Mattider
I de bantningsbilagor som brukar följa med veckotidningar står det ibland som tips och råd att man ska undvika att äta efter kl. 19 Varför? Gäller det verkligen LCHF också? Sen jag började har jag käkat när jag är hungrig. Hur gör ni?
Är jag hungrig så äter jag :) Vissa dagar blir det väldigt mycket, andra dagar är jag inte så intresserad.
Jag tror man kan behöva försöka låta bli att äta från 19 till frukost om man äter mycket kolhydrater - då får ju kroppen äntligen en chans att bränna fett framåt småtimmarna (insulinet hindrar det ju hela dagen pga av alla småmål). Men på lchf bränner ju kroppen fett hela tiden.
Sen om det finns andra anledningar till att inte äta på kvällen vet jag inte. Jag blev i och för sig hyper av att äta kolhydrater, så det kanske inte är så bra att kombinera med att försöka sova…

Jag lägger mig inte hungrig. Kl. 19.00 är ju förresten ett helt godtyckligt klockslag, de vet väl inte vilken dygnsrytm du eller jag har egentligen…?
OK, handen på hjärtat: Jag ställer mig inte och lagar till en brakmåltid runt midnatt, men 2-3 ägg eller något annat lätt kan slinka ner.
Inte laga till en brakmiddag mitt i natten, men äta kalla kylskåpsrester av en sådan mitt i natten är urgott
.
Du, är jag hungrig 01.30 på natten så äter jag nåt litet. Jag går ALDRIG och lägger mig hungrig! OM ja inte är vääääldigt trött… Jag tycker inte man ska bry sig om klockan. Man ska lyssna på vad man mår bra av.

Äter alltid innan jag lägger mig. Protein och fett stör inte min sömn på nåt sätt.
Kolhydrater på kvällen (är uschusch!)stör sömnen och höjer nivån av insulin. Insulin hindrar glukagonet som är nödvändigt för GH-utsöndringen och därmed också kroppens reparationer.

Sena kolisar fixar halsbränna, bulig mage, vrångt humör och problem med sömnen. Sena fett- och proteinbomber fixar mättnad, glatt humör och man mår bra på det :) Mina nattskift har blivit himmelska sen jag började med LCHF. Lägga sig hungrig är inte kul heller, brukar alltid äta lite innan jag går isäng.
Jag kan äta lite ost på kvällen efter 19 och kanske några nötter, men oftast ingenting.

Det verkar finnas lite olika skolor. Jag fick ju träffa en dietist… jo, de är ju som de är… MEN hon sa att det inte alls är bra att låta kroppen gå tom för länge! Hon beordrade ju mig mera mat… framförallt fett och protein och hon ville absiolut att jag skulle börja äta ett kvällsmål vid nio eller så för att inte magen skulle vara tom i 13-14 timmar (vi brukar äta middag vid halv sex).
Men jag tror som zeretki, lyssna på kroppen och strunta i vad som sägs :-)
Jag äter om jag är hungrig, även på kvällen, men jag är väldigt sällan hungrig.

Jamen dåså! Då är det som jag trodde, är man hungrig när man käkar LCHF så äter man. Basta! Då fortsätter jag som tidigare och käkar närhelst jag känner att jag behöver det!
Jag kör på det utom när jag är senil och fastnar framför datorn istället…
Jag tror på att äta när kroppen vill, när man är hungrig. Att gå hungrig kan aldrig vara bra. Men sen tror jag att i början när man tar bort kolhydraterna och suget måste förändras så kanske man ska äta oftare för att kroppen ska vänja sig? Ibland blir man ju inte hungrig…men jag tycker ändå man ska äta typ 3 ggr om dan…
En erkänd "expert", jag har glömt vilken, förklarade en gång det där med att inte äta på kvällen. Man utgår från att all föda efter middagstid är onyttighter som chips och fika framför TVn. Så med sedvanligt bakvänd psykologi så säger man inte "ät inte chips och kaffebröd" utan man säger "ät inte efter klockan sju". Man blir matt.
Det är säkert så hemul. 
Jag äter när jag är hungrig och då kan det bli sent eller tidigt på kvällen. Ett mål eller tre mål om dagen. Beror helt på vad min kropp önskar. En ostbit innan läggdags har inte skadat mig.

Aha! Där har vi ett ägg sa hönan! Förut, innan jag ökade andelen protein var jag konstant hungrig, men efter ökningen blir jag nästan aldrig hungrig och har gått och funderat en del på att jag kanske får i mig för lite, för är jag inte hungrig mer än en eller två ggr per dag så har jag inte ätit mer. När jag väl har blivit hungrig så har det som regel varit på kvällen och då blir det jobbigt… jag menar, jag är ju bantningsproffs, och som sådant vet man ju att man inte ska käka på kvällen. Nu är ni rätt många (90kgaldrigmer som sist i skaran) som säjer att man käkar när man är hungrig oavsett tid, så, nu får jag köra massiv omprogrammering av den delen av skallen!
Min omprogrammering är också total, jag har inte ätit på kvällarna på många år (knappt i mitt vuxna liv om jag inte varit bortbjuden) om man med kvällarna menar efter middagsmålet som vi ibland kan äta ganska sent.
Min kropp vet inte ännu att den FÅR vara hungrig då…
Nu tex ska vi äta middag och sen äter jag inget mer för idag.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ät och var glad! Det går inte att försöka sova om man inte är mätt. Det händer att jag lägger mig lite, lite sugen men försöker ändå att sova, men det går aldrig bra kan inte somna så framåt 3.00 4.00 på morgonen stiger jag upp och kokar mig en kopp te och tar en liten 75% chokladbit. Sen kan jag som regel somna.
Numera äter jag meze-yoghurt med lite grädde, kanel och hallon vid 9.00-tiden på kvällen.