Normalviktig som knappt gått ner
Jag började med lchf för tre veckor sedan och har bara gått ner 8 hg, visserligen går det neråt men jag undrar om jag kan ändra något. Så här kan en dag se ut för mig: (jag väger 69,5 kg och är 171 cm lång)
Frukost: två kokta ägg, lite turkisk yoghurt med nötter och frön (har skippat hallonen sedan en vecka tillbaka)
Lunch: en laxfilé med gröna grönsaker (gärna avocado), någon tomat och philadelphiaost
Middag: kyckling med broccoli, ibland gräddsås eller fetaost.
Överhuvudtaget försöker jag äta mer fett, men undrar om jag kanske får i mig för mycket mjölkprodukter. Tar mjölk i kaffet och unnar mig hallon med grädde till TV:n ett par gånger i veckan. Lite nötter och ett par bitar 70 procentig choklad kan slinka ner på helgen. Även ett par glas rödvin.
Jag promenerar och går på friskis. Vad kan jag förändra eller ska jag fortsätta som ovan och ha tålamod?
Ingen?
Snälla, kom med lite tips! :-)

Du har svaret själv i rubriken. LCHF är ingen bantningskur utan en viktnormaliserande livsstil - överviktiga går ner, underviktiga går upp. Du är redan normalviktig, så du kan inte vänta dig något viktras.
Däremot kan du märka att kroppen omformas. Du kanske får mer muskler, smalare midja, och fastare kropp. Och jag antar att det är såna effekter du är ute efter snarare än en låg siffra på vågen?
Använd måttband, titta på hur kroppen ser ut, och strunta i siffran på vågen. Att bli underviktig är ingen mål att sträva efter.
Ja, det är nog sant, jag vet egentligen svaret. men underviktig vill jag inte bli, bara gå ner 5 kg eller minska några centimeter runt midja och rumpa. (har minskat en centimeter)
Jag mår bra, får äta god mat så visst jag är nöjd, men de där sista kilona (eller centrimetrarna) vill jag ändå bli av med , så är det och många med mig vill säkert samma sak.
LCHF kanske inte funkar för mig då….
Hur har det gått för er andra som är normalviktiga vid start?

Vill du gå ner de sista kilona så behöver du troligtvis utesluta mjölkprodukterna samt sluta "unna dig". Jag är 176 cm och väger runt 64 kg. Skulle jag äta som du gör (vilket jag gjorde i början) så går jag upp till runt 68 kg. Nu äter jag kalorirestriktivt och på lördagar äter jag fritt samt "unnar mig".
Avokado är en frukt, men betydligt nyttigare. Däremot så innehåller den en del kolhydrater, så för mig ingår den i "unnar-kategorin" (något jag normalt äter en dag/vecka eller inte alls om jag inte är jättesugen).
Man kan givetvis svälta sig ner i vikt på LCHF med.
Men frågan är om det är värt det.
Man kan ju utesluta alla mejerier, träna och äta noll kolhydrater och kanske gå ner 5 kg.
Men frågan är om de inte kommer tillbaka igen när man börjar med mejerier och så igen.
Doch kanske en jo samma ställe.
Men men jag förstår vad du vill.
Jag är lite som dig just nu är egentligen normalviktig väger mindre än jag någonsin gjort. Men vill ner lite till mest för att se om det går men även för att jag vill börja lägga på mig muskler genom att innom en snar framtis börja träna som besatt och vill helst inte landa på 85 kg efter en månad igen så jag körde igång periodisk fasta nu för några dagar sedan och äter bara två gånger per dag ca kl 13 och kl 18 och då äter man sig mätt och trot eller ej men jag väger mindre än innan och ligger nu på personlägsta.
Så något kilo går det kanske att pressa sig till ligger nu på 19% Fett på kroppen.
Vill du gå ner fort några extra kilo, testa Fetfastan.
På 4-5 dagar går du ner 2-3 kilo. Första dagen kan du känna dig hungrig och få ont i huvudet, men sedan går det jätte bra.
4-5 dagar av 1000 kalorier - 5 måltider à 200 calorier.
Jag gick ner 2.7 kilo på 4 dagar och hade stått still i flera månader.
En vecka efter har jag inte gått upp de kilon.
Gå till denna tråd:
TS har ätit lchf i tre veckor! varför råda fettfastan som ju är om man har större övervikt.Nu väntar jag bara på råd om magsäcksband.

Håller med om att det bästa är att ge det ett par månader innan man utvärderar. TS går ju faktiskt ner, och procentuellt är det inte ens särskilt långsamt.
Så mitt råd är att ha tålamod, möjligen hålla lite koll på mejeriprodukterna (har man grädde istället för mjölk i kaffet går det åt en mindre skvätt), och om du fortfarande inte tycker kroppen ser bra ut om 2 månader kan du börja fundera på att göra något annorlunda.
För mig gick det bra först jag gick ner 3-4 kg den första tiden men ett år efter att jag började väger jag lika mycket som när jag började.
Jag tänker nog att man som normalviktig alltid får ta med i beräkningarna att kroppen har en annan uppfattning om vad man bör väga 
Men i varje fall började jag ändå tröttna och frågade för några dagar sen vad jag gjorde för fel kom fram till att jag nog åt lite för mycket och att jag ville testa periodisk fasta samt dra ner på mejerier. Så mejerier kan ju vara ett tips, men å andra sidan 3 veckor är rätt kort tid. Håller nog med #8 att ge det lite tid.
Varför jag rekommenderar fetfastan är för att det går snabbare att ställa om kroppen att börja bränna fett istället för dalta i flera månader, för att konstatera att det inte fungerar.
Atkins rekommenderar att man börjar med 0 kolhydrater i några dagar och sen fortsätta med att succesivt lägga till grönsaker.
Det är där stickorna (Ketostix) kommer till användning, man lägger lite grönsaker och kontrollerar att man fortfarande är i ketos.
Det är väldigt bra i början, då har man kontroll på vad man stoppar i sig.
Dalta i flera månader????? Det är ju för resten av livet, måste man ha så bråttom????.Tycker för min personliga del att du gör fel när du är inne i alla trådar och rekommenderar detta.
#10 Och ketostix visar fortarande inte om man är i ketos.
Snart börjar jag undra om du inte har aktier i företaget.
Jag är också normalviktig, men gick ändå ner med LCHF. Från 62,5 till 55 kg till min 168 cm. Men jag har alltid varit smal, jag hade bara några graviditeskilon att gå ner och jag har aldrig i hela mitt liv bantat.
Jag tycker att du ska njuta av maten, ta det lugnt, skippa vågen ett tag och njuta av att ha balans i tillvaron med maten. Landa i allt det nya och utvärdera sedan. :) Din kropp kanske behöver lite mer tid på sig innan den känner sig så pass trygg att den vågar släppa några kilon.
Mitt bästa tips är att minska på yoghurten och alltid börja dagen med någon äggrätt. Gärna omelett på 2-3 ägg, en svätt grädde och några skivor ost. , sedan behöver du två ordentliga mål mat till om dagen. Använd din handflata med fingrar som mått till proteinet(kött/fisk/fågel), lägg till lika mycket ovanjordgrönsaker och ca 1 dl gräddsås eller en matsked bea/kryddsmör.
Undvik småätande mellan målen, ät dig ordenligt mätt vid huvudmålen i första hand så minskar behovet av bär, nötter, yoghurt och choklad som kan ha en bromsande effekt på vikten. Ekologiskt kallpressat kokosfett är toppen att ha i te eller kaffe. Det används som energi i första hand av kroppen och lagras inte.
Unna dig något extra gott till helgen tex. bär med grädde eller en liten mörk chokladbit/dag, men småät inte.
Lyssna på en som vet - Sluta försöka gå ner i vikt om du är på en normal vikt.
I hela mitt liv har jag bantat, och nu är jag på en, för min kropp, normal vikt. Jag intalar alltid mig själv att "men 3 cm vill jag få bort, sedan är jag nöjd" och när dessa centimetrar är borta så tänker jag "men ja, typ en eller kanske två centimeter till, bara för att…" och det där blir en ond cirkel.
Är du normalviktig så var nöjd och glad! Sålänge du inte avskyr dig själv så tycker jag att du ska fortsätta ditt liv, lev sunt och aktivt.
Att ändra kroppen gör dig inte lyckligare, det är hjärnan som behöver en knuff.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag börjar att bli trött på alla som tycker att man ska acceptera och vänta.
Det finns lösningar på allt om man vill göra det.
Vill man ändå gå ner några kilo även om man har normalvik, ska inte någon annan lägga sig i.
Hon frågade vad hon kunde göra, jag gav svaret.
Den som inte gillade det, läs inte.
LCHF är INGEN normaliserande diet. Det beror på hur mycket kolhydrater man äter om vikten går upp eller ner eller inte rör sig överhuvudtaget.
Jag sa att hon skulle börja med 4-5 dagars väldigt låg kolhydrat intag.
Vilket i många andra trådar anses vara en väldigt strikt LCHF.
Så sluta prata strunt!
Dessutom är någonting som fungerar, vad föreslår ni SOM FUNGERAR?
#15 Håller till viss del med dig. men du har fel på väldigt mycket.
LCHF är en viktnormaliserande diet.
Men som sagt kan man lura kroppen genom att inte lyssna, genom att svälta sig ner resten.
Ketostixen funkar inte som du tror men, för egen del bryr jag min inte om du spenderar dina pengar där, det gynnar bara mig som konsument. Genom att spendera pengar ökar vi omsättningen av pengar och värdet på kronan ökar.
Så för egen del tjänar jjag på att folk slösar pengar och hittar på hur saker fungerar och köper varor som inte fungerer som man tror.
Tack.
Om det vore som du säger en viktnormaliserande diet, då borde jag gå ner i vikt när jag har 15 kilo övervikt.
Men det gör jag inte om jag inte tar till kneppen som Atkins fetfasta.
Då är det något som inte stämmer.
Det finns många som har problem att gå ner i vikt med denna diet/livstil. Vad är det den "normaliserar" då?
Och visst fungerar ketostixen som jag tror.
#15 Är man på gränsen till övervikt eller rent överviktig, då tycker jag att folk kan hålla klaffen vad gäller att gå ner i vikt, för då är det nödvändigt både fysiskt och eventuellt psykiskt.
Om man däremot är helt normalviktig så finns det ingen anledning till att gå ner i vikt, då är det hjärnan som behöver ändras på, inte kroppen.
Att bara förflytta "problemet" löser ingenting, och jag talar nu utifrån saker jag själv har vetskap om. Man blir aldrig nöjd om man bara bearbetar kroppen.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Tack för alla råd!
Lite tillägg: Jag har tidigare vägt 90 kg men gick ner till 64 med viktväktarna, nu har jag gått upp 6 kg och vill ner till 64 igen. Inget konstigt, jag skulle vara normalviktig ända ner till 58 så 64 är knappast för lite.
Nu väljer jag en annan väg eftersom jag inte tror på att svälta mig själv genom livet med VV. Jag vill kunna äta mig mätt och jag tänker på min hälsa, tror på LCHF-tanken.
I fortsättningen minskar jag på mjölkprodukter och småätande, har bytt till grädde i kaffet (mättar) och skippar numera hallon och choklad. Nu jäklar! :-D
#17 Du har tyvärr så fel att det bara blir jobbigt och pinsamt.
LCHF är en viktnormaliserande diet det innebär att kroppen talar om att den är mätt när den känner sig trygg och känner att den får tillräckligt med energi.
Det betyder inte att alla som är överviktiga kommer bli normalviktiga, majoriteten blir det dock och majoriteten går ner i vikt och stannar slutligen där kroppen känner sig nöjd.
Du går inte ner i vikt för kroppen känner sig inte trygg, och då finns det knep man kan ta till som periodisk faste eller fett fasta. Men det är inte säkert att kroppen blir tryggare för det men det kan få en att släppa lite kilon.
Ketostixen funkar inte som du tror.
Dom kan inte säga att du inte är i ketos och dom kan heller inte säga att du är i ketos. Dom kan bara säga att du kissar ketonkroppar.
Dom ger av den anledningen 2 av 3 gånger att falskt resultat som leder till oro av dom som har stickorna.
Det är bara när din kropp är i obalanse som ketostixen funkar och att då sträva efter en obalans är inte att föredra.
Men men att skapa sig egna sanningar är det bästa man kan göra om man vill lösa problem som inte finns det har ju gått bra för Livsmedelsverket etc.
#19 Normalviktig enligt vem?
Bmi är ett väldigt dåligt mått på normalvikt.
Oj då, jag är ny på forumet. Jag trodde att alla var välkomna.
Fast jag är normalviktig är det väl inget konstigt att vilja bli av med valkarna på magen och minska på rumpomfånget ;-D. Villl tillägga att jag mäter mig oxå!
Tack för tipsen som ni andra gett, har varit till god hjälp.
#19 Skulle tippa på att du kanske hamnar högre än 64 kg men med bättre mått. Det som händer är att muskler/organ får byggstenar när man sutar ligga på minus, och sånt väger mer, samtidigt som måtten blir mindre än tidigare. Kvinnor kan också få mer kvinnlig kropp som t.ex. större byst.
#22 Vem är det som inte välkomnar dig?
LCHF är en underbar livstil som ger super hälso och normaivikt i de flesta fallen.
Dock skall man inte alltid hoppas för mycket du kan hoppas på att kroppen vill släppa lite mera fett eller ge dig lite mera muskler men det är inte självklart att den vill det.
Vill du trots allt ner några kilon till så kan du strunta i att kroppen sägar att den är hungrig och ge den mat några timmar senare eller kan du pröva periodisk fasta eller fett fasta.
Men det är inte säkert att du kommer komma ner några kilon, kanske kommer kosten ge dig en annan form lagga fettat på optimalere ställen men bara kanske det finns många anledningar till att äta LCHF den största borde vara bättre hälsa, viktnedgång skall ses som en bonus.
Inget konstigt om man som mångårig viktväktare slänger sig med fel uttryck som normalviktig m.m., tar lite tid att ställa om :-D.
Jag äter inte bara LCHF som något kortsiktigt, och fasta är nog inget för mig.
Jag har läst "Kostdoktorn" och blev frälst. Jag är inställd på att äta LCHF under lång tid för min hälsas skull, inte bara som en kortvarig diet. Det utesluter inte att jag vill ner 5kg eller om du så vill omforma fettet på kroppen.
Härligt att även jag är välkommen, tyckte bara att diskussionen ovan blev lite skev…
Ledsen för det
.Kollade början på din tråd igen, om du fortsätter med maten som du skrev och skippar nötter, chok, grädde och hallon så tror jag du kommer att gå ner.
Hej!
Jag var normalviktig om än i övre delen av skalan när jag började för ca ett år sedan, och även om jag kör LCHF främst för magens skull så var det rätt trevligt att jag långsamt släppte ifrån mig nästan 10 kilo med en del platåer på vägen. Trots att jag inte är nere på vikten jag hade när jag var yngre så kan jag faktiskt komma i en del kläder jag hade då vilket säger mig att kroppen omformats på ett positivt sätt. Så jag bestämde mig för att fullständigt strunta i vad vågen säger och fokusera på hälsan i stället. Jag är mätt och nöjd, har inget sockersug eller hungermonster att tampas med, magen mår stråååålande och jag har mycket mer energi och bättre koncentration. Håller mig dessutom frisk. Vad mer kan jag begära? 
För mig är inte LCHF en Quickfix utan ett långsiktigt sätt att äta och tänka. Så bra och naturlig mat som möjligt i lagom mängd som håller mig mätt och nöjd. Så kan jag koncentrera mig på viktigare saker…
Lev gott och lycka till!
Kram
#25 Härligt.
Då återstår bara, Mejerier, Nötter, Choklad, och Hallon att plocka bort.
Många tänker då att såser blir ett problem men det är bara att göra beanäsås och variera smakerna.
Träning och motion är bra sätt att få kroppen att vilja lite mera, gärna en 30 min promenad innan frukost.
Att disskusionen blir lite hetsk är för att många har lite olika åsikter om saker och ting och att vissa skapar egna uppfattningar om hur saker och ting fungerar. Utan att verkligen veta svaret.
LCHF är i alla fall ett bra sätt att få bättre hälsa, hur man får optimal hälsa vet vi dock inte ännu.
Nej inga nötter, choklad,hallon eller gräddsåser för mig..
Nu ska jag iväg och träna! Ha det bra!

För mig fungerar LCHF alldeles utmärkt som en viktnormaliserande kost. Jag vägde 50 kg när jag började för snart 6 år sedan. Nu väger jag 46, samma som när jag var 20. Jag är 55.
Att LCHF tråkigt nog inte fungerar viktnormalisernade för dig, innebär ju inte att det är så för alla.
"still lost in space and time"

… men det sa väl inte Sweli heller … hon sa att det inte fungerade för många och det behöver man ju vara läsa här på KiF för att se att detta stämmer … det är många fler som skriver att de har besvär med vikten än de som skriver att de har normaliserat sin vikt … Kanske det är dags att vi hör från fler av de 17000 medlemmarna så det går att bygga litet statistik …

Det jag reagerade på var att Sweli inte tror på att LCHF kan fungera viktnormaliserande. Jag själv är ett exempel på att det mycket väl kan fungera.
Däremot skriver jag sällan om vikt här på forumet, eftersom jag inte har några problem med det. De små problem jag har haft har jag själv hittat lösningen på, utan att fråga här på forumet.
Och det är nog så, att dom som det går bra för, och inte upplever några större problem, skriver inte heller så mycket. Hälsan tiger still, som det heter.
Man kanske borde vänta lite och se, om det är så att LCHF fungerar viktnormaliserande, eller inte. TS har ju ätit LCHF i bara 3 veckor, och gått ner 8 hg. Det blir 2.6 hg i veckan. Det är ganska mycket för en person som redan är normalviktig.
"still lost in space and time"
Jasså det är så ni tänker.
Det är ju så att på ett forum disskuterar man och hjälper folk åt rätt håll.
Det är inte så att alla som det går bra för skriver om det på ett forum det vi gör är att vi hjälper folk vidare på ett forum.
Det är inte konstigt att det är så många som ställer frågor om vad de gör för fel.
Men det är inte så konstigt att folk som lyckats bra inte skriver om det, problemet är ju löst.
Jag skriver inte direkt om det.

Menar du att det inte är att hjälpa åt rätt håll att man protesterar mot generaliseringar? Vad som fungerar för en fungerar inte nödvändigtvis för en annan och den personen har väl lika rätt att säga detta … som personen som sitter nöjd och belåten för problemet inte existerar, har rätt att inte skriva i tid och otid … nu gör jag kanske det sista även fast jag inte har några viktproblem … men jag ser det som bra svenskövning 
#36 Förstår inte riktigt vad du menar men, givetvis har alla rätt att komma till tals.
Men att tro saker gör det inte till sant. Att det är flera som skriver om sina problem är inte konstigt de vill ju givetvis bli hjälpta.
Och ofta har de flera problem och skapar olika trådar om detta då blir det givetvis så att majoriteten inlägg på forumen behöver hjälp och har problem.
Men merparten användare som går ner i vikt av LCHF skriver nog inte om det för de behöver ju inte hjälp. Och om dom skriver om det gör dom en tråd. Då blir det givetvis så att det upplevs som att flera behöver hjälp än de som blivit hjälpta.

Förstår inte vad jag menar?
Men vi säger ju samma sak … alla ska få höras. The more the merrier. Jag sätter inte likhetstecken mellan tro och sanning. Det var Odezza som pratade om att 'tro', alltså inte jag. Och Sweli bara säger att hon är trött på att höra att LCHF är normaliserande som svar - när någon har problem och inte går ner i vikt - när det har visat sig att det är normaliserande för en del, men inte nödvändigtvis för alla …

Jag har nu testat fettfasta i fyra dagar och det kickade i gång den deff som avstannade för en dryg månad sedan. Att ge det fyra dagar av mitt liv för att prova är inget i jämförelse med kolhydratsvälten jag i omgångar har utsatt min kropp för. Tänker fettfasta igen om några veckor. Livsform 2012 och framåt :D

Synd att det har blivit så många inlägg som inte hör till ämnet. Jag skulle nog ha velat bemöta en del av dem, men jag avstår, eftersom jag inte vill bidra till att tråden spårar ur gång på gång.
Till TS vill jag bara säga att det kan ta tid att hitta sin form, mycket längre tid än du kanske anar. Jag började äta fett i stället för kolhydrater för mer än fyra år sedan, normalviktig och utan någon tanke att minska i vikt. Jag vägde ungefär 62 kg, statistiskt, med en variation av drygt ett kilo upp och ner mellan olika vägningar.
Nu efter fyra år har jag haft en stadig nedgång på knappt ett kilo om året, så att min vikt ligger på 59 kg, fortfarande med variation upp och ner på omkring ett kilo vid olika vägningar. Jag tycker inte att det spelar någon roll. Vågen stressar mig inte. Jag är bara nyfiken, och det är därför jag väger mig ibland. Nyfiken på att se om det fortfarande "händer" något. Men jag betraktar det som i stort sett stabilt.
En minskning på mindre än ett kilo på ett år är egentligen inget märkligt. För längesen gick jag upp i vikt, och det var också mindre än ett kilo på ett år. Mindre än ett kilo per år i ett tjugotal år gav mig en övervikt av omkring 15 kg, som jag gick ner genom att äta lite mindre under ett drygt år, vilket var innan jag gick över till LCHF.
Så det är lugna puckar. Du ska inte se någonting av värde på vågen efter tre veckor. Kom igen efter tre år.