Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 6053 ggr
konichiwa
4

Jag har klarat helgen!

Har inte ätit det minsta godis eller annat sött. Utom: Marianns mandeltårta med smörkräm :-)

Jag har läst på nätet, i tidningar och hört på TV om allt godis vi svenskar äter nu under påsken men jag har inte ens tänkt tanken: påskägg. För jag vet att om jag blir sugen på något sött så bakar jag något supergott och det räcker faktiskt. Vad skönt det är att slippa sitta med det där dåliga samvetet, sockerbaksmällan och den äckliga smaken  munnen.

Ville bara malla mig lite. Tack för att ni lyssnar.

[Pennylane1]
1

jag har å andra sidan ätit rejält med godis men nu är det slut! Mår inget dåligt heller (och GOTT var det)  men det var bra gjort av dig iallafall! Skrattande

Mabrotnosh
2

Jag har ätit mörkchoklad men inte vanligt lösgodis eller godis från påskögg. Jag är nöjd och glad ändå. Köpte lösgodis dock till påskägg men inte till mig själv. Tyckte det luktade kostgjort och illa, blev inte direkt sugen på det.

[myrholingen]
1

Härligt att det gott bra. Hoppas kakan var till belåtenhet Glad

Nu frossas det inte i godis över påsken hos oss. Mina grabbar fick varsit påskägg motsvarande deras lördagsgodis. Så jag har inte haft en massa framför näsan så att säga, så inte svårare att låta bli än vanliga lördagar. Jag klarar att ta någon godis ibland utan att få sug eller så också.

misty09
1

Ohhhhh här har vi ramlat av kälken rejält och sitter nu här med en socker baksmälla. Men jag får skylla mig själv som köpte…ingen annan bar hem eländet. Jag har bestämt att jag inte ska ha dåligt samvete, ingen mening med det. Nu ska vi upp ur diket igen. Sartar om i morgon, tisdagGlad

tistelflikkan
0

bra gjort! själv har jag ätit godis, bakat bagels, mumsat chips… hehe. gott gott! säger som misty; startar om imorrn ;p

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Jojo55
0

Jag har passat på att fylla år mitt i påsk så jag har bakat min kladdkaka SPECIAL. Annars har det inte blivit några större mängder kolhydrater men det blir väl till att ta en match med sockermonstret i veckan som kommer.

Recept på kladdkakan? DET VILL NI INTE VETA! :/

camilla69
0

Vi har mumsat både godis & kladdkaka 'orginal' :-(
Det blir att skärpa till sig rejält från imorgon !!!

glitterfisk
1

Hurra för alla som klarat påsken som man planerat! Utan avsteg eller med planerade godsaker… Själv har jag också klarat mig! Men har ett sug nu… Vet inte om jag triggat på nåt jag ätit i helgen eller om det är något annat. Men jag tänker inte ge efter… Vi vinner över monstren!

johanx
0

"Hurra för alla som klarat påsken som man planerat! Utan avsteg eller med planerade godsaker"

Verkar inte vara sådär jättemånga i den här tråden.

[Pennylane1]
1

nä inget hurra för mig  Skrattande

fast jag måste säga att jag iofs bestämde mig för att äta godis, så det var väl planerat, nåt spannmål åt jag inte…

redness
0

Har ätit precis som vanligt (enbart mat), inte ens någon lchf-vänlig "sötsak" har det blivit. :)

misty09
1

# 10 Samma här här. Inget spannmål, ingen potatis, ingen pasta, inget snacks men…….godis…..sötsliskit till förb…..se. Hjärnan har varit hög på socker hela helgen så huvudvärken på torsdag blir inte att leka med men det är smällar man får ta när man är dum Gråter

glitterfisk
0

#9 Tänkte att det är fler som läser, varav många säkert klarat helgen:) Men jag kan hurra lite för alla som inte känner sig nöjda matmässigt också, för rättvisans skull;) Hurra! Hursomhelst imorgon är det vardag igen!

yvonnel
0

Jag klarade också av det utan sötsaker utom på påskafton, då fick jag en smarrig efterrätt på maräng, jag tog tom 2 ggr för att det var så himla gott, men jag har inte känt något sockersug eller ens hunger öht.

johanx
0

Ni som åt godis i påsk, hur länge har ni ätit lchf?

[Pennylane1]
0

fyra år. Och det var först i år jag åt godis i någn direkt mängd….

anki1
1

Maken köpte 2 kg godis, och jag kunde inte motstå det. Men nu vill jag inte se åt godis.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Kalle-B
4

Jag käkade en hel del godis i påsk. Men godisätande varje jul o påsk tycker jag inte är nåt stort problem. Har käkat LCHF i drygt fyra år. Tillåter mig vissa tillfälliga avsteg utan dåligt samvete. Unnar mig tom en öl nån gång i bland.Cool Och jordgubbar och färskpotatis sommartid hör också till avstegen.

Jag skulle ändå inte kunna låta bli godiset till påsk - alltså bättre att äta med gott samvete än må dåligt av att ha dåligt samvete. Glad

Lilltilda
0

Ni som nu har gjort avsteg från vanliga dieten och unnat er godis, hur har ni mått då rent fysiskt? Största anledningen till att jag undvikit avsteg i påsk har varit min rädsla för att bli sjuk. Tidigare i vinter så gjorde jag ett undantag och åt EN ostbåge som ett barn bjöd mig på och jag blev jättesjuk av den! Akut magknip och diarré!
Jag kan ibland äta lite mer kh i form av färska jordgubbar eller liknande och det går bra att göra, men jag har inte vågat mig på att äta vanligt godis och/eller snacks av rädsla för att bli sjuk igen.

~God loves you, and I´m trying! ~

[Pennylane1]
0

jag känner inte av det på något sätt.

Lilltilda
0

#20 va skönt! :). Hört att vissa reagerar jättestarkt och andra mindre starkt men förstår inte varför det är såna skillnader.

~God loves you, and I´m trying! ~

Jennix
0

Ni som inte känner av avstegen, stämmer det att ni äter rätt liberal LCHF? Alltså ni äter rätt mycket kolhydrater i övrigt och inte så strikt?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

misty09
0

Jag har ätit LCHf sen 1/1-2011. Känner inte av godiset när jag äter det men räknar med huvudvärk på dag 3 av LCHF igen. Jag äter ca 12-18g kolhydrater/dag enligt www.mattdagboken.se

tistelflikkan
0

jag brukar inte känna av det, men denna gången har jag haft lite ont i magen. vet dock inte om det hade med kh att göra då även min sambo haft ont i magen under helgen och hen äter inte kh. innan dess är enda ggn jag känt av det förra påsken. hm.. när jag tänker efter så brukar jag dock bli hård i magen när jag äter kh, men brukar inte må dåligt på annat sätt.

har ätit lchf sedan mars 2011, ibland rätt så strikt och ibland liberalt. den senaste tiden har det blivit en hel del kh.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

[Pennylane1]
0

jag äter hyfsat strikt. Utom när jag jobbar, (två-fyra dagar per vecka oftast) då kan det blir rätt illa vissa dagar… om det är typ nasi goreng och inte så mycket kyckling i. Men för det mesta kan jag skippa potatis/ris/pasta och äta köttet/fisken och så sallad. Om det är sallad, ofta är det ärter majs etc men då tar jag en matsked kanske. Hemma äter jag strikt.

Jennix
0

#25 Jo, fast om du äter ärtor och majs, t.ex. 2-4 dagar i veckan så skulle jag inte kalla det för strikt. Flört

Om du dessutom äter ris/potatis/pasta och socker, sötningsmedel osv. någon gång i veckan - då är du väl inte ordentligt avgiftad heller, så det är nog därför du inte känner av avstegen.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

crikarlshamn
0

Hm, jag äter ingen potatis, inget mjöl men med flera chocolaterier runt hörnan och jag gavs chokladägg (mörk)… mmmm, doften utav mörk choklad…

http://www.du-rhone.ch/Products.aspx?lang=en

http://www.chocolat-auer.ch/

http://www.rohr.ch/en/

[Pennylane1]
0

jag äter inte ärter och majs ett par gånger i veckan (enbart om inget annat finns   och en matsked som sagt, det ger inte mycket kolhydrater, kan bli ett par gånger i månaden) och jag tar inte av ris, pasta, potatis om det inte är hopblandat allting som jag skrev. Och det händer inte så ofta.  Och jag har inte jobbat under hela min LCHF-period heller och hade inte problem vid avsteg då heller.

Och jag skrev att jag äter hyfsat strikt HEMMA.

Och VAR skrev jag att jag äter socker var vecka!?  Jag äter ALDRIG det utom just i påskas.

Jennix
0

#28 Jag sa inte att du åt socker varje vecka, jag skrev OM du gjorde det.

Jag läste bara vad du skrev, om du nu ändrar dig till att du aldrig äter majs, ärtor, ris potatis osv. så får jag ändra min tanke.

Men om du äter sådant med massor av kolhydrater i på jobbet och äter strikt hemma så spelar det ingen roll.  Det är fortfarande kolhydrater.

Och jag menar inte att det är något FEL på nåt sätt, bara att jag tror att man mer ofta känner av avsteg om man äter strikt.

Det klart det räknas som LCHF men strikt är det inte.

[Pennylane1]
0

jag tycker du läser lite hur som helst…  jag har räknat efter och på jobbdagarna kanske jag kommer upp i 30 gram kolisar (förutom de få gånger det är nasigoreng då, har hänt två eller tre gånger, och kanske lasagne en gång men den gången petade jag bort pastan.  Hemma ligger jag runt 10 gram.

Jennix
0

Om du läser ditt inlägg #25 och tänker dig att personen (jag) inte vet något om dig, hur skulle du tolka det du skriver?

Jag kan inte läsa dina tankar, jag vet inte vad du menar förutom det du skriver. Jag måste alltså tolka exakt vilka ord du använder.

"jag äter hyfsat strikt. Utom när jag jobbar, (två-fyra dagar per vecka oftast) då kan det blir rätt illa vissa dagar… om det är typ nasi goreng och inte så mycket kyckling i. Men för det mesta kan jag skippa potatis/ris/pasta och äta köttet/fisken och så sallad. Om det är sallad, ofta är det ärter majs etc men då tar jag en matsked kanske."

Jag vet inte hur jag ska tolka detta då, om du nu menar att jag tolkar fel? Betyder det att du äter strikt varje vecka eller att du inte äter strikt varje vecka? Tycker du alltså att det är strikt, när man äter ärtor och majs och ibland har dagar då det är illa, med ris, pasta osv.? Det är inte bara mängden kolhydrater som påverkar din kropp, även om det är socker eller snabba kolhydrater.

Om kroppen någon gång i veckan får för mycket kolhydrater så går den inte på fettdrift utan den är mittemellan.

Detta spelar ju ingen som helst roll, jag menar bara att det kan finnas en anledning till varför du inte känner av avstegen då du äter rätt liberalt och får i dig snabba kolhydrater då och då. Om du har problem med att gå ner i vikt så kanske detta är anledningen?

[Pennylane1]
0

Jag äter strikt  hemma och för det mesta även på jobbet om det går. Någon enstaka gång går det inte. Så då? Och som sagt, jag har bara jobbat i något år utav de fyra år som jag ätit LCHF och även då kunde jag klara avsteg utan att känna av något. Och de första åren var det definitivt inga avsteg mer än kanske någon gång per halvår,  Ett par bröllop och någon begravning var det. Under tre år.

Jag tyckte jag uttryckte det rätt klart även i det du fetade, för det mesta skippar jag potatis/pasta/ris utom vissa dagar och då menar jag någon eller ett par dagar per MÅNAD inte vecka.

Jennix
0

Jo, fast jag menar att det blir inte strikt för kroppen om du äter det några dagar i månaden heller. Det räcker för att kroppen ska komma ur sin fettdrift.

[Pennylane1]
1

jag hade förstås för mig att man kan äta uppemot 100 gram på en dag utan att komma ur fettdriften!? Och så högt har jag nästan aldrig kommit….

Jennix
0

#34  Jag tror att det är individuellt men att det ligger så högt, det är nog få som kan äta så mycket och ändå gå ner i vikt. Men det är bara vad jag tror. Majs är ju dessutom rätt sött, så jag skulle undvika det om jag vore du. Men om du går ner i vikt som du vill och mår bra - så ät majs, ärtor osv.  Glad

MsSandra
2

Stort grattis till er som klarat påskhelgen utan större avsteg så att säga - grejt jobbat! Skrattande

johanx
1

Jag tycker inte det är jättesvårt att hålla sig på banan under förutsättning att man ätit lågkolhydratkost under en tid. Det var därför jag undrade hur länge de som inte klarade påsken ätit lchf. Att frivilligt göra avsteg är en annan sak.

Jennix
0

#37 Nej, så är det för mig också, när jag äter LowCarb utan avsteg och äter rätt strikt så blir det lättare för mig att hålla suget borta - men då känns avstegen rätt mycket också.

Men en person som äter väldigt liberal LCHF kanske har mer sug, gör avsteg oftare och känner inte av avstegen alls, eftersom deras kroppar är vana vid kolhydrater?

camilla69
0

Jag fuskade som sagt rejält med godis & kakor i helgen MEN….idag visade vågen på - 1 kg sedan i lördags !!
Kanske blev en en chock för kroppen :-D

[Pennylane1]
2

# 35 nu hoppar du från att inte få besvär om man fuskar till att gå ner i vikt. ( Det gällde dessutom om man går på fettdrift eller ej du påstod att jag inte ens går på fettdrift när jag äter 40 gram per dag IBLAND)  Jag har väl inte ens nämnt något om viktnedgång, du vill bara få sista ordet, så varsågod ladda ur dig en sista gång så får du det!

konichiwa
1
Jennix
1

#40 Jag vet inte riktigt vad jag sagt som du blir arg på, men jag ber om ursäkt. Det var inte meningen att förolämpa dig. Ber om ursäkt om du inte är intresserad av att gå ner i vikt. Det var bara ett exempel.

Det var bara angående att du inte kände av några avstegsbesvär, så tänkte jag att det kunde bero på att du äter liberalt eftersom du själv nämnde ris, pasta, potatis och majs/ärtor.

Det var absolut inget personligt mot dig. Ber åter om ursäkt om du trodde det.