Avocadofråga?
Fick en kasse avocado från en kompis som har träd… Gav bort de flesta men har fortfarande 7-8 stycken som förstås är mogna nu allihop på en gång. Jag gillar avocado men ingen annan i familjen så.. Vad göra?
De äter inte guacamole.
Några ideer?
räksallad

Skivad avocado med lite salt eller citron på är gott.
Kan du inte åka hit med dem…? 

De är helt underbart goda att ha i sallad; ruccola (tomat om man äter sådana) fetaost och avocado. Dressing av pressad citron och olja, ta i lite av den salta lagen från fetaosten, samt grovmalen svartpeppar och eventuellt lite salt om det behövs.
Till detta en god bit kött! *AH, blir i extas bara av att tänka på det!*

Chokladmousse med avocado
//Karin

Äsch, käka dem som de är; skär dem i halvor och ät ur med sked. Det är gott.

Du kan göra soppa på dem! Supergott med grädde, chiliflingor, vitlök och en klick creme fraiche på toppen.

Lite citron på avocadon är gott.
Lägg dem i svalen så håller de sig ganska länge, även om de är mogna. Eller i kylens grönsaklåda. Se till så att de inte ligger tillsamman med något som avger etylengas bara - som t.ex. äpplen och tomat, då mognar de så fort.
funkar utmärkt i hemgjord glass!
rättaresagt,,,,blir höjdpunkten i glassen 
En liten god sallad med avocado, lite finhackad lök, några ruccolablad och sen olja, vinäger salt och peppar.

Här går det av och till 20 - 25 avocado i veckan. Äter dem med räkor creme fraisch och röd stenbitsrom .Helt sjukt gott…..
JÖSSES!!! å jag har knappt vågat snegla på en avocado med tanke på kolhydrater!

Hittade det här på en snokrunda. Är lätt den godaste dressing jag provat till fisk, funkar säkert till en massa annat också
1 st
avokado
1 dl
cremé fraiche
1 msk
limejuice
2 krm
salt
1 krm
cayennepeppar

Jösses tack för alla goda förslag. Anna! Avocadosoppa låter jättegottis. Har du nåt recept?
Avocadoglass eller chokladmousse… hmmm? Dressingen låter smaskens den med.
Tack igen.

Recept? Nja, det blir på en höft, du får smaka av under resans gång för det är sällan jag gör samma rätt precis lika två gånger.
Avokadosoppa
2 avocado
1 dl kokosmjölk
1 dl creme fraiche eller grädde
1-2 msk citron eller limejuice
1-2 vitlöksklyftor
En skvätt kycklingfond
Chiliflingor
Lite salt
Ibland späder jag med lite vitt vin annars går det bra med vatten. (Ta den mindre mängden citron/lime då) Andra gånger ramlar det ner någon dl västerbotten ost i, då passar det bättre med bara grädde istället för kokosmjölk.
Mixa allt och värm försiktigt, toppa med lite creme fraiche och massor av räkor eller lax och chiliflingor, mmm!

#15 Åh mumma. Nu vet jag vad det blir till mat idag, tror jag…
Skivad avokado och champignoner som steks tilsammans med en liiiiten aning salt, lite peppar och curry är hur gott som helst tilsammans med stekad kött eller fisk som tillbehör :) Man kan även ha i Squash och gul lök samt tomater och steka som grönsakstillbehör till kött/fisk :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
snokrunda? Är det en ormexkursion eller vad?!
jag undrade just ungefär detsamma.

Hittar förmodligen inga recept på en ormexkursion möjligtvis i en överlevnadsinstuktion. Nej jag var ute och snokade i den enorma uppsjö av recept som finns på nätet, och ibland gör man nåt fynd och det här tycker jag var ett

Vår avocadosoppa innehåller förutom kokosmjölk även selleri. (Det är Pers och mitt recept, lätt omvandlat, i kokboken Smörstekt!)
Något jag älskar med avocado, men sällan äter numer med LCHF är vegetariska quesedillas: Ta en vetetortilla. Smöra. Strö över färska hackade tomater, lite tunna morotsstavar (inte rivna), en avocado i bitar och massor med riven ost. Lägg på en tortilla till som lock. Mikra ca 2minuter.
Man kan lägga i lite grillad kyckling eller quorn också…
Fabricati diem, pvnc!

Avvvokadoo nu vet jag precis hur min middag ska se ut:)dregel dregel

Greensis: Låter gott med selleri i, det har jag faktiskt aldrig sett i något avokadosoppe-recept tidigare! (Annars verkar de flesta vara uppbyggda ungefär på samma sätt.)
Kyckalingen från dina (fd) tortillias borde väl göra sig i soppan med? Låter gott i mina öron!

#23 Jag tror den kallas Wikholms gröna avocadosoppa i Smörstekt. Använder man flisad blekselleri passar den att servera kall. Använder man rotselleri som man mixar är den bra varm/ljum.
Kycklingbitar eller finsmulad bacon är gott ovanpå.
Fabricati diem, pvnc!

Kall på sommaren, mmm, det låter supergott! Tack för tipset!
Annas avokadosoppa är god lagade den precis. Är reseptet för 1 eller 2 pers? ngn som har mera erfarenhet…..

Längtar efter att få göra avocadosoppa nu…
En liten annorlunda rätt som är enormt god. Avocado tortilla
Det man måste veta är att man får inte återuppvärma avocado då blir den besk. Men både tortilla och Quiche kan man äta kallt om det blir över.
Man kan använda även avocado för att göra en Quiche Loraine med avocado i som blir en delikatess.
Recept och bild:
Ingredienser:
4 ägg
2 msk grädde
100g kokt skinka grovhackad
100g gratängost
50g riven parmesan
1 liten burk champignoner
1 stor eller 2 små avokado i bitar
OBS! öppna avokadon sist så att den inte ligger och blir svart
Olja och smör till stekning
Gör så här:
Vispa ägg med grädde, salt och peppar lätt.
Blanda i alla andra ingredienser.
Värm smöret och oljan i stekpannan.
Lägg i äggröran och blanda så att äggen börjar att stelna.
Efter 2-3 minuter börja att kontrollera att tortillan börjar att stelna och får lite färg under.
Vänd tortillan med hjälp av en platt lock och lägg tillbaka tortillan så att den får färg på båda sidor.
Vänta ett par minuter så att den får färg.
Servera.
Bra som frukost, lunch eller lätt middag

Det går att frysa avocado som puree om man har (o)turen att få för många avocados som mognar på en gång …
Follow the instructions below to get the best possible result when freezing pureed Hass Avocados.
1. Wash - Wash the outside of the avocados thoroughly by holding them under running water or in your selected produce wash.
Find more avocado washing and preparation tips.
2. Cut - Cut and peel the avocados.
3. Puree - Place the peeled avocados in a food processor or blender. Add a ratio of one tablespoon of an acidic agent like lemon or lime juice for each avocado you are freezing. Puree until smooth. This will ensure that the lemon or lime juice is evenly distributed to help to prevent the avocados from turning brown. Mashing the avocado rather than pureeing yields a less desirable result because the acidic agent is unevenly mixed in.
4. Package - Place the pureed avocado into an air-tight container. Leave ½ to 1 inch of headspace in the container to allow for expansion. Close your container tightly and label accordingly. Freeze.
Frozen avocado puree must be used within four to five months of freezing.
Hur mycket kolhydrater är det i avocado?
Enligt fineli 0,77g/100 g.
#31 Oj, då kan man mumsa på rejält. Va bra.
Och det kan variera enormt i smak också 
Brukar köpa de stora avokado från Willys som är supergoda.
De senaste veckorna har de haft istället några runda Spanien import som kärnan var lös inne i avokadon. Och smaken…. köper aldrig mer
De hade en jätte konstig smak
Jag köpte senare av de mindre avokado och de smakade som avokadon ska göra.
Det finns två olika sorters avokado och de innehåller olika mängd kolhydrater.
De små, skrynkliga, mörka, runda är bäst och innehåller mycket lite kolhydrater, medan de stora, slätare, gröna, päronformade innhåller mer.
Märkligt för mig de från Israel smakar ingenting de har en stor kärna och nästan ingen kött.
De stora ljusgröna från t ex Mexico där plantan har sitt ursprung hos Aztekerna som kallade frukten för testikel, är underbar goda för mig, söta och med massor av avocadokött.
De som Willys hade från Spanien hade ett jätte tjock skal nästan som läder och de var inte goda.
Det finns massor av olika avokados, inte bara 2. Arten är det samma men växer olika beroende på klimat och jord.
I norra Argentina har finns avokadoodlingar. Dessa avokado kan väga upp till 1 kilo.
Brasil har även de avokado och där växer de olika beroende på vart i landet.
De minsta jag har sett är de från Israel som jag sällan köper.

Jag tvivlar inte alls på att det finns goda stora avocado men just de här vanliga från Florida är inte goda … eller ska jag säga, de är väldigt smaklösa. Kanske det är en sort som har odlats fram för att den ger hög produktion och inte förstörs lika fort som Haas avocadon. Haas är avocadon som är mest populär på västkusten och ner mot Mexico.

Jag tror att det hänger dels på sorten, men kanske också på marken där trädet står. Avocado som jag har plockat på Kuba ser likadana ut som de jag har plockat i Hialeah, men de smakar bättre, och jag har ingen aning om varför. När jag frågade så sade de att trädet i Hialeah kom från en kärna som de hade plockat i Baracoa, så den borde ju ha smakat likadant som på Kuba. Det är den lite mindre och mörkare knottriga typen. Kanske åldern på trädet också har betydelse. Trädet som står över vårt hus i Santiago är över femtio år gammalt och det i Miami var bara ett tiotal år och ganska litet.
Jag tror att som alla frukter jord, klimat och hur frukten mognar är avgörande för smaken.
Misstänker att de som kommer från Spanien, runda med hårda skal är inte naturlig framodlade, precis som tomaterna.