Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 16156 ggr
Muse
4

Jordnötssmör!

Antar att det är fler än jag som gillar det. Men det är ju så mycket kolisar i dom flesta, så det är ju bara att skippa det om man vill hålla dieten.. Eller..?

På ICA kvantum hittade jag följande jordnötssmör(ekologisk): 

Kung Markatta - Jordnötssmör utan tillsatt salt.

(www.kungmarkatta.se)

Näringvärde per 100g

Energi 2374Kj/567kcal
Protein 25.6g
Fett 49.2g
Kolhydrater ---

Vill ni veta?

OK då :-)

7.6g!

axelina
0

Hittade också Kung Markattas jordnötssmör som jag glad ihågen köpte men det var enligt mitt tycke jättedåligt med väldigt konstig smak

kolis
0

Jag brukar köra jordnötter i matberedaren rätt länge så blir det jordnötssmör. Jag tar salta jordnötter, för det blri godast då…

Vad innehåller Kung Markattas jordnötssmör mer än jordnötter. Jordnötter har ju minst 10gr/100gr (mer beroende på vilken påse man tittar på), så då måste dom ja ha haft i typ olja eller nåt?

/Anna

www.noweightgain.com

fridelfina
0

När man gör eget jordnötssmör, har man inget i då? Blir det inte bara som pulver annars?

Margareta
1

Man behöver inte ha i något när man gör eget. Det blir smör fast lite torrare än då de häller i olja. Jag åt en sort i USA som bara innehöll nötter och salt.

Numer pensionär i Nynäshamn

fridelfina
0

Aha, nötternas eget fett binder samman tillräckligt alltså! Jag har ätit hemmagjort jordnötssmör på hälsohem en gång och det var gott, men jag tog aldrig reda på hur de gjorde. Får försöka komma ihåg det tills vi fixar en matberedare då.

Lotte
0

Sonen gjorde eget jordnötssmör i förrgår. Mmm, vad gott det blev! Han hade några droppar rapsolja i också.
Men! Jag undrar starkt om det är den dryga msk jag åt (plus att jag slickade rent  lite ur mixerburkern..harkel..) som gjort att jag gått upp 4 hg?? Nåt har hänt, och jag fattar inte vad. Och det enda jag kan tänka mig var det underbara jordnötssmöret…snyft!! Så nu blir det fakir ett tag…

kolis
0

Jag har enbart jordnötter i mitt jordnötssmör, det behövs ingen olja. Ju längre man kör det i matberedaren, desto rinnigare blir det. Men som Lotte skriver så blir det farligt gott :) Men att ha i matlagning är det perfekt som.

/Anna - www.noweightgain.com

Solpuss
0

GALEN i jordnötssmör är Solpussen. Skäms

När familjen äter tårta eller annat syndigt, tar jag en 90%-ig chokladbit med en rejäl klick på och njuuuter. :o)

Coturnix
1

reklam jordnot

Men hur var det nu med jordnötter? Var det inte bara orostade, obehandlade jordnötter som inte innehöll något annat än just jordnötter och jordnötsoljan?

Muse
0

Inte kan man gå upp 4 hg utav en dryg matsked jordnötssmör..I så fall måste matskeden ha varit väldigt stor!Cool

Visst, Markattas jordnötssmör smakar inte lika sött/salt som en kryddad variant.
Vi pratar ju om ett jordnötssmör som inte innehåller varesig socker eller salt.

Men för att vara okryddad, och därmed inte lika god som sina onyttigare kusiner, så tycker jag att en eller två teskedar ibland kan täcka suget efter "något".

Larkspur
0

äter ni jordnötssmöret utan nåt till då? eller har nån nåt bra tips på typ en god kombo?

Fetrik-Snubbe
0

#11 Jag brukar smaska i mig det med sked och lite salt.

Raring
0

Blandas ut med CF, grädde eller annan mjölkprodukt till sås. Gott till kyckling. Eller som det är. Eller en egen favorit: jordnötssmörsmör - vanligt smör som samksätts med jordnötssmör.

Hm… man kan ta en klick på en skiva ost och rulla ihop, också väldigt gott.

kolis
0

Jag har det mest i mat, tillsammans med t.ex. kokosmjölk och lite grön curry och soya blir det jättegott både till kyckling och fläskkött.

Anna - www.noweightgain.com

Ruska
0

Nä, nu blev jag sugen på jordnötssmör! Jag har en burk ekologiskt, saltat i kylen. Minns inte märket, men gott är det! Tack och lov är jag inte hemma för tillfället så jag kan inte gå och vräka i mej. Annars tar jag en sked som det är! Det är godast så. Eller som pålägg!

greensis
1

Jordnötssmör på skivad gurka.
Jag har också ett underbart vegetariskt recept på squash, olivolja och lite lite hackade jordnötter.

Jordnötssås rör jag smält smör med (osockrat) jordnötssmör till bra konsistens. ev salt. Smält kokosfett med smak är ett alternativ till orientalisk mat…

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
1

tycker förstås inte att lite smält kokosfett ersätter orientalisk mat… Tungan ute

greensis
0

#17 Sorry, skulle förstås ha varit "smält kokosfett med smak är ett alternativ till smör till orientalisk mat"SkämsTungan ute

Fabricati diem, pvnc!

Margareta
0

Gröna Konsum har också ett ekologiskt jordnötssmör utan tillsatser. Bara jordnötter och salt.

julia61
0

Jag får så torrt i munnen efter jordnötssmör, någon som blir helt torr efter en slick?

[Pennylane1]
0

ja det är nog ett fenomen som "drabbar" alla.

Fitnesstjej
0

Jag har också provat Kung Markattas jordnötssmör, den utan salt och socker. Men på min burk står inget om hur mycket kolhydrater det är i den, endast protein och fett står på etiketten.

På Kung Markattas jordnötssmör MED salt står däremot kolhydrater, har inte heller hittat på nätet vad varianten UTAN salt och socker innehåller?

byggarn30
0

Gjorde det precis… hur enkelt som helst Glad I med ÖBs (eller va det ICAs?) jordnötter för 27.90/900g.

Mali mixern och plötsligt blir det jördnötssmör… otroligt Tungan ute

Sweli
2

Jag kunde inte låta bli. Tog fram matbereddaren, hade redan ett paket saltade jordnötter från Lidl.

Hela paketet in i matbereddaren, 3 minuter senare hade jag en hel burk av jordnöttsmör Tungan ute

Min mans kommentar: De var som f…n Förvånad

Margareta
0

Precis så lätt är det!

Jag har gjort det många gånger med osaltade jordnötter eftersom jag tycker bättre om att salta själv.

JazzBass
0

Köpte i en specialaffär en burk ekologiskt "mandelsmör" gjort av enbart mandlar. Det var ett riktigt gott alternativ med mindre kolisar (5,5g) och 56g fett per 100g. Men fy tusan vad det var klibbigt att äta som sådant! På glass passade det bättre. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sweli
0

Nästa gång ska jag göra det med osaltade för att jag tyckte att det smakade för mycket salt, men det är OK för att använda i såser.

Detta forumet är fantasktisk! Man lär sig såååå mycket varje dag Skrattande

Zepp
3

Det är något annat f-n med mitt jordnötssmör, köper för att ha jordnötssås till kyckling.. men när jag väl skall laga till det så är burken tom! Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sweli
0

SkrattandeFörvånadSkrattande

Wildrat
0

Nötsmör kan man göra av alla nötter. När man kör dem i matberedaren/mixern tillräckligt länge så tränger fettet ut och det blir smör av blandningen. Kör man dem bara litegrann så blir det mjöl.

[Pennylane1]
1

man kan skölja av dem lite om man tycker det är för mycket salt.

Sweli
0

#31 skrivetav Pennylane1 you are a wise lady Skrattande

Det blir nästa gång om jag inte hittar osaltade

[Pennylane1]
0

och de behöver inte torka, gör inget med lite extra fukt Glad

dg-d
0

Hihihi … Tog precis ut några frysta kalkonlår ur frysen som jag tänkte ha till lunch och hittade den här tråden. Nu vet jag hur jag skall tillaga dem också! Glad (Har en nästan orörd burk organiskt jordnötssmör i skåpet som bara väntar på något …)

Apropå göra smör av alla nötter, såg ett klipp där man körde kokosnötbitar i en mixer och det blev kokosnötsmör. Det tog ett tag, ca 20 min, men ser sååå gott ut.

Magica1970
0

Jordnöten är ingen nöt. Det är en ärta :)

julia61
0

Hur länge håller egen gjort jordnöt eller nötsmör?

byggarn30
0

@35 - Det heter väl "goober peas" på engelska?

Annviol
0

Just kung markattas låga kolhydratinnehåll tror jag är en felmärkning, i en ekologisk butik upptäckte jag att näringsinnehållet per 100 gram var olika på exakt samma sort. Tror det var fiberinnehåll som var 7,något och kolhydratinnehållet ca 17, på hälften av burkarna, hade fiberinnehållets siffra och kolhydr.innehållets siffra bytt plats.

Athenasmatte
0

Oj, det var lite för att vara jordnötssmör! Alla jordnötssmör jag hittat har legat på minst 13 gram kolhydrater per 100 gram! Jag tror inte att du kan få det mycket lägre eftersom jordnötter i sig innehåller en del kolhydrater. Du behöver inte låta bli att äta det, men kanske inte sleva i dig flera hekto! Men man brukar i vanliga fall inte äta så många gram jornötssmör på en gång. Jag menar, brer du en macka med jornötssmör så får du bara i dig några gram jordnötssmör och då blir ju inte så mycket kolhyrater. Du får tänka på hur mycket det du äter väger också =)

sussie
0

Jag har för mig att Kung Markatta maler ner hela "paketet" skal och de två nötterna som ligger däri, därför ar den lite torrare och mer fiberrik.

Wildrat
0

#40 Ytterskalet kan ju knappast vara med men de tar kanske inte bort det bruna innerskalet som sitter runt själva nöten (ärtan).

Att det är torrt beror på att det är bara nötter och ingen tillsatt olja. ALLA riktiga jordnötssmör ger den där torra känslan i munnen.

sussie
0

Ja, så var det nog! I Kung Markattas är det inget tillatt varken olja eller socker.