Sockerförbud i Luleå.
Jo, det är sockerförbud i en förskola i Luleå, men vad säger då en läkare om detta?
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6330689
Glöm inte att spela filmsnutten!

Blir kluven - jag tycker karl'n har rätt i att personal och föräldrar borde få mer att säga till om men samtidigt är jag emot socker och jag är emot att barnen ska ha kalas på dagis så i det här fallet stödjer jag kommunen.
Hurra för sockerförbudet! Snark för läkarens kommentarer! 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Vissa kommentarer till inslaget gör mig mörkrädd. Vissa tycker att föräldrarna skall få bestämma och därmed har de glömt (eller ovetande) att Livsmedelsverket "bestämmer" vad de skall äta och att många kostexperter följer råden slaviskt.
Mycket bra. Sockerförbud borde vara i alla förskolor och skolor.

Kunde inte låta bli att skriva följande kommentar till artikeln:
Dr Ola menar att föräldrarna själva ska bestämma vad deras barn får stoppa i sig.Varför skall han då ge andra föräldrars barn tåtrta? Vad vet han vad dessa föräldrars vilja är? De allra flesta av oss har lärt att vi inte ens skall ge en främande hund godis utan att fråga hundens ägare. Men andras barn kan man peta i tårta enligt Dr Ola.
Ps. Hundens ägare säger med all sannolighet NEJ!
Mycket bra kommentar! Hoppas många läser den och tänker till 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Man kan ju faktiskt fira barn som fyller år utan att ge dem kolhydrater.
Vill man ge tårta och glass så är det ju bara att ordna barnkalas hemma och bjuda in de andra barnen. Då kan ju de andra föräldrarna avgöra om de vill att barnen ska vara med på kalaset. Förskolebarn är ju så små så det blir inte samma press på dem som i skolan.
Men det är klart, det är ju bekvämare att låta personalen ta hand om kalaset än att ordna det själv.
Korkade invändningar faktiskt, av Dr Ola.
Kan han verkligen inte komma på nåt annat sätt för dagis, eller i andra sammanhang, att fira/uppmärksamma ungars födelsedagar än via att stoppa i dem slisk - då blir jag rädd å allas i hans närhets vägnar.
Maken till fantasilöshet!! 
Ungarna springer ju hela tiden på kompisars kalas - var och varannan helg och ibland på veckorna. Dessutom fredagsmys och lördagsgodis hemma. Att då bli upprörd för att det inte blir kalas på dagis också - det är ju fullkomligt löjligt!!
Och sen.. att han så självklart tycker sig ha rätten att bestämma vad som ska stoppas i andras ungar.. Fattar han inte att beslutet att undvika (mer) socker är ÖNSKAT från många håll?? Jag har själv flera kompisar som förtvivlat kämpar för att få dagis/fritids att sluta med såna dumheter som han uppenbarligen förespråkar!
Eller är det bara helt enkelt så att lilla doktorn råkar vara lite för van vid medhåll och gullegull…?

"Eller är det bara helt enkelt så att lilla doktorn råkar vara lite för van vid medhåll och gullegull…?"