Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5511 ggr
Aniara4
1

Kokt högrev - sen då?

Jag drog igång ett buljongkok här på morgonen. Tillsammans med benen slängde jag ner ett knappt kilo högrev. Tänkte ta upp den om ett par timmar och göra något gott till middag i kväll, men jag vet inte riktigt vad.

Dillkött kanske? Hm, har ingen dill, det kan köpas. Men visst ska man ha vinäger eller nåt surt i? Gillar inte vinäger…

Köttgryta, kanske. Jag brukar alltid göra det med brynta köttbitar av högrev eller grytbitar som sen får puttra i såsen, det kanske inte spelar någon roll om de är kokta och inte brynta?

MarajLowajz
0

Dillkött såklart! nom nom nom

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MimLan
0

Ättika.

Eller gör pepparrotskött.

Aniara4
1

Just det, ättika är det man ska ha i. Visste att det var nåt surt och äckligt. Flört Hmm, får fundera vidare. Jag har ju ett par timmar på mig.

mooonlight
0

Chili!

(Finfördela köttet med gafflar.)

Zepp
0

Jag gör alltid soppa/gryta.. koka några grönsaker i spadet och häll sedan i lagom med hackat kött.

Severa med hackad persilja.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara4
0

Låter gott. Fast buljongen tänkte jag inte hälla av förrän på söndag morgon (kanske i morgon kväll om jag tröttnar).

Fiana
0

Borde gå att göra dillkött med citron som syra också? Även om det kanske blir lite mer grekisk citronsås över det då? (är ofta mycket dill och citron i grekiska recept)

HejdåTjockma
0

Låt det kallna i kylen över natten, skiva upp det och grilla med glaze, delikat!

korseett
0

du kan äta det med senapssås, brukar ta dijon till det

glitterfisk
0

Jag gör dillkött med citron i såsen. Fräscht och gott. Så reder jag på slutet med äggula utvispat i en gräddskvätt. Fina grejer! Tungan ute

kaisakavat
0

Ujuj.. Sitter här och läser och snålvattnet rinner! Dillkött, pepparrot -mums fillibabbba!

Jag brukar ha i dill och pepparrot och citron.

Dijon till (eller i grytan) låter som ett hett tips.

Slurp!!!

[Pennylane1]
0

# 8 har du recept på en juste glaze?

Torparmor
0

Min mor lärde mig att göra dillkött med citron istället för ättika. Det är lättare att få rätt balans mellan surt och sött med citron. Problemet är ju att få till det söta. Brukar ta någon nypa björksocker. Fast jag gör dillkött mest på lamm. Högrev gör jag som pepparrotskött eller gryta med tomat, lök, kål och varierande kryddor

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

korseett
0

jag har nog aldrig sett ett recept på dillkött med ättika i. Både jag och min gamla mor gör med citron.

MimLan
0

#14 Det är så självklart med ättika att det finns ett inlägg på Taffel om det:

http://kortomgott.taffel.se/2010/11/29/dillkott-nar-balansen-ar-allt/

Eller titta i riktiga, gärna gamla, kokböcker.  Ett modernt exempel som lagar mat från grunden är Per Moberg, hans dillkött har lika självklart ättika.

[Pennylane1]
0

# 14 what! Det är bara att googla på dillkött och kolla recepten, samtliga de 10 första (sen iddes jag inte kolla mer) anger ättika… sen anger två av dem förvisso att man kan ta citron istället men först och främst anges ättika…

korseett
0

#15-16 väldans vad ni tar i- jag skrev att JAG inte SETT ett recept med ättika, inte att det inte finns. Jag behöver inte googla fram ett recept för det eller titta på några länkar eftersom jag inte är i behov av det.

[Pennylane1]
0

tar i?  jaja, jag blev förvånad bara, då jag nog aldrig sett ett recept utan, men så klart om du inte sett något recept så är det ju inte så konstigt precis Skrattande

korseett
0

Flört

HejdåTjockma
0

Nä jag har tyvärr inget recept på glaze, men hade nog freestylat med lite soja, olja eller smält smör och goda kryddor, typ svartpeppar, chili, paprika, vitlök, kanske lite färska kryddor, kanske lite lime. Nån droppe honung om man klarar det.

Testa att grilla förkokt högrev, succé varje gång!

[Pennylane1]
0

ja ungefär så gör jag redan, visste inte att det hette glaze Flört

HejdåTjockma
1

Nä jag vet inte vad skillnaden på marinad och glaze är, mer än att det ena lägger man köttet i innan, och det andra penslar man på när man grillar. För mig är det samma blandning. Köper man färdig är den såklat full med en massa förtjockningsmedel och socker.

Aniara4
0

Många bra tips här, tack!

Jag var fortfarande oinspirerad när gästerna kom och det var dags att röra ihop nåt, så jag hällde på en burk krossade tomater och rejält med grädde, hade i lite purjolök som var över sen lunchen, och kryddade med svartpeppar, en gnutta chili, timjan och oregano. Det blev helt ok det med!

Aniara4
1

Galet mör var den dessutom efter att ha kokat 5 timmar i buljongen. Tungan ute

Tror att även buljongen blev lite godare av att ha kokat högreven.