Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1540 ggr
ullamayday
0

Diabetes

Jag har inte diabetes själv, så jag har inte läst inläggen här…….bara snappat upp att LCHF kost kan göra att man blir bättre (kan sluta med sprutor). Min man och jag kom i diskussition nu, för min svärfar 70 år har diabetes och tar sprutor. Maken påstår att har kroppen väl slutat producera (bukspottskörteln) insulin, så finns inget att göra.

Svärfar har typ 2 diabetes och ligger på ett långtidsvärde på 6-7.

Har maken rätt eller har jag rätt som påstår att LCHF kost kan hjälpa? Att det t.o.m kan hjälpa så att man kan sluta med sprutorna…..å då måste ju kroppen producera eget insulin?

Tacksam för svar av er som har erfarenhet.

ullamayday
0

finns här ingen diabetiken??????????

Bookjones
0

Hos Dr. Annika finns massor att läsa om diabetiker som har hälsovinster av att äta den här kosten.

Mervi
0

Om han har diabetes 2 så kan han ha insulinproduktion kvar och då kan det hända att han klarar sig utan sprutor om han äter LCHF. Typ 1 :orna har inte egen insulinproduktion och behöver ta insulin även om de äter LCHF men i mindre mängder. LCHF höjer inte blodsockret och då behöver man mindre insulin. Jag har inte själv diabetes men har en dotter med typ 2 som helt slutat med sprutorna och minskat tabletterna också.

Tilda-T
0

Alldeles rätt Mervi jag har fått minska ner på sprutorna och tabletterna för äter man lite kolisar så behövs inte samma insulinmängd som förut, sen är det naturligtvis olika hur mycket  man kan dra ner på medicinerna och det måste man prova sig fram med.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mervi
0

Helst i samråd med läkaren, det glömde jag skriva.

ullamayday
0

Tusen tack för era svar