Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 31097 ggr
jazza
2011-01-17 14:34
26

Varning

Vill bara varna för en LCHF produkt! Hade barnbarnen i helgen och vill bjuda på något gott ! Hittad LCHF GLASS på ICA . Tyvärr hade jag inte glasögonen på mig…Annars hade jag ju redan i affären backat på att inhandla denna skit!!! En Gammeldags vaniljglass - sockerfri med äkta Vaniljstång står med stora läsbara bokstäver…MEN:… sedan kommer innerhållsförteckningen med små bokstäver ……….. innerhåll; Vatten , som första ingediens? Grädde (laktosfri) Fyllnadsmedel(polydextrose) ((låter som någon blandning mellan socker och plast??)) äggula, cocosfett, stabiliseringsmedel (fruktkärnämne, guarkärnmjöl) Naturidentisk arom??, vaniljstång, emulgeringsmedel: mono och diglycerider, karragenan, karboximetylcellulosa. natriummalginat) mjölkpulver, sötningsmedel (acesulfame) Näringsvärden 100g /549 Kj/130 Kcal protein 1,3 g fett 11,5 g kolhydrater 0,5 g fibrer 16g (naturliga sockerarter Kan bara tala om att den smakade otroligt illa - vi smakade ,men slängde burken - barnbarnen fick inte smaka!! Hur kan man få kalla detta LCHF glass!! Tillverkad av Alvesta glass

dufva
2011-01-17 14:39
7

Köp en glassmaskin och frigör dig och dina barnbarn en gång för alla från lättsnusk och tillsatserSkrattande

Mervi
2011-01-17 14:40
3

Bättre göra själv, man hittar inget bra i affären, tyvärr.

[Sias]
2011-01-17 15:36
0

Vilket skräp! Verkligen befogad varning!

Det är ju helt otroligt att man ska behöva lusläsa varenda innehålls-förteckning. Ja, jag kan inte förstå att det kan vara tillåtet med en massa onödiga tillsatser i matvaror.

Och jag kan inte förstå att vad som helst får kallas GLASS - borde vara en namnskyddad vara, så där som falukorv - som måste innehålla visst i vissa mängder för att få kallas falukorv.

Det tråkiga är att många människor inte bryr sig,  det verkar som att de tror att bara för att en matvara säljs så är den OK att äta. Invaggade i en falsk trygghet, Jag tycker det är så synd om barn, som det så väl märks på att de mår dåligt av den "onaturliga maten".

Jag hoppas verkligen att den här glassen inte blir något som LCHF-are väljer - bara för att den kallas LCHF-glass, utan istället tar fasta på den stora viktiga delen av LCHF, som innebär att avstå från att köpa/äta matvaror med onödiga tillsatser. Med tanke på det borde inte en glass sprängfylld med onödiga tillsatser, som denna,  få kallas LCHF-glass.

Jag kan inte låta bli att undra vilken uppfattning tillverkarna har om LCHF? Och var & hur man skaffat sig den.  Har man uppfattningen att det bara fett & protein som gäller? Är den viktiga delen i LCHF att avstå matvaror med onödiga tillsatser helt okänd?

JAUS
2011-01-17 15:54
6

LCHF-glass

3 äggulor

3 dl vispgrädde

3 msk sukrin

en halv vaniljstång

Värm försiktigt hälften av grädden, valiljstången och sukrinet tills sukrinet löst upp sig. Ta bort vaniljstången och vispa ner äggulorna och resten av grädden. Låt smeten svalna. Sätt igång glassmaskinen och häll i smeten.

Kalle-B
2011-01-17 16:16
0

Köpte glassen förra veckan - Insåg för sent att den innehåller massor med skräp. Men provsmakade iaf. Dom måste ha missat smakämnen - glassen smakar absolut ingenting.Förvånad

Margareta
2011-01-17 18:12
1

Ska vi lägga in i rubriken att det gäller glass.

Då kanske fler personer ser tråden

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
2011-01-17 19:06
0

Tillverkaren gjorde reklam på Annikas blogg förut med förhoppningen att LCHFare skulle köpa, väldigt få (om några) ville ha den. De skulle ha vänt sig till socker/sötningsmedelsätande diabetiker istället.

gun92884
2011-01-17 19:22
3

Du fragade om polydextrose?

http://www.wisegeek.com/what-is-polydextrose.htm

Du hittar polydextrose i allt som behover litet utfyllning och det anvands i mycket for diabetiker. Jag koper det som pulver och anvander nar jag bakar eftersom det ger volymen som forsvinner nar man inte anvander socker.

Det finns varre saker att oroa sig for.

Magica1970
2011-01-17 19:38
3

Annika har bloggat om den. Snacka om att ha missuppfattat konceptet. Jag använde mascarpone istället för vispgrädde när jag gör glass så blir den inte isig.

MonicaP65
2011-01-17 19:46
2

Tyvärr kommer ju fler och fler aktörer att försöka tjäna pengar på oss lchf-ätare, eftersom vi börjar bli så många. Man får verkligen passa sig för vad man köper och läsa på allt.

Jättebra att vi "varnar" varandra när sån här skit kommer fram!

Margareta
2011-01-17 23:38
3

Maila till leverantören och kräv en bättre glass som kompensation.  Producenten måste ju få veta VAD vi vill ha.

Då först kommer vi någon vart.

info@alvestaglass.se

jazza
2011-01-18 00:10
1

Tack för alla tips!  Jag har mailat alvestaglassFlört

FatboySlim
2011-01-18 01:24
0

Det är sådana här produkter som får en att vilja kräkas… Tack för tipset!

//FatBoy
http://sverigesfetaste.wordpress.com/

Kalle-B
2011-01-18 08:40
2

"Ska vi lägga in i rubriken att det gäller glass.

Då kanske fler personer ser tråden

/Margareta"

Bra idé att ändra rubriken tycker jag +++

nilu
2011-01-18 08:52
0

Var köper man polydextros?

Sammet1
2011-01-18 09:37
4

Om jag någon gång vill köpa glass istället för att göra egen, t.ex. för att bjuda på, så köper jag GB:s gräddglass gammaldags vanilj i halvlitersförpackning.

Innehåll: Skummjölk, grädde (24 %), socker, mjölkfett, äggula (1,5 %), arom, vaniljstångbitar.

Visserligen innehåller den socker, men inte på första plats, och den enda konstiga ingrediensen är "arom". Inga mystiska färgämnen, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, sötningsmedel eller oidentifierade vegetabiliska fetter.

Tillsammans med hemmagjord chokladsås, bär, vispad grädde och kanske någon maräng fungerar den definitivt att bjuda kolhydratsätare på, och jag kan äta några skedar själv då jag inte är särskilt strikt.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sindri
2011-01-18 09:55
0

Var det inte någon annan fabrikant som sålde färdig-mat med LCHF på och de blev förbjudna att ha det i namnet av någon märklig anledning????

MonicaP65
2011-01-18 10:24
1

#12. Vore kul att veta vad du får för svar!

Anders-S
2011-01-18 10:25
2

Köp mat! Köp råvaror!  Allting som har mer än en ingrediens är industriprodukter!

gun92884
2011-01-18 15:51
0

Jag koper det hos netrition.com eftersom jag bor i Staterna.

Kolla dar de saljer LCHF … det finns ju en svensk butik. Om de inte har det, be att de tar hem det. Det gor stor skillnad nar man vill baka na't som ar mjolfritt sa det blir en battre konsistens.

Har ar lanken om du vill veta mer om det och behover ge mer uppgift om det till LCHFbutiken:

http://www.netrition.com/lifesource_polyd_page.html

Trollbus
2011-01-20 00:43
0

Blev nyfiken och var tvungen att prova. Smakar inte mycket alls, vattnigt på något sätt. Innehållsförteckningen tycker jag faktiskt inte är så farlig, men den kunde verkligen göras mycket bättre.

Jag brukar ibland köpa GB:s lättglass, som smakar väldigt bra men har massor av skit i sig, bl a. fruktsocker. Om man jämför innehållsförteckningarna mellan dessa glassar med mindre kolhydrater så är det inte så illa i den här nya produkten. Det är ju faktiskt både grädde, äggula och cocosfett i! (Inte mycket, men ändå) Synd att den inte var god.

Jag tycker detta är ett positivt tecken! De har säkert snålat på grädden för att det blir en väldigt dyr glass annars, men jag betalar gärna för en fantastiskt god nyttig glass! Hoppas många hör av sig till dem och berättar hur vi vill att glassen ska vara. Det verkar ju trots allt vara oss LCHF-are de tänkt på när de gjorde den.

Pytteliten
2011-01-20 00:52
1
  • Jag har också köpt den.
  • Jag har också smakat den.
  • Jag har också slängt den!
gun92884
2011-01-20 00:58
0

Har gick det att kopa LC 'frusen dessert' for ett par ar sedan. Jag tror inte att de fick kalla den glass. Den var INTE god. Kanske det ar darfor man aldrig ser den nufortiden. Den gummade sig i munnen och vaniljen smakade hemst artificiell. Det ar alldeles for latt att gora egen glass (behover inte glassmaskin) for att lagga pengar pa skrap.

KarinJ46
2011-01-20 08:15
1

#21 Men hur kan du säga att innehållsförteckningen inte är "så farlig"?

innerhåll; Vatten , som första ingediens? Grädde (laktosfri) Fyllnadsmedel(polydextrose) ((låter som någon blandning mellan socker och plast??)) äggula, cocosfett, stabiliseringsmedel (fruktkärnämne, guarkärnmjöl) Naturidentisk arom??, vaniljstång, emulgeringsmedel: mono och diglycerider, karragenan, karboximetylcellulosa. natriummalginat) mjölkpulver, sötningsmedel (acesulfame)

Jag blir helt kräkfärdig när jag läser den!

OK att dom har tänkt på oss LCHF-are när dom tillverkade den, men jag tror nog att den enda tanken är att dom ska försöka tjäna pengar på oss eftersom dom har tappat oss som målgrupp på "vanlig" glass.

Trollbus
2011-01-20 21:02
0

#24 Jag menar att jag sett värre i glass. Här finns i alla fall några riktiga ingredienser till skillnad mot GB:s Lättglass:

Koncentrerad skummjölk, stabiliseringsmedel (polydextros, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan), vegetabiliskt fett, inulin (från cikoriarot), fruktsocker (2,4%), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), arom, sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (citronsyra). Innehåller socker (fruktsocker) och sötningsmedel med en fenylalaninkälla.

Denna får jag rysningar av!

Million
2011-01-20 21:11
1

Alltså… jag tycker det knasiga med det här är att det dykt upp LCHF-GLASS i butikerna, långt före andra produkter som gott och väl kan kallas LCHF. Det kanske de skulle tjäna mer på, vet de inte att vi (oftast) vill köpa riktig mat utan tillsatser..?

Wildrat
2011-01-20 21:23
1

#26 Nej de fokuserar bara på "sockerbristen" (precis som dietisterna). Kanske har de tagit inspiration från Atkinsprodukterna, de var ju ofta riktigt läskiga historier.

Dessutom är det alldeles för dyrt att tillverka "riktiga" saker. Det finns ok glass (inte sockerfri dock). Järna mejeri gör sån som säljs i trakten däromkring. Men en glassbytta kostade en hel del (över 50kr för en liten en har jag för mig) och få är villiga att betala för kvalitén. Jag var inte det tex…

agnhy
2011-02-24 17:37
0

Jag håller fullständigt med om detta.Jag köpte en burk för att smaka,blää…sen läste jag vilket sötningmedel som användes.Acesulfame.Slog upp det på Google och det verkar inte vara något bra sötningsmedel.Jag har mailat Andreas Eenfeldt (kostdoktorn) om det,hoppas på svar.

Sweli
2012-03-29 14:52
0

Gör egen glass det är godast och du vet vad du har i Skrattande

Jennix
2012-03-29 15:10
0

Det känns onödigt, när det är så enkelt att bara frysa grädde och annat till egen glass.

Inte ens det - blanda creme fraiche m bär eller frukt och ställ in i frysen! Ha lite fruktjuice eller nåt om du vill ha det sötare. Det är ändå nyttigare än att köpa detta.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Marylojs
2012-03-29 15:25
8

Jag tycker det är lite väl negativa tongångar här ibland.

Jag levde med eller på LCHF i flera år för några år sedan, innan det var så stort som det är nu. Jag kan säga att jag tycker det är underbart bra att så många nu fått upp ögonen för detta och det är så himla mycket lättare för mig nu mot då.

Vadå tyvärr att de vill tjäna pengar på "oss"? Det är ju precis så allt fungerar, företag lever på att leverera produkter och tjänster som andra efterfrågar.

Kanon med företag som vågar satsa på LCHF i någon form och jag ska absolut prova den här glassen.

Wildrat
2012-03-30 05:59
1

Nu när stevia och sukrin är mera lättillgängligt kanske de kan byta sötning.

Marylojs
2012-03-30 09:43
1

#33 De söter redan med Stevia i LCHF-glassen.

"Våra LCHF-glassar är sötade med det helt naturliga sötningsmedlet Stevia. I framtiden kommer vi att använda Stevia i alla våra sockerfria produkter, istället för Acesulfame K som vi använder idag."

MsSandra
2012-03-30 10:33
0

Samma sak gäller med mat/glass som med viktnedgång.. finns ingen quick fix.. vill man ha resultat får man göra det själv.. vill man veta vad som är i en sak/mat/godis/dryck.. får man tillaga det själv!

Om man hittar varor i en butik får man vara beredd på att de stoppat i en hel del "utfyllnad" eftersom de på något sätt måste göra det lönsamt och hållbart för dem..

Så är man lite "kinkig" (eller snarare medveten..) … sluta leta efter "bra halvfabrikat", sluta prova saker ifrån butiken. Gör maten/godiset/drycken själv (från skratch), andra kommer aldrig leva upp till dina förväntningar iaf Cool
Jag har själv inte provat glassen ifråga, men tycker iaf det är bra att de försökt anstränga sig (med tiden kanske de faktiskt får fram en bra produkt).

Ha en grejt dag allahoppa
MVH Sandra

Margareta
2012-03-30 10:38
7

Jag tycker alla initiativ till att göra LCHF-produkter är bra. Våra behov är olika och det finns många som vill köpa färdiga produkter av olika skäl.

Om de som gör glassen får lite konstruktiv kritik kan den bli riktigt bra.

Min familj har testat ett par av sorterna och jag tycker den var för mager och blaskig och hade lite "tillsatskänsla" den smakar inte alls så gräddig och god som LCHF-glass har förutsättningar att göra med naturligare produkter (tex vispgrädde som för mig känns självklart i en LCHF-produkt).

På't igen och gör en bättre produkt så kan jag bli kund är mitt debattinlägg!

Jennix
2012-03-30 10:49
0

#36 Håller med! Jag tycker intitativet är bra OCH att det är lite socker i är bra MEN det går ju att göra mer naturlig glass, så varför inte? ;)

Mer grädde och ägg så blir den mer naturlig och säkert mycket mycket godare. Då slipper man också en massa kemiska tillsatser för att binda ihop det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MsSandra
2012-03-30 11:06
1

#36 o #37:

Det kommer nog med tiden, både smaker och innehåll kommer nog bli bättre (de är ju nybörjare på området).. MEN vi kommer ju aldrig få se lika rena produkter som de vi "gör själva".. de måste ju tillverka saker som håller på ett helt annat sätt (både under transport.. och sedan ibland "mer eller mindre tid" i butiken)..

MEn får de några försök på sig och lite kritik.. så kommer de nog få ihop ett bra alternativ (som man iaf kan anse vara ok)

Skrattande

(den stora frågan är kanske snarare.. var går gränsen för vad vi är villiga att betala för en "ren" glass.. dubbelt så mycket som vanilj glass? kommer vi köpa den ofta i butiken så det lönar sig att tillverka och att ta in för den "lilla butiken"?)

gun92884
2012-03-30 11:23
0

#37skrivet av Jennix

Tillåt mig att tvivla … inte ens här där (kund)underlaget var enormt under Atkinshöjdaren fick man fram en glass som folk ville ha. Det fanns flera sorter under kanske ett år … har inte sett någon på åratal … några månader efter Dr Atkins död började affärerna tömmas på lowcarbvaror och glassen var en av de första som försvann.

Margareta
2012-03-30 13:06
1

#39 Atkins var en så smal profil enbart inriktad på övervikt och med visst dåligt rykte. Numer är det mycket bredare inriktning och därmed större kundunderlag - dvs alla de som vill äta "nyttigt" även om de inte avstår kolhydrater på samma sätt som vi gör. De vill ha mindre tillsatser, "organic & grassfed" och närodlat.

När jag var med familjen i Californien (bilade SF-LA) var det ganska lätt att hitta bra mat. Kanske inte just glass men många andra mycket bra och goda USA-alternativ till vår mat har vi hittat under våra resor. Här är ett exempel som visat sig fantastiskt bra de gånger vi haft chansen att hitta dem och sökt "bra mat". http://www.wholefoodsmarket.com/

Det jag gillar är de amerikanska livsmedelsaffärer där man kan plocka ur en buffet med färdiglagat och väga/betala i kassan. Det passar oss LCHF-turister utmärkt. Det är en trend som börjar bli vanligare här i Sverige. Man väljer bort det man inte önskar och tar av det man vet man kan äta och betalar bara för det man verkligen vill ha.

Jennix
2012-03-30 13:30
1

#38 Ja, priset är en annan sak. Vi människor tycks tro att vi ska få den perfekta varan gratis. Så är det inte i verkligheten, så klart.

Jag är beredd att betala högre priser för att få bra varor. Hellre den än redan höga priser för urusla varor. :)

#39 Fast det är inte så svårt egentligen, att göra bra produkter. Det handlar nog mera om att man inte vågar satsa på hög kvalitet och ta bra betalt för det.

gun92884
2012-03-30 19:41
2

#40skrivet av Margareta

Men, Dr Atkins fick fram sitt budskap och det var inte bara om övervikt, det gällde också diabetes även om hans specialitet var cardiology - som går hand i hand med diabetes när sjukdomen spiral out of control - och hans bud var nästan rumsrent ända tills det spreds lögner om hur han dog.

Whole Foods och Trader Joe är rätt bra affärer, även om Whole Foods CEO har varit i hot water för att han har sagt arroganta saker om kunderna. Nu är dessa affärer inte tillgängliga överallt och de är fortfarande inte inom den ekonomiska möjligheten för majoriteten av folk här. Du hittar dessa affärer mer inom de mer upscale områdena. Visst kan man köpa plockmat i många affärer … men, det är likadant där, priserna blir för dyra … och det är inte alltid lätt att skilja på vad som är gjort av råvaror från sådant som varit på burk eller fruset innan.

#41skrivet av Jennix

… ibland känner jag mig som om jag håller på och slår huvudet i väggen eftersom så många tycks tänka att vad som går att göra i Sverige ska naturligtvis också kunna göras i andra länder. I detta land lever åtminstone 50,000,000 UNDER existensminimum … och det är inte något existensminimum som en svensk skulle gilla.

Det finns många 'bra' tillverkare här i Staterna … och många som vet att ta bra betalt för sina varor. Men problemet är att ska folk få dessa bra varor så måste de ha RÅD att betala priserna och det är alldeles för många här som inte ens är säker på var dagens mat ska komma ifrån … och kanske den inte kommer alls. Det finns mycket överflöd här men också en sådan oerhörd fattigdom som gör att man blir gråtfärdig av maktlöshet.

I staden jag bor - och den är litenliten jämfört med Grand Rapids - kan jag gå till en liten affär och få det bästa ostar från Frankrike och från små privatgårdar i Staterna, riktig spansk chorizo och fina stekar … men jag behöver inte åka många kvarter förrän det finns kyrkor som har matutdelning, och de som hjälps där får kött blandat med pink slime för att det ska kunnas sättas mat på bordet.

Marylojs
2012-03-30 22:31
1

Idag har vi provat smörkolaglassen (6 gr kolhydrater/100 gram) och båda tyckte den var smaskens!

Jennix
2012-03-31 10:43
0

#42 Men vänta nu, vad har existensminimum med bra kvalitet att göra?? Vad har detta med fattigdom att göra?

De som producerar mat måste få betalt också. Att folk är fattiga är inte deras fel, eller tycker du att man ska ge bort mat bara för att alla inte har råd att köpa den?

Jag vet inte, det här blev en helt annan diskussion nu och jag förstår inte varför det har med matpriser och kvalitet att göra.

Självklart ska vi ta hand om fattiga människor, de som inte kan försörja sig själva, men vad har detta med matpriser att göra? Vi kan inte få maten gratis heller. Maten kostar som den gör, att producera. Om priserna är för höga för oss, så har det med andra saker att göra - som vilken inkomst vi har.

gun92884
2012-03-31 12:45
1

#44skrivet av Jennix

Du ser verkligen inte ett samband mellan att vara fattig och inte kunna få bra mat? Jag ser det inte som en annan diskussion … du säger att det inte är svårt att få fram kvalitet i matvaror och jag förnekar inte detta … däremot måste man titta på hur man ska kunna ge alla denna kvalitet … för att kunna tillgodogöra sig kvalitetsmat måste man ha möjligheten att skaffa den …

Wildrat
2012-03-31 13:13
2

#45 Blir fattigdomen mindre om det inte finns glass gjord på grädde och äggula?

gun92884
2012-03-31 13:33
0

#46skrivet av Wildrat

… vem lever på glass allena Förvånad

Jennix
2012-03-31 21:15
2

#45 Jaha, så då ska alla äta dålig mat, för att om någon producerar bra mat och tar betalt för den så är det orättvist? Eller hur menar du? ;)

Nej, jag förstår inte dina argument eller varför du svarade mig på det sättet.

Jag är helt för att alla ska ha råd att äta bra mat, det är inte det det är frågan om, men skulle det vara ett argument för att ta mindre betalt eller inte producera bra mat?

Detta handlar väl, som jag ser det, mer om hur samhället ser ut i övrigt och om folk får pengar av staten eller inte. Ge fattiga människor högre försörjningsstöd och ge lågavlönade högre löner - då kan de ju betala. Men vi kan inte GE bort maten gratis, för hur ska de som producerar då kunna överleva?

Athenasmatte
2012-03-31 21:36
1

Jag tyckte att glassen smakade jättebra! Visst, kanske det än onyttig men jag tyckte att den smakade gott! Inte alls smaklös som många här verkar beskriva det!

gun92884
2012-04-01 12:23
0

#48skrivet av Jennix

Ja, det spårade ur litet grann här och det var mitt fel eftersom vad jag svarade på var inte på kvalitetens vara eller icke vara Rynkar på näsan men det som sades i ett inlägg om kundunderlag här … Att det finns ett visst kundunderlag i Californien betyder inte att kundunderlaget för bra varor eller för LCHF har förstärkts i hela landet eftersom fattigdomen har ökat så explosionsartad på bara ett par år.

Jag är helt för varor av kvalitet men tvivlar på att kundunderlaget finns för just kvalitetsglass HÄR , för som du säger, folk måste ju kunna tjäna på sin produktion … när matproducenter/affärer praktiserar philantropy så är det knappast med kvalitetsvaror … behöver bara ta sig en titt i uppsamlingstunnorna som står i affärerna, och listorna med 'förslag' vad man ska skänka för varor, som sedan ska distribueras till de som behöver hjälp …

Jennix
2012-04-01 12:58
0

#50 Jag kan inte svara för hur det funkar i USA, men i Sverige tycker jag mig se bevis för att priserna sänks när något blir mer populärt och mer efterfrågat. Därför, ju fler LCHF-varor och ju bättre kvalitet vi får på maten, desto mer kommer producenterna att producera sådana varor och så småningom kommer kanske priserna att sänkas så att de flesta får råd till dem.

De som är fattiga kommer så klart fortfarande att vara fattiga. Det spelar ingen roll om en vara har sänkts mycket, om man inte har några pengar att handla för.

Jag förstår att du är upprörd och jag delar dina känslor, men det hade som sagt var inte med diskussionen att göra. ;) Hoppas du inte blev arg på mig.

gun92884
2012-04-01 13:59
0

#51skrivet av Jennix … hoppas det inte blir dubbelt upp av detta nu … mitt inlägg försvann igen … Svaret är nej då, inte alls! Det är jag som skulle ha stannat till och sett vart det bar iväg Skrattande

Och inte för att flog a dead horse, men jo, det är jobbigt för så många nu och häromdagen lade The Conservative in ett förslag om budgetändring … och det skulle dra ner ÄNNU mer på det minimala bidrag som de arbetslösa får … medan nya skatteavdrag föreslogs för vad som här kallas 1%arna.  Nu kommer ju detta förslag inte förbi The Democrats men det ger en nästan andnöd när man förstår att man i våra tider fortfarande anser att det är rätt att behandla folk på detta sätt … talk about kicking them when they are down …

JAUS
2012-04-01 17:43
1

#49 Om du nu bara bryr dig om smak och inte hur "nyttig" glassen är så kan du väl köpa "vanlig" glass från GB istället. Det är enkelt att göra egen glass äggulor, grädde, sukrin och smaksättning. Jag har gjort choklad, vanilj och lakritsglass hittills.

Magica1970
2012-04-01 17:59
0

Jag har gjort Skaldemans Chokladmousse och frusit in. Den blev alldeles för god Skrikandes

Athenasmatte
2012-04-01 22:37
0

#53; jag sa aldrig att jag inte bryr mig om hur nyttig glassen är, utan jag bara poängterade att den faktiskt smakade gott. Men självklart väljer jag hellre att göra egen hemmagjord glass nu när jag vet att denna innehåller skit!

Athenasmatte
2012-04-01 22:39
0

På tal om hemmagjord glass; min hemmagjorda glass blir alltid stenhård när den fått stå i frysen, den är då inte alls lika mjuk och gräddig som när den precis blev färdig =(. Den får stå framme i en timme minst för att tina och även då är den ganska hård och isig. Vad beror detta på? Har ni några tips för hur man ska kunna få en mjukare glass?

gun92884
2012-04-02 11:40
1

#56skrivet av Athenasmatte

Det går inte att få den där lena konsistensen på hemmagjord glassen som man får med den köpta. Denna eftersträvade onsistensen åstadkoms genom tillsättning av socker och olika medel - e-numbers here we come -.

Det föreslås ofta att lägga till gelatin, alkohol etc.., men jag kan tala om från erfarenhet att det fungerar INTE.

Om man inte får noja när man tänker på råa äggvitor så kan jag rekommendera att man använder samma mängd äggvitor som gulor … det är det enda som gör att glassen inte fryser stenhård. Det är luften som blandas in som gör att glassen blir, inte 'lenare' men väl luftigare och det gör att den inte fryser lika hårt. Min glass fryser inte stenhård utan jag kan äta den direkt från frysen … och jag bryr mig inte om att använda glassmaskinen utan fryser direkt i portionsformar i frysen.

Vill man nu inte använda äggvitor … ja, då är det bara att servera glassen direkt från glassmaskinen. Att sätta fram hårdfrusen glass tidigare för att den ska 'mjukna' är ingen höjdare eftersom den inte åstadkommer det man önskar, alltså en 'lenare' konsistens. Vad man får är smält yttre med fortfarande hårt innanmäte Rynkar på näsan

Wildrat
2012-04-02 15:08
0

#56 Framförallt blir glassen mjuk av luft. Hemgjord glass innehåller lite luft och blir därför hård. Köpt glass innehåller mer luft, billig glass mest det märks på att den smälter med en gång. Vispade äggvitor eller vispad grädde ger lite luft till hemgjord glass men det blir aldrig som köpeglassen eftersom det även behövs tillsatser för att få luften att stanna.

Iskristallerna får man bort i köpeglassen bla genom allt det där konstiga i ingredienslistan, mono och diglycerider, guarkärnor osv. Tror det hjälper luften stanna kvar också. Hur man gör i egen glass vet jag inte annat än att röra i den medan den fryser, som glassmaskiner gör. Då mosas iskristallerna sönder.

kaisakavat
2012-04-02 16:02
0

Framförallt märks luftinnehållet i köpt glass på att det hela - i det närmaste - försvinner, när man låter det tina. En burk med en liter - hur mkt är det när det smält?

Dyr luft, vatten, 'skit'.. Tungan ute

Marylojs
2012-04-07 00:12
0

Ikväll har vi provat vaniljvarianten, tillsammans med vispad grädde och hallon. Gott!

JAUS
2012-04-07 03:59
4

Problemet med förkortningen "LCHF" är att den endast beskriver fördelningen mellan kolhydrater och fett, inget annat. Denna glassen är LCHF, men samtidigt så är det en skräpprodukt. LCHF-förkortingen räcker inte i sig själv utan man måste lägga till begreppet "naturlig mat" som är en helt separat sak.

Man måste alltså kombinera LCHF med naturlig mat eftersom det inte ingår per automatik i LCHF-begreppet.

Lurtz
2012-04-07 11:28
1

Exakt, det är lätt att göra misstaget att utgå från att om något marknadsförs som LCHF i affären så är det tillsatsfritt och endast med bra råvaror, men så är ju sällan eller aldrig fallet, det enda som brukar vara bra med dessa produkter är just fördelningen av makronutrienterna.