Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7189 ggr
Skaldeman
0

Recept för min kvinnobok?

Hej på er!

Jag har utrymme för några recept till i min kvinnobok. Jag vet att ni har en massa smakligheter på den här siten. Vilka är era absoluta favoriter? Är det några som definitivt bör vara med i en enkel och pedagogisk LC-bok för amatörer? Ange gärna källan om ni känner den.

Sten Sture

PS

Självklart sätter jag ut namnet på upphovsmannen!

magma
0

Kul att se dig här igen!

Min favorit för tillfället är "Polarbrödet", äter den oftast som pizza med skinka och ost på, ibland ett par tomatskivor. Man kan bre på smör och ost och äta om vanligt, tunt bröd.

Annars så kan jag tycka, att som nybörjare behöver man ha alternativ till de gamla vanliga maträtterna som man åt innan. Man har ofta som nybörjare jättesvårt att variera och komma på idér! Som tex köttfärssås, lasagne, köttbullar/pannbiff, köttfärslimpa, vad man äter som tillbehör istället för pastan/riset/potatisen… Finns ett suveränt gott recept här på köttfärslimpa!!

Skaldeman
0

Bra, det var ju en klockren start!

Ja, jag har varit strängt upptagen ett tag. Jag kör en egen amatörstudie på ett par dussin svåra fall med måttlig övervikt. Det är jäkla tidskrävande med alla mail fram och tillbaka. Jag lär mig en del om människor som inte är så insulinresistenta som jag och jag vill ha med erfarenheterna i mitt manus.

Om två, tre veckor är jag klar med boken. Då kommer jag att bli mer aktiv på den här listan.

Mer favvorecept, tack!

Sten Sture

parsley
0

Du får gärna använda min nässelåda om du vill. Finns på forumet under billiga ingredienser.

Brukar tipsa om "förstärkt" grönsallad ibland om du vill ha med den:

Grönsallad, gurka, tomat och eller paprika, fetaost och små råa färska  broccolibuketter. Dressing av olivolja och äppelcidervinägar.

Salladen är kanske inte helt renlärig, men den funkar för mig att äta och är jättegod till kött eller omelett.

Nässelsoppa, avredd med cremefraiche eller grädde,  med kokta ägghalvor äter jag nästan dagligen just nu. Hunden blir överlycklig över att få resterna av soppan.  

Frukost (som funkar för mig) fet youghurt med kokosflingor och kakao. Grönt te med en citronskiva och smör eller kokosfett efter behag. Youghurt med kokosflingor och kakao är även en perfekt ersättning för glass.

justanne
0

Det ska bli intressant läsning!

/säger Justanne som definitivt är ett svårt fall med måttlig övervikt

ps. mitt favoritrecept är likt köttfärslimpan - bara utbytt till fryst sojafärs (Mince) eftersom jag inte äter nöt- eller griskött. lite mer kolhydrater tyvärr - men, men…

Pasi
0

Jag tycker definitivt att Margaretas Kycklinglevermousse ska vara med…om nu ingen misstycker.
Den är rena vitaminkicken och kan varieras med lök, svamp, ansjovis, pepparot…..men är givetvis jättegod som den är.

beda_stina
0

Revbensspjäll (tunna) har jag snöat in på.

Pensla spället med olja och ev soya salt och peppra på 'bensidan'. Lägg på en plåt med 1dl vatten i botten.

In i ugnen på 150 grader i 70 min. Vänd på steken och pensla, salta och peppra på 'köttsidan'. In i ugnen igen och 70 min till ev. liten skvätt vatten till om det är snustorrt.eller tills man ser att köttet släpper ordentligt från benen.

Totalt beroendeframkallande.Skrattande

monkan
0

Jag har ett favoritrecept som jag gör när vi ska festa till det lite och det är Lövbiffsrullader med bacon och ost

Superenkelt att göra och jättegott!!  Och Sten-Sture - jag ser fram emot din bok med spänning. Jag är definitivt ett svårt fall och går inte ner ett gram just nu - snarare tvärtom…

Airam1
0

På min matblogg kanske det finns nåt intressant. Håll tillgodo!

umbra55
0

pannacotta med färska hallon o ev lite stevia 2 port

värm 2½ dl grädde till strax under kokpunkten
skrapa i en halv vaniljstång(eventuellt)
smält ner 1½ gelantinblad
en droppe stevia eventuellt

häll i efterrättsskål med lite hallon i botten. In i kyl att stelna en halvtimme. Servera med några färska/tinade hallon uppepå

Kanonräddning när man bara SKA ha nåt extra..

(går att smaksätta med andra kryddor och juicer efter lust och förråd också)

(Detta är ett recept som finns hos flera "upphovsmakare", men är lika gott ändå)

Margareta
0

Jag misstycker inte till att levermoussereceptet är med… kunde tänkt på att föreslå det själv…

Numer pensionär i Nynäshamn

Besika
0

Gratinerad broccoli är min favorit till allt.

Förväll broccolibuketter, lägg i en form som du har massa smör i…

Salta, peppra, häll på grädde och någon god ost.

Och huj in i ugnen… :)

Grillad zuccini är också gott.

Skiva på längden, salta peppra, ev olivolja, grilla.

Tonfiskröra är gott.

i burk tonfisk, hackad gul lök, majonäs, ev creme fraiche, salt och peppar. Gott till kokt ägg.

Skaldeman
0

Tack alla snälla människor! Jag körde en sats av polarbrödet i en långpanna, tog ut det när det började få färg och slängde på lite tomat och riven ost. Sen fick det står 6-7 minuter till på ökad värme. Mina tonåringar slukade alltihop. Den här kan man säkert göra både paj och smårgåstårta på.

Sten Sture

Skaldeman
0

Om man har svårt eller lätt att gå ner på fettladdad kost avgörs av hur mycket insulin man utsöndrar. De som öser ut insulin bör nolla kolhydraterna och vara mycket måttliga med proteinet. Här gäller det att undvika varje form av blodsockerhöjning. Till den gruppen hör jag och de flesta som är gravt överviktiga. Nu testar jag ett något lägre fettintag och en rejäl ökning av proteinet på ett antal svåra fall. Ett par har fått snurr på viktminskningen, men det är för tidigt att ge ett säkert besked om utfallet. Det är inget överaskande i detta. Vi fungerar alla olika och vi måste alla skruva en smula på dieten för att få en modell som passar vår nuvarande metabolism. Sen får vi skruva igen när metabolismen förändras.

Sten Sture

MiaP
0

Jag föreslår Airams smörgåstårta.

Just när det ska till att festas och bjudas på kalas för andra än LCHF:are är det jättebra med en sådan variant som dessutom ser ut som en vanlig smörgåstårta.

Vi äter ju även med ögonenCool

navarro
0

Kycklinglevermoussen ar min favorit och har just atit till lunch. Margareta, alla ar vi dig skyldiga ett stort tack for det goda receptet och jag hoppas att Skaldeman anvander det. Den ater jag som andra ater vitamin och mineralpreparat. Ett extra som forgyller dagen.

catlin
0

Jag gillar schweizerfärsen,  laxpuddingen och thaigrytan med kyckling. Och Airams blogg är verkligen att rekommendera!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

sussie
0

Älskar grekisk mat, jag brukar ta en aubergine dela och gröpa ur steka köttfärs krydda m bl en gnutta kanel (för den äkta grekiska smaken) ner med det urgröpta lite lök tomatpure ev oregano salt peppar så klart. Stek auberginhalvorna fyll dem med röran toppa med tjock sås av grädde och ost ha ev krossade tomater runtom halvorna gratinera till fin färg. Jag tycker det här är enklare än att göra moussaka och gillar att få färdiga fina portioner av små auberginer.

Min köttfärslimpa är också suverän, finns bland recepten.

Bookjones
0

Blomkålsmoset bara måste vara med. Det var min stöttepelare de första månaderna då man måste ha mat som såg "normal" ut… Du vet kött, mos och sås.. Gör det fortfarande en gång i veckan ungefär.

Mona-Stina
0

Den boken längtar jag efter.

MarieO
0

Jag längtar ckså efter den boken Skrattande Och du måste läsa Airams blogg helt underbara recept som hjälpt mig mycket.

Karin20
0

Idag till lunch åt jag Mervis spenatstuvning, rest från söndagsmiddagen. Ett helt paket fryst spenat (800 g) tinat och fräst i smör och när det fräst klart, rörde jag ner en hel burk Philadelphiaost, naturell, helfet. Mycket var kvar till mig idag.

Till detta 100 g rökt lax färdigskivat i paket.

Alla glodde på mig och tyckte det såg jättegott ut och det var det!

//Karin

catlin
0

Just nu äter jag min egen innovation, kyckling- och chorizogryta.

Den är så vansinnigt god att jag numer gör den på 1 kg kycklingfilé och ½ kilo chorizo.  6 dl grädde. Valfri mängd lök och broccoli och lite olika kryddning. Det blir en portion till middag och sex till i frysen. En höjdare!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

MiaP
0

#17 jag brukar göra samma, det är supergott, ibland gör jag även samma men byter till squash.

#18 jag håller med blomkålsmoset måste vara med.

Skaldeman
0

Härligt! Hittills har jag ätit polarbrödspizza och rulltårta på polarbröd, fylld med lök, Creme F, rom, etc. Bägge blev alldeles utmärkta. Nu väntar hustruns variant av Airams smörgåstårta. Lax, räkor, majonnäs, ägg, rom osv. Och så gurka runt och en driva räkor ovanpå. Skulle nog inte vågat mig på äggstanningsbrödet själv. Men med polarbröd blir det kanske för mastigt?

I morgon ska jag testa laxpuddingen. Kycklinglevermoussen och schweizerfärsen är sådant som jag lagar sedan länge. Men jag kör utan recept.

Sten Sture

Airam1
0

#24 - Kanske inte jag ska svara på eftersom jag aldrig gjort "polarbrödet". Men - eftersom det är ost i den smeten blir nog smaken lite för påtalande i en smörgåstårta där egentligen inget ska förta det andra.

Slå ihop en äggstanning och grädda på smörpapper i ugnen - lättare kan det aldrig bli. Det är klart att Du klarar! ;-)

magma
0

Jag ser fram emot boken Sten Sture! Du talar väl om när den dyker upp..? Jag tänkte prova på smörgåstårta tills på fredag, vi är tre st som äter LCHF och vi ska alla på samma födelsedagskalas. Är just nu inne i en "anti-äggperiod" så jag är osäker på om jag använder Airams äggstanning, kanske det blir polarbrödet istället? Om det smskar mycket ägg av stanningen??? Tackar dock Airam för tipset, hade längtat efter smörgåstårta men inte luskat ut hur jag skulle bete mig!!

Bookjones
0

Airam

Du har de mest underbara recept och jag vill säga tack för all inspiration.

Om polarbrödet… Jag använde mozzarella i mitt och det är ju rätt milt så ostsmaken är inte påtaglig alls. Ostsorten och kryddningen kan verkligen ändra karaktären på polarbrödet, ex:

Skarp ost med pizzakryddor till pizzabottnar. Mozzarella och caraway seeds till vad som helst. Sesamfrö eller poppyseeds i eller på. Lite finhackad jalapeno med lite skarpere ost blir finfint som mjuka tacoskal. Med mild ost typ mozzarella får de faktiskt lite pannkakssmak och kan säkert toppas med lite flagad mandel innan bakningen och bärogrädde när de svalnat. Osv. osv.

Jag är helt såld på polarbrödet och har gjort det varenda dag i flera dagar. Till allt möjligt.

Airam1
0

#27 - Sedärja. Jag kanske borde provbaka Polarbröd, men har liksom kommit ur smörgås/pizza/taco-träsket och saknar det egentligen inte alls. Såvida vi inte snackar grovt knäckebröd med smör. Det torskar jag oxå på nån gång ibland.

Vad gäller mitt recept på smörgåstårta kan kanske bottnarna uppfattas som "äggiga". Av den publicerade tårtan åt jag själv en bit på kanske 10x10cm. Den som vid två tillfällen åt upp resten sa inte ett dugg om bismak eller så. När jag frågade fick jag frågan (enbart utifrån vetskapen att jag ju inte äter bröd) - men vad är det för bröd då?

I min värld är det kanske en smula överkurs med Polarbrödet i just en smörgåstårta, men var å en gör ju som den behagar.

Skaldeman
0

Jag har nu ätit Airams smörgåstårta i hustruns tappning och kan rapportera att någon äggsmak inte kändes av. Den tårtan kan man ge till vem som helst och ingen kommer att upptäcka att det inte ingår "bröd"! Jag åt väl 20X20 cm och det var nog väl mycket. En halvtimme efter maten känner jag en antydan till övermättnad. Men så tog jag ju ett par bitar av dotterns "rulltårta" också.

Vad gör man inte för vetenskapen…

Vad jag kan se så här långt kommer alla era favvorecept att komma med i kvinnoboken. Ni är klart duktiga på matlagning!

Sten Sture

DaMum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pappas kalla fisk

Du behöver till 4 personer:

400 gram sejfilé
6 kokta ägg (varav ett par till garnering)
400 gram skalade räkor (varav några till garnering)
Bladpersilja, c:a 1-2 dl hackad
1½ dl vispad grädde
1½ dl majonnäs
Salt
Peppar
Ev citron efter tycke och smak

Sjud sejfilen i lättsaltat vatten och låt den svalna. Skär den i fina fyrkanter.

Blanda vispad grädde och majonnäs och smaksätt ev med lite citron. Blanda i de skalade räkorna, men spara några till garnering. Blanda också i hackad bladpersilja. Salta och peppra eventuellt. Sist vänder du försiktigt ner hackade ägg och fiskbitarna.

Lägg upp på ett serveringsfat och garnera med räkor och ägghack runt kanten. Servera med en liten grönsallad.

Bon appetit!

Skaldeman
0

Jag ska kanske lägga till att jag aldrtig äter den här typen av rätter normalt. Men jag vill kunna erbjuda brödätarna ett godtagbart alternativ. Själv tror jag att man ska undvika allt som liknar bröd. Brödträsket och sockerträsket är två besläktade faror.

Sten Sture

Mona-Stina
0

Jäklar DaMum! Det lät gott och alldeles perfekt! Tack för den!

Koylie
0

Jag gillar mitt bearnaisesmör som passar till allt som man tidigare använde bearnaisesås till.

[Saiva]
0

Min moussaka kanske? Skrattande

Ligger under färsrätter… Jag vet inte hur man länkar Oskyldig

mumsan
0

Jag har en favoriträtt som vi älskar här hemma och även gästerna som kommer, den kan varieras med kyklingfile eller med fläskfile.

En hel fläskfile i skivor, krydda med lite salt, peppar och lite vitlök/vitlökspulver i en ungsform med mycket smör i botten.

Klipp ett baconpaket i 4 delar och lägg skivorna ovanpå file`n.

In i ugnen på 200 grader tills den är ganska mjuk.

Blanda under tiden 1/2 paket phildelphiaost med en burk creme fraiche (250gr) och lite grädde och häll över köttet. Låt stå i ugnen ytterliggare ca. 10 minuter.

Valfria grönsaker/sallad till. Jag föredrar grön sparris.

Skogiz
0

Sten sture, lyssna på Mairam och strunta i oss andra Glad hennes recept ser alltid smaskigast ut. Läs igenom hela hennes sida till att börja med. håller med dig att brödliknande saker är ganska överflödiga… men fanken också, SMÖRGÅSTÅRTA! Min special är en liten röra eller "Gucka" som det heter nuförtiden (Hej Chakula/Catlin!) På creme fraiche, grädde, stenbitsrom, räkor, kräftstjärtar, kokta tärnade ägg, rödlök, citronsaft och ev lite majonnäs. Jag påstår att det är räckmacka utan macka.Mycket smaskigt.

mumsan
0

Bara läckerheter på denna sidan. Roligt Sten Sture att du ska skriva om detta i din bok. Ska bli spännande att få läsa den. Jag har ett till recept som är med fisk.

400 gr torskfile 

droppa citron över skivorn, peppra och salta och lägg i en ungsfast form med smör i botten.

Blanda ca 2 dl majonnäs, 1 dl creme fraiche och lite 1 dl grädde med lite stark krydda i från kinesen olja med pfefferoni eller det kanske heter pirripirri, bara några droppar. Häll över fisken och ställ i ugnen på 200 grader i ca. 15-20 minuter.

Till detta är det väldigt gott med Mervis spenatstuvning.

MiaP
0

Lax & fänkålslåda                        4 pers

2 fänkålstånd
500 g laxfile
1/2 msk salt
2 krm peppar
3 ägg
3 dl grädde
1/2 dl hackad gräslök
100 g riven ost alt mozzarella

Koka upp fänkål delad i bitar några minuter. Skär laxen i strimlor. Smörj en form. Varva lax o fänkål. Salta och peppra fisken. Vispa samman ägg, grädde och gräslök. Häll på i formen och tillsätt osten.  Grädda i 200 grader ca 30 min.

Har du inte smakat på fänkål förut? Du blir förvånad när den är kokt, den är mild och jättegod.

Den är god att äta som den är eller med lite kokt färsk broccoli.

magma
0

Här fanns det mycket att frestas av… Skrattande Tack allihop för fina tips! Jag behöver uppdatera mig på "fiskfronten"!

Vad gäller bröd kontra brödliknande recept, så löper jag ingen risk att hamna i sockerträsket igen om jag äter "brödliknande" saker som polarbröd, också Airams smörgåstårta skulle säkert fungera utmärkt. Helt enkelt för att det inte innehåller stärkelse, så jag får heller inget sug av det. Jag har för länge sedan kommit från suget efter bröd/pizza etc och har ingen längtan alls efter det, trots att det var min drog på den gamla "onda" tiden.

Men det jag ofta saknar är något som är klart i kylen, redo att bara plockas fram och ätas med något till utan att jag behöver sätta på spisen/ugnen… Det är i sådana lägen man ser den enda fördelen med kolhydratkost- förr hällde man bara upp yoghurt och hade på musli/flingor så var det klart. Då är färdiga "Polarbröd", kanske tom färdiga med ost och pålägg i frysen, perfekta. På natten (jobbar nätter) är det också väldigt bra att ha med sig, har man gjort pizza av dem funkar de även bra kalla.

Jag inbillar mig- men kan vara helt fel ute, det har jag ingen aning om!- att kvinnor har ett större behov än män av att variera sig när det gäller recept/kosten??? Jag kan bara svara för mig själv, och jag känner att jag har roligare när jag äter varierat än "bara" ett köttstycke varvat med ägg ständigt och jämt.Räcka ut tungan 

Tycker mig se att de flesta inlägg som dyker upp om att det känns enformigt, att fantasin tryter osv kommer från kvinnor. Eller kanske det bara beror på att vi är överrepresenterade här på Kif? Nej, nu kommer jag bort från Sten Stures startinlägg, sorry…

Skogiz
0

åsså ska vi inte glömma att kött(inte fläsk+kyckling) är godare och nyttigare om man lättsteker det. skogsfågel eller ringduva som man skär i 2-3cm skivor med ett snitt i är finfint. snittet fylls med vitlöksost(bonjour, boursin) sen steks bitarna, panera med kokos eller svål om ni vill, en baconskiva runtom gör ingen skada heller.

anki1
0

gurk och citronsallad - grymt god till det mesta:

1 gurka, skalet av en citron, 2,5 dl creme fraiche salt och peppar 

skär gurkan i tärningar, riv det gula på en citron,  blanda med creme fraiche smaka av med salt och peppar. gott till stekt fisk, korv mm Har tom använt den till fyllning i omelett.  kanske till kvällgott. Om det blev nåt över kan den ätas nästa dag, då är den ännu godare.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Pasi
0

StenSture - Du glömmer väl inte bort att ta med den underbara vardagskosten - Entrecote med smör, kyckling med smör, fisk med smör, karré med smör, smält ost med smör, lever med smör, ryggbiff med smör, hjortkött med smör, ägg med smör, fisksufflé med smör, köttfärsbiffar med smör…(har säkert glömt några rätter med smör Flört)….det är ju så gott att det inte får glömmas bort i flödet av lyxigare rätter.

Babz
0

Ser verkligen fram emot boken!

En av mina favoriter är en kasslerrätt med keso (för 4 pers):

Värm ugnen till 225 grader. Smöra en ugnsfast form.

Lägg 400 g kassler i skivor i botten på formen. Lägg på skivade tomater eller paprikaringar (kan uteslutas!).

Blanda 250 g keso med 1 hackad gul lök, 1 dl riven smakrik ost, 1 msk paprikapulver och lite nymald svartpeppar. (Ev. lite salt, men både kassler och ost är salta, så jag brukar inte ta mer.) Bred blandningen över kasslern och gratinera i ca 20 min. (Det ser torrt ut, men bara lugn! Kasslern vätskar sig i ugnen!)

Vill man, kan man servera en grönsallad till.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Skaldeman
0

Pasi,

självklart glömmer jag inte basen i tillvaron! Men det är inte så mycket att skriva recept på. Stek en köttbitt och hyvla smör över… Jag startade dagen med en nykomponerad blandning av färs, oliver, stekta kantareller och stekt bacon. Blandade med grädde, ägg etc och gräddade i form. Jag kryddade med mald rosmarin för att öka viltsmaken och det fungerade bra. Den här gången förbrynte jag färsen och resultatet blev en ganska smulig "paté". Har ni fått era förbryntqa färslådor att hänga samman?

Sten Sture

Skaldeman
0

Laxpuddingen står i ugnen. Den har varit inne i 50 minuter och börjar få fin färg. När jag var mitt inne i blandningen upptäckte jag att jag bara hade ett tredjedels paket keso. Jag slog i någon dl majonnäs som ersättning. Får se hur det går. Jag gjorde en väldigt lös blandning som test för att se om den går samman. Det jag stoppade i ugnen skvalpade nästan som en soppa. Men nu reser den sig som en ostsufflé!

Sten Sture

Filla
0

Herre min je…vad sugen jag blir när jag läser om all god mat.

Undrar vad jag har i frysen…. jag längar efter att laga en massa god mat. Skall nog ringa sönerna och bjuda på middag…LCHF naturligtvis…dom gillar min "nya" mat.

Filla

Pasi
0

Gratinerade lådor är smidigt…här kommer en jag hittade på för nån vecka sedan…enkel o jättegod (egentligen bara äggstanning kryddad med fisk):

6 ägg
2 dl grädde
2 dl vatten
Lite dill, cayenne och salt
Vispas samman och hälls i en form
2 - 300g kallrökt lax (eller nån annan fisk) pluppas i
Grädda i 125 grader till den stannat
Ät med rumstempererat eller smält smör.

Skaldeman
0

Trevlig länk, det här! Min omkomponerade laxpuddig är klar. Resultat blev utmärkt men jatg fick köra min lösa smet i ungefär en timme innan den var klar. Lät den stå tio minuter på eftervärme också för säkerhets skull. Jag blandade 200 g laxfilé, 100 g kallrökt lax, 4 ägg, ca 3 dl vispgrädde, 2 dl keso och ca 1 dl majonnäs. Bottnade med fräst spenat och gräddade i knappt 200 grader i närmare en timme. Och så en stunds eftervärme. En portion på ca 250 gram ger 600 kcal och ratiot 2,0. Energifördelningen är 16, 82, 2, med 24 g protein, 55 g fett och 3,5 g kolhydrater. Skippar man spenaten får man ratiot 2,15.

Sten Sture

Gunnilla
0

Mina absoluta favoriter är Saivas thaigryta och indonesiska fläskgryta + min och Mat-Niklas thaifiskgryta. Chokladtårta - en given succé också. (Smulpajen med rabarber och vaniljsåsen om du kan acceptera sötningsmedel, går inte att göra rabarberpaj utan någon sötma…)

mammam
0

Ta också med recept på Ghi (smörolja) som är hållbarare än smör.

susanne.s
0

Det här är inget recept men du kunde ta med tipset att reda såser med malda fläsksvålar. Dom man köper ur snackshyllan. Man kan panera tex fisk med fläsksvålsmjölet också.

KatNyb
0

Hittade detta recept i det nummer av Hemmets Veckotidning där Annika Dahlqvist var intervjuad nyligen. Det var inte hennes recept utan ett från tidningens vårbuffé. Jag har testat och det var jättegott. Passar såväl damer som herrar.

Spenatpannacotta med rökt lax, 4 port.

1,5 blad gelatin

1,5 dl vispgrädde

150 g hackad fryst spenat

1 dl turkisk yoghurt

rivet cironskal

1 msk pressad citronsaft

ca 100 g rökt lax i skivor

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Koka upp grädden och spenaten. Krama ur gelatinet och smält det i den varma gräddröran. Tillsätt yoghurt, citronskal och citronsaft. Strimla laxen och vänd ner i gräddblandningen. Fördela i 4 skålar och låt stelna i kylskåp. Dekorera med lite rökt lax, dill och citronklyftor.

Tilda-T
0

Mina torkade kycklingchips som tilltugg när man blir sugen på något att knapra på är inte dumma:

Stek kycklingfile och krydda och salta lite försiktigt (det koncentreras när man torkar dom) låt dom svalna och skiva dom sedan så tunnt du kan , lägg dom i en långpanna och låt dom torka tills dom känns knapriga. Perfekt som chips när andra äter snacks.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

zeretki
0

#53 det ska jag prova! :D

Gunnilla
0

Dedikera sedan boken: Tack alla damer på Kolhydrater i Fokus för recepten i denna bok!

Besika
0
susanne.s
0

#55 Med tillägget: och Pasi      Flört

Gunnilla
0

Kanske till Pasi och alla hans damer?Skrattande

Pasi
0

Hehe, så roliga ni är!Skrattande

Margareta
0

Åja några fler tappra herrar har vi ju här på forumet som kommer med små tips ibland… fast visst är det fler damer…

Numer pensionär i Nynäshamn

parsley
0

Du får kalla oss något smickrande, Sten Sture

rosenrot
0

Ser verkligen fram emot boken!

Får kaffe med vispgrädde och kardemumma vara med?

Kokospannkakorna också!