Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2731 ggr
kolis
0

En begränsning av protein

Nu har jag surfat runt och läst och läst och läst, så nu är jag snurrigare än vanligt :)

Summan av kardemumman….. : Man måste begänsa sitt intag av proteiner, skära ner kolhydraterna så mycket som möjligt och vräka i sej "bra" fetter.

jag tycker dock att det blir ett problem att begränsa proteinintaget alltför mycket. Rekommendationer säger 1 g/kilo kroppsvikt (målvikt el aktuell vikt? Olika källor säger olika) . Det är rätt liteom man inte ska äta några kolhydrater. Då får man äta sej mätt på kokosfett, smör osv….

Eller?

:) Grejjen är den att jag försöker greppa alltför mycketingformation innan jag har lärt mej vad min kropp behöver och vill ha, jag vet. Men jag är en vetgirig person och jag vill ha svaren på en gång….

Tror att jag nu kommer att gå till vägs såhär:

I princip inga kolhydrater förutom de som finns i grädden osv. Lök och vitlök tänker jag också tillåta mej.

Ska försöka sluta med kaffet…. Eller inte, vi får se. :)

Ska försöka hålla proteinintaget under 100 g/dag, även om jag kommer att tycka att det är rätt svårt. Fett tycker jag är lätt att få i sej så det är inga problem, har färdiga burkar i kylen med hemmagjord majjo, aioli, bearnaisesås, dressing och vitlökssmör… :)

Vad tror ni? Låter det bra? Eller ska jag skära ner på proteinet ännu mer? MÅSTE jag sluta med kaffe?

Margareta
0

Vi säger att 1g protein per kilo kroppsvikt är ett MINIMUM för att inte musklerna skall ta skada. Våra muskler behöver proteiner och fett men inga kolhydrater.

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Jag tror att allt är mer individuellt än vad många tror. Ska du prova dig fram, kom i håg att testa en sak i taget. Annras vet du ju inte vad som funkar och varför. :)

Ta bort kolhydraterna först och se vad som händer. Låt proteinet vara som det är nu. :)

monkan
0

Tänk också på att 100 gr kött inte är lika med 100 gr proteiner. Det finns listor som visar hur mycket protein det är i olika matvaror

kolis
0

MEn utan kolhydrater har jag kört i typ 2 veckor (ja, jag äter ju grädde och lite lite lök/vitlök, ost osv, men inget annat). Så nu ere dags för nästa steg :) Tror jag….

zeretki
0

Två veckor låter lite, men det är bara min åsikt. :) Du måste själv prova dig fram. :)

kolis
0

Ja, jag vet :) Det är ju det där med tålamodsgrejjen, du vet… :)

Mervi
0

Jag tycker att du kan prova med samma mängd proteiner som hittills, Ibland tar det tid för kroppen att fatta. Tålamodet tryter ibland. Hade jag inte mått så bra med denna kost hade jag kanske provat något annat men jag vet att min mage skulle protestera. Kilona får väl sitta kvar om de så vill.

kolis
0

Men mina kilon får inte sitta kvar om dom vill! :) Men jag kör på….

Mervi
0

kolis, jag hoppas din kropp också tycker som du, att kilona skall bort. Så kämpa vidare, det är det enda sättet. Återgå till gamla vanor är nog inte att tänka på.

kolis
0

Nej ,absolut inte! Jag trivs alldeles för bra med den här dieten… Och med er ;) Och idag skiner solen och jag är ledig och sitter i trädgården med laptopen och knapprar. Hönorna ränner runt och jagar diverse kryp, ungarna leker nåt i buskarna (vad vet man aldrig), jag sitter här och tuggar på mina kardemummakärnor. Kan livet vara mycket bättre? :)

Mervi
0

Låter härligt!Skrattande

Elize
0

100 gram kött är inte 100 gram protein? Rätt ?

Men hur mycket är det då, var finns den där listan som någon talade om här?

Tack snälla / Elize

Mervi
0

Ca 20 gram protein per 100 gram kött. Ju magrare kött desto mer protein.

Assi
0

Jag vet inte om du tänker rätt angående proteiner?! Utav tex. 100g kycklingkött så är det 22g proteiner och på 100g bacon är det 13,4g proteiner. Det blir ganska mycket på en dag som man får äta, visselrigen beror det ju på hur mycket man väger.

kolis
0

Jag tycker inte det blir så mycket, eftersom man har tagit bort alla tillbehör så blridet ju i princip bara kött kvar, och det innehåller protein…

Mervi
0

kolis, med tiden blir man mätt på köttet. Jag äter en kycklingfile med lite sås av creme-fraiche, utan tillbehör och blir mätt. Det är i början man tycker att det är lite. Jag tycker att du skall äta dig mätt och inte stirra dig blind på mängderna. Som sagt med tiden minskar man mängden automatisk.

Ibland så har jag dagar när jag måste äta mer och då äter jag mer, jag är inte så strik när det gäller kalorier och äter ganska mycket proteiner , ägg på morgonen, kött eller fisk till lunch och middag och kanske en bit ost på kvällen.  Oftast blir det  upp mot 80-90 gram och det tycker jag håller sig inom ramen 1-1,5 gram per kilo kroppsvikt.

kolis
0

Ok, tack Mervi :) Jag ligger ofta mellan 90 - 100, men vissa dagar har jag kommit upp i 140 gr protein, men då ska jag länna mej ganska lugn iaf. :)

Gittanglad
0

Ska man verkligen äta så lite protein? Jag som väger 70 kg ska endast äta 0,7 hg protein per dag??? Det blir bara en liten köttbit för hela dagen eller en liten bit lax? Jag brukar nog äta 1,5 hg kött till varje måltid. Det känns som om jag har missuppfattat något?Generad Pinsamt!

Nu rullade jag upp och såg att proteinhalten inte är lika med vikten på köttet. Margaret säger att 1 g per kilo kroppsvikt är minimum vad kroppen behöver.

Jag är tacksam för ett klargörande!

Mervi
0

2468, 100 gram kött innehåller ca 20 gram protein så det blir ganska mycket mat. Om du skall äta 70 gram protein så kan du äta 350 gram kött. Och du kan nog äte lite mer tom. 1-1,5 gram /kilo idealvikt.

JohanW
0

Som det har påpekats, innehåller 700g kött INTE 700g protein :) Det är nog viktigt att antingen använda nåt kostprogram till datorn, registrera sig på www.calcounter.se där man kan lägga in det man äter, eller åtminstone kolla på Livsmedelsverkets listor för att få koll på innehållet i sin mat.

Lite exempel, från CalCounter:

100g Lax - 22g protein
100g Nötfärs - 20g protein
100g Fläskkarré - 26g protein
100g Fläskkotlett - 20g protein

Om man nu siktar på ca 70g protein, så innebär det ungefär -  3 kokta ägg till frukost, 120g fläskkarré till lunch och 100g stekt lax till middag.

Den dagsransonen innehåller förstås alldeles för lite kalorier, bara ca 740 kcal, så man får nog komplettera med lite annat.

Om man gör omelett av de 3 äggen, tillsammans med 1dl grädde, så hjälper det upp frukosten en del. Ta sedan tex. 1/2 dl bearnaisesås till fläskkarrén, och se till att steka laxen i gott om smör.. Då får man upp kalorierna i ca 1500 kcal. Hur mycket man behöver beror förstås på individen.

Jag som istället försöker gå upp några kilo samt har börjat styrketräna, försöker se till att få i mig åtminstone 2500 kcal om dan, varav minst 150g protein. Vi får se om det räcker, märks väl om någon månad hur det känns..

Margareta
0

Det är klokt att åtminstone i början läsa igenom olika tabeller och se vad maten egentligen innehåller. Särskilt viktigt är det för den som är gammal viktväktare och van att räkna hela livsmedel som "protein, fett och kolhydrater".

Tex så räknas ju bönor i VV bara som protein och så är det inte om man räknar rena näringsämnen. Där kan man bli väldigt lurad om man tänker fel. Det är faktiskt mer kolhydrater än protein i bönor.

Livsmedel

Mgd

kcal

Prot

Fett

Kolh

Fabrikat

Vita bönor i tomatsås

100

86,5

5,2

1,8