Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5329 ggr
shintaida
0

Curry

Satt och ströläste Expressen på nätet och hittade följande:

Här är maten och kryddorna som ökar ämnesomsättningen Ingefära, vitlök, chilipeppar, tabasco, grönt te, kanel, senap, fisk, skaldjur, köt, kyckling, quorn, olivolja, fet fisk, nötter, avokado.

Så nu undrar jag - CURRY - ökar inte det ämnesomsättningen?

Har haft på curry (det är ju också starkt) på nästan allt jag ätit den senaste tiden. Har det varit för gäves, eller??

// Shintaida

ullamayday
0

Curry är en blandning av olika kryddor.Tittar du i en asiatisk kokbok, så hittar du massor av olika curryrecept………..men den du köper som vanlig curry i sverige är nog mest gurkmeja ;-) och har en konstig smak.Kolla i stället i asiatiska affärer, det brukar stå vilka kryddor som ingår.

Anterrabae
0

Men gurkmeja är ruskigt antiinflammatoriskt. Flört

Ordet Curry betyder just blandning. I indiska köket är alla grytor "curry" just för att de är blandade.

Om du har en curry med ingefära, chilli och vitlök tex så måste ju dessa komponenter ha kvar sin ämnesomsättningshöjande förmåga. 

Men jag tror som ullamayday att det bästa är att försöka få tag på "äkta vara" i orientaliska butiker..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

På SantaMarias Curryburkar står det exakt vilka kryddor som ingår och det är tack och lov utan tillsatser så långt jag minns…

Gurkmeja och spiskummin minns jag…

Numer pensionär i Nynäshamn

felixifokus
0

Jag testade Santa Maria Green Curry i cocosmjölk idag och blev jättenöjd med smaken. (Jag var lite skeptisk till att köpa grön curry i svensk liten burk till skilnad från den genuina currypastan).

Fräste köttstrimlor i kokosfett och curry och hällde över mjölken helt enkelt.

Kryddblandningen innehåller E621 dock, för er känsliga.

Mervi
0

#621 = glutamat = smakförsärkare, inget för mig….

jayamila
0

hejsan till den person som tycker att curryn i affären smakar konstigt så var klar över detta alla kryddblandningar som får kallas för curry innehåller gurkmeja det ger den gulbruna färgen

och när det gäller den effekt vanlig curry som innehåller  gurkmeja, ingefära, chilli, svartpeppar och kanel som alla har egenskaper som kan gynna fettförbränning här är några exempel på egenskaper dessakryddor har: att öka ämnesomsättningen och sänka kolesterolet i blodet, reglera blodsockret/insulinkänsligheten samt förebygga cancer i olika former. svartpeppar gynnar upptagningen av andra kryddor och örter.

här är lite info om vad en undersökning av gurkmejans effekter hade på försöksmöss som ju används för deras resopns på olika ämnen i stor grad liknar våra:

Gurkmeja vid övervikt

Forskarna använde två modeller med möss som antingen fick gurkmeja i sin kost eller inte. En kontrollgrupp med magra möss som fick en kost med lite fett fanns också. De fördelar man såg att gurkmeja gav var:

• Mindre risk för att utveckla typ-2 diabetes.
  • Bättre insulinresistens.
  • Färre inflammationer i fettvävnad och lever.
  • Minskad kroppsvikt.
  • Mindre andel fett i kroppen.

Ger gurkmeja samma värde för människor innebär det både lägre risk för att få typ-2 diabetes och att sjukdomen motverkas om den redan finns.(dock saknas tillräckliga studier på människor för att de ska kunna fastställa de som en "sanning" men det skadar ju inte att äta mer gurkmeja du kan lugnt äta 12g ren gurkmeja om dagen enligt Columbia University Medical Center) i curryblandning är det olika beroende på hur mycket gurkmeja det är i just den blandningen har men jag skulle kunna tro att det ligger runt 2 msk och jag brukar inte ha mer än så i en familjegryta

odezza
0

#6 skrivet av jayamila

Hej. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att du har svarat i en tråd från 2007. Det är inte säkert att den du svarar är aktiv här längre.

"still lost in space and time"