Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 19349 ggr
Sweli
8

Nötkött och köttdelar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte starta en tråd om erfarenheter och idéer och rekommendationer runt nötkött som vi kan dela med varandra.

Jag lägger en bild på köttstickning i Sverige så alla vet vad delarna sitter och kallas här.

[RipleyKatten]
0

Vad är människan för kött?

Nöt? Fläsk? Något annat?

Men on topic. Vad kan man tillaga med en svans från kossan? Svanssoppa?

yvonnel
1

Mycket bra idé, hoppas det är många som känner sig manade att bygga vidare.

MimLan
0

#1 Oxsvansgryta

(Och så ser man till att svansen har fett kvar, en del knasbollar putsar bort mycket. )

Sweli
0

Jag köpte på Clas Olsson för att testa olika typ av nötkött:

1 Entrecôte från EU marmorerad kött från Nederländerna. 3.5 kg

1 Entrecôte från Uruguay (marmorerad) 3 kg

1 Biffrad med kapa (fettdelen kvar) från Uruguay (marmorerad). 5 Kg

Biffarna blev ca 3 cm tjocka, om man skär de tunnare blir ofta sega och torra. Stekta i grillpanna väldigt varmt, på 2 minuter på varje sida. Vi gillar de medium-rare.

Min första iakttagelse när jag öppnade paketet med Entrecôte från EU var lukten. Den luktade lite konstigt, som köttet man köper från Brasilien, den så kallad "Pampas kött" som INTE kommer från Pampas, därför pampas finns bara i Argentina. Dessa nötkreatur är fodrade med soja och kraftfoder i Brasilien. Tyvärr både lukten och smaken kan man känna i köttet när man äter. Därför äter jag aldrig kött från Brasilien.

Jag gjorde med EU:s entrecôte 2 biffar som min man och jag testade.
Smaken var OK, mycket bättre än Brasilkött. Det är ätbart men ingen aha upplevelse. Hade jag ätit detta på restaurang hade jag inte kommit på att det var nötkött.

Nästa dag öppnade jag paketet med Entrecôte från Uruguay.
Lukten var en väldigt skillnad från EU-köttet. Friskare, köttet lite rosaaktig (jag föredrar när den är mer röd).

Jag gjorde 2 biffar av denna kött som vi testade. Det är stor skillnad i smaken från EU-köttet. Det smakar mer "kött", svårt att förklara.

Då var det dags för Biff med kapa från Uruguay. När jag öppnade paketet och luktade, slog mig en frisk doft av kött, köttet är djuprött i färgen, marmorerad. Men det som förvånade mig mest var skillnaden i lukten från de andra tester.

Det tillagades på samma sätt som de andra med samma kryddor och samma sätt.

Skillnaden är enormt! Köttet var mörare, smaken var ljuvligt av frisk kött.

När jag bodde i norra Brasilien fanns bara tillgång till kött från närproducerade och det var Sebu-kött. Det är en nötkreatur med pukel.

Temperaturen där var 37 grader året om. Härligt! men inte för djuren.

De åt mest kaktus för det fanns ingen gräs. Detta kändes både i lukten av köttet som i mjölken, mjölk direkt från kossan smakade filmjölk Obestämd och likaså köttet var ingen höjdare precis.

Därför vet jag att det är enormt viktig vad djuren äter för att det sätter sig fast i köttet och mjölken.

Min fundering i denna fråga är:

Vad äter Svensk nötkreatur under vintern? De kan äta bara gräs några månader per år. Äter de kraftfoder/soja?

yvonnel
1

Jag köpte fryst oxfilé från Argentina på Lidl i förra veckan, bjöd gäster på den i lördags - mycket uppskattat, 1 kg på 4 pers. det tog sluuut.

MickeB
1

De äter hö, som är torkat gräs och framförallt ensilage som är konserverat färskt gräs. Ensilaget förvaras antingen i silos eller i de vita " plastbollarna" som brukar synas ute på fälten på sommar/höst

[RipleyKatten]
0

#6 MickeB

Ufoägg kallar vi dom här hemma.

Sweli
0

#6 skrivetav MickeB

Det är kanske det som gör att köttet inte smakar och luktar som kött från Argentina/Uruguay där djuren äter färsk gräs året om.

Ensilage processen är samma som för att göra surkål och filmjölk läste jag här:

http://fotolasse.se/alatorp/Ensilage/EnsilageTxt.htm

#5 skrivetav yvonnel

Jag kan tänka mig att det var gott. Min man och jag föredrar biff med kappa. Den har mera fett som ger smak till köttet.

Min dotter dock är oxfilé fantast Obestämd

JMW
1

Maken jobbar på en mjölkgård. Kan berätta att de kossorna äter ensilage och kraftfoder på vintern. Fast då är de ju inte köttdjur.

Kan också berätta att ensilage luktar såååå illa. Obestämd

Sweli
1

#9 skrivetav JMW

Det är det jag börjar att misstänka, att det är resultaten av vad djuren äter vad vi får.

Jag klagade till Skånemejerier för att deras "Gammaldags mjölk" smakade unket och jag testad flera från olika månader. Min man drycker mjölk med maten på kvällen och vill inte ha deras mjölk mer.

De svarade att de inte visste varför. Nu tror jag att du gav mig svaret.
Det måste vara ensilage och kraftfodern som påverkar smaken.

[RipleyKatten]
0

Är fortfarande nyfiken på vad människan är för kött.

Sweli
1

#11 skrivetav RipleyKatten

Funderar du på att bli kannibal? Förvånad

[RipleyKatten]
0

#13 skrivet av Sweli

Haha, nä. Mest nyfiken.

Sweli
0

#12 skrivetav hemul

Jag vet att det är ett stort problem med soja odling i Argentina, detta får man tacka den sittande president som har försvårat köttbönderna att exportera kött.

Men det är fortfarande många bönder som vägrar ha sina djur i djurfarmar.

Här en engelsk artikel om Argentina och Aberdeen Angus som är vår bästa köttko. Artikeln är från 2011.

Ser du några slotsfarmar?

http://www.aberdeen-angus.co.uk/news/argentina-day-two/

Det finns de som inte bryr sig bara det ger pengar andra som verkligen bryr sig om sina djur.

[Pennylane1]
0

# 11 Jag tog ditt första inlägg som ett skämt men du menar allvar eller? Människan är människa så det är förstås människokött. Hur skulle det kunna vara nåt annat?

hemul
0

#15 Som här då. Men flera här i tråden verkar ju utgå från att Argentinska kor alltid ströver fritt på Pampas. Så är det ju inte. Kanske törs man gissa att det billiga köttet som når hit INTE är uppfött så?

De flesta av oss gick väl på myten om Naturkött förut. Bara p.g.a. namnet och att folk upprepade att det var naturbeteskött utan att egentligen ha några belägg för det. Jag var en av dem. Nu köper jag det aldrig.

Lillulla
17

#11 Ripleykatten! Så här ligger det till:Människans kött är olika beroende på ålder, kön och antal. Unga människor av honkön äro alla lammkött. Sedan kallas de kossor, eller, ifall de äro många samlade, höns. Hanarna äro svin oavsett ålder och antal. Gemensamt för dem alla är dock att i huvudena är det nöt!

[Pennylane1]
0

Skrattande

JAUS
1

#13 Håll dig undan från henne annars kanske du blir av med ett ben eller två. Flört

Apropå bästa köttkon så är nog japanska wagyu som ger det allra bästa köttet i världen.

Bästa mjölkkon är nog guernsey. Innehåller högst andel A2-mjölk och ganska högt fettinnehåll.

LatMask
0

Oops oops - myten om naturkött!? Nu har LatMask som vanligt missat en massa - berätta för oss fåkunniga!

Sweli
2

#17 skrivetav hemul

"Naturkött" som inporterades till Sverige är från Brasilien inte från Argentina.

Argentina är fortfarande en av de länder som har bästa kött. Det är bara att åka ditt och testa. Det gör jag vartanat år Skrattande

Argentinsk kött kommer  inte mycket till Sverige det kan du hitta i Spanien, Kanarieöarna, Tyskland och andra länder.

För din information, köttet av sämre kvalitet stannar i Argentina.
Det är bara restaurangerna i Buenos Aires som får sälja "export kött".
Det är där turisterna äter.  Det finns två kvaliteter i Argentina, en för export och en för inhemsk konsumption av lite mindre kvalitet men fortarande mycket bättre än köttet från EU, vi inräknad.

Jag som brukar köpa på restaurang cashar som Clas Olsson ser mycket sällan kött från Argentina, därför köper jag från Uruguay som är lika bra.

North Trade har trademärket Naturkött Pampas och säger på sin hemsida att de bara importerar gräsätande djur. Vilket jag starkt tvivlar på. När man öppnar förpackningen och luktar på köttet, luktar inte köttet som det köttet av gräsbetande djur.

Jag säger inte att allt kött som kommer från Sydamerika är bra, jag sorterar bort också.

Inkanyezi
1

Sweli, estoy casi seguro que te confundes "Martin Olsson" con "Clas Ohlson".

Jag gissar att det är en liten förväxling där? Namn är ju så lika.

hemul
0

Jag vet, Sweli. Jag jämförde bara med när de flesta av oss trodde att Naturkött var, ahem, naturkött.

Sweli
1

#23 skrivetav Inkanyezi Tienes razón es martin Olsson storcashar. Jag brukar blanda Clas ohlsson och Martin Olsson ofta Flört

#24 skrivetav hemul Jag brukar titta ordentligt innan jag köper kött även om det står Argentina.

Köttet ska vara mörkrött och marmorerad, men fortfarande kan man köpa en gris i säcken Obestämd

Sweli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade den här bilden som jag tyckte var intressant som jämförelse. Så här många köttbitar får vi ut av en kalv i Argentina, titta på bilden. Samtidigt undrar jag vad gör man med resten av kalven här i Sverige?

Inkanyezi
2

Ligger lite utanför min budget att käka där, men kanske Nyagatan Patagonia på Söder kan vara värt ett besök. Jag är helt övertygad om att man kan äta LCHF där.

Sweli
0

#27 skrivetav Inkanyezi

Hehe jag såg att de hade entrecôte för 285 kr, inte så billigt Obestämd

Det finns flera på söder, jag har varit här:

http://www.406estocolmo.se/menu/alcarbon.html

jag sålde till de deras grill så jag var på besök, de importerade köttet från Kanarieöarna (från Argentina)

Sugiyama
0

Själv föredrar jag kött från t ex Gröna gårdar, då vet man vad man får. Gudomligt gott.

Ett ställe som har bra mat för lchf:are är Urban Deli vid Nytorget i Stockholm. Grymt god mat av bra kvalité.

Sweli
2

#29 skrivetav Sugiyama smaken är som backen Skrattande

Jag tycker inte om smaken på Svensk kött

penny
0

Jag har beställt 1/8 oxe, naturbeteskött för 100 kr/kg från en gård. Får det om ett par veckor. Kanske skulle jag ha beställt dubbelt så mycket? Nästa gång de slaktar blir i oktober.

Sugiyama
1

Har du testat Gröna gårdars kött? Man kan inte dra allt svenskt kött över en kam.

Sweli
0

#32 skrivetav Sugiyama

Det vet jag inte om jag har testat, var kan man hitta det?

[Pennylane1]
0

Att säga attt man inte tycker om smaken på svenskt kött är väldigt provocerande! Speciellt om man inte smakat allt svenskt kött….

Sweli
1

#34 skrivetav Pennylane1

Det kan vara provocerande men det är min smak och det jag har testat till dagens datum gillade jag inte. Sorry

Det finns även kött från EU (nederdänderna) som smakar konstigt och även från Uruguay köpte jag häromdagen (entrecôte) som jag tyckte att det inte smakade speciellt kött.

Jag är uppväxt i ett land med mycket bra köttkvalitet, tyvärr när det gäller kött äter jag inte allt som är rött och ser ut som kött.

Har man turen i Sverige att handla direkt från bonden är kanske en annan saga men köttet som erbjuds i livsmedelsbutiker ger jag inte mycket för.

Sugiyama
1

www.gronagardar.se

Du är ju lite lustig som startar en tråd för att tipsa om bra kött och sedan dissar förslagen utan att ens ha provat. Smaken är som baken är en rätt oförskämd kommentar tycker jag.

[Pennylane1]
3

ja svenskt kött är ju uppenbarligen ingen idé att tipsa om och jag köper inget annat så denna tråd kan man skippa då…

Sweli
2

Jag säger bara att JAG inte äter kött från djur som inte äter färsk gräss året om.

Dessutom den mindre boxen från Gröna Gårdar kostar 1450 kr och innehåller 50% nöttfärs.

Jag föredrar att betala för 5 kilos ryggbiff som är garaterat från färskgräss ätande kor, för 140 kr kilo. Jag får för samma pris 10 kilo prima kött.

Lillulla
1

http://jarva.wordpress.com/prislista/

Här verkar de ha hyfsat billigt kött! Kok-och steklådan kanske? Gräsbetat är det också! http://jarva.wordpress.com/ekologiskt/not-och-lamm/ Undrar om köttet är från Highland Cattle som betar på Järvafältet hela somrarna?

Sugiyama
0

Tack Lillulla, det var ett bra tips.

Inkanyezi
0

Sweli; kanske en del av det som inte faller dig i smaken hänger ihop med att köttet "möras", dvs det får hänga längre än man hänger kött på många andra ställen. Jag tycker att alldeles färskt kött smakar bättre, men det är rätt mycket segare. Det sägs vara enzymer som mörar köttet. Också kött som importeras från Sydamerika brukar vara mörat.

Sweli
0

#27 skrivetav konichiwa

Jag gick på "kurs" innan jag flyttade från Argentina med en slaktare

Han berättade att det går inte att äta kött direkt efter slakten för att muskeln är stel, då blir köttet hård. Den måste hängas 24-72 timmar så att köttet vilar sig. Det är samma sak när en människa dör och får "rigor mortis". Efter ett tag blir muskel mjuk. Det är vad man kallar i Sverige för "möras".

Det är en uppvägning av hur länge köttet ska möras. Under tiden den förlorar vikt för att köttet komprimerar.

I Frankrike mörar man köttet upp till 2 veckor.

Sweli
0

#39 skrivetav Lillulla

Det här var en trevlig nyhet Skrattande

Jag bor i Järfälla så jag ska besöka de och testa deras kött och kyckling.

Kanske jag ändrar mitt syn på Svensk kött Flört

Tack för tipset!

Sindri
0

Gissa vad glad jag blev när jag hittade Hästa gård.

Var och handlade en blandlåda till mig, kok-och steklåda till en son, plus en del köttfärs.

Tyvärr blev jag så besviken på köttbitarna, de ver inte så marmoreade som jag hade föreställt mig, men dessutom har man vid slakten skurit bort allt synligt fett!!!! Helt galet.

Den utskurna biffen var följaktligen rätt torr och trist!

Jag har sedan fått höra att deras djur är rätt unga när de slaktas så de hinner inte lägga på sig så mycket fett. Varför de dessutom beställer så tokig styckning förstår jag inte heller.

Så jag skulle rekommendera kok-och steklådan för när man gör grytor spelar det inte lika stor roll hur mycket fett köttet innehåller i sig. Köttfärsen är också helt OK. Gillar dock bättre ICAs gräsbetes-färs som innehåller 15% fett.

Nu skall vi prova fläsklådan nästa gång och hoppas den är lite fetare.

[Pennylane1]
0

nittio procent eller si så där av dem som handlar vill nog ha så magert som möjligt förmodligen, och då blir det så!

yvonnel
0

Ett litet tips:

Det finns ju många som är jägare och där brukar man kunna köpa av jaktlaget, rådjur tex är jättegott.

Jaktlaget brukar ha det ordnat med mörhängning och styckning och säljer ju gärna för att få pengar till gemensamma utgifter för arrende osv.

Det är ju verkligen kvalitetskött.

Sweli
0

#44 skrivetav Sindri tack för informationen.

Jag räknade ut att det är billigare och bättre att köpa köttet separat än att köpa en låda med mix.

T ex Gröna Gårdar låda på 10 kilo kostar 1495 kr, där 50% är köttfärs
så det blir en väldigt dyr affär.

Jag vill gärna titta själv och välja köttet därför att jag vet hur det ska vara.

Sindri, kan man gå till Hästa gård och välja köttbiten man vill ha?

Jag kan rekommendera färsk rulle. Det är en bit som sällan man ser i livsmedelsbutikerna men väldigt användbar.

Det är en kompakt kött som går bra att göra i ugnen, koka och änven använda som förrätt kallt.

Vitel toné görs med detta kött.

Mooniq
0

Jag köper kött från ekoslakteri. Hängmörat i 14 dagar. jag blir salig när köttet är mörkt, mörkt rött - nästan svartrött.. då är det mört och smakar förträffligt. (rjnarproducerat.se) Varekil.

Mitt samvete mår bra med ekoslakteriet. djuren körs max 2 timmar och man slaktar några djur/dag - självlart blir djuren stressade men jag anser att detta är näst bästa slaktmetoden.

Hemmaslaktat är nog allra bäst att föredra för djuren men vi har en massa regler som ska följas oxå..

Jag köper aldrig kött från utlandet - det har nog med att göra med alla dessa sjuka transportvägar och vanvård/stress/skador som djuren får utstå.. och då har det även blivit att jag ratat utländskt kött som är slaktat och importerat som köttbitar…

Lite så tänker jag…. Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sweli
0

#48 skrivetav Mooniq

Då har du tur att kunna köpa från direkt från ekoslakteri.

Jag har testat kött från Gotland, det stod på paketet att det var från Gotlands bonde  och att det var seciell kött. Dyr var det i alla fall.

Det blev en besvikelse, segt och smaklös.

Vad jag vet så finns inte ekoslakteri i Stockholm. Så jag får klara mig med god kött från Argentina och Uruguay. Men det är bara biffar jag köper därifrån. Entrecôte har jag slutat att köpa, det är billigare del av djuret.

Köttfärs och grytbitar brukar jag köpa på CityGross.

Sindri
0

#47 skrivet av Sweli

Jag är lite osäker på det. På hemsidan ser det ut som om man bara kan köpa hela låfor, men när ajg var där hade de en öppnad låda i frysen, så ring och fråga.

Hästa Gård.

Sweli
0

Tack för länken!

Jag läste lite grand och det är något jag inte förstår:

Våra mål med Hästa är att du ska få äta mat som är utan onödiga tillsatser och obesprutad. Vi ser till att djuren blir kliade på ryggen, har gott om utrymme och äter ekologiskt foder som är Krav­märkt. Respekt!

EN NÖTKREATUR SKA ÄTA FÄRSK GRÄS PUNKT SLUT!

Vaför maste man ge de foder det är de inte annpassad för?

Det är precis som på människor och kravmärkta maten och nyckelhållet Rynkar på näsan

savonit
1

#51 För att du och jag och majoriteten av svenska befolkningen inte vill betala 150 kr kilot för nötfärs.

Det är där vi står.
Konsumenterna bestämmer med sin plånbok

Lisabet
0

Djur här i Sverige kan inte leva hela året på fäskt gräs, för det finns inte.

Sindri
1

Nej, men torkat är alldeles utmärkt på vintern.

Det finns ju gräsbeteskött på ICA. Jag har hittills bara sett köttfärs + de "ädlare" delarna. Jag har förgäves efterfrågat kok-och grytkött och fått till svar att det blir för dyrt för konsumenterna - ingen köper (men däremot gärna senaste iPaden!)

Det har funnits högrev, fransyska mm att beställa tills helt nyligen, men p.g.a. liten efterfrågan så har dessa delar utgått. Man kan ju fråga sig vart de tar vägen? Tror inte de gör köttfärs på allt som inte är entrecote eller biff.

Om vi är många som frågar och tjatar kanske vi kan få ut det i butikerna.

Likaså kan man skriva till Coop och tjata på att deras Änglamark-nötkött skall vara gräsbetes.

Jag tjatar och frågar och envisas, men får alltid höra att jag är ensam om det!

Lillulla
1

Jag besökte en fantastisk köttaffär i Göteborg som saluför Kaprifolkött. http://kaprifolkott.se/index.php/sv/ Vilka fettränder!! Vackrare kött har jag aldrig skådat! Där skars inget bort i slakten inte, och trevligt och engagerat bemötande i butiken fick man också! Glad

Sindri
0

En sån sorg

-att man inte bor i Göteborg!!!

Sugiyama
0

Som jag förstod det åt kossorna på Hästra gräs och hö eller kanske ensilage som alla gör nu med de fula vita bollarna.

Sweli
1

Det jag inte förstår är varför måste köttet i Sverige kosta 200-400 kr kilo mendan man kan transportera kött från Sydamerika och få bästa kvalitets kött för 130-199 kr kilot.

ICAs kött från Gräsätande kreatur undrar hur går det till. Slaktar de efter sommar? Annars vad äter de under vinter?

savonit
0

Varför tillverkas alla it produkter i kina?

Det är ganska logiskt.
För ovrigt är det gräs och varmt i sydamerika året om vilket innebär att man inte behöver skörda, inte ha stallar till djuren osv ganska stora kostnader som försvinner…

yvonnel
1

#55 av Lillulla

Så bra att även du har hittat dit, jag har skrivit i flera trådar här om denna lilla butik. Kanske kan man läsa på deras hemsida att dom även säljer sitt kött på COOP, det har jag sett via annons i GP.

Men jag har de senaste gångerna jag handlat där fått kött som varit lite väl hårt, jag antar att det kan bero på bristfällig mörning/hängning.

Priserna i butik är fantastiska, dom har mycket benkött som blir bra till näringsrik och god soppa.

Sweli
1

#59 skrivetav savonit

Varmt året om är lite av en överdrift. Vi har både snö och glaciärer i Argenina. Man åker skidor på vinter.

I Pampas zonen kan de vara minus 5 på vinter men det snöar nästan aldrig. Kossorna klarar sig.

Även om man inte behöver  ha stallar. Behöver man mycket personal för att driva boskapen som ska flyttas, märkas, samlas till slaktet, etc.

Det är också höga kostnader.

savonit
0

#61 tja kan jou vara andra saker som spelar in, lägre olje pris blilligare foder, läger arbetsgivareavgift.
OSV

Sweli
1

#62 skrivetav savonit

att allt är dyrare i Sverige för att marknaden accepterar det? OSV

Sugiyama
0

Småskaligt blir alltid dyrare, är väl inte konstigare än så.