Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4899 ggr
Kvinnlig40talist
0

Solroskärnor ?

Vad tror ni om solroskärnor? Bra eller Dåligt?
Jag tänker på att solrosolja är dåligt, men vad ska man säga om solroskärnor?

Jag köpte rostade solroskärnor, till frukostyoghurten.
Smakade gott.

Innehållsförteckningen:
kostfribrer 7 g
kolhydrater 15 g
Natrium 7 g
Vitamin E 36 mg
Zink 5 mg

Nu blev jag tveksam till Natrium (salt). Lite väl mycket väl? Det är ju lätt att äta upp snudd på halva påsen (200 gr).

Zepp
0

Om du äter upp halva påsen då är de dåliga för dig.. skulle jag vilja påstå.

Kan du behärska dig och använda de på youghurten är de nog bra.

Grejen är väl att solrosoljan är helt befriade från de näringsämnen du listar?

Sen så beror det även på hur mycket fisk du äter för att kompensera för O-6?

Salt är det skall bekymra dig minst om, det är essentiellt och kroppen har en utmärkt reglering av saltbalansen.. en hel del som börjar med LCHF äter för lite salt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kvinnlig40talist
0

Tack Zepp.

När man gör olja av fröna försvinner alltså näringsämnena?
Vid närmare titt på innehållsförteckningen så ser jag att andelen fett är 57 g, Omega 6 alltså! (Växtfett = Omega 6). Äter inte så mycket fisk dessvärre.

När det gäller saltet så tänkte jag på att just att det är salt gör det svårt att sluta att stoppa i sig. Precis som med Pop-Corn, vilket jag sällan eller aldrig äter visserligen.

Senast nu köpte jag Seltin just för att slippa så mycket natrium.

Zepp
0

Natrium fyller många funktioner i kroppen.. fördelen med seltin är att det innehåller fler mineraler än natrium och klor.

Det är nog en blandning av o-6 och o-3, enkelomättat o lite annat?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11212&lang=sv

Grejen är att när du äter fröerna så får du med dig de mineraler och vitaminer som fungerar som antioxidanter.

Kvinnlig40talist
0

Seltin innehåller
- Natriumklorid
- Kaliumklorid
- Magnesiumsulfat
- Jod

Det står också att "en kost som har låg salthalt minskar risken för högt blodtryck".
Vad tror du om det?

Det var en jättebra länk jag fick. Det var ju mycket nyttigheter i fröna, såväl mineraler som vitaminer.

Zepp
0

Om det tror jag "Bullshit", finns rätt mycket vetenskap som visar att låg salthalt snarare är ett problem!

Salt regleras väl i kroppen då det används i flera viktiga funktioner och vi förlorar alltid en hel del via urin, svett och transpiration.. detta måste ersättas.

Salt fungerar dessutom som elektrolyter i kroppen och ju mer vatten man dricker ju mer salt måste man tillföra, då man annars spär ut dessa.. man kan få cirkulationskolapps.

Så har man bara friska njurar så kan man äta så mycket salt man vill.. överskott kissas ut.

Det man gör är att extrapolera från det faktum att kroppen upprätthåller blodtrycket genom att ta upp salt i blodet via njuren, varvid vatten följer med och därmed stiger trycket.

Grejen är bara den att om du äter en massa salt så känner kroppen av den stigande salthalten och du blir törstig som bara den.. sen kissar du ut överskott.

Därmed är det ingen finess att vräka i sig salt, men som med mycket annat, kroppen brukar signalera både underskott och överskott.. såvida man är frisk.

"Livsmedelsverket vill att hela svenska folket ska minska sin saltkonsumtion. Men frågan är om det är så lyckat för alla människor"

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-ta-rad-om-salt-med-en-nya-salt

Kvinnlig40talist
0

Du har ju rätt i det - man blir ju törstig.

Ja, vad ska man tro, mer salt eller mindre salt.
Det bästa är väl att känna efter.
Salt sill har man ju vuxit upp med, både som stekt och som inlagd, och nog blev man törstig alltid.

Jag ska i alla fall kolla i affären om det finns orostade solrosfrön. Kanske är det just rostade som också är saltade.