Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8530 ggr
elobe
0

LCHF - Dålig hy?

Hej på er!

Jag har nu kört dieten ordentligt i ca en månad och har redan börjat märka av resultat gällande magproblemen. Jag mår helt enkelt mycket bättre. Dock har jag märkt att min hy i ansiktet blivit sämre, kan detta ha någon koppling med den höga andel mättat fett som man smäller i sig? Någon som upplevt samma? Åtgärder?

Tack på förhand!

Amiechan
0

Min hy har blivit mycket bättre sedan jag började äta lchf för mer än ett år sedan. Ingen acne (om jag inte ätit fel i ett par dagar) och smidigare hud. Likadant har det varit för min make.

Hur har din hy varit tidigare? Vilken sorts hudproblem är det du har fått nu?

zeretki
0

Jag har motsatt erfarenhet. Min hy har blivit mycket bättre! Men det tar tid innan allt har rensats ut.

kolis
0

Min hy har också blivit mycket bättre, hade för första gången i livet massor av problem med hyn efter jul/nyår och flera månader framåt, änmdå tills jag började med LCHF, då försvann allt hux flux.

elobe
0

Ah, det kan ju vara så att det är för att jag bara hållt på i en månad. Men min hy har alltid varit perfekt, men nu har jag fått lite acne på kinderna. (kanske bara är jag som är löjlig kanske) Jag läste någonstans att det skulle hjälpa mot acne iofs att äta färre kolhydrater det var därför jag tyckte det var så konstigt.

Pasi
0

Min hy har blivit grymt mycket bättre, inte torr längre, mer elastisk och leverfläckarna minskar.
Det finns en sak som kan ge sämre hy just i början - hormonförändringar.
Först, när kroppen märker att den får för lite kollisar kan nivån av kortisol höjas vilket ger torr, oelastisk hy.
Sedan kan t ex höjningen av IGF-1, GH, testosteron etc ge ökning av finnar. När kroppen vant sig vid den ändrade hormonnivån så kommer förbättringarna.

korseett
0

Huden är det organ som får sin näring sist och i och med det så sker förbättringarna där sist också. Du har bara ätit LCHF i en månad och förbättringar i huden borde du kunna se om två månader till. Beroende på hur mycket skit som finns som ska ut kan det ta upp till ett år, ibland mer, innan huden blivit helt bra från problemen. Jag själv dras med många problem i huden och det senaste halvåret har jag haft stora eksem som nu försvunnit. Jag har haft stora problem invärtes så det är mycket som ska ut från kroppen även i i huden. Även om jag är hudvårdsterapeut så går det inte snabbare för mig utan jag får vackert vänta tills kroppen har gjort sitt. Så det är bara att äta rätt och använda rätt hudvårdsprodukter och vänta. Vissa zoner på kroppen tycker man är värre än andra och det är zonerna för de områden i kroppen som man har problem med. Allting hänger ihop.

kolis
0

Men mina hudförändringar kom på en gång? Eller så hade jag bara tur, men det var så markant, tyckte jag…..

elobe
0

Tack Pasi, det låter ju lovande. För jag har också märkt av, som du skriver att min hy blivit torrare. Jag avvaktar helt enkelt och hoppas att hormonförändringarna snart är ett minne blott!

Marylojs
0

Tvärtom! Min hy är mycket bättre när jag äter LCHF.

Nu har jag precis kommit tillbaks på banan efter en längre tids slarv, och jag bara längtar efter att få tillbaka den fantastiska hy jag hade innan jag föll av banan.

Precis som andra skriver tror jag det du upplever nu har att göra med hormonförändringar.

shintaida
0

Min hudkostym har MYCKET mindre psoriasis nu! Och inga rynkor än - inte ens vid ögonvrårna!

// Shintaida

Skogiz
0

Jag fik rejält mycket mer acne i början, det gick över efter 6-7 veckor.

Lillianna
1

Jag har alltid haft en ganska perfekt hy i ansiktet. Inte speciellt mycket finnar någonsinn, bara nån enstaka i puberteten. Nu efter 2 år märker jag direkt när jag slarvat med maten för då kommer det 3-4 finnar som ett brev på posten någon dag efteråt. Så kroppen är smartare än jag…..

Lillianna

~ Lillianna ~

navarro
0

Jag tror ocksa att huden ar ett organ for att rensa ut, nar jag misskott mig far jag problem bakom oronen, ar inte "torr bakom oronen" och vissa dagar marker jag ocksa sma acne eller utslag, men de ar borta igen efter nagra timmar eller nasta dag.

filea
0

Jag har egentligen aldrig haft dålig hy. När jag började dricka Aloe Vera för tre årsedan kom en utrensningsprocess igång o jag fick en hel del finnar under en period. Mest i hårbotten som tur var. Jag har nog redan haft min utrensning antar jag.

Bjorne
0

Intressant att ni tar upp det här med finnar för jag har själv fått en massa röda utslag eller små finnar på låren sedan jag började med LCHF i januari. Jag har väl misstänkt att det fanns ett samband med kosten och det gör det tydligen enligt vad ni skriver. Finnarna försvinner förhoppningsvis när kroppen har vant sig och kanske fortsätter viktminskningen rentav i samband med detta. (-8kg  januari-april)

susanne.s
0

LCHF i kombination med kokosolja utvärtes har gjort mig 10 år yngre minst!

dufva
0

I början kan man få en del finnar men när kroppen stabiliserats brukar hyn bli mycket bättre..

Pasi

Det stämmer nog det med att leverfläckar ljusnar. Jag har några som brukar mörkna direkt vårsolen tittar fram men dom håller sig i schack numer..

Kanske beror det på mindre härsket fett i huden??

hedakicki
0

Min hy har nog aldrig varit såhär bra.. Jag har väldigt lätt för att få finnar, kan väl kanske bero på att jag nyss kommit ur tonåren.. Men de senaste veckorna har jag inte haft en enda finne.. Så min hy är verkligen skimrande lycklig!

www.machmo.se

Gunnilla
0

Rynkorna försvinner när man äter LCHF. I går åt jag för ovanlighetens skull en massa smågodis och i morse hade jag en finne, ngt jag aldrig annars har. Sockret och kemikalierna är nog farligare än naturligt fett.

Pasi
0

dufva - Jag tror det handlar om oxiderande-/fleromättat fett och katabola syndrom (kortisol) dvs att leverfläckarna ger en indikation att allt inte är riktigt ställt i kroppen….för ett år sedan hade jag väldigt mycket leverfläckar och de hade ökat drastiskt i 4 års tid…samma som jag var som mest utbränd samt att jag åt ganska mycket rapsolja, precis som Paulun rekommenderade.
Kan också ha med högt blodsocker att göra…att de bildas på liknande sätt som cancerceller!? Har leverfläckarnas celler mitokondrier?Fundersam
Jag kan bara konstatera att jag inte har "skitmycket" leverfläckar längre!?Glad

hemul
0

Ha! Mina har också blivit färre/mindre! Jag har läst om detta någonstans så jag har hållit span. Hade inte märkt det så det måste ha skett rätt nyligen. Tack för att ni fick mig att kolla!

Jag hade lustigt nog fått rätt mycket leverfläckar på ENA armen och handen. Nu ser jag nästan ingen skillnad på vänster och höger. Skrattande

Anterrabae
0

Har aldrig haft problem med oren hy eller finnar och acne. Däremot har jag extremt känslig och torr hud.

Sen jag började med lchf har jag haft ett par perioder med finnar och det är i samband med utrensning i mitt fall. Kroppen gör en räd och städar ut lite och då märks det i huden.

Andra hudförbättringar lär vänta på sig.. (har en massa annat med högre prio i kroppen) Men jag hoppas och tror på förbättring.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade