Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5663 ggr
[RipleyKatten]
1

Månen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Awrite. Jag må vara korkad, dålig, sämst och dåligt utbildad.
Man kan väl kort och gott säga att min genpol representerade den leriga bacillinfesterade pölen vid soptippen där råttorna inte ens vågar besöka.

Men varför ser månen ut som den gör nu?

Jag illustrerar här från min position som är "västsvärje"

Jag kan även tacka er i förväg. Jag vet, jag är enormt skicklig i paint.

[RipleyKatten]
0

Kan passa på med en uppföljningsfråga angående stjärnorna i månens närhet.

[RipleyKatten]
0

Besvarade egentligen inte min fråga om varför den är som ett snett leende istället för den vanliga månskärvan.

Seglarina
0

Dom där stjärnorna som just nu är vid månen har jag också funderat på. Jag skriver en fråga om det på astrologi i fokus, kanske dom kan svara. Men jag har ända ett tips om dessa, jag tot att det är två planeter, dom lyser så skarpt och så är dom ju inte alltid där.

l

Seglarina
0

Sen finns det ju en astronomisite hät på iFokus, dom borde ju veta. Fråga här vet ja.

Tettan
0

Venus och Jupiter

JAUS
0

#1 Det finns endast en stjärna i månens närhet, solen de andra befinner sig betydligt längre bort. Visste ni att det skulle ta ca 170 år att åka till solen i en bil som kör 100km/h dygnet runt utan stopp? Det skulle ca 3500 år att gå dit. För ljuset tar det 499 sekunder (inte 500, en ljussekund är en stor skillnad). Ljuset hinner färdast längre på en sekund än de flesta människor hinner gå/springa under sin livstid.

[RipleyKatten]
0

Två planeter alltså? Fan vad fräckt. Älskar verkligen Jymden.

Seglarina
0

Jo JAUS, på den himlen som jag tittar finns en stark stjärna (planet nära månen och så en till en bit bort, de brukar inte vara där så det är säkert planeter. Venus och Jupiter alltså. Just att Jupiter synds så mycket, Är det dem som är längst bort från Månen?

JAUS
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Planeter är inte sjärnor.

Apropå stjärnor, har ni sett den här Youtubeklippet?

Tettan
0

Venus syns närmast månen. Visst är det otroligt vackert!

hexagon
0

Jag fick svindel av den där filmen. Man får lite perspektiv :o

Seglarina
0

#10 skrivet av JAUS

Det är klart planeter inte är stjärnor. Vad ska jag säga då? "Den lilla lampan på himlen i närheten av månen"

JAUS
0

#13 Vad sägs om planet? Det är ju just vad det är. Om du inte vet om det är en planet, stjärna eller något annat så finns det mer generella ordet "himlakropp".

JAUS
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 OK, själv känner jag mig upprymd över hur magnifik universum är.

Otroligt häftig känsla att det finns fler stjärnor i universium än det finns sandkorn på hela den här planeten. Nästa gång man är på stranden så kan man ju ta en hand full av sand och räkna alla kornen och då har man endast räknat "en droppe i havet".

Jag glömde nämna att det tar ungefär 1,29 sekunder för ljuset att ta sig hit från månen. T.o.m. en storlöpare som Rune Larsson (han gillar fett) har bara hunnit drygt halvägs till månen. Han behöver springa knappt 70 000 km till för att komma upp till 1 ljussekund och då har han fortfarande 0,29 ljusekunder (ca 87 000 km) kvar till månen.

Den här videoklippet är ännu mer förbluffande. De zomar ut från jorden i en omöjlig hastighet eftersom samma sträcka tar miljarder år för ljuset som är det snabbaste som existerar i universum, men i klippet tar det bara några minuter. Tänk att universium består av nästan bara av tomrum. Materia är bara mycket liten del av universium (0,0000000000000000000042 % av universium består av materia).

Tzatze
1

Så här tänker jag angående månens sneda skärva. Under vinterhalvåret så är jordens lutning bortvänd från solen, alltså norra delen av jorden. Det är därför vi har vinter. Månen följer ju jordens rotation och roterar därför lite snett mot solen den också. Så i vissa månfaser ser månen ut att ligga lågt respektive högt på himlen. Jag tror att vid vår och höstdagjämningen står månen som högts resp lägts också. Krångligt. Jag gjorde en skiss på hur jag tänker. Annars, hör med dem på astro-siterna.

[RipleyKatten]
0

Frågade på astronomi. Fick ett någorlunda tillfredställande svar. Men fortfarande förvånande att man först nu lägger märke till det.

Lisabet
0

Jag har också noterat den sneda månskäran, med aftonstjärnan (!) (vet att det är en planet, Venus, men gillar benämningen aftonstjärnan).

Kommer ihåg en bekant som för många år sen berättade att hon hade varit i Indien (tror jag det var) och stört sig på deras månskära, som såg ut som en båt!

[RipleyKatten]
1

Nu ser jag den igen. Om möjligt ännu mer vacker än igår. Antagligen för att det är molnfritt. Finns nog inget mer romantiskt att kolla upp på stjärnhimlen..

Tettan
0

En bit upp på himlen åt öster lyser planeten Mars. Den är lätt att se sftersom den har ett rödaktigt sken.

eke2018
0

från Uppsla kan man se två stjärnor bredvid månen, en som ligger framför och en bakom. Har aldrig sett stjärnorna stå på detta viset förr samt att man kan se allt så tydligt.

hemul
2

Ett tips om man gillar att titta på stjärnor är programmet Stellarium . Det är som att ha ett eget planetarium på datorn. Man kan ställa in sin egen horisont och alltså snabbt kolla vad det är man har utanför fönstret. Själv ser jag Mars lysa röd just nu. Det har massor med finesser, men kan spela upp himlakropparnas banor i olika hastighet, söka, se satelliter, förflytta sig till andra platser och t.o.m. till andra himlakroppar. Det kan t.o.m. driva ett teleskop om man är så avancerad. Och det är alldeles gratis.

hemul
0

Här är vad du såg (eller potentiellt kunde se) vid tiden du postade eke218.

Tzatze
0

#Hemul

Asläckert program. Kan inte slita mig från det nu. Vet du hur man ställer in det på svenska städer? Min står på Paris och jag hittar inte hur man ändrar det.

odezza
2

En bekant berättade att förra gången månen liknade en liggande skära (här i Sverige) var vid en konungafödesel, Gustav III:s…

Denna gång föddes ju också en regent…

"still lost in space and time"

hemul
0

Tzatze - kul att du gillar det! Jag var helt såld förra vintern. Det var igång varenda kväll. Skrattande

Det är lite krångligt att komma in i, och man glömmer mellan varven, iom att det inte har normala menyer. Det är den översta symbolen i vänsterkanten."Platsfönster" heter den om man har det på svenska. Där kan du välja från en lista. Du behöver inte veta longitud och latitud om du bor i en någotsånär stor stad. Kryssa i "Använd som standard" också.  Då går du tillbaks till det om du seglar iväg till månen eller så.

Kolla på alla grejer där i vänstermenyn. Du kan ändra bakgrund och andra prylar. Hur man sparade det väderstreck man vill ha som standardvy har jag glömt, men det är där någonstans. Jag har det ställt så det stämmer med utsikten från fönstret här där jag sitter mest.

Såg du att du kan ladda ner mer stjärnor också? Men gör inte som jag ha ta rubbet - det blir alldeles för mycket småkrafs som man aldrig kan se med blotta ögat eller en vanlig kikare i alla fall. Det stör bara.

Tzatze
0

Coolt, jag ska genast in och greja.Glad

Synd att det är mulet i kväll bara….Rynkar på näsan

hemul
0

Det kommer fler nätter. Jag ska installera det på min netbook också. Jag hoppas att kunna ta mig lite längre i sommar och ser fram emot att sitta utanför stan där det är mörkt och spana!

Jag lärde mig namnet på alla stjärnor i Orion förra vintern, men nu kommer jag bara ihåg min favorit Betelgeuse och den kunde jag ju förut. Tyst

Jennix
0

Igår var det så vackert, månskäran med Venus och Jupiter. Stjärnklart!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

gun92884
0

#29 skrivet av Jennix

En kompis i Alabama skickade mig en vacker bild som han tog igår kväll utanför sitt hus men hur jag än bär mig åt kan jag inte få in den här i KiF … nå'n som kan tipsa mig hur jag ska göra? Cut eller Copy and Paste fungerar inte, jag har försökt olika …

gun92884
0
gun92884
0

… det gick till slut att göra … hade naturligtvis gått från början om jag bara läst nedanför inläggsplatsen eftersom det är där man väljer … duh … Rynkar på näsan

[Jagochminadjur]
0

Men vad är det för Röd månliknande boll som dyker upp ibland på nätterna?

[RipleyKatten]
0

Här är det bara vidrigt med moln i himmlen idag. Fan då.

Tzatze
0

I kväll vid 19-tiden ser det ut så här med månen, jupiter och venus. Kolla mot sydväst.

Tzatze
0

#33 jagominadjur

Den röda bollen kan vara mars. Kolla mot öst i kväll vid 19-tiden (om vädret tillåter.)

#hemul. Tack Skrattande

hemul
0

Väl bekomme! Skrattande