Mat beroende???
Kände att jag behövde skriva av mig..
Jag har suttit på detta forum ganska länge å tittat å läst,även testat..
Men jag har desvärre kommit i de stadiet att jag smygäter.. som igår,fikade jag å min sambo å sen så åkte han å skulle skruva.. å när han åkt kom beroendet fram.. stoppade i mig en hel talrik med mat,även fast jag ätit innan… *HJÄLP*
Jag vet inte vad jag ska göra.. Jag vill så gärna gå ner ivikt.. Men jag har inge tålamod ¨å hela tiden fuskar jag.. jag vet inte vad jag ska göra..

Det forsta du skall gora ar att inte kanna dig skyldig om du ater nagot som du vet inte ar bra. Om du borjar att ta bort allt som inte ar fett eller protein och forsoka halla dig till de rekommenderade vardena enl Skaldemans bok, far du snart kanna hur du blir nojd och aldrig har sug efter nagot "extra". Men du maste ge dig tid och aven acceptera felsteg. Man kan inte andra pa nagot sa djupt inrotat pa en kvart. Mig tog det mer an 5 manader for innan det borjade kannas helt naturligt.
Jag har oxå varit/och är emellanåt sån fortfarande att jag småäter när mannen är borta,eller på min lediga dag.
Men jag har tänkt mycket och det är ju jag framför allt som blir lidande när jag gör så här. Vill jag verkligen gå ner så måste jag ju skärpa mig! Jag måste ju snart ta fram bikinin och visa mig bland alla andra i olika storlekar. Jag måste verkligen skärpa till mig när jag har onyttiga funderingar. T.o.m vispad grädde är ju ett mycket bättre alternativ om man nu måste äta något extra.
När jag skärper till mig och kommer på bättre tankar så brukar ta min 1½liters plasflaska och fylla och dricka så mycket vatten jag orkar. Thé är kanon, grönt thé tex med lite smör el kokosfett. Det finns ju mkt protein som man kan ta istället för allt onyttigt tex skinkbit,ostbit,kokt ägg, stekt ägg mm. Detta är mycket bättre än att äta sockeräckel ! Nu är det skärpning för oss som är i samma sits. Vi mår ju mycket bättre om vi äter det vi får äta. Har jag bara färdig mat som tex köttfärsgratäng i kylen så tar jag en liten portion. Blir glad av att se att jag har bra mat som jag kan ta av utan att känna ånger för att ha ätit fel.
Kämpa på!
Himmel, vad jag känner igen mig! Även om det kroppsliga suget är mindre med LCHF, finns det något slags mentalt sug kvar. Jag menar, vad ska man göra om man inte äter? Det är en vana att glufsa.
Lösningen för mig är att inte gå i närheten av kylskåpet mellan måltiderna, och helst inte då heller - för det finns risk att jag lägger halva kylen på tallriken! Ibland lägger jag portioner för hela dagen i burkar och sätter på köksbänken. Det är lättare att behärska sig om man inte öppnar monsterkylen …
Jag fattar inte hur ni som lagar annan mat till familjen fixar det här! Och gå ner i vikt vet jag inte, just nu är jag glad om jag inte går upp. Kilona lär inte försvinna i en handvändning.
Jag kan göra likadant på kvällen när min Nalle åkt till jobbet.
Jag vet inte heller vad man ska göra!
Sätta hänglås på kylen och skafferiet och låta Nallen ha nyckeln ?
// Shintaida
me_minie:
Det brukar vara svårare att låta bli i början om man tar BORT mat först istället för att lägga TILL.
Testa att äta fetare mat när Du äter och fet hårdost som mellanmål när det suger. När Du känner att Du blir mätt på den nya maten kan det vara dags att plocka bort det du får sug efter. Det blir lite baklänges men det fungerar på mig i alla fall.
Det är när jag "tycker synd om mig själv" jag äter det där som jag inte skall ha. Om jag redan innan "tycka-syndet" kommer bottnar med god mat som har lite extra fett, så vill jag inte längre ha det där som sög innan… föstår Du hur jag menar?
Numer pensionär i Nynäshamn
JO nog blir de å låsa kylen å skafferiet,å lämna nyckeln till sambon.. E de enda ;)
Å apropå maten å de.. Jag har ganska skoigt.. Jag ska ner i vikt å sambon Upp i vikt.. han e bara skin å ben..
Den här maten är utmärkt både för skinn och ben och för oss lite rundare… det är ju väldigt praktiskt egentligen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Margareta, JO jag sa de till min sambo igår,så vi ska testa.. :) har vi tur kanske han blir lite bättre,sen kanske han inte har lite ont o kroppen..