Frukostsmoothie???
Något jag tycker är verkligen jättegott är:
1-2 dl frysta bär, hallong och blåbär
1-2 dl turkisk yoghurt
Gurka
Is
Mixa allt i en mixer och sen kan man dricka det som en smoothie.. Men hur bra/dåligt är det här ur LCHF-synpunkt? Skulle lätte kunna tänka mig att dricka en sånn till frukost eller mellanmål..
Det jag tänkte var mest på bären. De man köper frysta har jag förstått att de ofta innehåller socker.. men om man köper färska blir det ju så dyrt…… Tips?
#0 Jag skulle inte basera en måltid på mejerier och bär. Det är i mindre mängd efterrätt eller snask för mig. Måltider skall baseras på riktig mat, helt enkelt. Och den mängd du anger i receptet, får mig att undra om du triggar på mejerier eller om du äter tillräckligt i dina måltider.
#1 Det är inget problem, alla frysdiskar jag handlar i har osockrade bär.
Jag har också funderat på det. Sambon, till exempel, har ingen jätteaptit på morgonen och föredrar att inta frukost i flytande form. Går det att göra något smoothieaktigt, fast lchf-anpassat? Äggmjölk är inget alternativ för honom…
#3 Vänta med att äta?
#0 skulla jag dricka en sån varje dag skulle jag gå upp i vikt….
#3 man äter när man är hungrig.
Men..Hur gör ni?
Jag är inte så himla sugen på att stå att steka en omelett eller ägg och bacon på morgonen när man ska till jobbet. Äter isåfall hellre inget alls (då jag oftast inte ens är hungirg då) eller något litet..
Men, om jag skulle skippa frukosten och senarelägga den på jobbet så vet jaginte vad jag ska äta. Vi har inte tillgång till spis utan bara micro? Det finns inte dirket tid att stå och laga maten heller..
Skulle vilja ha en ersättare till en smörgås som man ju bara kan linda in i folie eller en påse och ta med sig..
Det var det jag tyckte var ganska bra med en smoothie för det skulle jag kunna tänka mig äta till frukost och man kan ju förbereda det också så det går snabbt (det tar inte så mycket energi) att göra det på morgonen….. Eller häla i i en termos och ta med och dricka när man är hungrig,..
Varför inte göra en "wrap" av en omelett? Lägg tona med lite hackad purjo och cremefraiche… eller vad du finner gott emellan, och ät kall
Kokta ägg, kalla färsbiffar med majo och ajvar (eller whatever), kalla stekta ägg, skagenröra, makrill i tomatsås, tonfiskröra, skinka+ost+senap-rullar, lufttorkad skinka, osv.
Ät inte om du inte är hungrig. Ät än mer till kvällsmat om du har problem med att hålla dig till lunch. Hellre det än att basera hela måltider på icke-mat.
Några frukosttips att ta med till jobbet:
1. Stek ägg, lägg ägget på salladsblad, linda ihop.
2. Rulla in brieost i någon bra skinka (lufttorkad)
3. Stek bra "prinskorvar", rulla in i salladsblad
Häll några äggulor i smoothien då så blir alla nöjda. Blir det för tjockt kan du prova gräddmjölk istället för yoghurten.
#2 Känner mig träffad, då du skriver" triggar på mejerier" helt klart något som jag gör. Kan stå och äta creme fraice direkt ur burken. Ska jag sluta med mejerier? Tycker det är lite svårt att hitta fettet. Kanske bara ha smör i kylskåpet, skippa osten?
Annars tycker jag att kokt ägg känns bättre att äta än stekt tillsammans med skinka och majonäs är en ok frukost.
#2 Känner mig träffad, då du skriver" triggar på mejerier" helt klart något som jag gör. Kan stå och äta creme fraice direkt ur burken. Ska jag sluta med mejerier? Tycker det är lite svårt att hitta fettet. Kanske bara ha smör i kylskåpet, skippa osten?
Annars tycker jag att kokt ägg känns bättre att äta än stekt tillsammans med skinka och majonäs är en ok frukost.
Jag gillar att käka en LCHF macka till frukost med smör och ost. tex så finns brödrecept på www.lchfrecept.com

Jag har också svårt med frukosten, vill gärna ha en macka men allra minst lite yohurt….
Men nu äter jag när jag kommer till jobbet två ost och skink rullar och kaffe med grädde, vet att jag borde låta bli grädden men det är det ända kaffet på hela dagen så jag tycker det är okej!
jag blir mätt på kaffe med grädde på morgonen och äter ofta inte förrän rätt sent på em. I går åt jag inget förrän på kvällen. Fast ibland äter jag ägg och bacon på morgonen, eller ost och nåt kletigt på.
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
Nu är det så här att DU märker själv om din kropp mår bra på mejeriprodukter och om du tycker att det på något vis triggar igång något negativt hos dig.
JAG personligen äter smoothies till frukost nästan varje dag och går stadigt nedåt i vikt.
En smoothie för mig består av:
1 dl turkisk yoghurt
1 dl grädde
1 dl kolsyrat vatten
1 dl frusna bär
Allt mixas och hälls upp i ett stort glas.
Jag mår toppen på detta och så länge jag inte får bromsad viktnedgång så fortsätter jag att äta detta till frukost.
Tillägg: Såg inte att detta var en gammal tråd…….Sorry! Tycker fortfarande att min frukost är god dock.
~God loves you, and I´m trying! ~
hur bra är det med hallon om man vill gå ner i vikt? Är det bäst att undvika eller kan man äta ca 1-2 msk om dagen om man för övrigt inte fuskar och är strikt?
tänkte på kolhydrater och så, är ny på detta!:)
#20 Hallon är inte mat.
Om det funkar för dig eller inte är bara du själv som kan svara på.
1-2 msk av i stort sätt vad som helst uton rent socker lär varken göra till eller från, så ät du dina hallon om du gillar det.
Jennix påstod ( i annan tråd) att 1 matsked majs och gröna ärter ett par dagar i månaden gör så att jag kastas ur ketosen och viktminskning blir omöjlig… tja… alla säger olika 
#24 Utan att veta vad för tråd du avser tror jag inte att hon skrivit att man kommer ur ketos pga 1 msk majs/ärtor. Det är en ren omöjlighet att det skulle vara mängder med kohydrater i en ynka matsked. Ketos är när man har huvudsaklig fettdrift i kroppen.
"Jo, fast jag menar att det blir inte strikt för kroppen om du äter det några dagar i månaden heller. Det räcker för att kroppen ska komma ur sin fettdrift.!"
var svaret när jag skrev att jag äter nån matsked majs och ärter ibland.
"Jo, fast jag menar att det blir inte strikt för kroppen om du äter det några dagar i månaden heller. Det räcker för att kroppen ska komma ur sin fettdrift.!"
var svaret när jag skrev att jag äter nån matsked majs och ärter ibland.
eller om hon menade nåt annat, jag vet inte
#24 #25 Det är väldigt sött med majs, eller hur? Ja, jag hävdar att en person kan förhindra viktnedgång om man äter en sked majs i veckan eller liknande, beroende på hur känslig man är.
Vi har redan diskuterat detta i den tråden som syftas på, eller ska vi upprepa detta i varje tråd som finns? 
Olika personer är olika känsliga. Det finns inga regler som gäller för alla. En del kan äta HCHF och ändå vara smala. Vissa måste äta rätt strikt för att gå ner i vikt när de har övervikt.
Allt man kan göra är att ge råd utifrån ens egna erfarenheter och kunskap, sen får varje person testa själv och ta ansvar för vad man vill äta.
Om man tycker att mina råd är felaktiga eller strikta så får man själv ge andra råd. 
Att äta en sked majs i veckan är säkert bra för vissa eller om man äter "för livet", men ska man sikta på att få igång en viktnedgång så är mitt råd att man undviker det.
Jag anser heller inte att mängden kolhydrater är det viktigaste, utan att olika livsmedel kan påverka på olika sätt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
nej inte i varje tråd men eftersom hemul skrev härinne att just en matsked av vad det vara månde och det per dag inte gjorde varken till eller från så tyckte jag att det verkligen var relevant att hänvisa till det just här.