Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5184 ggr
bellas
1

Frukost

Hej!

Har ni förslag på rukost till vår familj som nu skall testa LCHF?

Hälsn.

Norrlandsfamilj

Jennix
1

Du kan se frukost som vilket mål som helst, lunch eller middag. Ät sånt du tycker om, sånt som gör att du håller dig mätt - helt enkelt.

Det behöver inte vara nåt speciellt alls, du kan äta kallt kött från gårdagen, rester eller vad som helst du äter till lunch. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wildrat
1

Ägg (kokt, äggröra, omelett) och bacon eller skinka. Ägg öht är bra och mättande mat.

ButterflyEffect
1

Nötbröd med vanligt pålägg och mycket bregott funkar också bra om man vill ha "macka" på morgonen.

Zepp
0

Ägg i alla dess former är nog den vanligaste frukosten på LCHF annars så duger det med gårdagens middagsrester oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Trillian
1

Jag varierar.

Äggröra gjord på 3 ägg, 1/2 vispgrädde, salt och peppar. Stek i mycket smör.

Ibland har jag bacon eller champinjoner till.

1-2 skivor finn crips med tjockt lager smör och en fet ostbit. Te eller kaffe med vispad grädde och utan socker.

Fet turkiskt yoghurt med några frysta hallon och lite pinjenötter.

Mer än så brukar jag inte variera och för det mesta så äter jag äggröra för den håller jag mig längst på.

Lycka till med ert LCHF:ande.

Johannika
0

Blir mycket ägg för min del, antingen omelett med ost eller äggmjölk, eller hårdkokta ägg med majonnäs och makrill. Vill man ha litet mer koppling till traditionella frukostar funkar keso/mascarpone och vispgrädde med litet bär alldeles utmärkt också.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

MimLan
1

#0 Eller så kan du bläddra igenom den avdelningen du skrev inlägget i, "Mat - Jag behöver måltidstips" och läsa alla trådar om vad vi ätit om dagarna, det finns även måååååånga trådar om frukostönskemål.

plinkplonk
1

Här har jag försökt samla lite frukostrecept: http://www.kostradgivarna.se/category/recept/frukost/ hoppas du hittar något du gillar!

Mat ska vara gott :-)

Lilltilda
2

Smoothies är min favoritfrukost då jag har ruskigt svårt att äta stabbiga saker på morgonen.

lika delar turkisk yoghurt, grädde, kolsyrat vatten och frusna kh-fattiga bär (hallon eller björnbär t.ex) som mixas i blender och sedan avnjuts. Mums!

~God loves you, and I´m trying! ~

musli
1

Rekommenderar Smetana, fetare än turk-yoghurt och laktosfritt (mindre kolisar).

Medarbetare på bakverk.ifokus.se

[Pennylane1]
0

är Smetana laktosfritt!?

nyborjare08
0

Jag vet inte hur det är generellt, men det finns i alla fall en laktosfri Smetana: http://www.valio.se/produkter/matlagning/valio-laktosfrir-smetana-42

Edit: Arlas Smetana är också laktosfri. Kann det ha med syrningen att göra?

Laktosfri innebär ju bara att laktosen är omvandlad till andra sockerarter (galaktos?), så om den är "nyttigare" med avseende på färre kolhydrater är nog tveksamt.

[Pennylane1]
0

CF är ju också syrad men har väl laktos? Måste vara någon annan anledning förmodar jag!

Lilltilda
0

Smetana är säkert kanonbra om man står ut med den där äckliga smaken den har. Det gör inte jag. Tycker att det smakar allt vidrigare ju mer mina lchf-smaklökar utvecklas. 1 dl turkisk yoghurt i min morgonsmoothie är ingen stor mängd kh.

~God loves you, and I´m trying! ~

[Månsten]
2

På Kostdoktorns sida finns också massor av frukosttips.

http://www.kostdoktorn.se/somrig-lchf-frukost/comment-page-1/#comments