jag är sååååå happyyyyy
äntligen är jag i ketos yeah!!! jag gjorde testet och efter flera försök nu är den äntligen rosa yessssss!!!!
igår var jag hos en kompis och de hade en choklad tårta som sågs vara goooooottt men jag tog med mig istället lite grädde till kaffe och åt det jag bara kunde ochh vet ni vad???? det gick utmärkt var nära att äta en liten bit tåran men huvudet sa nej!!! och idag är jag väldigt stolt över mig!!! heja Maca!!!!!!!
hälsningar till alla

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Grattis, bra jobbat, lycka till i fortsättningen.
Keep the good work! 
nu det bara fattas att ddet visas i vågen…. står stilla med 3 kilo minde… talamod… det vad svårt…..
tack ti alla för peppning..
Våga Vägra Vågen! Ta en dag i sänder - var dag en ny dag! Bara DEN dan ska du hålla dig från tårta och annat "gott" ;)
Lycka till! PEPP PEPP!
Vågen har stått stilla för mig i 3 månader ändå har jag gått ner 2 kläddstorlekar.
Så tro inte så mycket på vågen 
buuuuuu jag är inte i ketos längre värför ? jag är jättestikt med low carb …. vi får se hur kommer den här vecka krammar!!!!!!!
men du… ketostixen visar inte att man är i ketos, bara om man har överskott av ketonkroppar… de är inte till för att visa att man är i ketos, finns massor av info om deta om du letar lite på sajten här. De är till för diabetiker, men eftersom jag inte är det själv så vet jag inte riktigt hur det funkar. Du är iaf helt säkert i ketos om du äter mindre än 100 gram kh per dygn…
Din kropp har nog ställt om så att du inte får något överskott längre och därför visar inte stickorna något. Grattis!
Till o med Atkins rekommenderar stikorna. Jag använder de ofta.
Just nu när jag kör Atkins fettdiet ser jag att stikorna blir mörkare rosa än vad de var för.
Så att det hjälper för att se att man är i Ketos det är ingen tvekan, även om det överskott.
Det är en morot att kunna konstatera att man är i ketos och hur mycket.
Enligt Atkins och av erfarenhet kan man se hur stikorna reagerar beroende på hur mycket kolhydrater man äter.
#9 Läste du inte inlägget innan mitt? Det där hjälper väl henne inte det minsta ? Om man bir störtledsen över att de inte visar något är det nog bättre att låta bli dem! För äter man under 100 gram (eller däromkring ) kh per dag så ÄR man i ketos även om det inte visar något!
#10 skrivetav Pennylane1
Min erfarenhet säger någonting annat.
Innan jag började med Atkins fettdiet testade jag med stickorna och de visade ingenting.
När jag började med dieten efter första dagen började att visa rosa.
Efter 2 dagar var det starkt rosa.
och 4 dagen var ännu mörkare.
Så det visar att det fungerar.
Jag har ätit enl. LCHF/Atkins sedan juni 2011
#8 skrivetav Pennylane1
De visar inte bara ATT du är i ketos utan HUR MYCKET du är i ketos.
Därför finns det en skala
jo men … Om det inte är något överskott av ketonkroppar, alltså när kroppen ställt om sig till fettdrift så visar det INGENTING TROTS att man ÅR i ketos.

Det kan också bara bra att ha klart för sig att man kan bränna fett utan att vara i ketos. Ketonerna är en ersättning för socker i blodet, när hjärnan ska ha sitt. Andra celler kan bränna fett ändå, och det är mer en fråga om vad som finns att förbränna. Mängden mat har också betydelse, och det är nog möjligt att överäta även med en diet som är mer fattig på kolhydrater, om man lägger till tillräckligt mycket fett.
Så om man inte går ner i vikt, men är viktstabil, så äter man lika mycket som man förbrukar, helt oavsett om man är i ketos eller inte. Ketos inträder - gradvis - när man har så lite kolhydrater att ketoner måste tillverkas för att fylla behovet. Ketosen är olika djup vid olika tid efter måltid så att den kan vara mer påtaglig på morgonen innan man har ätit. Men det är inte en fråga om till/från, lika lite som fettförbränning eller inlagring. Det finns en omslagspunkt, där överskott måste hanteras eller det blir underskott, men stickorna ger ingen information av värde för den som inte är direkt intresserad av om det finns ketoner i urinen.
Också ett överskott av protein kan minska ketosen, eftersom proteinet delvis kan byggas om till socker. Men man ska ändå inte ligga för lågt på protein, eftersom det då är risk att musklerna används som bränsle.
Jag skulle föreslå att strunta i att mäta ketoner i urinen, eftersom informationen inte har något större värde. Om man vill gå ner i vikt fortare kan det vara idé att väga, mäta och räkna, och se till att man ligger på underskott. Det är lättare att ha energiunderskott om man till stor del utesluter kolhydrater ur kosten, men om man ska låta kroppens egen reglerfunktion sköta nergången gäller det nog att inte äta innan man är hungrig. En bov i dramat kan vara det där med tre mål om dagen. För många räcker det med två, och om man inte är riktigt hungrig är det ju inte mycket idé att trycka in mat.
Jag är också en stick-kissare trots att jag känner när jag är i ketos, det är som att ta en lugnande tablett, suget och hungern försvinner. Och ja, jag vet att jag är i ketos vad än stickorna visar eftersom jag vet vad jag äter och jag vet också att en dag har kroppen 'vant sig, ställt om sig' och då slutar att överproducera ketoner men det har fortfarande inte hänt mig efter ett par år. Så ja, jag köper fortfarande ketostix och ja, jag vet att det är att slänga pengarna i sjön men för mig är det en sporre.
Men att vara i ketos innebär inte att man per automatik går ned i vikt.
ja köp för all del stickorna MEN läs inlägg# 7 om man vet att man ätit mindre än 100 gram kolhydrater så är man i ketos, stickorna visar inte allt!
Jag undrar varför rekommenderade Atkins i sina böcker, som var läkare mätstickorna om det är som ni säger att de är värdelösa? 
För min del som Jojon säger, jag använder de som sporre.

Därför att dels är man i ketos om man äter tillräckligt lite kolhydrater, det behöver man inga stickor för att veta, men också för att man faktiskt inte behöver vara i ketos för att bränna fett. Värdet i upplysningen man får av att stickan redovisar ketoner i urinen är tveksamt. Om man verkligen vill ha ketoner i urinen, så går det ju att kolla med stickorna, men frågan är väl då närmast varför det är så kul att ha ketoner i sin urin?
Googlat lite:
Reagensstickor (Keto diastix, ketonstickor) heter också Keto-Diabur Test. Ketosis stickor mäter om man är i ketosis. När man konsumerar under en viss mängd kolhydrater per dag - men fritt med kött, ägg, fisk ost etc - så går kroppen över till att förbränna fett som energi i stället för kolhydrater. Då går det åt mer kalorier och man går ner i vikt. Redan William Banting - bantningens uppfinnare - lärde ut detta (och inte kalorimetoden som är en variant på svält). Tillståndet kallas ketosis och med dessa stickor kan man mäta om man är i ketosis.
Detta är grunden till Atkins, kolhydratmetoden med flera metoder. Ketostix är mycket svåra att få tag i och därför har vi tagit med dom i våran sortiment.
Om man vet med sig med säkerhet att det inte förekommer några kolhydrater, eller extremt lite kolhydrater i ens kost så kan man vara säker på att kroppen befinner sig i det metabola tillståndet ketos, eller ketosis. Om man vill få det bevisat för sig så kan man använda så kallade reagensstickor – eller ketos stickor – som snabbt och lätt indikerar ett tillstånd av ketos. Dessa stickor finns under en mängd olika namn, däribland Keto Diastix, Ketonstickor, Keto-Diabur test.

Vi har väl diskuterat detta rätt många gånger förut?
Vet man att man äter tillräckligt lite kolhydrater så är man i ketosis, vet man inte detta kan det vara finess med stickor!
Sen så är ketosis inte undergörande på något sätt, det kan lika gärna handla om dietfettet.. det viktiga att veta är att fettoxidationen i cellerna är hög, likaså lipolysen i fettväven.
Det är aningen knepigare att mäta och märks mest på minskad hunger samtidigt som man går ner i vikt.. och man mår bra för övrigt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
man slipper att bli hysterisk och/eller orolig för att det inte funkar om man blivit ilurad att det ska synas på stickorna och det faktiskt inte gör det… då är det bättre att låta bli att kasta bort sina pengar och slippa bli knäckt helt i onödan. Det är lustigt men det verkar inte GÅ IN ATT DET INTE ALLTID SYNS!!!
Nej det syns inte alltid men det syns i början. Jag var grymt osäker i början och hade stickorna som ett bevis på att jag åt rätt. T ex provade jag en gång att äta thaimat, utan riset och då flög jag ur ketosen. Det tog ett tag för mig att mentalt veta vad jag kunde och inte kunde äta och vad jag skulle och inte skulle äta och stickorna lärde mig detta.
Jag kanske är ett medicinskt under för jag släpper fortfarande ut ketoner i urinen, visserligen bara spår, men det syns. Så ibland kollar jag om jag har låtit något obra slinka ned, eller om jag har ätit mkt grönsaker. Stickan är helt blank, eller inte.
Men ni har rätt. Jag satt och lugnade min kompis som är helt ny på detta i går när hon var 'ur ketos' och sa precis det ni sa, att det bara är överflödet som släpps ut. Ironiskt nog hade hon ätit thai och när jag förhörde henne om vad hon egentligen åt så var det på tok för lite fett. Hon hade bara kollat 5%-gränsen för kolhydrater och alltså levt på keso, fil osv. Får hoppas att det går bättre för henne snart. Men den lyckan när hon ringde och fått sin första röda pinne, den gick inte av för hackor. Då kände hon att hon också kunde för hon har verkligen trott att det inte kommer att gå för just henne, lchf alltså.
Okej, långt och svamligt. Ber om ursäkt
#22 Ibland är det som du säger, en sporre.
MEN, som andra sagt innan, jag har också råkat ut för att när man ätit på samma sätt ett bra tag, riktigt låg lchf, minskar ketonerna i urinen…. Been there, done that och blivit lika bekymrad och oroad över att det inte funkar, men det gör det ändå, fast det inte syns på stickorna!
Jag har slutat att helt förlita mig på det nuförtiden, känner också när ketosen inträder, med smak i munnen, taskig andedräkt, efter ett tag går detta över och samtidigt visar stickorna mindre.
Så som indikator för vad du kan äta eller inte, visst, men inte om du bränner fett eller inte.
Lugn o fin! Du är ju i ketos så fort du sovit en natt.
#7 du är i ketos om du äter mindre än 50 kh per dag.
Att det inte ger utslag på stickan är positivt det visar att du inte kissar ut en massa energi det är inte den vägen det skall ta.
Stickorna visar bara en överproduktion av ketoner, det du vill ha är en balanserad produktion, så kroppen kan lägga krutet på att komma i balans med hormoner och fettförbränning.
Stickorna används i regel för att kontrollera diabetiker så de inte har en okontrolerad keton produktion som kan leda till ketoacidos som kan ta kol på en.
Men det handlar om diabetiker som inte intar sitt insulin.
Grattis du är i ketos, din kropp använder fett.
"#7 du är i ketos om du äter mindre än 50 kh per dag."
Det är det som jag ser som problem. Med 50 kh per dag går jag upp i vikt.
Jag äter just nu 20 och står stilla!
Därför för mig är stickorna FORTFARANDE viktiga.
Jag tycker att det är synd att ni forkastar ett bra redskap för nybojare.
Jag åt LCHF i 1 år och mina stickor visade innan fettfastan INGENTING!
Under fettfastan visade de NÄSTAN MAX FÄRG, varför?????
Det bevisar att det fungerar.
Nej vi förkastar ingenting vi beskriver hur de fungerar.
Att du inte går ner i vikt av att vara i ketos är inte konstigt.
Ketos innebär bara att merparten av energi tas ifrån fett.
Vilket teoretiskt och praktiskt borde innebära att det blir lättare för kroppen att bryta ner egen oönskad vikt.
Äter man för mycket så går man inte ner i vikt.
Ketostix säger bara en enda sak att du kissar ut en massa energi och det är inte meningen att det skall vara så utan kroppen reglerar om sig så att den bara producerar tillräckligt vilket du nu gör och dina stickor ger då inte utslag trots att du är i ketos.
Hur mycket du än vill att stickorna skall säga något annat så ger de inte utskag om kpopåpen inte är i obalanserad produktion.
Men du får tro som du vill.
Vill du göra en egen tolkning av hur stickorna fungerar så får du gärna det. men det betyder inte ätt det är så det är.