Fakiren?
Läser att några här kör fakiren. Nu undrar jag vad är nu det? Nybörjare som jag är så vet jag inte det.
Goosan:
Då äter man så när noll kolhydrater det bara går. Det innebär i praktiken att man inte äter mejeriprodukter eller grönsaker. Man äter i stort sett bara "kött och smör" och de kolhydrater man får i sig kommer från ägg.
Till kött räknas: kött, fisk, fågel, ägg, helt rent och utan tillsatser.
Till "smör" räknas även kokosfett och kanske kallpressad olja som man inte upphettar.
Det är Sten Sture Skaldeman som kallar det sin fakirdiet och det är inget man rekommenderar mer än om det totalt har kört fast. För några kan det lossa då och för andra gör det inte. Många rapporterar om huvudvärk och illamående. Andra mår kanonbra. Jag tror det beror på hur man ätit/levt innan, samt hur man gör fördelningen i mängder och % hit och dit.
Alla får prova sig fram och som sagt "fakirdiet" är inte något man testar som förstahandsval. Det kan vara "sista rycket" när man gett upp allt annat.
Numer pensionär i Nynäshamn

Håller inte riktigt med…tycker man kan prova det för att veta hur kroppen mår av det.
Själv märker jag (och The Bear och många andra på t ex Magic Bus ( annat forum)) att min hälsa, sömn och ork förbättras ju mindre kollisar jag äter, och det vore synd om andra som också får förbättrad hälsa av det, ska missa det.
Nu äter jag inte strikt fakir…utan det blir nån dl grädde och en hel del kaffe per dag. Nån dag i veckan slinker nån god grönsak ner.
Bara namnet, "strikt fakir", får det att låta som om det är nåt obehagligt och kan ge en placeboeffekt som ökar på övergångsbesvären.

Får man inte ens dricka kaffe på en strikt fakir?
Då blir man ju sjuk bara av det…
eller man och man, jag!
Jodå, kaffe med en klick smör eller kokosfett är OK.
Pasi… med STRIKT fakir menar jag utan grädde och utan grönsaker.
LAGOM fakir, (dvs ungefär som Du) äter jag ju själv alltid och mår bäst på det.
Jag äter ost, måttliga mängder grädde och vissa grönsaker när och om jag har lust…
Det är nog en gradskillnad detta med vad vi menar med fakir… vi kanske skall ha en tabell.
Strikt fakir 0-5g kolhydrater per dygn
Lagom fakir 6-15g kolhydrater per dygn….
Eller ….

Hehe…..låter ok för mig!
Jag misstänker att jag skulle må ännu bättre med kolhydratbefriat kaffe…då skulle jag ganska lätt hålla mig under 5g, trots grädden.
Kaffet kan jag inte utesluta, då klarar jag bara en halv dag.
Jag äter grönsaker till lunch, middag och frukost utan. Så det blir ganska nära fakir för mig med, grädde ytterst lite, mest i sås och jag äter inte mycket sås heller.
Lagom kanske är 6-10g men vad kallar vi då spannet upp till 15 och 20 som jag tror gäller för många…?
15-20 kan knappast kallas fakir, det rymmer för mycket men 10-15g kanske kan heta "Lättt"-fakir eller varför inte Fakir Light?
Nej vi skall inte besudla detta ord… lätt-fakir är bättre…
INTE LIGHT!!! :D *asg* LIGHT är ett DÅLIGT ord. :)
Jag dricker ca 5-6 koppar svart kaffe varje dag. Lärde mig nu, denna gången, att dricka utan mjölk. Läskigt i början, men jag vande mig.
*Dör utan kaffet*
// Shintaida

Men när man äter så mycket som en stor kille gör (jag!) så måste man väl tillåta en större kolhydratmängd även på fakir….eller kan jag söka dispens nånstans?

Pasi.
Vad är "magic bus" skulle vara kul att kolla? Link?
Klart du får dispens Pasi, här är vi generösa… men varför inte Lätt-varianten? Måste du vara macho-fakir med dispens?

Vi kan kalla det en lättvariant….fast andra som äter halva min mängd( och hälften av min kaffemängd) kommer ju ganska lätt ner i 5g per dag. Lite orättvist!
Jag äter - nu - enbart kött, stekt i stekpåse och skyn som blir värmer jag upp med mycket smör i.
Sen äter jag det, häller sky över köttet och äter upp resten av skyn med sked för att inte gå miste om smöret.
Dricker mycket mineralvatten.
Ingen mjölk eller grädde i kaffet heller. INGA kolhydrater alls.
Har gjort så sen den 19:e och det går förvånansvärt bra!
Vikten släpper…
// Shintaida