Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 11082 ggr
Katrrrin
0

Någon som har glassmaskin??

Borde ju vara perfekt att göra egen glass…gräddiga vaniljglassar, mörk chokladglass, yogurtglass, hallonglass mm mm :P

DaMum
1

Det går lätt utan maskin också. Vispa äggvita separat, sen grädde (ev med smaksättning), vänd ner äggvitan i grädden och frys in. Färdigt!

Zimba
0

Nej, men en kompis har haft det o hon gjorde massa glass, det blev hur bra o gott som helst.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Zimba
0

Men det funkar ju att ta yogurt i frysa ner i små ex plastglas eller saft, det blir oxå supergott, Ungar älskar det.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Katrrrin
0

Grundrecept för gräddglass:

1 liter vispgrädde 5 äggulor 250 g socker

om man då minskar ner lite på sockret och tar i lite vaniljstång borde ju detta bli en ganska bra efterätt…iallafall ett väldigt bra alternativ till köpt glass som förrutom kolhydrathalten har så himla mycket tillsatser och bös i sig! Nej, det får bli till att investera i morgon….blanda i mörk choklad….och för barnens skull skulle denna glass ju kännas betydligt bättre att bjuda på!

Aniara4
0

Jag gör hallonparfait medd äggulor och vispgrädde, och ibland fryser jag in den i en glasspinneform och får parfaitpinnar, det är supergott att suga på!

Skrev receptet i någon befintlig tråd om glass, det är taget från DN fast jag hoppar över sockret.

Majalisa
0

Ja, vi har glassmaskin. Oj så gott det blir! Sonen testar olka smaker hela tiden och är helnöjd. Jag tycker normalt inte om glass, men den här tycker jag är god dom gånger jag har smakat.

Han vispar 3 dl grädde med 3 äggulor + 3 msk vaniljsocker och sedan smaksättning exvis hallon eller annan frukt, eller smält mörk choklad allt efter smak. Vaniljsockeret kan säkert ersättas med något annat för att bli LCHF. Efter 20 minuter så blir det en jättegod glass utan en massa tillsatser.

Katrrrin
0

#6 Tack för receptet och tipsen på ingridienser!!! Räcka ut tunganRäcka ut tunganRäcka ut tungan Skall helt klart införskaffas! Vad är en barndom utan glass…och en sommar utan glass….

Wildrat
0

Kanske man skulle investera i en glassmaskin nu då så man kan äta glass i sommar…

Majalisa
0

Katrrrin, köpte våran i julas på OnOff för 395 kr och det har nog betalats tillbaka vid det här laget! Det är en Phillips och ger ca 0,8 l i glass. Det finns visst en större oxå, men den här räcker gott o väl för den här glassen är otroligt mättande jämfört med "köpeglass"!

Mervi
0

Jag har en maskin, bara liten och använder den nästan aldrig.

Jag brukar göra en frusen tårta på

ägg, grädde och philadelpia ost. Här finns ett recept på den.

Man kan ta vaniljpulver som smaksättare.

Jennix
0

Vill man vara riktigt snabb kan man ta en burk creme fraiche eller mascarponeost och blanda ner nåt i och ställa in i frysen. :)

Smält mörk choklad med mascarponeost = underbart! :)

Men jag vill också ha en glassmaskin…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ragnhildar
0

Har den stora Philips( köpt på Blocket.se förresten) och även en köpt på Rusta för 99 kr!!! Fungerar JÄTTEBRA.

greensis
1

Vi har glassmaskin men använder den väldigt sällan. Glassen blir bra, men min 2-årig hjälper till så väldigt att vi fått nödstoppa den några gånger, och det har helt fryst ihop.

Visst kan vi hålla honom ur köket (om man känner för att lyssna på vrålen) men vi är inte mer glassugna än att vi kan vänta något halvår. Tillsvidare gör jag fuskglass i matberedare på frysta bär, vispgrädde, 1-2 äggulor: ungarna tycker det är ett fullgott alternativ.

Fabricati diem, pvnc!

Clara41
0

Har frågat runt i bekantskapskretsen efter glassmaskin och de som har en har stuvat undan den och vet inte längre var den finns. D.v.s. ingen använder den. En väninna sa t.o.m. att barnen inte tyckte om den glassen p.g.a. för mycket gräddsmak! Så långt har det gått!

Har tänkt att köpa en så snart som möjligt!

Aniara4
1

Min bästa kompis skaffade en ganska omgående när det upptäcktes att hon var laktosintolerant. Tydligen blev hon less på sorbet och äcklig sojaglass rätt fort. Och det går åt rätt hyggliga mängder låglaktosgrädde i den maskinen fortfarande!

Inke
0

Köp på blocket . DE var en fluga en gång, men precis som bakmaskinen har den hamnat på …..Jag tror att det går lika bra att frysa glassen och ta och röra runt några gånger. Det sparar plats i köket och pengar.

rebens
0

Ja, jag har glassmaskin och man göra perfekt LCHF-glass i den. Har hittat en sajt med glassrecept (http://www.glassrecept.se/) som är lätta att förvandla till LCHF-glass. Själv gör jag det enkelt för mig, 4 dl vispgrädde, 4 äggulor och smaksätter med någon form av bär. Har tagit bort allt vad socker heter, bären ger ju smak. Äggulorna vispar jag pösiga (går faktiskt men tar lite längre tid) sen är det bara att hälla i grädde och bär och ner i glassmaskinen. Vänta ca en halvtimme KLART!

Katrrrin
0

Åh…tusen tack för alla bra recept…har inhandlat en ny fin glassmaskin idag!

Lisabet
0

Jag köpte en glassmaskin på loppis för 75:- i höstas. Det fanns inga recept med, så den här tråden var bra.

Har bara använt den två gånger, när den var nyinskaffad och nu till påsk. Första gången gjorde jag för lite, så det blev inte bra. Senast blev ganska bra, men eftersom det var bl a till min dotter som inte tål mjölk, så fick det bli på havre- och kokosgrädde. Hade säkert blivit mycket bättre med grädde. Vi sötade också lite med honung.

Den gick åt ialla fall. Jag saknar glass väldigt mycket, men mest på sommaren, ute.

Katrrrin
0

Måste bara meddela att vi nu har gjort uuuuuuuuunderbart god gräddglass härhemma idag…4-åringen sade tom Ååååå…den här glassen var godare än Magnumglass (som annars är stora favoriten)!!

MaMaMade
0

Jag köper "ren" juice o gör isglass av till töserna förutom de ggr vi gör glass i maskinen. De är ju laktosintoleranta o tyvärr kostar de produkterna skjortan…men de älskar sin isglass o till hösten blir det gott om färska bär att experimentera med!

AnnaCathrina
0

Lånade svärmors gamla glassmaskin efter att läst den här tråden och gjorde glass i går. Gott!

Katrrrin
0

#22 Jaa…visst blir det gott! Vi gör på en massa äggulor, en massa grädde och en nypa socker och en ännu mindre nypa vaniljsocker och har sedan ätit varma hallon till…helt sjukt gott är det…alla glassorter man köper i affär kan slänga sig i väggen…och förutom att det är så gudomligt gott är det ju relativit lite kolhydrater i samt att man har kontroll på innehållet vilket man ju långt ifrån har på köpeglass.

gejsa
0

Nu blev jag så sugen på glass så jag tittade på internet efter den billigaste glassmaskinen genom  http://www.prisjakt.nu och det var faktist Philips HR 2304. Den kan göra 0,8 l hård glass och 1 eller om det var 1,2 mjuk glass åt gången.

Den kostar 449 kr. Någon som har en sådan? Är den bra? Har nämlinge aldrig ägt en glassmaskin men min gubbe är heltokig i glass.

MaMaMade
0

Den ser ut som den vi har. Enkel att använda o rengöra.

gejsa
0

#25# Svarade du mig? Ok, isf. Blir nog en sådan eftersom den var billig.

MaMaMade
0

Jopp, sorry! Oskyldig

gejsa
0

Skrattandehihi ingen fara på taket!

Gittanglad
0

Jag har köpt en glassmaskin på Tradera i går. Ställde in skålen i frysen i går och har i dag ätit underbart god glass med hackade nötter i till lunch! Nu ska jag testa olika smaksättningar.

gejsa
0

#29# Vad köpte du för sorts glassmaskin då? Vad fick du ge?

Gittanglad
0

Hej gejsa!

Jag svarar dig på din sida!

Gittan

Clara41
0

Vispar ni grädde och äggulor tillsammans? Jag fick min grädde för hårt vispad och glassmaskinen stannade. Det blev för tjockt och smeten frös direkt. Armarna som går runt stannade och nu ligger allt kvar på fryselementet. Får vänta tills det tinat, men det verkar bli gott i alla fall.

Empe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hittade just den här glassmaskinen på nätet; http://www.coolstuff.se/p661/product_info.html?ref=23&affiliate_banner_id=1

verkar ju toppen om man som jag har ett litet frysfack i hemmet bara, man behöver inte ha skålen i frysen nämligen. fungerar nog i husvagn och dyl. också! Man fyller bollen med isbitar och salt för att kyla ingredienserna. Någon här som testat den kanske?

greensis
0

#33 Har inte testat den men de säljer den på Bosieboo http://www.bosieboo.com/invt/44901  för 395kr.

Fabricati diem, pvnc!

Empe
0

Skriver upp den på önskelistan inför kommande födelsedag. Verkar både praktisk, för mig, och läcker!

Gittanglad
1

I kväll var jag godissugen. Jag kom hem från dottter, svärson och barnbarn och hade druckit två glas vin. Tog fram min glassmaskin, blandande 1 dl vispgrädde, 1 ägg, lite canderel och lite tinade blåbär - och vilken smaskig glass jag fick! Jag kryddade med lite kaardemumma också.

solblomman
0

Köpte en glassmaskin för många år sen när min son inte tålde äta nästan någonting Det blev jättegod och nyttig glass tyvärr har jag lånat bort maskinen skall höra om min dotter har den kvar.Jag hoppas att jag skall kunna göra glass i sommar annars får jag väl ta djupfrysta bär och grädde och köra det i en mixer det brukar bli bra det också.

gejsa
0

I dag fick jag min efterlängtade glassmaskin.

Men ett bra recept NU skulle jag vilja ha.

Hur exakt gör ni? Vispar ni ihop grädden först och vispar gulorna först och sedan vispar ihop dom och lägger dom i glassmaskinen. Vill göra det i dag. :)

Godsagare
0

Puffar lite på den här tråden då jag precis är hemkommen från NetOnNet med en ny glassmaskin!

Önskar recept på vettig LCHF-glass.

Inhandlade också Canderel m stevia. Nån som kör med det? Funkar det i glass?

greensis
0

Avocadoglass?

Fabricati diem, pvnc!