Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9381 ggr
famLCHF2012
0

2 ½ vecka på "LCHF"

Hejsan allihop

Jag & min sambo bastämde oss för att försöka med LCHF. Vi har hållit på i c:a 2½ vecka nu. Det allra svåraste tycker vi är att välja rätt produkter i mataffären. Vi läser på alla förpackningar så att det är så lite kolhydrater och E-märkning (Tillsatser?) som möjligt, samt så mkt fett som möjligt.

Vi har en matbudget på c:a 3000kr/mån. För dem köper vi följande:

Mjölk 3%, Matlagningsgrädde 15%, Vispgrädde runt 30%, Smör mellan 25-30%, Turkisk Yoghurt, Ost 27%, Riven ost, Ägg, Broccolli, Blomkål, Vitkål, Morötter, Brysselkål, Gurka, Avokado, Gul & Röd lök, Gul,röd,grön Paprika, Tomater, Citroner, Mandelnötter, Majs, Gröna bönor, Tomatpure', Svamp, Falukorv, Sparris, Squash, Isterband, Linfrö, Kokosmjölk, Fiberhusk, Fläskkotletter, Blandfärs, Kyckling, Torsk & Strömming, Skinkstek.

Sedan har vi vart "tvugna" att fuska lite med grovt mörkt bröd.

Av detta har vi lagat div. gratänger, soppor, stekta kotletter stekt fisk. Med till varje måltid har vi rå röd & vit lök, turkisk yoghurt. Vi steker i smör eller fet olja.

Våran budget, anser vi inte tillåter Keso, lax, Filadelfia ost och andra, som vi tycker dyra matvaror.

Vid starten vägde jag c:a 85kg (10kg övervikt enl. BMI)och min sambo 79kg (15kg övervikt enl. BMI).

Idag, c:a 2½ vecka senare har vi gått ner c:a 2kg vardera.

Nu vore det skoj att få lite feedback på detta. Främst då valet av matvaror.

Tjingling

Lev & Låt Leva

Lurtz
0

Mjölk, morötter och majs kan ge onödiga kolhydrater, minimajs brukar vara bättre, men får ni bra resultat även med dem så kan de behållas.

Matlagningsgrädde är helt onödigt, välj riktig grädde och ta mindre mängder eller spä ut med vatten, blir precis samma sak och ni slipper extra socker och tillsatser.

Smör 25-30% undrar jag över? Menar du smörgåsmargarin typ mini-Lätta eller liknande? I så fall så stryk det, margarin är inget bra. Välj riktigt smör eller bregott istället.

Med riven ost antar jag att du menar färdigriven? Känns också rätt onödigt, de billiga märkena är utspädda med diverse lustiga saker, och de dyrare märkena är bättre men de är just dyrare, man sparar pengar på att köpa vanlig ost och riva själv.

Falukorv och isterband kan vara fulla med potatismjöl och tillsatser också, det varierar från märke till märke, leta efter de med högst kötthalt.

Annars ser det ut som bra råvaror.

misty09
0

Grattis till er viktnedgångGlad

Jag skulle inte köpa matlagningsgrädde, 30% grädde, riven ost, majs, 30% margarin (för du menar margarin va ??)

Köp istället bara 40%grädde, 80% smör eller bregott. Köp en hel billig ost och riv själv, billigare kilopris och vissa påsar med riven ost innehåller inte bara ren ost tyvärrObestämd Majs är inte LCHF och går bort hos mig. Falukorv och isterband…ja ibland men kolla noga kollis innehåll. Kan vara billigare med två färs middagar ibland och nyttigare.

Annars …varmt lycka till.

famLCHF2012
1

Nej vi använder inte Margarin, utan vanligt smör, det ordinarie smöret alltså. Tungan ute

Margarinet har vi slutat upp med att köpa helt, så vi använder smör till både steka i och på smörgåsarna. men vi har en annan fråga också.

Hur ser det ut på smörgås påläggs fronten? Vad kan/får man äta i Lchf metoden förutom ost och leverpastej? Det blir lite enformigt tycker vi.

Eller kan man inte köpa de där helgskinkorna som man brukar griljera och ha som pålägg?

Tjingeling

Lev & Låt Leva

MimLan
0

Ett tillägg till att riva egen ost. Det är så enkelt att det går bra att frysa in osten, så det behöver inte tänkas på att det skall ätas/tillagas inom kort tid.

Rent generellt, så länge man utgår från rena råvaror så finns det inga innehållsdeklarationer att läsa. Inga e-nummer att klura på. Så det behöver inte vara ett problem i realiteten.

Håller med om att det är 80% smör och fullfet grädde, 40%, som köpes hellre än utvattnade och tillsatsbestyckade varianter som blir dyrare i längden. Samma med ost, köp gärna fetare varianter, så håller mättnaden längre.

Det finns inga regler för vad man har till pålägg eller vilken måltid som helst. Man äter mat. Ta ett stekt ägg. Ost och skinka. Ost och salladsblad. Ost och skinka och senap. En kall färsbiffs-rest. Röra med kycklingrester. Och så vidare.

Behöver ni linfrö i maten kan det vara så att ni äter lite för lite fett.

savonit
0

Majs, mjölk, matlagnings grädden ät tre råvaror som försvinner.
Morätter innehåller lagom mycket så de kan ni behålla.

Men bröd bör ni undvika och hitta något annant om målet är att gå ner i vikt.

Men alla får välja själve men detta skulle jag köra på.

Aliki
0

En helgskinka händer det att jag köper… "Efter helgen!!" för 9,90 eller 19,90/ kg. Griljerar inte utan skär ner i skivor, strimlar resten och fryser ner i påsar. Bra att ta fram till omeletter, gratänger eller "pajer"

Aliki
0

Hårt stekta ägg eller köttfärslimpa fungerar bra som "bröd"

Miyu
0

Carbzone har mörkt bröd som är gott. Finns dock bara i vissa matbutiker, kolla runt i bröddisken.

famLCHF2012
0

Hej och tack för alla svaren.

När jag skriver smör menar jag de pkt som det står smör på. Lätta använder vi inte. Däremot Bregott.

Bra tips om helgskinkan Aliki :-)

Funerar lite på detta med grädde. Vi har som sagt köpt vispgrädde med hög fetthalt (Varför är det fel?) Likaså matlagningsgrädden. Förstår inte detta med vad som är riktig grädde. Utan tillsatser eller.

I övrigt tycker vi det är ganska svårt att välja när man storhandlar. Rena varor som det pratas om är ju oftast mkt dyrare. Ståt och river ner en hel ost är det inte tal om. Tycker det är lite mkt bök kring det hela än så länge. Men det är väl ovanan. Innan var det hur lätt som hellst. Basen var ju potatis, pasta & ris. Till detta kan man ju ha i princip vad som hellst.

Är det någon som har bra tips ang godis? Är popcorn ok ex?

Lev & Låt Leva

Zepp
0

Det kommer säkert att gå jättebra, se alla tips som deras egna varianter, ta till dig av det som passar dig.. pröva de mest lovande!

Här kommer ett tips från mig.. högrev e ofta billigt.. koka upp på morgonen, låt stå på ettan hela dagen, ta sen bort köttet och koka lite grönsaker i spadet.

Hacka köttet, och lägg i tallrikar och häll sen köttspadsoppan över det hela. servera gärna med hackad persilja.. jättegott o rätt billig mat.

Köper man stora bitar billigt kan man frysa in för framtida behov.. dillkött, ragu, kalopps.. you name it!

https://docs.google.com/file/d/0B8FaF88IclX7ODcwNDFhNTYtZDEzYy00ODJiLTkxNzUtMDFlNzY5MzM0Nzdi/edit?hl=sv&authkey=CPSArZgI

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ferraribilarochlakritsnappar
0

Först och främst gör ni precis som ni vill, det som vi tipsar om är ens egen uppfattning om vad som funkar och inte.

LCHF innebär att äta naturligt, men om det viktiga är kolhydratreduceringen kan ni välja låta bii att undvika E-ämnen och annat.

I Sverige är fetthalten på vispgrädde utan tillsatser 40%, det finns varianter med 36% men då innehåller de karragen för att stabilisera. Frågan är snarare varför du inte ska välja 40% grädde, använd mindre eller späd med vatten. Troligen billigare.

Popcorn är majs, kolhydratrikt och ingår normalt inte i LCHF. begränsad mängd nötter, men det kan bli ganksa dyrt och är energitätt.

Om ni inte har någon uppfattning om vad olika livsmedel innehåller så är det klart att det är svårt att planera. Då kan det ta lite tid. Försök då måltidsplanera före ni åker till affären, det finns massor av recepet på nätet, te. x har kostrådgivarna färdiga menyer med inköpslistor.

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Det finns även en inköpslista bland de 13 länkarna här på KiF:

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d716bf2b9cb46223907d0e0-inkopslista-for-nyborjare#articles-2

Om ni tidigare huvudsakligen har ätit potatis, pasta och ris med lite tillbehör förstår jag om det blir dyrare. Men att ha en budget på 3 000 kr/månaden är inte extremt. Köp grönsaker i säsong, extrapriser på kött och mycket ägg. Och släng ingen mat. Många säger att pengarnas paras in på att skippa chips, godis, läsk och frukt.

Lyck till!

famLCHF2012
0

Tackar, tackar. Ska kolla in länkarna med inköpslistor och se om man får något matnyttigt där.

Lev & Låt Leva

[Suddagumman]
0

Välj vispgrädde med högre fetthalt. I de med lägre fett har de tillsatt en sorts alger som förtjockningsmedel.

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article11765337.ab

EDIT: Ser att det redan var nämnt i tråden.

Vi är just nu bara två personer här hemma och handlar mat för mer än 3000 kr/månad.

misty09
0

Om du söker på här på KIF finns det fler trådar med tips om att få till LCHF måltider på liten peng. Bla dessa två, de finns fler.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714736b9cb46222d05b311-fattig-student

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7179a6b9cb46222d0853e3-billig-mat-behover-tips

Med rätt planering går det absolut. Det är ju mycket du inte behöver köpa. Och billig mat som pannkaka, pizza och paj går att göra LCHF. Det är bara att söka recept.

Ewa N
0

Vi är två vuxna och vårat matkonto ligger på ca 1500 - 2000 i månaden.
Jag köper det som är billigt den veckan, och fyller frysen med kött och fisk när det är billigt. Trodde att matkontot tskulle bli dyrare på lchf men kan efter ett år konstatera att det sjunkit.