Vetegluten
Jakten på det ultimata LCHF-brödet går vidare…
Jag har avverkat mandel-, linfrö- och fiberhuskbaserade bröd. Jag har även testat Pones och det lowcarb köpebrödet som finns i butik vilka jag båda gillade mycket. Men nu har jag försökt mig på ett recept på frukostfrallor som jag hittade på http://www.lchfbutiken.se/. Se bilderna som är lånade från siten. Jag bakade helt enligt recept och de såg GUDOMLIGA ut när jag tog ut dom ur ugnen! Men asså den där veteglutensmaken är verkligen förskräcklig. Det gick inte att äta brödet trots att glutenet gjort brödet fint, fluffigt och brödaktigt. Är det någon annan som har erfarenhet av vetegluten? Kan man minska på mängden eller maskera smaken på något sätt? Jag vill nämligen gärna ha konsistenseffekten kvar.
Håller med, den smaken är verkligen speciell. Prova med brödkrydda i receptet det kanske förvillar fienden 
Ja brödkrydda brukar göra tricket, det ska jag testa med! Och kanske minska mängden gluten lite. Man kanske kan baka på soltorkade tomater eller något annat gott och smakstarkt?
Ja! Och kanse lite vitlök o fröer av något slag så blir det ett gott o matigt matbröd, ska testa det själv också!
Ush vetegluten, smakar goja, kastade en hel paj for det var sa ackligt och iddes inte aeta den. urk!!

Jag är också inne på att man skulle kunna baka med pofiber och tillsätta så mycket gluten så att blandningen motsvarar vetemjöl eller vetemjöl special. Blandar man iordning detta borde man kunna baka efter vanliga recept….eller?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men LCHF-brödet i affärerna är väl bara fusk? :S

#6 - vad har det med tråden att göra?
Jag varnar bara! X) Om hon/han skulle få för sig att testa igen! ;)
Och vad är det för bluff med det? Vi använder det brödet och det är ju bättre än flatbröd eller Finn-crisp som många äter iallafall!
Bluff? nej, men det kan nog vara hälsomässigt än sämre än vanligt bröd, just på grund av veteglutenet.
Lchf-butiken har i alla fall slutat sälja vetegluten, för mig lite synd som tålde det och faktiskt tyckte det blev gott :P dock är det väl en hälsomässig fördel mer långsiktigt att jag inte använder det längre :)
Vetegluten finns ju i vanligt bröd med, där behövser det inte sättas till eftersom det redan finns där i och med att det är baserat på mjöl!
Javisst finns det det, var lite otydlig - i carbzone bröd så finns det *extra* mycket gluten då de blir lägre i kolhydrater pga av att en del av mjölet bytts ut mot rent gluten. Vilket anses vara en stor de det extra ohälsosamma med vete jämtemot annat mjöl.
Ja, vetegluten smakar verkligen Tarzans apa!:p. Funderar på om det kan funka med något annat protein än veteprotein för att få det att jäsa.Har någon provat med proteinpulver?eller som någon skrev i en annan tråd, pyttelite socker för att endast "mata" jästen och som lär förvinna under jäsningen. Jag har inte smakat LowCarb-brödet(eftersom det inte säljs i Närke ännu)men det innehåller ju vetegluten. Hur smakar det då?
nu blir det lite konstigt eftersom det inte är samma person som svarar mig som jag svarade, men denna tråd gällde bakat bröd med gluten och det skiljer sig väl inte från LCHF-brödet man kan köpa färdigt?
STOPP!
Vad är det jag läser??! Smakar tillsatt vetegluten i bröd illa? Jag som lagt ner tid på att få tag i det och ska börja använda det just nu. Bagerierna tillsätter vetegluten till sina "franskbröd" m.m. för att få dem att lyfta. Trodde jag var något fantastiskt på spåret. Kommer att testbaka ändå såklart men förväntar mig tyvärr ett okänt illasmakande resultat.
Ser nu att jag är inne på ett LCHF-forum.. Hur mycket vetegluten tillsätter ni i %? Jag siktar väl på 2%.
Detta skulle jag också vilja ha svar på.
#15 Om det smakar illa eller inte beror nog på mängden. Vetemjöl special är ju extra glutenrikt och det smakar inget konstigt. Inte heller tycker jag att Carbzones bröd smakar konstigt. Detta bröd har dock en väldigt svampig konsistens som troligtvis kommer av att det innehåller så mycket gluten.
Men 2% tillsatt gluten i vanligt bröd gör nog varken till eller från på smak och konsistens.
Bagerierna har fler trick för att få brödet att lyfta förutom extra gluten bla att brödet får jäsa varmt och fuktigt vilket inte är det lättaste att åstadkomma hemma.