Hur ofta äter ni efterätter?
Hej!
Hur ofta brukar ni unna er något efterätts-aktigt?
En bit mörk choklad, hallonmousse, LCHF kladdkaka eller vad det nu kan vara…
Själv har återupptagit LCHF:en nu efter ett kolhydrats-break (…) och satt upp en kickstart då jag är utan ALLT sådant i fem veckor för att riktigt avvänjas (är inne på tredje veckan nu) men annars brukar jag försöka ha riktlinjen att få äta efterätt/lite choklad ect, på fredag och lördag. Ibland blir det dock ostar/oliver. Ibland blir det bara en dag, och ibland kämpar jag på och är utan. Men oftast på fredag och lördag, eller en av dagarna. Sedan kan det ibland slinka ner något under "that time of month" då chokladsuget ibland kan vara ytterst okontrollerbart…
Tänkte också höra vad det blir för smaskigt ni unnar er när det ni gör det?
Trevlig helg!
Jag äter i princip aldrig efterrätt.
Vissa fredagar ser vi på film och helgmyser då kan det bli lite oliver eller nötter.
Kaffe med grädde varje dag.
En kaka med Lindt mörk chili-choklad under juldagarna. Och en handfull mandlar samma vecka.
Ingenting sen dess. Det funkar inte att "smådutta" för mig. Antingen eller.
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
nästan aldrig.

#4 likadant
Oj, vad härligt discpilerade ni är!
Själv tror jag det skulle bli svårt att klara mig utan lite hallonmousse på fredag eller ett glas vitt vin och lite oliver/ost på lördag..ect. Ser fram emot det så mycket, och njuter av varrenda sekund! Kan dock hålla det till endast en dag i veckan/högst två, så det skenar inte iväg eller blir i stora mängder.
Det händer oftast varje vecka i nån form..
Har inga prblem med att äta nått lite extra.. nått gott till helgen liksom (ibland en bit kladdkaka, ibland en kula glass, ibland en näve nötter, ibland lite ost - alltså LCHF style).
Anpassar det jag äter i övrigt under dagen så det extra får plats så att säga.. håller mig inom kolhydratsgränserna 
MVH Sandra
Jag äter ytterst sällan efterrätt. Det har inget med disciplin att göra, eftersom jag inte har något sug efter efterrätt. Åt inte efterrätter i mitt förra liv heller, utom när det bjöds. Kaffe med grädde blir det varje dag, men det räknar jag inte som egentlig efterrätt.
Jag förstår, vad härligt att inte behöva känna sug!
Jag har i prencip ätit något sött varje dag innan jag började med LCHF, så för mig är det en stor förändring att hålla mig till lite vispgrädde och hallon eller ett par bitar mörk choklad till helgen :-)

På mitt jobb slår dom upp en stor skål full med godis samt ett gäng chokladkakor varje fredag. Sockerdriven som är / var har det varit katastrofalt svårt att motstå något till "kaffet på maten". Numer tar jag alltid med en ruta 86% choklad varje fredag till jobbet. Det har räddat mig många veckor
Jag äter nästan aldrig efterrätter - blir så mätt och belåten av LCHF:maten att jag aldrig brukar vara sugen på något mer än en kopp Earl Grey-te efter maten.
Har ibland testat att baka något - men det brukar oftast bli liggande i frysen…
Undantaget är om jag är bortbjuden på fika, då brukar jag fixa något att ha med mig. Min erfarenhet är att värdarna blir mer stressade om jag bara dricker en slät kopp te än om jag har med mig något LCHF-fika att äta till.
Och de gånger vi har bjudit hem folk brukar vi ha både LCHF-alternativ och "vanligt".

Kanske en gång var tionde år.. om någon trugar!
Har alldrig varit någon efterrättsmäniska.. däremot är jag förtjust i vällagad mat, och andra delikatesser!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
inte så ofta, ibland blir jag sugen och gör glass kanske men det kan dröja rätt länge mellan gångerna, mörk choklad är blä så det äter jag inte.
Var går gränsen för efterrätter kan jag fråga mig. Jag äter ibland smoothie av turkisk yoghurt, grädde, kolsyrat vatten och frusna bär. Andra skulle hävda att det är efterrätt, jag äter det som lunch.
Helglyx i min värld är ett par glas rött vin, lite ost och lchf-kex eller nybakt rostbröd med massor med smör och ost.
Jag gillar att sätta "guldkant" på tillvaron med godsaker lchf-style, men jag ser inga problem med det så länge jag går ner i vikt och mår bra, samt låter bli att få i mig för många kolhydrater
~God loves you, and I´m trying! ~
o, blir bara så sugen på mitt nyköpta änglamarks fair trade 70% iga mintchoklad, får nog ta en bit just nu.
Lilltilda, jag kan ställa mig samma fråga jag! Lchf efterätt är ju faktikst ofta, en typ av "mat" - i mina ögon iallafall! Inte helt, men på många sätt! Vispas grädde med bär, eller smoothien du skriver om tex.. ibland äter jag oliver, lite frön och brieost/mozarella till lunch - ibland blir det på lördagkväll.
Tycker precis som du om att sätta guldkant på vardagen med lite snacks ala LCHF style, är ju trots allt en föredetta godisråtta.. och så älskar jag att baka (och laga mat) och äventyra i köket! Så länge man mår bra tycker jag inte heller det är några problem alls. :-) Nu ska jag dock försöka vara lite mer strikt så att jag når målvikten - under 70, gärna 65 - till sommaren..
Ha det fint allihopa!
Det jag kan bli sugen på är Jell-O pudding, vit choklad, den är sockerfri och fettfri. Det blir en hög kolhydratmängd om man använder lättmjölk som det står men jag använder alltid vispgrädde och vatten så kolhydratmängde borde gå ner drastiskt, från 6 g per portion till, ja, jag vet inte. Den är trolgtvis inte nyttig men ack så god.
Efterrätt för mig blir en smarrig ostbricka. Möjligtvis ett par vindruvor eller en tunn tunn skiva päron bara för att det är så gott till gorgonzolan. Och ett glas gott rödvin. Kanske 2gg i månaden
Helt rätt att defenitionen är lite luddig vad som anses vara det här "dessert".. inom området :)
Det är ju inte bara bakverk eller kladdkakor som är gott att lyxa med.. det är ju egentligen allt man gillar att "unna" sig extra kanske.. snarare?
Det som inte tillhör måltiden man ätit.. utan det som kommer efter eller imellan? (mellanmål, fika eller dessert.. för mig är det lite samma sak - och alla tycker ju om olika saker..!!)
Jag t ex dricker inte alkohol eller kaffe, men det gör ju många andra. Jag äter heller inte oliver.. eller så många sorters ost (även om jag lärt mig äta en del nu).. men det är sådana saker jag kan tycka är lite desserter i många fall (MEN man kan ju också använda dem i maten.. som en del av en måltid!).
Hårfin gräns det där..
Jag "unnar" mig istället lite mascarpone/grädde och hallon ibland, en ruta choklad, en näve nötter, en bit chokladkaka.. eller som senast en lchf semla.. det är jag nöjd med.. och det är inget jag måste äta liksom.. jag äter hellre mat så jag är mätt.
Men kan känna det lite extra lyxigt på nått vis att "mysa till det" med nått litet smått på kvällen med maken (på helgen). Vet inte varför.. mentalt? eller kanske bara för man är uppe lite längre på kvällen?
Aja.. jag är nöjd o glad iaf 

Unnade mig 2 (ja onödigt) lchf semlor utan sötning och har bara gått ner 2 hg denna vecka, undrar om det beror på dem?
Tänkte att fettisdagen bara är en dag om året.
Veckan innan hade jag tappat 2 kg. Mystiskt det där.

Efterrätt för mig är nå'nting sött … ostbricka räknas inte riktigt dit eftersom vi har ost som avslutning på måltid nästan varje dag. Jag äter väldigt sällan 'riktig' efterrätt och 'mys' existerar inte i vår värld … kanske det skulle kunna jämföras med aperitif, men den serveras ju FÖRE måltiden. Vad jag däremot äter en bit av varje dag är hemgjord mandelmassa … om jag tänker a la Mariann så är det ju egentligen MAT … hihi …
#21 gun92884:
Jag tycker ost är sött (syrligt sött på nå vis).. det tyckte jag inte innan LCHF hehe.. smaklökarna är märkliga saker! När vi går på restaurang här.. så är ju ost på dessertlistan.. hihi (inte mitt påfund!) 
Men det är ju inget fel att äta ost för det, men där ser man va olika man ser på saker och ting!
Min make tycker helt klart att goda ostar och en skvätt vin.. kan vara det stora myset efter en lång arbetsvecka.. (han är mer för ostar än det som i folklig mun kallas "söta" desserter).
Ha det gött!
MVH Sandra
-
#20 dejsi:
När jag la in min semla i mitt kostverktyg så hände inte så mycket på listan.. däremot tillkom ju gräddens kolhydrater.. men semlan var helt överkomlig över dagens intag för mig iaf! (åt med gott samvete några till.. alltså andra dagar).
Du får tänka på att vikten släpper olika vecka till vecka.. 2 kilo är väldigt mycket så 2 hg denna.. är ju inte så konstigt (det blir ju ändå ett snitt på 1.1 kg per vecka..) GREJT JOBBAT!!!
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra

Visst är ostbricka dessert … det var inte det jag menade. Det finns inte en restaurant som är värd namnet som inte ger ett dessertval på ostbricka eller sötsak … en del med menu fixe ger en båda delarna, mest långtradarhaken som är en välkänd 'hemlighet' när man bilar nå'nstans i Frankrike. Man letar alltid efter stället med flesta långtradar parkerade … ju fler, ju bättre mat 
Ja, det här var inte en lätt fråga att besvara, med tanke på att jag är periodare - ibland blir jag sugen på nånting snudd på dagligen under några veckors tid, och sedan kan det gå lång tid utan att jag tänker på det överhuvudtaget.
Sedan läste jag tråden här och blev än mer förvirrad - ja, vad är efterrätt? Kaffe med grädde är gott; det dricker jag inte varje dag. Lite frysta bär med grädde, typ glass, periodiskt (eller björnbär med smetana, som kaisakavat tipsade om nån gång). Mörk choklad är jag också periodare på. Helst sådan där dyr mörk choklad, för den är det lite lättare att hålla igen på.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sällan. Delvis för att jag är ganska strikt när jag kör ordentligt (känns lite svårt att uttala mig nu när jag har slirat med kolhydrater så länge), dels för att det är få LCHF-efterrätter som jag tycker är så goda att de värda besväret. Jag tål heller inte nötter och tycker inte om ost, så där går ganska mycket bort.
Men jag gör pannacotta ibland vid särskilda tillfällen, typ födelsedagar, Alla hjärtans dag och sånt. Och det har hänt att jag har gjort nåt att äta tillsammans med andra när de äter efterrätt, mer för deras skull än för min egen ibland. En del blir så stressade när de inte får bjuda på nåt, även om man själv är hur nöjd som helst med en kopp kaffe.
Jag är helt enkelt inte så sugen på sånt när jag äter LCHF. Och jag har ändå varit ett efterrätts- och kakmonster av stora mått!
Men det är otroligt skönt att inte ha det där behovet av att stoppa en massa tjafs i munnen utan bara äta mat och sen vara nöjd. Det gäller bara att vänja sig av med det - så länge man matar sockertrollet hänger det kvar…

Tack Sandra, det var tröstande!
Ha en fin kväll du med
Periodvis varje dag, periodvis inte alls. Men jag äter det inte som efterrätt. Jag äter det som kvällmat.
Aldrig. Gjorde jag inte som kolhydratsätare heller. Har liksom aldrig förstått syftet. Äter hellre mer riktigt mat så jag inte blir sugen på något efter det.

Jag tror att ju mer sockermonster man var innan lchf så blir man mer sugen på lchf-efterrätter.
Kämpar som en galning mot nötter, choklad och vaniljgrädde. Grädden är svårast som jag prövade under fettisdagen.
Vill också känna som mackans inlägg vilket händer ofta nu: vad är det för mening egentligen med extra mat, som man egentligen inte behöver?
Tjejer har nog svårare, då vi har de jä**a hormonerna som spökar.