Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7822 ggr
Raring
3

Ayran - yoghurtdrink

Det är kanonvarmt just nu. Jag får inte ner någon mat, men yoghurt kan man svalka sig med.

Mitt favoritsätt att få i mig yoghurt är genom att dricka ayran.

LÄNK

sarag
0

Låter helläckert dessa dagar!

Caena
0

det där lät ju faktiskt busenkelt och gott.. gällde då att ha färska blad av nått då.. kanske ska ta mig en sväng förbi affären.. =)

vad e godast? mynta, citronmeliss eller basilika?

Raring
1

Det beror nog på vad man känner för. Citronmeliss och mynta är nog mina favoriter. Eller naturell för den delen! Det ska inte underskattas.

Har man ner några bär blir det ju yoghurtsmoothie förstås.

Caena
0

ja de e ju inte helt fel de heller.. frysta hallon och blåbär. mjumma!

Medlem
1

Ja Ayran är en sommardrink i bla. mellanöstern och Turkiet. Riktig Ayran får man när man gjort smör av yoghurt, dvs vätskan som blir kvar blandas med lite salt. Den bästa Ayran är den som är gjord av getmjölk men det är svårt att få tag på i Sverige.

tokfrans
1

Åhh jag fick smaka en sån dryck av min förra granne en gång (hon var från Irak och drack alltid den när det var varmt)

Ska prova att göra egen nån dag. Tack för tipset!

papputten
1

#5  hur gör man smör av yoghurt. har smakat ayran på resturang och har försökt göra liknande hemma, enda som jag har hittat som gör att den liknar lite i smaken är spadet från fetaost. det smakar ungefär lika och blir jättegott.   men skulle vilja kunna göra ayran på riktigt :)  så har du tips om hur du gör smör av yoghurt vore jag jättetacksam om du ville berätta hur man gör :)

[baronbacon]
0

Oj, det lät gott.

Den enda yoghurt-drink jag kände till från förr är bang-lassi, från Indien, och det är ngt HELT annat det! ;)

Medlem
1

#7 Det är på samma sätt som att göra smör av vispgrädde. Problemet är att eftersom yoghurt innehåller mindre fett än grädde krävs det mer vispning vilket är oerhört tröttsamt. Min mormor hade en påse gjord av getskinn med en liten öppning för att hälla yoghurten i som hon virat öppningen med ett snöre och hängde den och skakade påsen fram och tillbaka länge med en viss teknik som jag inte kan beskriva i ord. Kanske för att det skulle passa en viss rytm. Hon brukade sjunga samtidigt. Sen hällde hon smöret i ett fat och förvarade det eller så gjorde hon ghee utav det. Vi andra fick dricka ayran som blev kvar och som var lagom kall. Men om det finns en maskin som fungerar på samma sätt som en glassmaskin kommer du att lyckas med det. Du kan även kolla i invandraraffärer, ibland kan man hitta riktig ayran där.

En bild som visar hur man gör smör av yoghurt på den traditionella sättet. Åh gillar allt som inte är industriellt.