grädde vs mjölk osv.
Försöker man dessutom efterlikna kh-kost och baka bröd och liknande så brukar recepten innehålla dyra ingredienser som aldrig kan bli lika billigt som att baka på vanligt mjöl och jäst.
Mandel, nötter osv är inte heller billigt och fruktansvärt odrygt om man t.ex. bakar med det.

Zepp
0

När jag var fattig student så levde jag på fläsk, vita bönor och ägg, i princip.. en o annan öl slank ju ner oxå.. men den kostnaden hamnade på nöjeskontot!

Zepp
0

Meatza tror jag skulle uppskattas, speciellt om man lyckats köpa billig köttfärs i storpack.

http://www.kostdoktorn.se/pizza-utan-brod-meatza/

CelsiusT
0

#16 Ja jo, det är väl kycklinglårfilé jag brukar köpa. Klubba/lår händer väl också att jag köper då det är väldigt billigt, men även det är extremt svårt att variera (iaf för mig). Fileerna kan jag göra hur mkt olika maträtte rpå som helst, lätt att ta fram och lätt att tillaga och servera och det uppskattas alltid.

#17 Ja man måste nog rensa den för att det ska bli billigt, inget han är duktig på och då åker det en massa mat rätt ner i komposten och då går det ju åt mer mat för att få i sig så han blir mätt och då blir det plötlsigt inte så mkt billigare i längden. Att ätnka på både med hel kyckling och med lår/vingar är ju också att det är en massa ben man betalar för så det är inte jättemkt billigare i slutänden.

Men att stå och rensa till sambon, jesus ett sånt jobb. När ska jag hinna det? Mat är ett növändigt ont. Det ska gå snabbt och enkelt att laga utan att resultera i för mkt disk.

CelsiusT
0

#19 Jo precis. Jag kan många gånger till och med hoppa över köttet och äta tex böner och annat istället. Mkt billigare! Men kan med bönor få ihop en middag för bara några ynka kronor. Böner och ris ger riktigt bra fyllnad i magen.

Sen spyr jag på alla dessa jävla ägg man ska äta hela tiden. Är så trött på ägg, inget jag direkt gillade sedan innan men ogillade det inte. Nu kan jag nästan inte tänka på ägg utan att må illa.

Smoothie är ju bra, men dock åter igen lite dyrare (äggen är ju billigare men jag orkar inte äta fler). Tänkte försöka plocka massa bär nu under sommaren och förvara i frysen. Lite billigare med smoothie då iaf.

hus-musen
1

Bra kött, kyckling och fisk kostar mer, så enkelt är det. Billigast är väl om man känner någon bra bonde med köttdjur eller har egna djur och kan fiska sin egen fisk.

Men man får väl tänka som så, mår jag bra på bönor, bröd och ris så kan jag äta det. Mår jag inte bra men vill snåla av någon anledning så äter jag det ändå.
Sätter jag min hälsa och välmående först så får jag bita i det sura äpplet och lägga ner lite mer pengar på mat som min kropp mår bra av.

Qui dormit, non peccat

MimLan
0

Det går också att fundera på om det är vår uppfattning om priser som är felgängad. Är köttet dyrt, egentligen? I jämförelse med vad?

hus-musen
1

#25 Ja kött på affären är dyrt, onödigt dyrt faktiskt. För 100 kr får jag inte mycket kött, mer än att jag kan klara mig kanske 4-5 dagar på det. Köper jag potatis, ris eller bröd för 100 kr så klarar jag mig mycket längre. Sen att jag inte mår särskilt bra på det är en annan sak. 
Det jag tittar på är vad som finns i plånboken och hur många dagar det är kvar av månaden och jag handlar därefter.

Qui dormit, non peccat

CasaRamon
0

Jag säger som så många andra här att vi lever billigare nu med LCHF än tidigare. Förr köpte vi magert kött , biff ex, nu blir det mest fläskkött som ju är betydligt billigare. Kyckling ÄR billigt och går att variera otroligt om man bara tar sej tid att läsa recept. En annan anledning till att matkontot sjunkit, är att vi äter hälften i mängd, eftersom man blir så mätt på fett. Mindre än hälften på tallriken nu än tidigare. Dessutom har vi numera aldrig detta sug efter mellanmål som förr. Vi äter frukost och middag, inga mellanmål alls, som frukt och smörgåsar. Kan ev. ta ett par kokta ägg eller en bit ost ibland till kaffet.

CelsiusT
0

#24 Blir inte billigare att gå till bönderna och köpa köttet, snarare dyrare. Har försökt.

#25 Jo kanske. Fast jag är ju intresserad av hur dyrt det är för mig att leva. Så alltså handlar det om hur mkt maten på tallriken kostar. Det är klart att kött kanske inte är dyrt i förhållande till vad det kostar att framställa men det ger en högre kostnad av min enskilda måltid.

Matkontot låg förr på ca 1000-lappen och med lchf kost så ca 2000-2500:- per månad. När vi dessutom är två så blir det ju nästan 5000 istället för ca 2000 och det är stora pengar.

Men jag gör kanske någt fel? Kanske väljer fel mat? Ni som säger att ni tycker det är så biligt med lchf, hur äter ni?

Lilltilda
0

#23: Ja alltid smart att bunkra av naturens skafferi då det går!
Jag saknar ibland att månader då ekonomin inte riktigt går ihop, bara kunna skippa köttet och leva som förr. Men det går ju inte.

#26: jag håller med dig! Ser jag hur mycket mättnad jag får för 100 kr beroende på vad jag köper så är kött svindyrt. Att de billigare alternativen får mig att må sämre än en helt annan sak.

evion
0

en sak du kan göra är att byta ut broccoli och blomkål mot något som är mycket billigare, nämligen vitkål. Brukar finnas för så billigt som någon krona kilot. Vitkål suger upp smör jättebra så att fräsa i smör med ev lite lök är jättebra substitut för potatis, ris osv.Fungerar super att ha i wok också ist för nudlar.

Riv lite med hyveln och på med olja, salt vinäger och kryddor och du har en god pizzasallad. Snabbt, uberbilligt och gott.

hemul
0

#14 Köp lår då, det finns ju styckpackat. Skinnet är ju lätt att dra av så du kan ta det på din tallrik. Klart det blir dyrt om du väljer de dyraste bitarna. De är dessutom ofta näringsmässigt sämst. Kanske inte gäller kyckling dock eftersom fettet inte är så hälsosamt (massor med omega-6) - men gott är det!

Det verkar som om ni åt extremt lite kött förut. Jag äter nog ungefär samma mängd, så det är mer som försvunnit än som lagts till så att säga. Sen blir det alltid dyrt i början (då du kollade) för då frossar man gärna i dyra feta ostar och korvar som varit "förbjudet" länge för en tjockis.

hus-musen
0

#28 Då har du gått till fel bonde ;) Kan tex köpa kalkon för 25 kr kg, hemmauppfödda som mår väldigt bra, griskött för 35 kr kg. Tittar jag i affärerna så är priserna minst det dubbla.
Nu bor jag inte kvar i närheten av bönderna, men åker jag förbi så köper jag.

5000 kr i månaden för 2 personer är inte rimligt på en fläck, då undrar jag hur ni handlar egentligen. Köper ni något som helst storpack?
Vi är 3½ person i familjen som ska ha mat, vi äter för 1800-2000 kr i månaden typ. Ibland mindre, ibland lite mer om vi äter ute eller köper skräpmat.

Qui dormit, non peccat

Lilltilda
0

#21; bra tips zepp!

CelsiusT
0

#30 Jag köpte vitkål en gång men jag tycker det är så svårt att hantera det. Vitkålhuvuden är ju så stora att det är svårt att komma igenom med kniven och dela det. Något bra tips? Hur köper du vitkål? Köpte ett huvud och dels så tog det ju aldrig slut så fick slänga det då det hann bli dåligt innan jag hann använda hela (man vill ju inte äta samma sak varje dag) och dels så var det så stort och otympligt. Hur river man vitkål? Har bara ett sånt där vanligt rivjärn så man måste ju dela till små bitar innan man river det?

#31 Jag vill ju äta samma mängd mat nu som jag åt då så jag måste ju lägga till något för att komma upp i samma mängd om jag tar bort all potatis och pasta, det jag lägger till ä rju kött, fett och grönsaker (dyrt alltihop). Jag åt ju liksom inte för mkt förut och behöver dra ner på mängden mat utan bara ta bort kolhydraterna och ersätta med något annat.

Jag kollar min ekonomi varje månad då jag för kassabok. Jag hade ingenting förut som var förbjudet utan har alltid ätit allt jag vill och frossar inte i något nu med lchf. Jag väljer inte lchf för att gå ner i vikt, jag är normalviktig och jättenöjd me dmin kropp på utsidan. Har aldrig gått på någon diret tidigare.

#32 Måste vara olika delar av landet, häromkring är det inte det minsta billigt att köpa av bönderna. Om man inte köper svart (inte många som söljer svart) eller jättemycket förstås, men det har jag inte plats att ta emot. Jag handlar storpack i den mån det går. Bor visserligen ute på landet och här är mat inte särskilt billigt mot inne i stan och det blir ju inte billigare att lägga bensinpengarna på att ta sig in till stan för att handla. Köper man kött, grädde, smör, cf och sånt så sticker kostnaderna snabbt iväg helt enkelt. Det är dyrare att äta sig mätt på kött och grädde än att äta sig mätt på potatis.

evion
0

#34 Jag ser till att köpa små och medelstora huvuden. Lättast är att ta en stor kockkniv och dela på mitten, eller be dem göra det i affären.

Sedan tar jag bara osthyveln och hyvlar upp så mycket jag vill ha. Ett alternativ är att hyvla upp alltihopa, förvälla och slänga i frysen i lagoma portioner. Ett huvud kan gott ligga nån månad i vår kyl utan att bli dåligt. Kanske ännu längre…Något blad kan ju bli dåligt, men bara att dra av lite eller skära bort lite.

Zepp
0

Hm.. om ni är friska och smala bägge två så är det knappast nödvändigt att äta den mest kolhydratsnåla varianten av LCHF.. om man ens behöver äta något som innebär en ketogen diet!?

Du vet.. potatis är knappast ett dödligt gift, inte ens ris.. eller ens bröd.. fast där får jag nog på tafsen vad det gäller! Foten i munnen

Och det är knappast någon finess att äta mer kött/fisk/fågel än ens behov av aminosyror.. vilket ligger mellan 1-2 gram protein per kilo och dag i snitt.

Protein är främst en byggsten i kroppen, inte särskildt bra som energisubstrat, även om av kroppen kasserade aminosyror går till energiproduktion.

Frågan för er är då hur man disponerar sina inköp så man får en hälsosammare kost med samma ekonomi.

Och som sagt, detaljstyckat är svindyrt, så är det bara om man alltid väljer sådant.

Såå.. varför inte ta en (1) potatis till maten och i övrigt satsa på fetare köttbitar.

Frysdiskarna brukar ha ett rätt billigt innehåll av både kött, fisk, vilt, skaldjur och fågel.

gun92884
2

#34skrivet av CelsiusT

… men … är inte skillnaden att bukfylla som potatis och ris och pasta inte mättar lika mycket i längden? Du blir fortare hungrig igen och äter oftare. En del märker att de inte behöver 3 mål om dagen utan 2 räcker gott och väl när kroppen - och det mentala - har ställt in sig på LCHF.

Men, visst förstår jag att övergångsperioden kan visa sig bli dyrare … kurvan jämnar ut sig så småningom när du har en LCHFreceptsamling att ta till …

Och så får du lära de andra familjemedlemmarna att inte vara så bekväma av sig utan ta köttet av benen själva  … benen som du sedan kokar buljong på och gör soppa av Skrattande

[KarinOtt]
1

Man får väl se det som en investering att köpa bra (något dyrare) råvaror som man ger sin kropp.

Om man lagar sin bil skulle man ju inte vilja sätta i en halvbra reservdel och betala för den. Så om man tidigare ätit halvbra eller t o m dåligt, så är de en investering att börja köpa bra mat.

CasaRamon
0

Vi bor 4 mil från stan, så vi handlar inte så ofta med tanke på bensinpriset. Men då storhandlar vi, oftast på CityGross som bara säljer svenskt kött. Dom säljer storpack av det mesta som ju då blir billigare. Sedan fryser jag in i portioner. Köttfärs t.ex är ofta billigt. Brukar steka 1 kg och frysa in i formar. Lätt att ta fram och använda med ex. stekt vitkål, champignoner och kokosgrädde. Billigt, enkelt och gott.

CasaRamon
0

Vi bor 4 mil från stan, så vi handlar inte så ofta med tanke på bensinpriset. Men då storhandlar vi, oftast på CityGross som bara säljer svenskt kött. Dom säljer storpack av det mesta som ju då blir billigare. Sedan fryser jag in i portioner. Köttfärs t.ex är ofta billigt. Brukar steka 1 kg och frysa in i formar. Lätt att ta fram och använda med ex. stekt vitkål, champignoner och kokosgrädde. Billigt, enkelt och gott.

[MissJitterbop]
1

Jag tycker det är billigare att äta LCHF. Behöver inte handla lika mycket mat då jag inte äter lika mycket :)

Fiana
2

#34 det är där feltänket ligger, att du vill äta samma volym som förut, det är det som gör det dyrt. Det är inte bukfyllnaden som ska ge mättnaden. Byter du potatis mot smör ska du byta energimängden inte volymen, det blir inte särskilt mycket smör, alltså blir portionen mindre. Man kan välja den varianten också, men då får man ta att det blir dyrare helt enkelt. Inte heller helt ovanligt att om man försöker just ösa på lite väl mycket med grönsakerna är det lätt att bli hungrigare och behöva äta mer totalt (inget problem om man inte får viktproblem av det eller har ont om pengar grönsaker är nyttigt och med tanke på näringsfattigheten på många saker idag är det nog bara bra att få i sig lite mer så länge det inte innebär man går upp i vikt om man inte är underviktig)

I vilket fall värt att tänka på är att vi lägger mycket mindre del av vår desponibla inkomst på mat än på 70-talet. Mat har helt enkelt blivit mycket billigare relativt sett, vi äter mer och lägger ändå mindre pengar på det.

Speciellt kyckling är löjligt lågt prissatt oavsett form man väljer, och en hel del kopplat till hur de stackars djuren har det.

Man kan äta "skitbilligt" med lchf, men då kan man inte välja vad som helst, man får helt enkelt väga saker mot varandra.

#19 Om du valde bort smoothie alternativet, keson och gurkan (när det inte är säsong) borde det inte bli så himla mycket dyrare mellan de två. (för de flesta, vet du har lite speciellt där med norrländsk glesbygd och alternativen som finns att handla)

Själv är jag väldigt pank i omgångar och lever då på "nästan ingenting", och visst jag är skitsur när det inträffar under t ex vintern och priset på saker som sallad, tomat och gurka vilket jag gillar kostar multum och jag istället får köpa vitkål till 3kr/kilot (vitkål stekt i smör är nog lchf-varianten av pasta med ketchup prismässigt och lite innehållsmässigt även om vitkålsvarianten är mycket nyttigare men båda ungefär lika proteinfattiga).

Andra favoritgrönsaker är zucchini och aubergine, men aldrig någonsin jag skulle köpa de till ordinarie pris. Köper och äter mycket istället när det är på erbjudande.

Ser till att köpa kött/etc. när det är till erbjudande, köper det nästan aldrig till fullpris. Gillar jag fläskkarré? njä inte direkt men när det är i hel bit till 30kr kilot erbjudande köper jag det ändå, och är nog rätt glad för den i frysen de perioder jag ananrs kanske fått leva på vitkål och ägg. Tycker riktigt illa för det mesta om kycklingklubbor, men nog sjutton köper jag och stoppar i frysen när det är medlemserbjudande med 2 kilo påsar för 20-25 kr totalt (alltså ca 8 klubbor för det priset). Fisk (gillar bara vit fisk tyvärr) köps när det är 5 frysta paket för 100 kr. Passar även på att köpa rejält med ost när det är bra pris osv. Falukorv går ann det med om det är till extrapris (på tok för skräpvara för att vara värd sitt ordinariepris). Åt jag strömming skulle jag köpa mycket av det när de har strömmingfilér för ca 20kr/kilot.

Vad jag gör när jag faktiskt har pengar förutom att fylla på förråden till när jag inte har det? Då äter jag de där goda rejäla salladerna, svensk fläskfilé med svampstuvning, köttfärssrätter(på svensk nötfärs!) i alla möjliga slag, keso i alla möjliga vis (genom bakrecept, efterrätter eller bara som det är), olika goda ostar, bär osv.

Näringslös skräpmat finns billigt även det i hyfsat lchf-form. Särskilt nyttigt är det inte i vare sig kolhydratsbaserad eller fettbaserad form.

hemul
1

Man måste vara lite om sig och kring sig också. Jag var på City Gross häromdan. De hade extrapris på karrékotletter, 34:95, plus att man fick köpa köttfärs för 22:-/kg om man handlade annat för 200:-. Jag kom inte upp i 200 när jag maxat karréköpet och plockat till mig lite annat jag skulle ha, så jag la till broskben (jättegoda att steka som revbensspjäll, föredrar dem faktsiskt) för 29:95/kg (normalpris). Summa summarum drygt 8 kilo kött för 243:35. Om man antar att jag äter 200 g kött per dag blir det 40 middagar där köttdelen då kostar 6 kr. Jag klagar inte. Skrattande

Minorca
0

Jag lever själv och jag köper stora huvud vit- eller ännu heller rödkål. Jag börjar skära toppen i tunna skivor som jag strimmar i lagom portioner. Sedan tar jag en glaadpack film på snittyttan, lagrar i kylskåpet. Det håller i flera veckor för mej. Skulle snittet bli lite tråkigt om jag inte har ätit på några dagar skär jag av ca 5mm som jag slänger, sedan är det fräscht igen, kan i bland få ta av något ytterblad.

Mycket av den kolhydratsrikakosten består av mycket vatten, tex gurka, potatis. Så om man äter energirikare mat, energin i samma mängd rent fett är ju dubbelt  så stor som energin  i samma mängd rena kolhydrater(socker, vetemjöl). Volymen av maten blir mindre, så du får drick mer vatten.

Jag ser du håller på med hästar, då kan du jämföra om du ger din häst tex 8kg hö om du skall byta till hösilage med 50%ts så måste hästen äta drygt 13kg hösilage för att få samma mängd torrsubstans.

Tvärtom är det om man går från kolhydratrik kost till kohydratsfattigmat du får i dej samma mängd näring i mindre volym och mängd mat och mindre vatten, så du får dricka mer vetten i glas istället för att äta det med kniv och gaffel i potatis.

Elfdance
0

#37 Nja, jag tycker nog att potatis och ris mättar väldigt bra också. Har man inte förstört eller skadat sin metabolism är det inte säkert att det blir så oerhört stor skillnad.

Är man frisk tål man en del kolhydrater och behöver inte ligga på 20 g om dagen. 100 g kan också gå bra. Vill man gärna dra ned på kolhydraterna kanske man kan äta sånt till ett mål och LCHF de andra två t.ex.

CelsiusT
0

#37 Nej, jag står mig väldigt länge på potatis och ris om man har något till. Det övriga man har på talriken har också betydelse för hur kroppen jobbar med potatisen och riset.

#42 Det svåra då för mig är isf att hålla koll på vad och hur mkt jag ska äta för att motsvara det jag ätit innan. Hur man vet hur mkt sås och kött jag behöver för att motsvara det jag ätit innan.

Sen gäller det väl kanske då att lära sig vad som är "slarvmat" inom lchf. Hittar liksom ingen billig mat alls känns det som, men det är säkert som du säger att det finns.. men vad är det då?

Kefa
0

Kan inte hålla med om att det är dyrt, och vi är noga med att välja kvalitet. Planering är nyckelordet, jag köper 10 kg:s köttlådor för 970 kronor då har jag:

2 kg stek

2 kg grytbitar

2 kg högrev

0,5 kg biff

0,5 kg lövbiff

3 kg köttfärs

Detta brukar räcka ca  två till tre månader för 3 stycken. Sedan kompletterar vi med köttfärs a´99 kronor. Vi äter väldigt mycket fisk och kyckling. Laxen är den skräpmat vi äter, finns ju tyvärr bara odlad. Sist jag hämtade köttlådan så slank det med 5 kg lamm oxå för 640 kronor:

2 kg stek

1 kg kotletter

1 kg rygg/bog

1 kg färs

Så det går att få till det.

hemul
0

#46 Ät tills du är mätt. Är du rädd att äta för mycket och gå upp i vikt? Väg dig då och då i så fall och ät mindre i fall du går upp, men det gör du antagligen inte.

CelsiusT
0

#48 Om jag ska äta tills jag blir mätt så äter jag samma volym som jag åt förut. Som jag skrivit förut är det inga problem med vikten. Grejen är ju att jag tycker det är dyrt att äta så mkt av den här typen av mat och fick höra här att anledningen till att jag tycker det är dyrt är för att jag äter för stor mängd som jag egentligen inte behöver. Men då är ju frågan, hur mkt/lite behöver jag då? Hur ska jag veta vilken mängd som motsvarar det jag åt innan?

Jag tror inte jag kan känna när jag är mätt förän jag är proppmätt. Jag äter alltid det som jag lägger upp på tallriken, oavsett varför. Om jag ska äta tills jag känner mättnadskänsla så får jag liksom trycka i mig 3 stora biffar med tillbehör, men jag vet ju att jag inte behöver så mkt och äter därför inte så mkt.

CelsiusT
0

#47 Men 10kg för 970:- det är ju 97:-/kg. Så dyrt kött köper jag aldirg.

sofiecoe
1

I början tyckte jag också att det var dyrt, men så åt jag också nästan samma volym av mat till en början och p.g.a tidigare vana att alltid ha något till, så gjorde jag blonkålsmos och ris och alltid någon sidorätt.

Nu för tiden så kanske jag har någon liten grönsak till min kött eller fiskbit, men ibland struntar jag i det eftersom jag nu äter mycket mindre volymer och därför inte behöver bukfyllan för att känna mig nöjd.

Nu för tiden äter jag oftast bara 2 gånger om dagen eftersom jag står mig så bra på det jag äter. Lyckas oftast komma upp i 2200 kcal per dag så jag svälter knappast.

Mitt matkonto är det egentligen ingen skillnad på jämfört med tidigare.

Jag skulle kunna handla billigare, men väljer oftast nu för tiden ekologiska alternativ, vilket oftast kostar en del mer.

Mitt tips till dig är att testa lite nya ingredienser som t.ex vitkål, men även billigare bitar kött. Plus att göra fler saker från grunden. Varför betala 25:- för en burk majjo, när du kan göra egen (och godare) för mindre än en tia.

Fiana
1

#46 Jag skrev ju några exempel? Lever som sagt på nästan ingenting till och från. Sen om man vill gå rejält in på skräp finns det ju riktigt billig skräpbacon för typ 5 kr paketet? falukorv för typ 15? Billig majonnäs, vitkål, etc. nyttigt blir det ju knappast inte om man väljer de alternativen precis lika lite som pasta med pulversås. Själv väljer jag helst bort den typen av skräp oavsett i kolhydratsform eller inte.

Pja om du ska ersätta potatis energimässigt så är 100 gram potatis ungefär lika mycket som 10 gram smör.

Så exempel om du tidigare åt 200 gram kokt poatis, 100 gram kött och lite grönsaker till det så tar du bort potatisen och lägger 20 gram smör på grönsakerna så äter du fortfarande lika mycket, men mängden på tallriken lika mycket. Om man istället försöker byta volymmässigt och dessutom byta ut potatisen mot 200 gram broccoli och man köper broccoli för 20 kr kilot medans potatisen kostade 7 kr är det klart det blir dyrare. Ännu mer så om man ökar på köttet. Alla varianterna kan funka, men kostar naturligtvis olika mycket. (gör man potatis mot smör bytet så tjänar man istället ca 50 öre per portion om du har ett kilopris på potatis på 7kr och 50kr på smör)

Kefa
1

Men så är det betande djur, väljer man lägre kvalitet så kan man komma billigare undan. Men för mig är det viktigt med kvalitetskött från betande djur som inte transporterats runt halva Europa.

Fiana
1

#49 Ofta ett tecken på att man snålar lite för mycket med fettet och äter lite för fort, mättnaden kommer oftast en stund efter man slutat äta. Behöver man äta till bukfylla gör man oftast något fel (om man inte är nybörjare då) om man inte hör till de som bara äter en gång om dagen och då således äter sig stånkmätta men står sig 24 timmar på det.

Vet inte riktigt hur länge du ätit lchf, i början är man ofta väldigt hungrig.

Zepp
0

Men men.. portionerna på denna maten blir ju tillminstingen hälften av normalkosten.. såvida man inte fyller ut med energilös sallad!?

Jag kan lika gärna äta min mat på assieter numera.. och då äter jag bara två-tre gånger om dagen.. inga mellanmål.

Man blir möjligtvis ögon och magmätt på volym, men man förblir ohungrig på energimängden.

Tror det kallas för "mindless eating", när man lagar till och äter upp allt oavsett hur mycket energi och näring det handlar om.

Pröva att äta både för lite och för mycket, man lär sig på sådant, man vill varken vara kräkmätt eller bli vrålhungrig vid fel tidpunkt.

Det handlar altså inte bara om att lyssna på kroppens signaler utan även att dra slutsatser för framtiden.

Kefa
1

Det "märkliga" är att jag alltid i hela mitt liv småätit mellan måltiderna, konstant varit sugen. Med LCHF äter jag dels mindre, men även regelbundet, småätandet numera är någon enstaka ostskiva. Däremot är det viktigt att sköta kosten, jag bjöds på en linssoppa som troligen innehöll spår av stärkelse, det räckte för att trigga igång mig. (det finns någon tänkbar kandidat till, ev fabriksgjord rostbiff eller kalkon) Det är ett helt nytt liv.

hemul
1

#49 Anledningen till att det blir dyrt ör nog snarare att du köper dyra grejer. Och du kan omöjligt äta samma volym fett som du åt kolhydrater förut eftersom det är mer än dubblet så energirikt. Vill du ha nåt att fylla ut med så köp vitkål då som är billigt, som redan föreslagits. Investera i en riktig kniv så är det inte svårt att dela. Jag brukar strimla ca 4 huvuden i stöten (jag gör surkål) och inte är det nåt svårt. Eller, som också redan föreslagits, käka potatis men kanske inte obegränsat.

Pv544
0

Lite billigare kan det ju bli när man är före pensionärerna och hugger in på kort datum köttet (eller annan mat).

Sen blir det ju lite mer variation också om man hittar sånt man oftast inte köper.

Dock har det hänt att man förköpt sig och kommer hem med flera kilo färs plus lite annat, då blir det gärna en dag vid spisen. Men många goda matdosor!

För min egen del är det billigare med lchf, men det är ju för att man hade rätt höga utgifter för pizza, läsk och godis.

hus-musen
0

#47 97 kr kg är ju inte billigt, sen fattar jag inte hur ni får det att räcka 2-3 månader? 10 Kg varierat kött för oss 3,5 personer blir ca 15 måltider här hemma.

Qui dormit, non peccat

hemul
0

Nä, det måste drygas ut rejält om man inte nöjer sig med runt 40 g kött per dag.

Zepp
0

Mnja.. nu var det väll 97 kr/kg för kvalitetskött.. och sen drygar man ut med lite billigare sorter däremellan?

97 Kr/ kg för kvalitetskött är billigt!!!

hus-musen
0

#61 Kvalitetskött av frigående djur hemma som varit väl omhändertagna kostar inte 97 kr kg där jag handlat och då har det varit det finare köttet på djuret. 3 kg köttfärs för 97 kr kg är ju inte logiskt på en fläck oavsett vad man har malt ner det av.

Däremot kan jag tycka att om man hjälper till att hålla sverige till ett öppet landskap och köper kött av frigående välmående djur så  är det en god sak man kan lägga till ett par kronor för.

Qui dormit, non peccat

Elfdance
0

Här är det (97 kr/kg) billigt för bra kött, det verkar väldigt platsbeorende. hus-musen köper du från en gård då eller var hittar du kött till så bra pris?

[Pennylane1]
0

här är också 97 kr mycket billigt! Kommer inte under 140 ungefär för gårdskött, helt alltså och nöt.

hus-musen
0

#63 Japps privat gård med köttdjur och djur för eget bruk. Skiljer sig säkert beroende på vart man bor och vad det är för köttdjur ioförsig, finns ju en del olika raser.

Qui dormit, non peccat

Torparmor
0

Sedan 1980-talet handlar vi mer "lyxmatvaror" och ändå lägger vi bara hälften så mycket pengar på matkontot. Uppfattade att du vill lägga så lite tid som möjligt på matlagning då blir det nog svårt att minska kostnaderna.

Att äta så här kräver att läsa på och lägga ner tid på att förstå sättet att handla och laga mat. Helt enkelt ett sätt att se på mat som man gjorde tidigare på (tom 1960-talet). Man lagar maten från grunden med i förstahand säsongens råvaror och väljer råvaror som har rätt pris och går att variera även t ex som långkok. Det finns många vegetarieaner som äter LCHF, så man måste inte vräka på med dyrt kött.

Jag börjar ett vitkålshuvud med att skala av de yttre bladen, då får jag ingen snittyta som kan vätska. När det sen blir dag att skära så delar jag först mitt itu och sen mitt itu igen. En del av "halvorna" skär jag i bitar och/eller strimlar förväller kort tid, kyler och fryser in. Vitkål är betydligt billigare per kilo än potatis och räcker mycket längre. Även om morötter, rödbetor och dikon växer under jord är det bra att variera virkålen med. Andra kålväxter än vitkål är också bra val

Gå till biblioteket och låna någon bra kokbok, titta i bokhandeln där kan hitta bra inspiration.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

anna cj
0

Jag tycker inte alls att det ät dyrt med lchf.Jag tycker att der är så lite mat man behöver köpa.Jag har familj och ibland vill det äta godis eller kakor.Det tycker jag är slöseri med pengar.Det är ju totalt näringsfattigt.Jag köper aldrig frukt min familj vill inte ha det.Frukt är jättedyrt.Mattips ägg ost färs.Det klarar man sig långt på

Kefa
0

Vi köper på en suverän gårdsbutik i Hallstahammar, Åsby kött och vilt. Som jag skrev så kompletterar vi med köttfärs, det blir ca 5 kg i månaden.

Kefa
0

#61 Inga billigare sorter däremellan. För min del kan jag inte med gott samvete välja det kött som transporterats runt halva Europa och iblan mer. Så behöver vi komplettera, vilkjet nästan aldrig är fallet förutom köttfärs så kostar det mer.

Lilltilda
0

#68 Ni måste vara väldigt små i maten eller äta kött väldigt sällan. Jag ensam förbrukar någonstans kring 8 kg kött per månad och dessutom lite kyckling och fisk som variation.

misty09
0

Matkontot låg förr på ca 1000-lappen och med lchf kost så ca 2000-2500:- per månad. När vi dessutom är två så blir det ju nästan 5000 istället för ca 2000 och det är stora pengar.

Det måste vara något fel någonstans. 5000 kr på två är INTE rimligt. Vi är tre i min familj. Två äter LCHF, en inte. Alla tre har matlåda till jobbet. Vi har också ett matvrak till katt. Vi handlar mat, hushållsprodukter, hygien och kattmat för ca 3500 - 4000 kr / månad. Min man som inte äter LCHF äter samma mat som mig och sonen men lägger till pasta, ris eller potatis.

Vi köper alltid på oss rejält med mat då butiken har bra pris på ex köttfärs, hel kyckling, kycklingfilé, högrev mm. Köper ALDRIG kött till fullpris. Har alltid ett "lager" i frysen så man klarar sig till nästa gång färsen kommer på extrapris mm. Steker ofta en hel kyckling i stekpåse. Rensar rent från ben och skinn. Gör currysås på skyn som bildats. Skär kycklingköttet i småbitar och har ner detta i såsen så det blir som en gryta. Detta räcker till oss tre + tre matlådor. På ex pris kostar kycklingen ca 19,90 kilo ( ca 30 kr för en) Min man gillar inte heller att rensa kyckling men det tar inte lång stund att fixa detta. Gör ofta denna rätt på söndagen så äter vi detta på måndagen. Snabbmat när den är som bäst efter en lång dag på jobbetFlört

Högrev kokar vi kalops eller annan gryta på. Också ofta på söndagen så vi kan äta den efter jobbet. Vill ju att det ska gå snabbt när man kommer hem.

I det stora hela förbereder jag nästan alltid 1 till 2 maträtter på söndagen så man ska slippa frestas att ta till dyrt finkött som går snabbt att steka på vardagen. Detta spar vi till helgmat. Vi äter också en "mjöl rätt" ungefär 1ggr/två veckor. Ex LCHF pizza, LCHF paj eller LCHF pannkaka. Pizza och paj görs alltid på resterna från gågna veckan.

Det går att äta billigt men man måste vara beredd att planera och offra lite tid på matlagning annars står man där med den dyra snabblagade köttbiten och då förstår jag att det blir dyrt.

Vi äter billigare nu än innanGlad

Elfdance
1

Att ALDRIG köpa kött till fullpris duger inte för mig. Jag vill inte äta "dussinköttet" i affären. Så då får det kosta helt enkelt.

hemul
3

Jo, men nu handlade det ju om att leva så billigt som möjligt.

Aniara4
1

Den här diskussionen kommer upp då och då, och jag säger som jag alltid gör då, att det beror ju helt på vad man åt innan och vad man äter nu.

För mig personligen har matkontot mångdubblats. Jag var extremt fattig tidigare (levde en bra bit under socialbidragsnivå) och hade i regel 500-800 kronor över till "mat och övrigt" när räkningarna var betalda. Och jag hade inga konstiga räkningar eller lån, bara hyra, el, bredband och CSN som av olika skäl tyckte att jag skulle betala fast jag inte hade några pengar.

Jag åt alltså billigt, men inte särskilt nyttigt. Protein var lyx. Pasta och köttfärssås innebar ett stort berg lågprispasta med typ en matsked köttfärssås och lite ketchup på.

När jag började äta LCHF sammanföll det med flera saker som gjorde att jag fick bättre ekonomi och fick möjlighet att äta bättre mat. Samtidigt är jag begränsad av flera saker (allergier och starka antipatier mot viss mat) vilket gör att det finns ganska lite mat jag kan äta. Dessutom är jag lite känslig och kan ibland känna att jag bara inte klarar att äta en viss sak just nu, utan det enda jag kan tänka mig är en viss specifik sak.

Med en sjukdom som gör att jag inte alltid orkar lägga tid och energi på att laga mat händer det sen att jag föredrar en biff som går fort att steka framför ett långkok på högrev.

Kontentan är att vi har ett högre matkonto än de flesta. Samtidigt gillar vi båda att snåla och spara, och jag har blivit mycket bättre på att navigera i matprisdjungeln. Jag börjar varje måndag med att gå igenom de närmaste butikernas erbjudanden (reklamblad finns ju numera på nätet så att man kan läsa dem när man vill och slippa bära dem till pappersinsamlingen sen) och planera vad jag ska köpa var. Jag har också möjlighet att handla dagtid och är som en hök på korta datum. Idag köpte jag kycklingfilé till halva priset, ca 60-70:-/kg, det var inte alls vad jag var sugen på egentligen men nu blir det kyckling till middag i alla fall. Jag äter ofta fläskfärs till lunch, och ibland är jag lite lömskt om jag ser att närbutiken har många paket som går ut nästa dag, då kan jag vänta och komma tillbaka tidigt nästa dag istället och roffa åt mig ett par paket till halva priset.

Riktigt dyrt har det varit den senaste tiden då jag fallit av vagnen och både försökt äta LCHf och samtidigt inte kunnat hålla mig borta från en massa skräp. HCHF rekommenderas varken för hälsan eller för plånboken!

Så, ja, vi befinner oss alla i olika lägen. För mig blev LCHF väldigt mycket dyrare, men absolut värt det. Och det finns saker man kan göra för att hålla nere kostnaderna. Den viktigaste är nog att skaffa sig koll så att man känner igen ett bra pris när man ser det, och sen se till att se sig om ordentligt. Men visst är det tråkigt när man helst vill äta gräsbetesbiff och ekoägg varje dag…

Siggebus
0

Aniara4:

Håller helt med dig - beror ju på hur man levde innan! Glad

Jag har fått det billigare eftersom jag överåt jättemycket samt köpte mycket godis, läsk och färdigmat.

Det gåååår att leva billigt om man vill….. vill man köpa dyrare råvaror så väljer man ju det själv.