LCHF / GI
Vad händer om man håller LCHF-kost några dagar och sedan råkar ta sig en "Svensson"-matdag med potatis/ris/pasta och dylika gamla sedvanligheter?
Väldigt nyfiken på vad som händer då kroppen svälter från kolhydrater (bra ordval? ;-)) i, låt säga 5 dagar, varpå den sedan får överdrivet mycket (som ju är allting över 20 g! :-)) kolhydrater i 2 dagar. Blir kroppen knäpp i bollen eller vad händer egentligen?
Om du har ätit LCHF i så kort tid som 5 dagar så tror jag inte att det kommer att hända så mycket. Jag tog en kolhydratdag efter två veckor på strikt LCHF för att testa men märkte inget särskilt.
Har man gått längre tid på LCHF så kan en kolhydratbläcka orsaka illamående och kanske halsbränna/dålig mage om man har haft problem med det förut. En annan effekt är att du troligvis blir hungrig ett par timmar efter måltid men det är helt naturligt. ;-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

När jag fuskat har det resulterat i uppsvälldhet, magont och många, låååånga toabesök.
Ja, sen får jag plitor på hakan som ett brev på posten.
Jag hade ett planerat "återfall" i helgen. När jag väl åt så kände jag inte någon mättnad utan magen blev bara sprängfylld. Dagen efter så var jag trött, gick och gäspade hela dagen. Hungrig och sugen resten av helgen.

Om jag svullar i mig t.ex. en hel 100 g chokladkaka så blir jag först lätt speedad. Sedan kommer kraschen med darrighet, matthet och jag vill bara sova… Samma sak om jag äter potatis och liknande snabba kolhydrater.
Ganska klassisk reaktion med andra ord, men förstärkt många gånger om jämfört med när kolhydrater var en självklar del av kosten.
Och ja, magen känner definitivt av det också; det blir ungefär som att vrida på en kran…
Jag tror också att man blir känsligare för "skräpet" ju längre man undvikit det.
Jag får bullrig mage, gaser, ont. Och äter jag mycket socker blir jag illamående. Det är längesedan jag provade, inte kul med dessa besvär.
Om jag äter vanligt någon gång märker jag ingenting, varken ur hälso- eller vikthänseende. Men skulle jag göra det flera dar i rad skulle jag gå upp i vikt.

Efter 2 dygn börjar det märkas rejält att magen "ballar ur" igen
Efter en vecka börjar alla gamla krämpor som försvunnit göra sig påminda igen
Vikten ökar förstås redan från dag ett
Efter ca 2 veckor börjar det kännas som att det inte är "etiskt försvarbart" för mig att fortsätta förstöra min kropp och jag kastar mig över biffarna igen.
Sen väntar några dars abstinens när skiten ska ur kroppen igen…