Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2317 ggr
111
2012-02-27 19:37
0

Frukt

Har precis frossat i massor av frukt, inte det smartaste man gjort. Var så himla sugen. Jag har ätit lchf i två månader och trivs bra med det, mitt syfte var inte att gå ner i vikt då jag är normalviktig utan att bli av med mitt otroliga sockersug som jag fått utav mitt fantastiska frukt ätande. Någon som har erfarenhet av hur en frukt frossa påverkar vikten? Jag hade inte ätit något på fyra och en alv timme innan jag börja frossa och inget efter.

MissInAction
2012-02-27 19:49
0

Det finns de som menar att frukt är okej (trots sockret) just för att de även innehåller fiber, och alltså inte ger en lika stor stegring av blodsockret. 

Eftersom du inte i första hand vill gå ner i vikt så bör det väl inte vara någon fara angående vikten Glad men sannolikt så har du triggat sötsuget något?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

111
2012-02-27 19:54
0

Antagligen är suget triggat eftersom att jag känner att jag inte blir nöjd men jag känner mig ändå ganska lugn går jag upp i vikt är det nog bara vatten. Det försvinner ganska snabbt.

Jennix
2012-02-27 20:28
0

Jag tror det är väldigt olika från person till person hur man reagerar på en sådan fruktfrossa. Vissa märker nog inte av det alls.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fiana
2012-02-27 20:33
0

Beror väl också lite på vad "massor" är - hur mycket som är massor beror ju på - har du ätit typ 2 kilo på 1 timme är det nog kanske inte så bra. Annars lär det väl mest vara vattenvikt (kan vara ett par kilon) vilket kan ta några dagar till någon vecka att bli av med om du går tillbaka till lågkolhydrat efter. Är du inte diabetiker eller har leverskada är det nog ingen större fara även om det var så mycket. Största risken är nog magbiverkningar och att må lite allmänt kymigt och vara extra sötsugen i några dagar.

111
2012-02-27 20:38
0

Får se nu de närmaste dagarna hur jag reagerar.

hemul
2012-02-27 20:49
0

Jag tror det beror en hel del på hur mycket kolhydrater man äter normalt sett. Äter man väldigt lite blir kanske, säg, 20 g extra från frukt en liten chock för kroppen. Jag äter en 50 g eller litet mer men normalt inte i form av frukt då. Jag märker ingenting alls av en liten extra utsvävning nån gång.

111
2012-02-28 10:46
0

Facit: ingen tillfällig viktuppgån och inget sug! Fantastiskt

MissInAction
2012-02-28 23:19
0

Härligt! Tungan ute

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Athenasmatte
2012-02-28 23:36
0

Var det inte jättesött? Jag fuskade en gång och åt frukt, men det smakade inte alls gott längre utan var jättesött (mycket sötare än vad det brukade vara!). Och jag som brukade älska frukt!

carbonara
2012-02-29 09:03
0

#7 Jag tror man är olika mycket känslig för kolhydrater. Jag tillåter mig att äta frukt ibland utan att vare sig gå upp i vikt eller få sötsug.

111
2012-02-29 09:38
0

#9 Det var sött och underbart gott hehe. Men det var i ärlighetens namn inte lika gott som jag minns att det var men det var ändå väldigt gott som sagt.

Fiana
2012-02-29 18:05
0

Värt dock att tänka på att det inte är så väldigt hälsosamt att plötsligt sätta i sig mycket mer kolhydrater än man vanligen äter pga den naturliga (och reversibla) insulinresistensen du får när kroppen styr om musklerna till att använda ketoner och fett istället för glukos för att spara glukosen till hjärnan och röda blodceller. Nyttigare att vara lite mer måttlig och göra det lite oftare istället (kanske inte bättre för vikten etc. nödvändigtvis då det sker oftare om man är känslig - men hälsomässigt för att undvika väl höga blodsockervärden)

Men fortfarande ingen klarhet i vad som är "massor" med frukt - ett par är inte hela världen - men talar vi om rejält frosseri på flera kilon på en gång eller något sådant är det absolut inte bra

111
2012-03-02 16:23
0

Fan också, tog nog ut segern i förhand. Har haft världens sockersug de senaste dagarna… Tror jag gick ur ketos i och med frossan för jag har typiska omställningsbesvär. Sååååå jobbigt.