Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4612 ggr
Schnigel
0

Middag sent?

Hej! Har ätit LCHF i 3 månader nu, ätit det innan men har fallit tillbaka, det här är 3 gången, och det går som bäst!

Jo så här, när jag jobbar så blir det oftast väldigt sena middagar. Äter lunch ca kl 11:30 och kommer hem från jobbet ca 21, och äter då middag senast vid 21:30. När jag väl kommer hem så är jag väldigt hungrig och vräker i mig mat, och sen ca 1 h senare går jag och lägger mig. Känner själv att jag inte mår så jätte bra av att få i mig så pass mycket mat precis inna läggdags, men samtidigt är inte diciplinet på topp just innan. Har också märkt att vikten har börjat stanna av lite, och vill ju gärna se resultat men samtidigt är jag helt med på att ge det tid. Men undrar kan det ha en faktor i att vikten stannar av? Och kan det va lite "onödigt" att ta in så mycket mat när jag ändå ska sova 1 h senare?

Min andra frågar är om det är någon här som har tips på något bra mellanmål som inte är fisk, eller ägg och som kan förvaras i rumsptemperatur en längre tid, och som ej behövs tillagas. Skulle bli hemskt glad för tips! För närvarande äter jag en näve nötter men vill gärna inte äta så mycket nötter då jag försöker undvika det, tror jag är lite kolhydrat känslig. 

Ha det bra! Skrattande

Kebnekaise
0

Skrattandest!

I kuber eller skivor i en plastask att ta med sig. Helfet och inte alltför stark. Lättätet, gott och nyttigt.

Schnigel
0

Nu hänger jag inte med :\ Menar du ost? :o

[Pennylane1]
0

Som det står längst upp ja…Flört (O:et är smileyn)

shigne
0

Äter du alltså ingenting mellan kl 11.30 och fram till du kommer hem?

Ingen fikarast etc.?

Hur ser det ut på ditt jobb - ingen förvaring för mat, som kylskåp eller nått?

Det finns många här inne som är duktiga på måltider - men för min del skulle jag vara så superhungrig om jag inte åt nånting mellan 11.30 och 21.30, att risken för att stoppa skulle bli överdriven och därmed skulle illamående etc. komma som ett brev på posten!

Svårt med mellanmål utan kylskåpsförvaring! Men kanske LCHF-bröd som går att beställa via carbzone.se, en burk makrill och bubbelvatten….

Jag kan inte tänka mig att din kropp kommer att må så gott när det dröjer så länge innan du kan "tanka" din kropp!!!

Schnigel
0

#1 & 3 Ah smart där! Men kan man ha ost i rumstemperatur? För isåfall är det jätte bra!

# 4 Nej, men ibland hinner jag få i mig lite kaffe. Lite svårt att förklara med jobbar som personlig assistent och dem fika rasterna som min brukare har hinner jag inte alltid få i mig något. + att jag inte heler är speciellt hungrig då det är ca 2,5 h efter lunchen så, nästan fortfarande mätt :p Helst ska det gå att förvaras i rumstemperatur, har en liten egen "hörna" vill gärna ha mat som kan förvaras på jobbet en längre tid då jag redan bär med mig frukost och lunch + om jag inte är hungrig känns det lite dummt att ha med sig extra mat. Hoppas jag inte verkar för krånglig! Jo det är väl just det som händerm ed mig, blir så hungrig så jag blir alldeles snurrig. Jo men är det inte lite väl mycket kolhydrater försöker ligga på så lite jag bara kan? Vatten dricker jag mycket av så det funkar men ja, behöver väl energi, har ett ganska fysiskt arbete så :\ och ej fisk som sagt. Usch vad allt blev knepigt >.o

Tack för svaren!

MsSandra
0

Kan ju göra någon form av "bröd" och ha massa pålägg på.. de flesta pålägg går ju att ha i rumstemperatur i ganska många timmar.

Crepes går att ha framme också.. och du kan göra en stor laddning och ha i kylen hemma så det är bara att göra iordning ett par till jobbet innan du går (man kan ju fylla dem med allt möjligt)

Lycka till!
MVH Sandra

Schnigel
0

# 6 Ah ok, för måste hålla ca 8-11 h. Men finns det något sådan nyttigt bröd man kan göra utan ägg i? Kan nån ge mig ett recept i såfall :)

Tack för tipset ^^

dejsi
0

Jag tror att du kan äta som du gör, så länge som du mår bra.

Bra att du dricker mycket vatten emellan.

Tror inte vikten påverkas av att du äter sent.

Jojo55
0

Makrill kanse?

MillisB
0

Min erfarenhet av att äta mycket mat (middag tex) sent på kvällen är att det tar längre tid med viktminskningen, nu är det ju inte så för alla, men det var min erfarenhet.

Skulle nog försökt att ta med något lättätet som crepes eller lchf-bröd med massa pålägg. Kanske investera i en matbox med kylelement som tål att stå utan kylskåp i några timmar.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Coffeina
0

oliver är min räddning, finns med många olika fyllningar…

Mabrotnosh
0

Jag äter som du, käkar min lunch men känner mig inte hungrig på ett bra tag. På jobbet äter jag en ölkorv och dricker kaffe och jag tycker att det räcker. Jag äter när jag kommer hem istället runt 00:00 och går och lägger mig en timme senare, det är förövrigt då jag är hungrig. Har gjort så här länge.

Tror inte att det är middagen sent som ställer till det med viktminskningen, tror det är nötterna. Om du gillar ölkorv så prova äta en sån när du har en stund över, det klarar man sig ganska bra på.

Kan tillägga att jag gått ner 32 kilo nu, så funkar det för mig borde det funka för dig, förhoppningsvis.

dejsi
0

# Skitbra jobbatSkrattande

[myrholingen]
0

Jag skulle nog ta med lite ostbitar, skinka eller liknande och ha en kylklamp vid asken, alt. köpa en sån freesy box eller vad de heter, (finns bl.a på Ittala outlet) då kan du ha maten kyld i många timmar.

mackans
1

Tror inte man ska vara så rädd för att mat blir dålig så snabbt i rumstemperatur. Jag själv är ganska virrig och glömmer ofta saker framme i köket, ligger ibland framme över natten. Allt från grädde, köttfärsbiffar, coleslaw m.m och jag har aldrig blivit dålig av att äta dessa saker dagen efter. Inget har någonsin smakat illa heller.
Känns som folk överlag är extremt bakterienojiga idag.

Schnigel
0

Tack för alla svaren!!

#8 Ah okej, tämnker att det blir kanske energi jag inte gör av med?

#9 Äter dessvärre inte fisk.. dumma mig X)

#10 Jo precis, har börjat bli så här sent nu dem senaste veckorna, och tycker det är då jag har märkt att det börjat gå sämre! Iof jag har faktsikt redan en sån box, men jag tror jag helt enkelt får ta och använda jobbets kylen ändå, är det enklaste.  Men har du något recept på sånt bröd som inte det är ägg i?

#11 Det var ett bra förslag ska testa det!

#12 Ah precis, tar ju ca 5-7 h innan man känner någon hunger! Äter knappt några nötter alls, på en månad blir det ca max 4 ggr och som sagt bara en näve då. Tar det bara när jag måste. Men ölkorv är ett bra tips, måste dem förvars kallt eller kan man ha dme i rumstemp över dagen? vet du om någon ölkorv som är litte billigare men god? Grattis till viktnedgången!

#14 Jo får nog testa det antar jag, få se hur jag löser det hella, verkar vara det eller förvara det i kylen på jobbet. 

#15 Jo jag är likadan brukar också glömma mycket framme, men föredrar väl att hålla det kallt ändå, men jag kan ju testa och se hur det verkar! :P

Tackar igen för alla svar! Tänke ändra frågan lite, om jag nu skulle kunna förvara mellisen kall är det någon som har tips på bra mellanmål som inte tar så mycket plats och så kolhydrat snålt som möjligt? Och som inte innehåller ägg eller fisk ;)

Mabrotnosh
0

Jag har dem i skåpet hela dagen och det funkar utmärkt. Brukar köpa fem pack från ica tycker att de är goda och sen kan de ligga där hela veckan tycker inte att de smakar konstigt. Tack

dejsi
0

Schnigel: Jag tror att summan av vad man äter under ett dygn är väsentligast, så då kvittar det vad man äter på kvällen om man ätit mindre under dagen.

Schnigel
0

#17 Ah okej, ska testa det! Vilket märke köper du? 

#18 ah okej, hum men tror att om det blir väldigt sent så ska jag ändå minska ner lite.. iaf. :\

dejsi
0

Ja, du känner bäst själv hur du reagerarSkrattande