"Traditionellt" påskgodis, NEJ tack!!
Ikväll kom min kära granna och önskade mig glad påsk, med blomma och påskägg!!
Inte kunde jag hålla mig, utan öppnade ägget så fort dörren va stängd. Och vad skådar mitt öga!! Svarta vingummin och punschpraliner, ferraribilar och salta harskitar, m-kulor och sura S!!!!
Med en darrig förväntansfull hand (minns inte ens när jag åt godis senast) grabbade jag tag i ett antal bitar och tryckte in i munnen……..och TVITVITVI……det var rena kemikalielabbet!!!
Nu har det gått 3 timmar och den äckliga smaken sitter i fortfarande. Har ätit en kättfärsbiff med kantarellsås, med kokosgrädde+kakao, som efterrätt. Men den vidriga smaken sitter kvar.
Så nu är lösgodis-suget helt botat.
lyckliga du! Jag vågar inte ens försöka för jag tror inte att jag tycker att det är så äckligt. Jag tror nog att mitt favvogodis fortfarande är lika gott. Kommer i påsk att bara titta på mina favoriter, chokladäggen från Anthon Berg.
~God loves you, and I´m trying! ~
Mmmm, det är skillnad på marsipanäggen från AB och gelégojjan, som jag har varit svag för.
Äggen från Anthon Berg, tror jag inte luktar och smakar så illa som geggan a là 9.90/hg. Testa och se 
Btw, ser att det blev en del stavfel…………ibland går det fort på tangentbordet….socker/lösgodisfart????
Ja, usch. Lösgodis är äckligt. Jag försöker att äta annat istället, fin choklad med väldigt lite tillsatser i - helst gör man då egen ischoklad för att få mer fett i. Då blir man fort mätt och när suget är borta så funkar det med bara en liten bit, det är väldigt lite socker i vissa sorter. Michel Cluizel, Amadei osv. Finare sorter har mer kakaofett i, mer kakao, mindre socker och framför allt nästan helt utan äckliga tillsatser. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Härligt att slippa det suget.
mitt sug varierar med det psykiska måendet

Mina "godisägg" ska bli macadamianötter i 90 %-ig choklad. Jag tror att det kan bli sanslöst gott :D
Visst är det lätt att avstå godis när man inte tycker att det är det minsta gott längre! Trodde aldrig att det skulle hända mig, godisråtta som jag var, men jag hade samma reaktion när jag provade ett par godisar några månader efter kostomläggningen. Bläääähhh! Sötsliskigt och ÄCKLIGT. Samma med glass, tar mycket hellre lite bär med en klick turkisk yoghurt numera. Och ett par rutor mörk choklad är gott som fika eller efterrätt ibland.
Här på jobbet har de enorma påskägg i fikarummet, inget som stör mig alls men jag hade uppskattat om det funnits någon liiiten bit mörk choklad i som jag kunnat ta… Men, men. Ska också göra egna påskpraliner i helgen med mörk choklad, kokosolja, torkade blåbär och nötter. Mumsa mumsa!
Ha en riktigt trevlig och glad påsk!
/Millie
Jag tänkte just igår när jag såg alla dessa människor plocka frenetiskt lösgodis, vilken tur jag har att jag inte blir sugen längre på kemikalier 
Jag föredrar en stor skål med jordgubbar och grädde som jag marinerade i portvin 
När jag är riktig sugen på godis, gör jag hallon doppade i choklad eller körsbär som har marinerat i Marsala eller port. Det äter jag gärna.
jag köpte massor med lösgodis i går… mina barn accepterar inte att bli snuvade på påskgodiset.
De är vuxna men vill ju leta upp sitt påskägg som vanligt . Jag smakade ett par bitar och det var jättegott… känner inte alls att det smakar illa på något sätt och det doftar ljuvligt också…
tyvärr…
Jag är ju typen som kan smaka på lösgodis, tycka att det inte smakar något vidare, och ändå fortsätta äta för att det inte går att sluta - och nej, jag räknar mig inte som sockerberoende. Men visst hänger det på psykiskt mående. Är jag stressad är jag mer sugen, även innan jag smakat. Känns allt bra, kan jag ta en bit och låta resten ligga. Men det enklaste är förstås att låta det vara helt. Det kan faktiskt räcka med minnet av hur gott jag tyckte det var förr, eftersom jag vet att det inte är gott numera.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag har aldrig gillat lösgodis överhuvudtaget. Det är choklad, nougat och marsipan som är mina grejer då det gäller godis.
Jag tror att jag ska undvika allt vad matbutiker heter fram till sommaren… (alltså får maken sköta all shopping). Jag är sjukt förtjust i Anton Bergs chokladägg och kan inte låta bli att köpa om jag ser att det finns. Nu har jag haft tur för det säljs bara äckligt påskgodis än så länge i vår närbutik, men sen kommer de ju rea ut skiten och då dyker de säkert upp.
Tänk om det fanns såna chokladägg, fast med väldigt mörk choklad? Jag gillar ju själva formen på godiset också
Å andra sidan kan jag inte äta bara en, utan jag måste tömma påsen.
…å andra sidan låter marinerade bär galet gott!
//Sheyla

A kindred soul 
Nu är jag inte sockerberoende så kan beundra dessa varor på avstånd … och om jag absolut ska ha något så gör jag min egen marsipan eller mandelmassa … choklad har jag liggande från Jean-Pierres Italienresor … han fattar inte att jag inte äter den men jag har inte haft något sug vilket kanske betyder att jag får allt jag behöver från min mat
När jag var vegetarian så kunde jag lääääängta efter något men aldrig riktigt veta VAD det var jag längtade efter … och då blev det ofta choklad … och frusen yogurt … det var ju 'nyttigare' än full fat icecream 
12# nej jag längtar inte mycket efter det heller. Det går att avstå det med. Men gelegodis och annat lösgodis har jag aldrig gillat inte ens som liten. Tror att det är en orsak att jag hamnade i lchf jag gillar inte fake jag gillar inte konstgjorda smaker. 
Testade att göra egen mandelmassa med suckrin i julas och nej jag tyckte inte att det kändes lika gott.