Är kakor och bullar LCHF?
Hej på er!
Nu bakas det för fullt under LCHF-beteckning, det är utan tvekan en trend. Vi tänker skriva en artikel om bullar och kakor med få kolhydrater i nästa nummer av LCHF-magasinet. Vad är den allmänna uppfattningen om denna nya trend här på KiF? Bakar ni själva, åt er själva? Hur smakar det? Vad har brödet och kakorna och godiset för effekt på blodsockret? Får ni sug eller slipper ni sug?
Min fru ska baka själv när vi fått hem varorna, men det vore kul att höra några röster från er som är mer erfarna. Vad tycker ni? Är detta hjälp eller stjälp?
Sten Sture

I början testade jag det mesta, alltifrån ostkaka, vispad grädde med bär och några kakor.
Det konstiga är att jag numera inte ens tänker på det.. är alldrig sugen på sådant.
Och nog kan det ha sin plats.. inom en vidare LCHF, iallafall när man väl nått sina mål.. kanske inte så lämpligt om man har allvarliga metabola problem och många kilon kvar?
Det är väl hälsan främst som gäller och för en hel del kanske det kan rymmas olika subsitut för vanligt bak o kakor.. alla är ju inte heller sjuka.
Jag vet iallafall vad som skulle hända hos mig, finns det kakor och godis så skulle det nog bli doppa till kaffet.. dvs jag är inte sjuk, men skulle nog äta mer iallafall.. insulin eller ej!
Av någon för mig helt oförklarad anledning verkar jag äta upp sådant som finns henmma, bara för att det finns.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Känner igen mig där, Zepp! Men snart har jag "nyttiga" kakor hemma, vi får se vad som händer då. Vad gör man inte för vetenskapen!
/SSS
Jag gillar absolut bröd och kakor i lchf-tappning ibland, men inte på daglig basis. Får inte sug av det men det är som om det gamla mackätarbeteendet från innan lchf återuppstår lite och jag upplever det som lite osund "undantagsmat". Riktig mat ger en bättre, mättare och mer harmonisk känsla i kroppen. Men som sagt, gott ibland som omväxling.
Och så är det ett roligt pyssel som sprider väldoft, till skillnad från… tja.. benbuljongskok och liknande.
Jag själv förstår inte det här brödsubstitutet. En macka är en bekväm sak att imundiga det goda på. Men det går likväl att käka skinka, salami, färskost och annat sovel utan ett underlag av spannmål på.

Jag gör något "sött" ibland men oavsett diet så föredrar jag det salta framför det söta, hellre en ostbricka än glass till efterrätt. Man brukar ju prata om två typer de som gillar fett+sött och de som gillar fett+salt. Oftast faller kvinnor för sött och män för salt, I vår familj är det dock tvärtom. Vill folk baka så ska man få göra det, trist när det klagas på att bullar och kakor inte hör hemma i LCHF.
Jag gör ostkaka ibland, men det är väl ungefär så långt jag brukar sträcka mig… Dels så tycker jag att substituten som jag har provat- både egengjorda och sådant andra har gjort- helt enkelt inte är lika goda eller har samma konsistens "vanliga" kakor/bullar/bröd. Dels så gissar jag att sockerklådan och det gamla "mackätarbeteendet" skulle återkomma om jag började äta sådant som bröd och liknande igen.

Vore mer glädjande att ta upp dom frågetecken på livsmedel som redan finns inom lchf än att införa fler saker som på sin höjd inte är onyttiga . Bara för att man inte går upp i vikt av ett livsmedel innebär det väl inte att man ska skylta med det som lchf .
Om vi kom bort ifrån bacon , sötningsmedel och enorma mängder mejeriprodukter så kanske lchf skulle bli mer trovärdigt .
Om jag skulle råda nån som vill ha nått sött hade jag rekomendera lite socker i kokande vatten och på så sätt behövs det kanske en tiondel för att få samma sötma som vanligt socker i recept om man äter lchf . Och då kommer man inte upp i några mängder som är farligt för kroppen .
Jag har aldrig varit mycket för bullar och kakor så för mig har LCHF-bakning aldrig egentliget kommit i spel. Jag får ryck ibland och bakar Adamsbrödet från mix. Riktigt gott rostat. Men annars bakar jag aldrig.
Dessutom blir de flesta bak alldeles för mycket kolhydrater för mig… 
/Tommy
Söta LCHF bakverk bakar jag ytterst sällan, men det händer. Speciellt om jag ska bjuda någon som äter vanlig mat.
Bröd i form av knäckebröd och mjukt bröd ibland när jag blir nyfiken på recept som sägs vara bra.
Jag blir inte triggad av dessa bröd, men jag tycker de är ett bra substitut ibland när andan faller på.
Jag tycker att det är bra att det finns LCHF-alternativ till det mesta IFALL man skulle bli sugen och är på väg utför (i kolhydrat-träsket)
Men för egen del är det lättare om jag avstår. Det är nämligen mitt dåliga "ätbeteende" som kommer tillbaka när jag har en burk kakor framför mig. Jag äter tills dom är slut. Att bara ta EN funkar inte för mig. Jag vill ha mer mer mer. Och då går jag upp i vikt (även om det är LCHF-kakor)
Jag bakar fröbrödet som blir som knäckebröd. En ruta har ungefär 1 g kolhydrat. Man behöver ibland något att ha smöret och osten på. Maken vill dock ha bröd att rosta och då bakar jag ett formbröd på mandelmjöl och kokosnötsmjöl. Det har också ca 1 g kolhydrat per skiva.
För min del äter jag inte bröd så ofta men det är bra att ta till när det inte finns tid att laga riktig mat.
Det är tydligen flera olika livsmedel som är tveksamma enligt din uppfattning, det tycker jag är intresssant och skulle uppskatta om du ville anteckna/dela med dig till mig och alla andra.
Det beror på helt hur man ser det. Att baka något betyder bara att det bakas i ugn.
Om det är LCHF eller inte, beror för mig på vilka ingredienser det ska innehålla - och hur naturligt det ska vara.
Den definition på LCHF som jag skulle vilja ha är
- Inga spannmål i
- Inga sötningsmedel i mer än det som finns naturligt i råvarorna
- Inga eller så lite tillsatser i som möjligt
- En väldigt låg kolhydratsmängd i
För mig borde en del korvar och en del saker gå bort ur detta, men gör det inte för att folk anser det är viktigare att se till mängden kolhydrater per dag.
LCHF har länge betytt olika saker för olika människor, och jag tror att hade man bestämt sig för att köra en strikt linje skulle man ha gjort det för länge sedan. Nu är det försent, anser jag. Alla tror t.ex. att mjölkprodukter funkar fritt fram för alla och hur mycket som helst, vilket innebär att själva grunden i LCHF är helt borta - som JAG ser det alltså.
Den linjen har vissa valt men inte alla. Men så ser det ut rent offentligt sett, att LCHF betyder massor av mjölkprodukter. Redan där har vi alltså två helt olika sätt att se på mat och hur det påverkar.
Jag är inte den enda som tror att mjölkprodukter inte är naturliga för människan att äta hur som helst, och att dessa ställer till det väldigt mycket för folk - hälsoproblemen kvarstår och vikten går inte ner med dem.
Men då får man välja - ska LCHF vara brett som en livsstil eller ska det vara strikt som en diet.
Jag vill se två olika vägar här och har länge tyckt att Atkins där är ett föredöme, också då han ansåg att mejerier inte hörde hemma i en viktminskningsfas - utan i en livsstilsfas då man har gått ner i vikt eller startat viktminskningen.
Detsamma borde gälla nötter, mörk choklad, och mycket annat - det kan höra hemma i en livsstilsfas men kanske inte i en viktminskningsfas direkt.
Det smartaste "vi" borde göra är att faktiskt dela upp detta i faser, som Atkins och jag tror att det är ofta detta som ställer till problem när folk ska testa att gå ner i vikt med den väldigt liberala metoden.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Inga spannmål och inga sötningsmedel fungerar bäst för mig.
Då mår jag som allra bäst.
Nåt enstaka pitabröd kanske slinker ner nån gång men även det hör till undantagen numera
Jag mår helt enkelt för bra när jag avstår då det blir inte så ofta jag frestas att prova längre.
Eftersom jag inte känner nån saknad efter det finns inga direkta incitament att hitta något substitut heller
En risk för den som inte gjort upp med sitt sötbegär kan nog vara att man hamnar på ett lutande plan med ersättningarna där man snart är tillbaka i nästan samma dåliga vanor som innan 
Jag får lite känslan av att det kan bli som för vegetarianen som äter soja-korv eller quorn-köttfärs
Man vill egentligen äta kött fast man inte gör det 
Jag vill helt enkelt inte äta spannmål längre och behöver därför inget substitut för det heller
Där skrev #13 något väsentligt i dessa rader:
att vi bör se det på 2 sätt, viktminskning och sjuka , och livstil.
Jag med min bakning jobbar mer mot livstil och hälsa än, viktminskning.
Dock bör man veta att jag har mer matrecept på bloggen än bakning…
Sedan vill jag bara säga att om en bakbok med lchf säljer i 18.000 ex är det många som vill kunna baka till högtid nyttiga alternativ.
Min blogg fick på bara tre månader över 1000 gillare på facebook. Nu 9 månader senare 2.400, det säger något om vad folk vill.
Detta ligger inte i linje med vad de första företrädarna önskade att babyn skull bli, men världen ser ju sådan ut. Tonåringar blir vad de själva vill.
Sedan kan man självklart ha åsikter om detta att "världen inte nöjer sig med kött o bea". och ogilla det hur mycket man vill, men världen gör som den vill ändå.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
#15 Det känns som du tar detta personligt, och jag tror inte att debatten är just riktad mot dig. Ville bara påpeka det, då det nog är bra att man inte tar åt sig personligt av debatten. 
Ja, absolut, folk gör som de vill. Men det betyder inte att vi ska kalla det LCHF nödvändigtvis…
Vi har haft den här diskussionen tidigare, på ett annat sätt iallafall - och det handlar fortfarande om hur liberalt det ska vara.
Ska fokus ligga på att folk vill ha det på ett sätt eller ska fokus ligga på vad som FUNKAR för folk?
Jag kan bara se att lösningen till slut blir att dela upp i två vägar - viktminskning och livsstil.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag tror lite som Jennix, att det vore bra om man kunde få ut tydligare att många saker är sånt som man kan äta lite av ibland vid speciella tillfällen, eller om man tillhör de lyckliga som inte behöver vara så strikta. Jag tror det finns väldigt många människor för vilka det skulle räcka att skippa spannmål och socker för att de ska må bra, medan en del av oss andra är så förstörda av mångårigt felätande att vi måste hålla en närmast asketisk livsstil med ytterst lite kolhydrater, inga mejeriprodukter osv. Alla förstår inte skillnaden, eller snarare de högst individuella faktorerna. Det händer ju att det kommer nybörjare som egentligen inte vill ändra sin livsstil så mycket som krävs, och som försöker leva nästan helt på yoghurt och LCHF-bröd. Sen förstår de inte varför det inte funkar, de äter ju bara sånt man "får" äta.
Med det sagt tycker jag det är jättebra att det finns recept att ta till om man känner behov av såna saker och klarar av det.
Jag själv är ingen brödälskare, så när jag gör något lite extra är det oftast pannacotta eller chokladtryffel. Ofta gör jag dem av sociala skäl, antingen för att bjuda på eller för att andra inte ska känna sig som misslyckade värdar när jag bara dricker kaffe. (Det sistnämnda gäller främst vid mer speciella tillfällen, till mer vardagsbetonat fika har jag inga som helst problem med att bara dricka kaffe utan något till.) Jag tycker inte om sötningsmedel och använder det inte ofta, men med lite sukrin kan jag göra en pannacotta som även gästerna uppskattar.
Ett annat tillfälle är när jag jobbar natt, vilket händer då och då men inte jätteofta. Framåt småtimmarna får jag då ett starkt sötsug oavsett hur strikt jag har varit hur länge innan. Om jag då har med mig något lite extra gott att äta kan det hålla mig borta från kakhyllan i fikarummet, vilket definitivt är ett större ont. Det kan vara baconmuffins eller pannacotta, eller någon form av chokladkaka.
Sen är jag inte så intresserad av receptsamlingar eftersom jag sällan kan använda så många av recepten. Jag är allergisk mot nötter och mandel och har ostfobi - fobi därför att jag inte bara ogillar smaken av ost, utan jag fixar inte heller att äta efterrätter som innehåller cream cheese eftersom det HETER ost. Creme fraiche och såna syrliga mjölkprodukter tycker jag heller inte om. Men jag har hittat några användbara tips i receptdiskussionerna, som att använda kokosmjöl, sen experimenterar jag helst själv.
#16 Nej den är inte riktad mot mig personligen det förstår jag, även om jag agerar.
Jag vet fler som märker av detta, och då kan man inte ta det personligt.
Dock kan man vilja göra sin röst hörd i debatten också. Eller är det då meningen att man ska vara tyst, då man får höra att man inte ska ta det personligt?
Det brukar vara ett utmärkt sätt att få tyst på obekväma människor, be dem inte ta det personligt, de plattas till rätt bra av en sådan kommentar.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
När jag började med LCHF i maj 2011 så var det knäckebröd jag saknade allra mest, började då att baka frökex som var ett bra substitut att få tugga på nåt som knastrar. Sen har jag börjat baka olika sorters mjukt bröd, jag jobbar natt och det är lämligt för mej att äta en "macka" på natten, vill inte äta för mycket då. Till jul bakade jag små mandelmusslor åt mej som åts vid speciella tillfällen. Har även provat att baka kladdkaka, men där får jag vara försiktig, choklad har varit min svaga punkt förut, kan nog trigga igång något jag inte vill ha tillbaka.
#18 Jag tror du missförstår mig, och det kanske är för att du verkar upprörd just nu. Det var INTE alls menat som en härskarteknik. Man får väl skilja på när det ÄR så att man tar det personligt när det inte är det? Eller menar du alltså då att man aldrig kan ge ett råd till en person som tar debatten personligt, att det alltid då är en härskarteknik?? Det anser inte jag.Härskarteknik är när man använder ett begrepp som inte har med saken att göra, vilket det ju har i detta fall.
Hade du inte skrivit något som rör dig personligen i en tråd som är generell - så hade rådet varit helt obefogat, men nu är det ju inte så.
Det är väl en skillnad på att skriva sina åsikter om ämnet generellt sett och att skriva om sin egen blogg, som du gjorde här?
DU får naturligtvis ta det personligt, om du tror att du mår bättre av det. Det var bara ett välmenande råd från min sida, att just denna tråd är en allmän diskussion och att jag inte tror det har med din blogg eller din bok att göra - eftersom du nämnde dem i sammanhanget.
Jag gör egen glass ibland - speciellt sommartid - med lite sötrix i, men mera bär.
Jag har bär med vispad grädde ibland, lite sötrix i grädden + vaniljpulver.
Smetana eller vid få tillfällen rysk youghurt med bär som jag har mixat med lite sötrix/vaniljpulver till sås. eller blandade färska bär. Ibland med lite riven mörk choklad över.
Nån mörk chokladbit ibland - gärna 86% eller mörkare , ibland gör jag ischoklad 100 gram choklad, 70 gram kokosfett med smak/doft. Häller i isbits-plastbrickan , ställer i frysen 1 timme sen knackar jag ur bitarna o förvarar i snygg glas-skål i kylen, gott men mäktigt till kaffet.
Jag var inget kakmonster innan LCHF - och klarar mig fint utan kaffebröd, men ibland så blir jag vansinnigt sugen på att småäta - gärna kvällstid - men ratar det sockersöta.. gärna ostkuber, salami, frön, nötter - bara känslan av att småäta som är viktig.
Om jag har folk hemma så blir det lite mer av det som jag skrev ovan.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Dessutom undrar jag hur det är mitt ansvar att någon "plattas till" av att jag påpekar att tråden handlar om ett GENERELLT sätt att se på detta och att du drar in din blogg/bok i det?
Det är ett enkelt påstående som alla kan se, eftersom det är tydligt i din kommentar.
Ursäkta mitt något Aspergianska konstaterande.
Återigen, det är inte menat som en personlig attack, jag hade påpekat det för vem som helst - för det har inte med debatten att göra.
Du verkar tolka alla som är kritiska till bakning och kakor, som att de är kritiska till din bok - vilket inte är fallet.
Jag tycker din bok verkar jättebra, det har jag sagt, men generellt sett anser jag inte att det ska tillhöra något som vi ska använda när vi hjälper folk att gå ner i vikt eller att bli av med ett beroende.
Om kakor & bullar är LCHF - iallafall ett ETT HÄLSOSAMMARE ALTERNATIV än det de flesta andra äter. Ett alternativ utan säd, socker, stärkelserikt, kolhydratrikt, etc - fritt från sånt som den sockerkänslige, diabetikern, m fl kan påverkas negativs av. Ja, det är väl inte bra för någon!
Jag tycker inte man enbart ska se till sig själv, vad man bakar åt sig själv - väljer att äta, etc utan vilka vanor och traditioner man för vidare, vad man t ex väljer att baka och bjuda sina vänner, barn, barnbarn på.
Eftersom det är en så starkt rotad vana - mer eller mindre tradition - att det ska vara något gott till kaffet - speciellt vid speciella tillfällen - tycker jag att det bästa valet är att baka och bjuda alla på ett så HÄLSOSAMT alternativ som möjligt - oavsett vilken kost gästerna håller sig till (inte minst bjuda barn, barnbarn på sånt).
Hur det smakar, det jag bakat? Riktigt bra! Smak, konsistens, utseende. De som provsmakat tyckt det varit jättegott.
effekt på blodsockret? Får ni sug eller slipper ni sug? Jag är extremt sockerkänslig - men har inte känt något som helst omättligt sug efter mer när jag ätit LCHF bakverk. Tvärtom - lika gärna kunnat avstå.
LC matbröd bakar jag rätt ofta - försökt få så lågt kolhydratinnehåll som möjligt på brödet - därför undvikit mandel, nötter, frön - men nu börjat undra om det inte är annat i frön - t ex magnesium - som är viktigare att tänka på….? Inte minst med tanke på att det är VÄLDIGT LITE magnesium i det som vanligtvis ingår i LCHF-kosten.
MAGNESIUM något jag önskar tas upp, informeras grundligt om, i t ex LCHF-magasinet. Tror det är viktigare än detta med LCHF kakor & bullar.
#23 Jag tror nötter innehåller en hel del bra mineraler, som sagt var magnesium finns väl mycket av i paranötter, som man borde kunna ha i bakverk.
Tyvärr hindrar det vissa från viktnedgång men också där får man se till fördelar och nackdelar. 

För en sån som mig är det jättebra att man kan baka LCHF. Jag gillar att fika och om jag kan fika med alternativ som gör att jag både kan hålla mig inom min kolhydratmängd och dessutom slipper socker och spannmål så är det väl jättebra? Eller att ta mig en macka fast det inte är en macka.
De flesta tillåter sig att njuta av kaffe. Och jag ser inget fel med att i samma anda njuta av LCHF-bakverk. (Ju nyttigare desto bättre, vissa saker ska man kanske inte äta varje dag just.)
Livet blir tråkigt utan den där kryddan för mig. (Jag tål att äta mer liberalt kanske jag ska tillägga.) Om jag jämför med hur jag åt förr - och hur de flesta människor fortfarande äter i Sverige idag - med mängder av bröd, flingor och pasta samt en hel del av fikabröd, glass och godis därtill så känns det som att lchf-bakning är en droppe i havet. Den psykologiska njutningen ger mer än vad det eventuellt onyttiga kostar för många. (Dock inte för alla och där får var och en ta ställning.)
Det bästa är om man kan låta bli sånt. Men för oss som inte vill är lchf-bakverk ett bra alternativ. Tjänar verkligen hälsan så mycket på att låta bli? Med tanke på hur många procent bättre man äter överlag jämfört med tidigare?
T ex äter jag bröd som jag bakar på massor av ägg, kokosmjölk, kokosfett, kokosnötsmjöl, mandelmjöl, lite riven morot och potatis samt några solrosfrön och pumpakärnor (och salt och bakpulver). För mig är detta mat. (Jag förstår att de flesta inte vill äta potatisen eller moroten men det är mitt val att äta lite.) Om jag jämför en sådan brödskiva med en vanlig, bakad på fluffigt glutenrikt vetemjöl (som vi serverar våra barn på förskolan varje dag både till frukost och mellanmål) så måste min hälsovinst vara rätt stor. Tänk jag kan njuta av smörgås och kaffe som vem som helst och ändå äter jag inte bröd. Jag kan äta en liknande bulle som mitt bröd men med lite sötningsmedel tillsatt och ändå inte känna mig som jag gjorde när jag åt vanliga bullar, varken fysiskt eller psykiskt.
Jag tycker alltså att LCHF inte bara måste vara för dem som vill äta perfekt och på det allra mest optimala sättet. Bara man har klart för sig att alla inte tål allt och att det alltid handlar om personliga val. Och att folk inte tror att det är fritt fram att ersätta mat med lchf-fika dagarna i ända. Men det tror man väl inte?
"Every point of view is a view from a point."
Hemma hos oss resonerar vi ungefär så här:
Mjukt LCHF-bröd bakar jag ibland och stoppar i frysen, i form av fröbröd, formfranska, valnötsbröd etc. Vi äter det väldigt sällan när vi är hemma, fikar till exempel i princip aldrig smörgåsar som vi gjorde ofta förut. Däremot finns det gånger när det känns praktiskt och socialt gångbart att kunna ta med en macka, som till exempel när sambon är ute och jagar med sina kompisar. Men då är det inte längre åtta mackor i ryggsäcken, utan två – med mycket smör och pålägg på. Man blir ju så mycket mättare om brödet består av frön, nötter, fett och ägg än av spannmål! :-)
Fröknäcke bakar jag lite oftare. Just något knaprigt under en rejäl ostskiva är något vi tycker mycket om. Vi triggas inte heller till överätning av fröknäcket, så det är ett ok alternativ för oss.
Rena bakverk däremot har jag nästan gett upp. Någon bärpaj med nöttäcke på sommaren kan jag sträcka mig till, eller en riktigt mörk chokladkaka. Det är sorter som kan göras på rena råvaror och som jag tycker smakar gott utan mjöl och tillsatt socker (chokladen innehåller ju trots allt en del socker och bären smakar sött i min mun numer).
Anledningarna till att jag drar mig för att göra kakor är nog två, när jag tänker närmare på det.
Dels tycker jag att det är svårt att återskapa mjuka kakor utan mjöl och socker och få ett bra resultat, kokosmjöl och sötningsmedel till trots. Det känns gärna som en kompromiss, och så angelägen är jag inte att få i mig kakor att jag känner för att behöva kompromissa.
Dels, och framför allt, vill jag inte göda ”fika-nerven” i mig. Just bröd och kakor har varit min svaga punkt hela livet. Jag kan helt enkelt inte begränsa mig och även en halväcklig kaka kan slinka ner i oanade mängder!
Idag har jag, tack vare LCHF, börjat få bukt med fikabeteendet och kan känna mig nöjd med en kopp kaffe – även utan bulle till. Jag blir inte längre lika fikasugen, och det är en befrielse!
Det jag däremot gärna gör på helgen, är en dessert. Jag äter gärna en liten pannacotta eller mörk Chokladmousse till kaffet efter maten (och planerar då matportionen därefter). Den typer av desserter går alldeles utmärkt att göra med ingen eller bara lite sötning, och dessutom görs de i portionsformar så att alla former av överätning är uteslutna. Då funkar det för mig.
Det här blev ett långt inlägg, men summan av kardemumman är att det nog inte är så mycket ideologi och principer som ligger bakom mina beslut, utan att det snarare handlar om vilka beteenden jag vill främja eller undvika. Och att jag ställer väldigt höga smakkrav på maten jag äter.
Om jag ”unnar mig” sådant som ligger i marginalen, så ska det vara njutning från första tugga till sista. Annars får det vara.
Does that make any sense? ;-)
Matgiken
/Matgiken
Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!
Jag äter lembasbröd sgs dagligen till frukost. Men jag anser att det är helt LCHF trots den lilla mänden fiber det innehåller.
Jag bakar ofta något att ha till efterrätt, men det är stevia/sukrin-sötat och också det måttligt. Detta ätes alltid som efterrätt, dvs i samband med måltid. Jag har inte det minsta dåligt samvete för det!
Trots att jag inte prövat på så många olika lchf-kakrecept, så klarar jag av att röra ihop smör+ägg+kokosmjöl+mandelmjöl med lite kryddor och stevia till helt goda muffins utan att utgå från något recept. Roligare så – det blir lite olika varje gång!
Visst har jag en viss bakerfarenhet från pre-LCHF-tiden. Kunde då också röra ihop en sockerkaka eller en limpa utan recept.
För oss är LCHF-bakning och efterrätter ett sätt att leva sunt på lång sikt och ett viktigt inslag för att inte bli socialt avvikande och kunna umgås med våra sockerätande barn, vänner och bekanta. Det blev lite väl enformigt att sitta med hallon och grädde så fort vi träffade andra. Jag ser det som ett sätt att missionera och göra det just socialt acceptabelt och överkomligt, att man inte behöver leva asketiskt och försaka en massa. e
I början fick vi göra två varianter av bullar och desserter, men nu gör vi bara en minimalt sötad dessert eller bakverk till alla och det roliga är at de tycker att det är jättegott. I julas gjorde jag bara LCHF-lussekatter till alla. En ännu värre synd är att vi inte ville leva utan glass trots att det kräver otillåtet mycket socker, men å andra sidan anser vi oss som goda LCHF-diplomater när vi ser sockerätarna sluka i sig tredubbla portioner av vår hemmagjorda, minimalt sötad, glass.
Vi gör äter knäckerbröd eller förkex emellanåt. Mjukt bröd har jag provpakat en gång, men det saknar vi inte. Däremot hittade jag ett recept jag skall baka till dottern nästa gång hon kommer hem.
Min man är typ 1 diabetiker men märker inget på blodsockret. Jag är smal men började med LCHF på grund av helvetiskt sockersug och blodsockerdippar men jag får inga som helst problem av dessa avsteg med bakningen, däremot känner jag av frukt vilket verkligen är tragikomsikt eftersom vi har en äppelodling med 600 träd.
Har bakat ett flertal av Mariannes recept med mycket lyckat resultat och väntar med spänning på hennes bok som skall komma vilken dag som helst. Har redan Rognebys ”Bakglädje med LCHF”, där finna också många bra recept.
Restaurangerna var väldigt tröga i starten och när vi började med LCHF för tre år sedan hade många positiva restaurangupplevelser men även rena skräckexempel, men nu har ju verkligen restaurangerna vaknat. Livet blir fullkomligt när även caféerna vaknar och erbjuder sockerfri vispgrädde i kaffet, nötskål, LCHF pannacotta med bär osv.
Jag tycker det är toppen att kunna baka något som jag själv kan äta när jag väl bakar! Jag har aldrig bakat fikabröd så vansinnigt mycket, men jag deltar en del i sammanhang där man turas om att bjuda på fika, det är då mackor och en kaka efteråt som "gäller" och kan jag baka något som de andra tycker är gott och som även jag kan äta så är jag bara jätteglad. När de andra bjuder avstår jag gärna från det söta och äter bara pålägg. Värre i semmeltider då de oftast tycker det är en bra ide att köpa en semmeltårta…. men då nöjer jag mig med kaffe… kanske en gräddklick om det inte är sockrat… I julas bakade jag Marianns saffransbröd, både bullar och längd. Toppen! Men jag bakar ju mindre nu än tidigare och då som sagt bakade jag inte så mycket då heller, men till jul blev det några sorters småkakor, fruktkaka och saffransbröd, i år blev det just saffransbrödet och inget annat. Nästa jul kanske det blir några sorters småkakor med, få se, ju mer duktiga människor, som Mariann, experimenterar fram bra sorter ju mer kakor blir det nog till jul och andra speciella tillfällen. Det gör inte för min del att jag ballar ur och vräker i mig annat onyttigare för den sakens skull.
Efter tre veckor med lchf är jag väl ingen superexpert, men om jag utgår från mig själv;
Jag har tidigare bokstavligt talat levt på bröd, potatis, sås och godis. Jag är helt klart sockerberoende. Det har gått alldeles utmärkt fram tills för 5 år sedan då jag slutade träna (pga skada). Det samt att jag slutade röka gjorde att jag ökade 28kg i vikt på fem år.
Jag är varken förtjust i kött, fisk eller fågel. Har aldig varit, men lär mig så sakterligen nu. Alltså, det enda av min tidigare kost som fortfarande är någorlunda "tillåtet" är alltså grädde. En otroligt stor omställning för mig, med andra ord. Men det funkar ok. Jag går långsamt ner i vikt och minskar mitt midjemått. Förstår att det skulle kunna gå fortare om jag minskade mitt mjölkproduktintag, men jag måste ju orka/kunna/vilja leva med denna nya diet också. Jag äter en halv pone, till nästan varje frukost. 1,3g kh. Istället för godis varje dag (ex ett par chokladkakor och lite ostbågar), njuter jag av att planera vad jag ska göra för lchf-efterrätt på lördag. Jag har märkt att jag är supernöjd med väldigt lite sötma (tyckte tom 70% choklad var jättesöt i lördags!), men det förgyller ändå min tillvaro och gör det lättare att leva med lchf de dagar det går tungt. Jag är nöjd med min efterrätt och känner inte att det triggar mitt sötsug det minsta!
Det finns ju redan definitioner på LCHF - strikt och liberal! Det räcker väl? Och är tom ganska lätt att förstå! Själv är jag naturligtvis liberal! 
Man kommer alltid försöka utveckla/förenkla/förändra områden som vi människor ger oss in på.. det ligger i vår natur! Sen om det är bra eller dåligt är ju en annan fråga..
Jag tycker personligen att det är bra att området utforskas och att man vågar "hålla på".. Tänk va internet (och media) fullkomligt exploderat av nya recept och tips/trix på senaste tiden! Det visar hur stort intresset för LCHF faktiskt är..
.. och när så många människor är inblandade så är det självklart att det är många olika smaker, åsikter och tycken.
Det är ju trots allt först nu som det varit en "boom" med just bakrecept och det tror jag har att göra med just folkströmningen till området LCHF. Många vill (fortfarande) kunna ta sig en "liten kaka" ibland till kaffet, eller baka en "riktig" tårta till någons födelsedag.. och det är inte fel ju (och därför är det jättebra att man faktiskt "privatforskar" lite inom området och att det publiceras välförtjänta recept som är nyttigare än de som finns..).
Det man ska tänka på (enligt mig) är dock att sötsaker/bakverk osv ska ju egentligen inte vara vanligt förekommande inom någon kosthållning.. utan det ska ses som en extra lyx någon gång ibland bara.
Ungefär som lördagsgodis för barnen 
Ha en trevlig dag allihoppa,
MVH Sandra

Jag bakar själv med stevia eller sukrin, men bara till fest, och då nånting LCHF vänligt. Det smakar så bra att dagen efter bakar jag en ny sats och äter upp ensam och sen måste jag säga till mig själv att slå på bromsarna för annars hade jag bakat ytterligare en sats, även om mitt blodsocker inte höjs. Sockersuget går alltså igång av någon annan orsak än rent sockerintag. Jag går dock inte upp i vikt efter mina bakorgier.
Så jag mår bäst utan bakprodukter; fysiskt men kanske framförallt psykiskt.
Ibland undrar jag varför glutenintoleranta envisas med att skaffa sig glutenfritt bröd i alla lägen. Skulle det inte vara enklare att bara lämna brödet?
Jag har börjat för andra gången att äta LCHF. För ca 2 år sedan åt jag ett halvår men det stupade på att jag aldrig blev av med min halsbränna. Nu vill jag prova igen och det jag saknar mest är ju just bröd.
För mig är det jättebra att det finns LCHF-bröd som jag kan ta till, det blir aldrig som när jag äter vanligt bröd, att jag måste ha flera mackor utan det brukar räcka med en. Den triggar inte igång "att jag vill ha mer och mer". Inte heller LCHF-kakor, bakverk triggar igång mitt sötsug. Innan kunde jag äta hur många kakor som helst, tills jag mådde illa eller tills de tog slut. På grund av detta så är jag glad över att det finns något annat så att mitt sug kan stillas på ett nyttigare sätt. Alla har ju inte eller har haft dessa problem men en del har.
Jag tycker precis som #25 "Internettan" att det är mysigt att fika ihop med en väninna, sitta och prata mm. Det sker inte varje dag, kanske en gång i veckan men då vill vi båda ha något till kaffet.
Kanske är det så att ju längre man håller sig till LCHF så försvinner detta suget men myset då?
Det händer att jag bakar, mest till barnens födelsedagskalas. Jag tycker att det verkar toppen med exempelvis kokosnötsmjöl o mandelmjöl som alternativ till vetemjölet.
Och jag tror också att sukrin/ stevia är bra alternativ till diabetiker och insulinkänsliga, som ändå någon gång ibland vill ha något sött till efterrätt eller till kaffet.
När det gäller mina barn så föredrar jag nog ändå honung, och faktiskt socker också (jag behöver inte sött alls längre). Det finns ju naturligt i frukt i mycket större doser än erytriol o stevia. För att inte tala om frukt och bär, som jag mycket hellre ser att barnen äter än dessa sötningsmedel. Även om de är "naturliga" och så vitt vi vet är ofarliga.
De är väl LCHF, de här bakverken. Men jag tycker att det känns lite konstigt att prata om LCHF som en bra kosthållnig med naturlig mat, som innehåller småkakor men däremot inte frukt. Men så är jag kanske mer paleo än LCHF egentligen. ;-)
Jag tycker det är jättebra att det finns lågkolhydratalternativ på bullar och kakor! Och att det är glutenfritt! Har en kompis som är glutenintolerant så det funkar jättebra med kokostoppar, muffins med kokosnötmjöl, kladdkakor etc om vi fikar tillsammans. Och jag kör en liberal lågkolhydratdiet och det händer att jag äter "vanligt" fikabröd ibland men det är ju helt klart bättre med nån lchf-variant. Har nästan inga lchf-böcker men funderar på att skaffa Marianns kommande, tycker hon tar fram fantastiska recpet (rostebrödet!!!). 
Jag har beställt Mariannes bakbok och väntar ivrigt på att den skall komma i min brevlåda. Recepten kommer att användas i mina sociala sammanhang. Många (de flesta) av mina vänner och bekanta äter inte LCHF. När vi ses och umgås vill även jag bjuda på kaka eller tårta, som de kan tycka om och som jag kan äta utan att blodsockret börjar stiga.
Min typ 2-diabetes håller jag i shack på ett bra sätt sedan jag startade med LCHF för knappt två år sedan (då den upptäcktes). Annars rent allmänt är jag väl mer sur och besk än söt och sliskig i min smak.
Till fredagsmys är just nu kokoschips från Citygross en favorit.

12# Jag förespråkar inte på något sätt att man slaviskt ska äta nyttig mat . Brukar själv göra avsteg från min egen tro om vad som är nyttigt , men då är jag ju medveten om det . Problemet blir ju när nybörjare får lära sig att det mesta som inte gör att man går upp i vikt kan kallas lchf .
Socker är för mig mer lchf än vilket sötningsmedel som helst framställt på konstlad väg . Kroppen har ett system att ta till vara på sockret och håller man sig till ca 20g så ska nog levern klara av att ta hand om dom 10 g fruktos (Och kokar man som sagt sockret först så får man mångdubbelt mer sötma av samma mängd)
Kaffestunder är säkert ett bra sätt att vara social på . Men att kalla dom för lchf är väl ett gränsfall då man stoppar i sig mat då man lika gärna kunde låta magen få vila, det borde väl räcka med en kaffekopp för att kunna umgås .
Matbrödet kan väl också ifrågasättas då det ofta innehåller mejeriprodukter och sen är väl själva poängen att man ska ha något pålägg ovanpå . Detta innebär till >99% av fallen inte hemmagjord leverpastej utan ännu mer mejeriprodukter alternativt charkprodukter som borde begränsas i så stor utsträckning som möjligt .(Tills den dagen någon klok flyttar charkprodukterna till frysen så vi slipper dom flesta tillsatser)
Det sorgliga är ju när folk prövar lchf på bacon , falukorv , grädde , hårdost och mörk choklad . Och konstaterar efter en månad att dom inte blivit det minsta friskare utan snarare tvärtom . Denna person kommer naturligtvis inte rekomendera andra att prova och ännu värre kanske skrämma någon annan från att börja
Med risk för att låta lite bitsk så är ju detta inte direkt någon ny trend men det är kanske nu som fler får upp ögonen för det. När min bok släpptes för bra precis två år sedan så var efterfrågan STOR vilket jag i alla fall har tolkat som att det definitivt finns ett stort behov av att få baka.
De som har kollat mina recept vet att jag håller mig inom ramarna för vad som är ok vid en normal LCHF-kost (jag pratar dock inte fakir eller UFO).
Om man, som jag, äter LCHF för att må bra, inte vill gå ner i vikt och är frisk så varför inte sätta guldkant på tillvaron… för det är just det, det handlar om. Att få något gott då och då. Att dessutom få bjuda sina nära och kära på nyttiga bakverk försämrar inte det hela.
Jag har diabetesvänner som har testat sitt blodsocker innan och efter att de ätit mina kakor och inget har hänt med blodsockernivåerna. När det gäller mig själv och de i min omgivning (och de stora antalet mail och telefonsamtal jag fått) så har det inte heller satt igång sötsuget - men där är vi alla olika och om man vet med sig att man inte kan äta sött, så bör man ju avstå. Det är väl som med allting. Kan man inte äta nötter så bör man avstå :-)
Två år senare så står vi här… nu kanske det är dags att legalisera bakandet ;-)
Med vänlig hälsning/Annika Rogneby
Författare till "Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl" och
"Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl"
http://www.facebook.com/AnnikaRogneby
Följ mig på twitter - @AnnikaRogneby
Mvh/Annika
Författare till böckerna Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl och Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl
http://www.facebook.com/#!/pages/Annika-Rogneby-Bakgl%C3%A4dje-med-LCHF/283106841742206
Jag älskar att både baka och äta. Om det inte fanns det "söta" inom lchf skulle jag inte vilja leva en lchf livsstil. Jag klarar av bakverkan, har heller ingen övervikt men mår bara så himla bra av att inte äta spannmål eller en massa andra kolhydrater så vill fortsätta med det. Jag har Annika Rognebys bakbok sedan länge och ser nu fram imot att Marianns bok dimper ner i lådan. :) Dessutom är bakverken en guldkant på tillvaron som de flesta människot brukar unna sig. Och som småbarnsförälder vill man även låta barnen få effterätt på helgen, lördagsgodis och födelsedagstårta osv. Nu kan vi fika hemma med gott samvete och utan sockerhöga barn klättrandes högt och lågt efter väggarna.
:)
Här kopierar jag in två kommmentarer från två andra håll inom lchf-sfären, som än idag står okommenterade, jag lägger dem också här då debatten tydligen flyttats hit. Dessa två kommentarer beskriver mitt sätt att se på detta. Kanske är de av intresse för andra, då denna debatt troligtvis är sprungen ur dessa kommentarer.
Ja vi vill väl inte att alla först ska äta sig sjuka och sedan börja lchf´a? Vi måste väl jobba brett? Dvs jobba för att unga/medelålders friska smala människor behåller just hälsa och vikt?
Gör vi det genom att förorda fakir/UFO/strikt LCHF utan nyanser?
Jag vill att lchf ska få ett större HÄLSO perspektiv och vända sig till ALLA, inte bara sjuka och överviktiga.
OM vi vill detta behövs vi ALLA. Vi alla behöver lyftas fram av alla!
Sluta att vara så rädda om sitt eget “revir” och börja jobba för helheten och inte de mindre delarna av den!
Så oavsett om man blundar för det jag gör så kommer jag kämpa denna kamp för att ALLA ska kunna vara på lchf´tåget och den innehåller inte bara en enda tåg-vagn, tåget är ett låååångt tåg! (iaf i min värld)
Kram Mariann
Hej!
jag inser att LCHF startade som en viktminskningsdiet för många av oss, men OM vi vill att alla ska med på tåget, tänker nu på unga/medelålders friska och smala, så kan vi inte tro att alla i hela världen vill sitta med “ost,nötter och oliver och dricka vatten” till alla fester och högtider vi alla (antar jag) hamnar i om vi lever ett normalt liv. Ja så som nu livet ter sig för de allra flesta i den verklighet jag lever i.
Så OM man vill att alla ska äta sig till hälsa (inte bara sjuka o överviktiga) så måste företrädarna även SE oss som jobbar med lchf för ALLA.
Detta görs inte nu, det syns oerhört tydligt för mig och andra.
Det läggs skuld på oss och andra som vill ha fika och bakverk till fest och högtid.
Jag har själv övervikt och gått ner 15 kg, jag har provat ALLT inom lchf UFO, fakir och PF med fakir. Nu står jag still och gjort så i över 2 år, detta trots “svält”=fakir i längre perioder. Jag går däremot inte upp när jag nu sedan feb 11 äter mina bakverk då och då
Jag skulle önska vi också kan fokusera på HÄLSA och inte bara viktnedgång. LCHF behöver ett större HÄLSO perspektiv så att även unga människor kan börja förstå att äta sig till en bestående hälsa.
Och att då tro att alla ska käka fakir/UFO/strikt lchf är ohållbart. Vi alla måste få lov att finnas och också SES och lyftas fram, om LCHF ska bli den hälsodiet som vi väl alla vill den ska bli och väl utbredd. Inte bara bland diabetiker, sjuka och överviktiga.
Eller vill vi att alla först ska bli sjuka och sedan börja lchf´a?
MVH Mariann
Detta är min ståndpunkt än idag och min ledstjärna i mitt lchf-arbete och blogg!
LCHF måste kunna vara för alla!

Vad är egentligen LCHF? Hur mycket kolhydrater är "tillåtet"?
Som när det gäller alla andra liknande spörsmål, tycker jag att det egentligen bara finns ett enda rimligt svar: Det är individuellt. Naturligtvis finns en övre gräns för mängden kolhydrater, över vilken det inte längre är adekvat att kalla det för lowcarb. Har för mig att jag läst om en nivå på c:a 50g/dag som ett riktmärke. Sedan väljer man naturligtvis noll eller nära noll, om man är sockerberoende, vill gå ner i vikt, eller har noterat att en sjukdom man lider av förbättras med minimalt kolhydratintag.
Jag har ätit LCHF i fyra år (precis nu i dagarna, faktiskt), och har upplevt så många fördelar att jag inte har några som helst planer på att förändra kosten. Efter några nybörjarmisstag, som till exempel att vräka på fett i obegränsad mängd, har jag undan för undan utformat en kost som är nyttig och passar bra för just mig. Jag äter 5-30 g kolhydrater per dag, beroende på var jag är, vad jag gör och så vidare. Jag har inga problem med sockerbegär. Inget sött triggar mig att vilja ha mer. Alltså sötar jag måttligt på bär, till exempel, och äter en chokladbit då och då.
Vi måste alla ha respekt för varandras val. Den som helt avstår från kolhydrater, eller ligger på max 5g/dag och aldrig äter något som smakar sött, har sina skäl. Alla varianter inom ramen för vad som kan räknas som väldigt låg nivå av kolhydrater måste väl vara accepterade, kanske 50 g dagligen är en bra gräns? För så kallad normal kost rekommenderas det sexdubbla.
L:et i LCHF står ju för LÅG, och nog måste en sjättedel av det "normala" kunna räknas som lågt, rent objektivt?.
Jag tror att vi alla känner oss själva så väl, att vi vet hur vi ska äta för att må bra. Jag tror inte på att begränsa mer än nödvändigt när det gäller kriterier och definitioner. Var och en måste kunna känna att kosten kan anpassas individuellt, förutsatt att man håller sig till just LowCarbHighFat. Bakböcker baserade på LCHF är enbart en tillgång, anser jag. Man censurerar ju inte böcker med drinkrecept, för att det finns människor med sjukdomen alkoholberoende. Personligen är jag inte förtjust i fikabröd, men man kan ju vilja bjuda gäster.
Tack för ordet!
(Sällan numera …)
Fair Winds and Following Seas!
Jag bakar för mig själv och för familjen som inte äter enligt LCHF.
Om man ska se det, strikt för definitionen LCHF för mig bakning och efterrätter ingår i definitionen.
LCHF innebär inte INGA kolhydrater som några vill ha det till.
Efterrätter och bakelser som i Marianns kokbok har både fett och låg kolhydrat. Enligt min mennig ingår i lågkolhydrat livstilen.
Hela tiden, från det att jag startade att äta LCHF har jag unnat mig då och då något söt (sukrin/stevia) något festligt för att orka med den nya livsstilen.
Det är tråkig att bara äta frukost med ägg och bacon, därför bakar jag LCHF som inte har mer än 1.5 g kolhydrater per skiva och äter till frukost med massor med ost och skinka.
Atkins diet är ochså i ramarna för LCHF och där finns både alkohol och kolhydrater. Det är upp till 60g per dag för att inte gå upp i vikt.
Jag tror att skillnaden när det gäller denna kost är om man är frisk eller om man är sjuk.
Det är faktiskt en tillgång att ha så underbara söta recept att tillgå när man vill ha lite kul med denna livstil.
Första gången jag gick ner i vikt med den "liberalla Atkins metoden" gick jag ner 10 kilo på en månad, det var 1968.
Jag har hållit mig tack vare Atkins livstilen hela mitt liv i normal vikt.
Det var först när jag blev sjuk 2007 och på grund av insulin och andra mediciner som jag gick upp 25 kilo som jag nu försöker gå ner med LCHF.
Så jag tror att hur man förhåller sig och reagerar till kosten är högst individuellt.
#42 Nu måste jag protestera, Atkins induktionsfas skulle aldrig tillåta bakning med så mycket nötter , mjölkprodukter och kolhydrater. 
Som sagt var, vi måste börja skilja på LCHF för att gå ner i vikt och LCHF som en livsstil för resten av livet. Det håller inte att ge råd till folk som vill gå ner i vikt och säga att de kan äta allt möjligt.
Jag vet inte hur många hundra gånger jag varit med om att folk inte fått igång viktminskningen för att det ätit för mycket mejerier, nötter, FinnCrisp och sötningsmedel osv.
Det är ingen som vill FÖRBJUDA det, men vi måste fundera över hur vi använder uttrycket och vad syftet är.
Folk får äta precis som de vill och vad de vill, men frågan är snarare vad är det vi kallar LCHF?
Jag förstår inte ditt sätt att resonera.
Atkings diet börjar med 0 kolhydrater för att succesivt öka till ca 20 g per dag, tills man kommer i normalvikt.
I den livstil jag följde höll jag mig runt 60g kolhydrater per dag med några få undantag.
Det har alltid och fortsätter att kallas Atkins diet oberoende om du äter o eller 60.
Vad är det för skillnad med LCHF?
Det finns de som äter 0 livet ut och de som tillåter sig mera kolhydrater.
Allt beroende på hur man är och om man är frisk eller inte.
Varför måste allt indelas i fack?
#45 Atkins har ingen fas med 0 kolhydrater alls (och som nämnt i annan tråd är det nästan omöjligt att äta 0 gram kolhydrater).
Det börjar på 20 gram per dag - sedan lägger du på 5 gram/vecka tills du inte längre går ner i vikt, då minskar du 5 gram igen och ligger där tills du gått ner där du ska då du igen ökar tills du börjar gå upp. Vilken nivån för att stå still i vikt är individuell (samma för att gå ner i vikt).
Atkins i alla faser/former är inte nödvändigtvis LCHF alls - induktionsfasen är det om man väljer rätt fettkällor.
I de tidiga viktnedgångsfaserna tillåts dock inte alls i närheten av lchf mängd mejerier.
Låter som du missförstått något om Atkins, inte ens hans mest extrema fettfasta(vilket du inte rekommenderas hålla någon längre tid utan bara för att kicka igång om du är så resistent att inte ens induktionsfas räcker) innehåller 0 gram kolhydrater.
Jag vet inte vilken av Atkins böcker du pratar om.
Än en gång. Atkins börjar dieten i sin första bok från 1972 med 2-3 dagar av 0 kolhyrater.
I samma bok säger han att vill man gå ner i vikt fortare får man hålla sig till mindre än 20 g kolhydrater per dag. Äta bara gröna grönsaker och högst 100 g per måltid.
När jag gjorde det åt jag 10 g per dag och gick ner 10 kilo på en månad.
Mina biffar och omeletter var enorma 
Hör till att min pappa som var läkare och hade läst boken, höll kol på vad jag åt.
Bakar ni själva, åt er själva?
Jag har haft bakning som hobby ända sedan 10-års åldern ungefär. För några år sedan uppfyllde jag en dröm och utbildade mig till bagare/konditor. Precis färdig med kursen och i början av min nya karriär upptäckte jag LCHF …
Så vad gör man? Det tog ett tag men sedan började jag experimentera LCHF-bakning. Tyvärr är det jättesvårt att få tag i basingredienser här;psylliumskal och stevia finns men är svindyrt, annat som kokosmjöl och erythritol finns inte alls …
Så, ja, jag bakar. Mest för hemmabruk men visst ger jag smakprov till andra i familjen som också äter LCHF (eller som jag vill skall bli intreserade av LCHF
).
Hur smakar det?
Det beror på. En del recept/experiment fungerar, en del måste justeras. Jag tror det är bättre att inte försöka likna konventionella bakverk för mycket för är man van vid det konventionella så blir LCHF bak aldrig tillräckligt 'bra' …
Vad har brödet och kakorna och godiset för effekt på blodsockret?
Jag har aldrig mätt mitt blodsocker så jag vet inte. Däremot har jag märkt att det definitivt räcker med en kaka till kaffet istället för att vräka i mig flera stycken. (Eller en-två små chokladrutor istället för ett helt paket …)
Får ni sug eller slipper ni sug?
Som jag skrev ovan, får jag inget sug av att äta LCHF kakor och godis. Däremot har jag ett "tristess"sug många gånger (jobbar hemmifrån och är själv hela dagarna) och då hjälper det att ha något LCHF vänligt till hands, vare sig det är sött eller salt, och ofta vill jag att det skall vara knaprigt.
Jag håller med de skribenter som tycker att man skall skilja på anledningarna till varför man håller LCHF. Det är skillnad på om man vill gå ner i vikt, har diabetes, eller 'bara' vill fortsätta att vara frisk. Och kanske det måste poängteras mer och oftare!?
För det är ju det som är det finaste och allra bästa med LCHF - Alla kan anpassa livsstilen för sina egna behov!

Det är kalas hemma, kanske morsdag
. Barn och barnbarn kommer på besök och vi ska fika med bullar och kakor…..för det hör ju till och dom förväntar sig lite gott bröd till kaffet. Dom äter inte LCHF och behöver det inte heller ur viktminsknings synpunkt.Här sitter jag nu med min kaffekopp och ser allt gott på faten. Det luktar gott av nybakt och alla berömmer det goda. Kan jag nu hålla mina långa fingrar ifrån kakfatet….?? Nej
Jag vet att jag funkar så. Jag skulle falla som en fura. Men si nu är det så snillrikt ordnat så Misty har bakat lite tillåtna kakor också på kokosmjöl, stevia, ägg, smör och kakao. Härligt :=)
I min värld är det bättre att jag tar av det tillåtna, kan hålla mig från det andra eländet, skippar dåligt samvete och mår bra än att jag ska trilla dit…vilket jag garanterat skulle göra annars. Och en kaka skulle betyda två också tre………
Ska jag äta LCHF livet ut för att må bra , hålla mig frisk och samtidigt njuta av livet, sociala tillställningar mm då ingår bakning i mitt liv så är det bara.
Jag bakar till speciella tillfällen. Mariannes saltiner när man bjuder på ostbricka t ex. Kakor och sådant har jag inte testat så mycket mer än någon kladdkaka i början, även det för att ha något att bjuda på. Jag tycker det är trevligt om man själv kan äta det man bjuder andra på. Tycker inte det triggar något sötsug däremot kanske ett "snask-sug". Då menar jag den där ovanan att gå i skåpet och nalla. Men det kan jag göra med ost också. Jag tycker i alla fall det är toppen att det finns alternativ när man behöver. Man får väga för och emot helt enkelt.
kanske detta är OT men,
Apropå Atkins; jag har en bok som heter Den nya Atkinsmetoden. Tillvänjningsfasen börjar med 20 kolhydrater. Sen trappar man upp till 25-30 osv. Eller håller sej på 20. Max kolhydrater för livslångt upprätthållande rekommenderas till 95 kolhydrater, för dem som tål det utasn att gå upp i vikt.
Jag tycker det är underbart att man kan äta godsaker och samtidigt må bra. Marianne med alla sina goda recept räddade vår Jul ingen kände att vi saknade något. Vi får heller inga sug.
#51 Columba
Den där hag jag också köpt och det blev rena besvikelsen.
Den är långt ifrån den verkliga Atkins dieten. Det är nog en anpassning.
Jag har böcker skrivna av Atkins själv från 1972 -1977 som är en helt annan diet.
Man börjar med 0 och slutar på 60 om man vill behålla vikten.
Om jag skulle äta 20 g per dag skulle det ta flera år att gå ner de kilo jag behöver gå ner.
Jag tycker att den "Nya Atkins dieten" är bara att de har lånat hans namn för att kunna sälja den, för 95 gram kolhydrater har aldrig funnits i Atkins värld.

Dr Atkins fru Veronica sålde Atkinsconcernen efter hans död och det är en av läkarna som arbetade för honom som nu står för det hela. Den 'nya' dieten gjordes 'rumsren' och är långt ifrån originaldieten, och skulle aldrig ha blivit erkänd av Dr Atkins.
Jag vet. Har själv följt Atkins sen 70-talet ( i omgångar)och haft hans bok. Jag kan inte se någon egentlig skillnad på LCHF och Atkins (Nya Atkins) inledningsfas.
Jag vill inleda med att säga att jag tycker att det är bra att det finns alternativ som passar alla! Och om man är frisk och klarar det i övrigt så är det ju bra att det finns möjligheter att baka.
Det jag funderar över är den här unnande- och fikakulturen vi har. En del menar ju att man måste få fika och snacksa för att kunna "unna sig nåt", för annars blir livet SÅ tråkigt. Typ. Varför är det så? Jag upplever det förstås själv när jag ordnar fredagsmys med vitt vin och räkor
och jag har tänket själv. Även om jag helst skulle vilja styra om det till att bara äta för att leva. Och "unna mig" annat. Varför är mat/fika-unnandet så viktigt? Och varför är det så svårt att släppa det och istället ägna sig åt att njuta av livet på andra icke-ätande sätt?
Antar att det delvis är en social och kulturell fråga.
#55 Jo, för att Atkins begränsade mjölkprodukter rejält i den första fasen och han begränsade även sådant som vi vet kan ställa till problem för folks viktminskning.
Annars är det relativt likt LCHF, men beroende på hur man använder ordet LCHF.
Varför det är viktigt att placera in i fack? För att underlätta för folk. Annars skulle vi inte ens behöva ha ett forum för mat, utan kunde äta precis som vi ville.
#56 skrivetav nyborjare08
Det är nog en social och kulturell fråga.
Jag är inte svensk och det tog inte många månader att lära mig ordet "fikapaus" som innebar kaffe med söta kakor.
Därför kanske jag har aldrig varit så intresserad av bullar och kakor, men tackar inte nej till en god efterätt, även om idag ska det vara LCHF-vänlig 
När jag började med LCHF åt jag inget brödliknande på 5 månader. Var rädd att det skulle trigga mitt sötsug.
Innan jag började mitt nya liv åt jag bullar kakor och så gott som dagligen.
När jag provade att äta gräddtårta med vaniljkräm gjord på kokoslmjöl och sukrin, fungerade det bra jag fick inget sug efter.
Utan dessa bakverk vet jag inte om jag skulle klara mig från att ta ett steg i fel riktning och äta något med socker eller vanligt mjöl. Blir jag allt för sugen på sött bakar jag på rätt ingridienser.
Jag har ju bytt livsstil nu och vet att jag vill fortsätta leva så här, men jag vill kunna äta tårta och en kaka ibland. Jag har många kilo kvar att gå ner och jag var väldigt stor när jag började. Och om det är så att jag får i mig för många kolisar eller för mycket grädde när jag äter så här så kommer jag förhoppningsvis i mål ändå och hittar min idealvikt.

Det där att äta i sällskap finns väl i alla kulturer … likaså att 'unna sig'. Titta på engelsmännen och allt tedrickande … med nå'nting litet tilll. Hinner knappast innanför dörren innan man har en kopp i handen och en KitKat
Likaså i Scotland men där blir det gärna mat också… 'har du ätit?' Sydamerika och Mate. Här är det 'treats.
Jag träffade en gång en gammal bondkvinna i Frankrike och hennes 'mat'språk var underbart … hon talade om 'panier garnie' (dekorerad, pyntad korg) när vi skulle ha sagt picknickkorg … och hon ville bjuda på 'gateries' istället för tilltugg till kaffet. 'Gouter' är nå't man äter för att man är hungrig medan man ska 'unna sig' med gateries. Gaterie är något gott för att skämma bort sig eller någon …
Jag ville en gång få användning för ordet, antingen i en boutique eller något med mat … 'La Gaterie'. Problemet här i landet är att det finns så många spansktalande och med fel uttal kan det missuppfattas (Gatto) och bli Cat House istället … vilket också är ett annat namn för bordell … sigh.
Fick nöja mig med att använda Paniergarni som email adress.
Jag bakar då och då, både med och utan sötningsmedel. Mig triggar det inte, jag blir inte sugen på mer sött och känner heller inte att jag använder produkterna på ett sätt som gör att jag underhåller mina "gamla", dåliga matbeteenden. Jag skulle tex. aldrig få för mig att strö sukrin på yoghurten, äta lchf-bröd flera gånger om dagen osv. Jag tror att de allra flesta som använder den typen av produkter har dem för att skapa guldkant i vardagen.
Jag kan bli lite frågande över att jag som bakande lchf:are då och då stöter på andra lchf:are som tycks se ner på mig lite grand. Jag antas vara så kär i kakor och bröd att jag tvunget måste ha ett substitut. Jag tros inte ha ändrat sina tidigare ätbeteenden, bara ha ersatt dem.
Jag tycker att detta är märkligt. Bakar jag för att jag i smyg saknar bröd extremt mycket? Nej. Jag ser inte bakningen som ett substitut. Jag ser resultatet av bakningen som mat med ett fullgott värde i sig. Ägg, smör, kokosfett, kokosmjöl, nötter, riktigt mörk choklad…saker som inte alls är dåliga var för sig, men som betraktas med misstänksamhet om man slår ihop dem till ett. Jag "unnar" mig inte fikabröd för i begreppet "unna" tycker jag ligger en värdering som innebär att man äter något som man egentligen inte borde. Jag äter något lchf-bakat ibland och ser det som en del i min kost, punkt. :)
Anna Hallén beskrev risken med LCHF-bakverk och liknande i ett blogginlägg. Hon pratade om att hjärnan minns mackor, pasta, kakor osv och att det därför är lätt att triggas psykiskt av ersättningarna trots att de har lågt kolhydratinnehåll. Men självfallet är det bra att det finns recept på desserter och andra sötsaker, av alla skäl som har räknats upp här ovan. Många tål det utmärkt och om LCHF-livet upplevs som enklare för många, så varför inte? Personligen gör jag dock aldrig några substitut för någonting eftersom det ändå aldrig blir som originalet… Är jag sugen på rostat bröd har jag ingen lust att äta någon sorts ägg/frö/nöt/ostbaserad fuskmacka. Då vill jag ju ha riktig formfranska! Det var samma sak på den tiden när jag trodde det var bra att äta fettsnålt. Det skulle aldrig ha fallit mig in att baka magra viktväktarsemlor med kesella och vaniljvisp. Nej, nu som då avstår jag hellre, eller äter den äkta varan och tar eventuella konsekvenser av det. Och framför allt finns det ju så mycket LCHF-mat som är god i sig själv. :-)
Jag är faktiskt lite förvånad över att någon tycker att frågan ö h t behöver ställas… självklart kan kakor och bullar vara LCHF! (Det måste väl ändå vara ingredienserna som avgör det?!) För mig har LCHF-bakningen lika stort berättigande som LCHF-matlagningen! Och är jag ändå en person som p g a svåra gallbesvär avstod allt vad fikabröd heter från ca 15 års ålder och till dess jag fyllt 37.
Även om det är viktminskningsdelen av LCHF som oftast får störst utrymme (och som antagligen är den vanligaste inkörsporten till LCHF) så ska man inte glömma att vi faktiskt är många normalviktiga som äter LCHF. Vi äter helt enkelt denna kost för att vi mår bra av den och vi är övertygade om att den är bra för våra kroppar. Till denna grupp sällar sig förhoppningsvis succesivt också många som från början hörde till viktminskningsgruppen. Vi är också många LCHF:are som aldrig haft något sockerberoende eller problem med "sug" efter fikabröd.
I alla möjliga sammanhang brukar vi försöka framhålla att LCHF inte är en tillfällig bantningskur, det är en livsstil. Och det är väl alldeles utmärkt att vi hittar fler och fler sätt att variera denna livsstil, både när det gäller nya matrecept och bakrecept?! Och - som jag skrivit i en annan tråd i ämnet - man behöver inte direkt vara någon Einstein för att hitta på nya matrecept. (T o m jag lyckas med det allt som oftast.) MEN när det gäller att lyckas hitta metoder att ersätta t ex vetemjöl vid bakning kräver en helt annan kunskap och mjölets roll i recptet och hur möjliga substitut kan förväntas uppföra sig. Vi är VÄLDIGT många som aldrig skulle fixa det, utan är beroende av att någon kunnig räknar ut/provar ut detta åt oss!
Själv har jag, som sagt, varit helt "avvand" på fikabröd sedan tidiga tonåren. Men tack vare f f a Mariannes och Annika R:s recept har jag under de senaste åren kunnat bjuda vänner på ett fikabröd som jag inte behöver ha minsta dåliga samvete för - trots min övertygelse om att gluten t ex inte är bra för någon. Dessutom känns det som en mycket trevligare gest att bjuda på något som jag faktiskt äter själv.
Och i de fall jag är bortbjuden på "smörgåsfika" brukar jag ha med mig någon skiva frökex. För min del är det visserligen helt OK att bara äta pålägget - även om jag verkligen uppskattar konsistensen på frökexen. Men jag har noterat att värdarna ofta blir lite stressade om jag bara äter pålägg - så jag brukar få VÄLDIGT lättade kommentarer ifall jag plockar fram en bit frökex.
Den enda gång jag har svårt att avstå fikabröd är i december när det vankas lussebullar. Tidigare under mina LCHF-år har jag inte kunnat låta bli dessa, vilket resulterat i tillfälligt orolig mage och mer fibrovärk. Men nu senast kunde jag tack vare Mariannes bullrecept och Annika R:s recept på mandelmassa baka GODA lussebullar! När jag visste att jag skulle hamna i en situation där lussebullar skulle serveras tog jag med en egen. Därmed behövde jag aldrig frestas av de "vanliga" bullarna - och det var aldrig heller någon som försökte truga mig att ta en. Något som alltid brukat hända ifall jag tidigare bara druckit en slät kopp te i sådana sammanhang.
Jag mäter aldrig blodsockret, så jag kan inte säkert säga hur/om det påverkas av kakor och bullar av LCHF-typ. Men i o m att jag t ex inte blir hungrig igen snabbare ifall jag ätit något sådant, så antar jag att mitt blodsocker inte påverkas.

Personligen bakar jag inte längre, vare sig till mig själv eller till familjen.
De enda lägen när jag bakar överhuvudtaget är när det är gäster på ingående som förväntar sig fika, i första hand i samband med födeösedagar. (Och jag har alltså vunnit en baktävling från Sockerbolaget en gång i urmula tider…) Visst vore det smidigt med ett LCHF-kex till frukost - men jag har varken tid eller lust att lägga på själva bakandet kvällen innan.
Det som är svårt i sammanhanget är som många hittills har sagt - för många trogna LCHF-are är fikandet i sig och/eller ingredienserna i bakverken helt enkelt för mycket.
Å andra sidan är LCHF-light en mycket bättre avvägning än HCLF…
Så - jag har inga svar trots att jag är gammal i gården vid det här laget. Jag tror att LCHF-bak kan vara en krycka för vissa - för andra är samma krycka något att snubbla över.
Fabricati diem, pvnc!
Jag tycker detta låter oerhört underligt egentligen… man kan förledas att tro att de som har varit med och myntat begreppet ska stipulera vad som är LCHF och om och när det slagits fast att kakor och bullar inte är LCHF så blir det förbjudet att kalla sig så om man inte håller sig i fållan… drastiskt… ja men jag får de associationerna…
jaja om inte vi som äter LCHF-bröd får kalla oss LCHF-are får vi väl hitta på nåt eget och fixa en egen sida…
Det där att man ska äta bara "originalet" låter väldigt bra men i praktiken kan gå åt fanders.
Jäg själv tänkte att det kan inte göra så mycket med en skiva "vanlig" formfranska.
Så jag åt en skiva. Efter en timme hade mitt blodsocker höjts till över 10. Efter det uppskattar jag verkligen att det finns alternativa recept som håller mig frisk.
Ja, visst är det så att det går åt fanders för vissa om de försöker äta aldrig så lite vanligt bröd, godis osv. Men det kan även gå åt fanders för somliga som försöker äta "godkända" LCHF-bakverk. Greensis uttryckte det bra, med att det som är en krycka för någon får någon annan att falla. Enda lösningen på det är förstås det som hela tiden varit styrkan med LCHF, KiF och alltihop, nämligen de eviga uppmaningarna att testa på sig själv och hitta sin egen nivå. För vissa passar det bäst att aldrig äta något som ens påminner om bröd. För andra går det utmärkt att äta anpassade desserter. Och för mig funkar det att äta lite turkisk peppar om jag nu får cravings på det. :-)

Men är inte detta hur livet är … alla är individer och har individuella behov som man kommer fram till genom trial and error, vare sig det gäller LCHF eller nå't annat …
Denna individ äter fiberhuskbröd och frökex dagligen och samlar - tacksamt - bakrecept för att pröva en dag 

Nu har jag fundilerat lite till.. och jo, det hör nog hemma i LCHF, som en del av en livsstil.
Egentligen handlar LCHF mest om macronutrientfördelning och att äta hälsosam mat för övrigt.. för hälsa och vikt.
Och egentligen är det inget fel på de mesta av ingredienserna i bakrecepten.. inte värre än bacon och korv iallafall.
Sen så är det nog samma för oss som för normalkostarna, dvs blir det för mycket bullar och kakor så blir det mindre riktig mat antar jag?
Men många klarar ju att balansera riktig mat med efterätter och bakverk vid festliga tillfällen.
Och vad jag vet så finns det iallafall inga moraliska definitioner av vad maten skall innehålla.

http://www.kostdoktorn.se/viktklubb-och-sockerkakorna/
Om kostdoktorn kan dra billiga poäng så är det väl inte otänktbart att även lchf-motståndarna kan göra samma sak .
Om man vill ha nått sött till kaffet så undrar jag om det finns nån som har ätit lchf i mer än ett år som inte vet vart man hittar recepten eller böckarna som hjälper till att fixa det .
Skulle nog vara bra om man som nybörjare fick lära sig grunderna innan man fick förklarat att det är fritt fram att fika sig ner i vikt .
Till dem som ifrågasätter om kakor och bullar kan vara LCHF:
Jag tror aldrig jag sett frågan om grädde med hallon eller en bit mörk choklad hör till LCHF… Däremot har jag sett MÅNGA ifrågasättanden när det gäller LCHF-pannkakor. Samtidigt som många blivit helt lyriska över just sådana recept - "pannkaksdiets-tråden" blev väl nästan hur lång som helst?! Är det möjligen att pannkakor/kakor/bullar alltid varit så självklart kopplade till mjöl som gör att de upplevs kontroversiella av många?
Hallon och grädde resp mörk choklad är ju inte heller MAT. Lika lite som t ex vin ifall ni frågar mig. Ändå ser man många LCHF:are som ger dessa relativt stort utrymme i sin kost. Själv tycker jag att man ska ha utgångspunkten att så stor andel av det man äter/dricker som möjligt ska vara riktig MAT. Om man sedan någon gång upplever utrymme för något utöver maten så är det ju toppen att det finns alternativ utan socker och stärkelse!
Likaväl som en skiva LCHF-bröd med rejält med pålägg inte är ett sämre alternativ till en skiva FinnCrisp!

Jag har hela tiden trott att LCHF betyder Low Carb High Fat och att det är det som är den gemensamma nämnaren. Sen vilka livsmedel man väljer trodde jag var fritt så länge man håller sig inom gränserna.
Principen är väl att man ska minska kolhydraterna pga blodsockrets och insulinets negativa inverkan? Samt äta tillräckligt med främst mättat fett eftersom det är viktigt för kroppens funktioner?
Sen om många mår dåligt eller inte går ner i vikt av mejerier eller av för mycket nötter eller vad det kan vara - är inte det något annat? Har det verkligen med LCHF att göra? Handlar inte det om livsmedelsintolerans rätt och slätt?
Jag trodde att hälsan var i fokus och att viktminskning är en naturlig följd av att äta rätt. På samma sätt som att ett bättre mående överlag är en naturlig följd? Då känns det konstigt att vi ska definiera LCHF som en viktminskningsdiet där allt sånt som ställer till det för VISSA MÄNNISKOR i just detta hänseende måste bort.
Nej, för mig ska LCHF stå för makronutrientfördelning och under den gemensamma rubriken ska det finnas råd för olika behov eftersom vi alla är olika. Möjligen ingår det också i LCHF-livsstilen att man avstår onödiga tillsatser samt förespråkar ekologiskt, gräsbeteskött osv. Men även om det är idealet så har inte alla råd att leva så, så jag tycker nog ändå att det inte ska tillhöra själva begreppet LCHF. Bara det att minska ner kolhydrater och öka det bra fettet är stort nog för de flesta.
Jag håller med Pennylane i #65. Om man inte får baka som LCHF:are vill jag hellre kalla mig något annat. Eller ännu bättre - om Low Carb High Fat inkluderar bakning så kan alla som inte vill äta sånt som vilda djur inte skulle ätit kalla sin kost något annat? OK kanske? (= Optimala Kosten) Eller UO (=Utan onödigheter.)
Det skulle vara så jobbigt att leva helt perfekt inom alla områden i livet. Särskilt om man inte behöver.
"Every point of view is a view from a point."
Mackälskare var jag. Hur skulle jag kunna överleva utan bröd och potatis? Ja, fyra veckor skulle jag nog klara. Det är fem år sedan, och visst har jag ätit bröd under dessa år, mer än en gång, en till två gånger per år kanske. Jag har aldrig längtat så efter bröd att jag ansträngt mig för att få något, och har alltså aldrig bakat något s.k. LCHF-bröd.
Fikapaus på jobbet betyder för mig att resa mig från min plats och ta en kopp te eller kaffe, och en pratstund med mina arbetskamrater. Någon gång ibland händer det att det bjuds på något fikabröd. Jag tittar på. Däremot bjuder jag ibland. Och nog vore det trevligt att kunna äta själv då.
LCHF är för mig mat. Sedan kan jag tänka mig att äta något som inte är mat, men som känns som en guldkant och som jag inte mår dåligt av - någon gång ibland (en gång/månad, en gång/kvartal, någonstans däromkring), För mig är det inte viktigt att kalla guldkanten LCHF - och jag håller med Jennix om att vi behöver vara tydliga om vad LCHF är, och vad som gäller om man är fet/bara lite tjock/diabetiker/sockerberoende/sjuk på något annat sätt/eller frisk och vill leva hälsosamt. Vissa kan, andra kan inte äta LCHF-kompatibla bakverk. Man får själv ta reda på vilken kategori man tillhör - och det är inget man gör som nybörjare.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Vilka fantastiskt kloka inlägg det har inkommit här!
Bra debatt också!
Helt i mina tankar och det jag kämpar för på mitt lilla håll!
Mina bakrecept i alla fall de allra flesta innehåller ytterst lite kolhydrater runt 1-2% och säkert 80 % fett (smör) och resten protein.
Då Skaldeman själv vill jag minnas sagt att det är bätte äta mer fett än mer protein, så är ju mina bakverk OPTIMALA för att kallas LCHF.
MEN den dagen de innehåller massa bär o grädde eller massa malda nötter/mandlar, då ter sig det hela något annorlunda, då stiger ju kolhydratshlaten givetvis. Förtfaranade kan de kallas lchf, men då börjar gränsen nuddas, för att alltså ingå i en strikt sådan.
Men som många här sagt, alla behöver ju inte äta strikt, varför ska unga/medelålders, friska, smala människor sitt med "ost, nötter, oliver och dricka vatten" eller "bea o kött" eller "räkor och ägg" jämt?
Allt detta är jätte gott, men inte i alla sammanhang.
Man kommer aldrig få med större delen av folket (rel unga) om man förordar detta 24/7. LCHF måste få vara i en bredd att vi når alla.
Min familj och mina barn komma aldrig acceptera detta med "bea o kött" i alla lägen i 90 år!?
ps. "Dubbelmoralen" är väldigt synlig hos många: ex en sträng ketchup på en korv är strängeligen förbjudet men att göra Chokladmousse på 100 gram mörk choklad är ok?? Eller för den delen äta mörk choklad eller göra varmchoklad med rutor av mörk choklad. Alla dessa "mörkachoklader" har högre halt av kh än ketchupen.
Hur tänker folk? är det alltid deras variant av lchf som är rätt? och då är det är den alla ska leva efter?
Jag väljer tänka själv hoppas alla andra gör det också
ds
Jag tolkade frågeställningen i #0 som helt öppen. Nyfikna frågor om vad man bakar och hur det funkar med sug osv. Jag läste inte nåt ifrågasättande om att det inte skulle vara LCHF (utom möjligen i rubriken då).
Jag tolkar det som det för vissa tydligen är känsligt om denna typ av bakning "får" räknas som LCHF eller inte? Men vad spelar det för roll egentligen?
Vi gör väl som vi vill och anpassar kosten efter individen ändå, helt oavsett?
Och att vissa skulle tycka att bara "deras" sätt att äta är "rätt"? Förstår faktiskt inte var den uppfattningen kommer ifrån. Nåt mer förstående och tolerant forum än detta finns väl knappast! Visst det finns säkert alla sorters människor här men det upprepas ju överallt hur olika vi är och hur vi får anpassa kosten efter individen och att det som passar en kanske inte passar nästa, osv.

När det gäller att fika så funkar det bäst för mig med andra alternativ som tex en bit brieost än att äta kakor även om det är LCHF.
Däremot så saknar jag själva bakandet. För mig är det en avkoppling och något trevligt och då kan det ju vara bättre att baka något LCHF-aktigt istället för vanliga bullar och kakor.
Och så tror jag också på att kakor och bullar på LCHF-vis kan vara bra att ta till ibland när man ska ha LCHF som livsstil och har gått ner det man ska. För oss som måste vara strikta kan det vara svårt att hålla sig på banan med sötningsmedel och de kolhydrater som faktiskt ändå finns LCHF-kakor och-bullar.
På scenen: En strikt LCHF-familj som som vill övertyga hur bra LCHF bjuder en icke-LCHF-familj på middag
Förrätt: Scagen toast utan toasten
Varmrätt: Jätte god kalvgryta -bara lite sallad som tillbehör
Efterrätt: Ingenting för det ingår inte i LCHF kosten
Hur många icke LCHF:are får man med?
På scenen: En inte så strikt LCHF-familj som som vill övertyga hur bra LCHF bjuder en icke-LCHF-familj på middag
Förrätt: Scagen toast på en LCHF-toast
Varmrätt: Jätte god kalvgryta- bara lite sallad som tillbehör
Efterrätt: En jätte god LCHF-jordgubbsmousse tårta à la Marianns
Hur många icke LCHF:are får man med?
Min dotter är icke LCHF:are hon köpte en LCHF-kokbok till mig till jul.
När hon bläddrade bland efterrätter och maträtter sa hon, är det så god mat kan även jag tänka mig äta så här.
Hon är smal som en pinne och frisk.
#78 skrivetav nyborjare08
Ursäkta att jag inte håller med dig.
Jag är den typ av person som bryr mig om andra och "lägger mig i"
Om jag ser en väninna som ger sitt tjocka barn bulle efter bulle, lägger jag mig i och försöker föklara vilken björntjänst hon gör sitt barn.
Jag försöker övertyga att ge barnet ett bättre alternativ, ett bättre framtid.
På samma sätt "lägger jag mig i" min väninnas sätt att äta som är tjock, har cancer och mår jätte dålig och försöker få henne att inse att de sessamkakor, bröd och pasta som hon stoppar i sig, hjälper att hon blir sämre för varje dag.
Jag gör det för att jag bryr mig och jag älskar henne.
Om du inte tror på att försöka övertyga/övertala är det för att du inte bryr dig. En bycket bekvämm sätt att leva.
Det skulle jag aldrig göra. Utom naturligtvis om ett barn far riktigt riktigt illa. Då är det alla vuxnas skyldighet att lägga sig i förstås.
Däremot skulle jag kanske försöka inspirera, locka, väcka intresse. Men aldrig tala om för mamman vad hon "borde" göra. Det måste hon få bestämma själv.
Det kan vara en hårfin skillnad mellan att bry sig om andra och lägga sig i sånt man inte har med att göra. Risken är bara att det får motsatt effekt. Jag har en kollega på jobbet som säger till mig vad hon tycker att jag ska göra (i jobbet) och vad jag ska prata med chefen om osv. Gör mig fullständigt vansinnig!!
Nu drar du förhastade slutsatser. Det finns andra sätt att visa att man bryr sig om.
Så du menar att du väntar tills barnet är riktigt illa för att agera?
Jag skrev:
"Däremot skulle jag kanske försöka inspirera, locka, väcka intresse. Men aldrig tala om för mamman vad hon "borde" göra. Det måste hon få bestämma själv."
Du verkar se världen som svart eller vit. Så upplever jag inte att det är.
Att barn är lite runda är inte ovanligt och sällan farligt. De kan ju ta hand om kolhydrater generellt mycket bättre än vi vuxna. Oftast växer de ifrån ev rundhet. Föräldrarna har ju huvudansvaret och de är säkert medvetna om "problemet" och kanske söker hjälp inom vården om det inte löser sig av sig självt (om de är mina vänner så ÄR de medvetna, kärleksfulla föräldrar som gör allt för sina barn). Min goda väninna kanske uttrycker sin oro och/eller frustration över att råd från vården inte fungerar för mig, sin väninna. DÅ (till exempel) kan jag ta chansen att berätta, informera, inspirera, uppmuntra, locka. Men ALDRIG ta till pekpinnar och säga att "du borde", "du ska" osv. Min erfarenhet är att sånt inte hjälper. Det stjälper snarare.
Dessutom vet jag ju inte om mina "pekpinnar" skulle hjälpa? Jag kanske inte har hela bilden? Barnet kanske har någon form av sköldkörtelstörning som behöver utredas?
Jag tycker det är toppen att alternativen finns till "traditionell" fika, och kommer förmodligen till att baka och bjuda på detta till min familj som inte äter LCHF :)
#82 Vi kan bara komma överens att vi är inte överens.
Du har din synpunkt jag har min.
Du skrev:
"Men ALDRIG ta till pekpinnar och säga att "du borde", "du ska" osv. Min erfarenhet är att sånt inte hjälper. Det stjälper snarare."
Jag har lyckats få min väninna att gå över till riktigt smör istället för Becel och sluta med socker på allt hon gör som hon gjorde tidigare.
Hon hade socker i tomatsåser, grytor, bröd, kaffe och gudarna vet f…
Det är ett stort steg för henne. Så tchatet inte alltid stjälper.
Jag håller med Sweli, det blir som en tyst diplomati att servera goda alternativ till efterätter. Jag får ofta förvånade kommentarer "får man verkligen äta det här?". Många tror att man vräker i sig kött och smör och då kan det vara bra att visa att det inte alls är så. Att maten kan vara varierad och att man kan äta efterätt någon gång ibland.
Jag tillhör dem som aldrig skulle överleva på endast ägg kött och beasås… Jag behöver variation annars mår jag dels dåligt (illamående, trötthet) och sen blir jag deppig. Resultatet blir att jag stupar rätt ner i något kolhydratrikt och sen mår jag ännu sämre…
Genom att kunna äta en 'macka', ta en bit 'sockerkaka' till kaffet i solen blir det mycket enklare för mig att hålla mig på rätt bana! Sen kan jag inte äta 'kakor' i tid och otid och tro att jag ska gå ner i vikt, men någon gång tror jag inte skadar, iallfall inte för mig.
Om det skulle vara en ny trend här vet jag inte… Redan när jag kom i kontakt med lågkolydratkost för 7 år sedan cirkulerade olika kak-glass och godisrecept. Att det nu är två bakböcker på gång är väl bara en följd av alla recept som tagits fram.
Själv har jag beställt båda!
Jag har lite svårt att förstå frågan - men jag är nybliven "anhängare" och har kanske inte fullt ut förstått att det inte bara handlar om kost som har lite kolhydrater utan att det också är en ideologi med andra kriterier på "rätt" och "fel" än att kolhydratmängden reducerats.
Jag tcker det borde vara enkelt - lchf blir det per definition om mängden kolhydrater understiger en viss nivå och mängden fett en annan? Menar ni att det bllir falsk varudeklaration att kalla bakningsrecpet "lchf" och att man på så sätt förstör varumärket? Varför är det annars viktigt att säga om det "är" lchf eller inte?
Om det är bra eller dåligt att fokusera på sådant som kanske kan uppfattas som imitationer av en mindre hälsosam kost är dock en annan fråga.
När jag själv började med lchf-kost för några månader sedan var jag rädd att sakna min müsli, bananer och mackor (samt den stora kvantitet frukt jag dagligen ätit i många år). Jag blev tröstad att man istället kan äta lchf-bröd. För mig kändes det inte som en bra idé eftersom jag utgick från att jag behövde lära om mer från grunden.
När jag surfat runt på olika lchf-bloggar hamnar jag i det ena smaskiga efterrättandet, bullandet och kakandet efter det andra och undrar om det kan vara så att detta enorma intresse för konditorivaror är så sunt. jag tänker på barn som är strängt uppfostrade som kan bli alldeles gränslöst bindgalna när de hamnar i mer liberala sammanhang. Kanske är det restriktionerna som tvingar fram intresset (och nästan fixeringen, som det verkar i en del bloggar). Då är kakintresset snarare ett symtom än en orsak.
Men att det finns godsaksrecept att tillgå som har lågt kolhydratinnehåll som utgångspunkt kan ha motsatt effekt också.För egen del tycker jag att det känns som en lättnad att kunna laga en efterrätt då coh då utan att känna att jag gör avsteg. Det gör det alltså lättare att hålla fast vid dieten, för min del. Jag har beställt den nya bakboken men tror inte jag kommer att bli något kakmonster för det. Jag bryr mig inte om om rörelsens företrädare anser att det är "renlärigt" eller inte.

Jag tror att det är lättare för många att just undvika fixeringen om de vet att de kan göra något som de inte behöver ha skuldkänslor för att de äter … för det tycks ju vara en hög procent som har, det syns ju tydligt när de kvider att de trillat av … det är ju aldrig för att de har ätit en fläskkotlett för många som de ska börja om igen och igen … Om någon se'n överäter LCHFdesserter och bakverk … ja, då finns det nog mer problem som inte reds upp med bara LCHFätande.

Det fina med LCHF kakor och desserter är ju just att man blir mätt av dem. Jag kan inte äta mer än en bit. Förr kunde jag stoppa i mig både 2 och 3 portioner. Oftare tre faktiskt. Det här hjälper mig att klara av att stanna på banan och inte ramla av. Jag har alltid något 'tillåtet' smaskens hemma och äter bara av det när jag får lust och det är inte varje dag.
Agneta
Hej.. För att gå till frågan som ställdes i trådstarten så tycker jag personligen att det har blivit allt för mycket lulllull runt det som presenteras som LCHF nu. Tror att folk kan bli "lurade" att börja och vara så frikostiga med allt plock, lchf morotskakor och mycket tveksamma val att det inte kommer att hända något för dem och att de sedan hoppar av och tycker att det inte funkar…. Därför är jag tveksam till att bakning… Jag provade att göra oopsies några gånger i början och det var ju jätegott… Med smör och god ost… Men det lockade till att ta fler… Sen fanns det ju några kvar… Tar bara en till, det är ju lchf. Jag tror att man inte ska försöka försköna så mycket utan göra enl grunderna så mycket man bara kan, tills man är nöjd. Sen kan man kanske exprimentera lite med nivåerna. DÅ kan det vara bra med en guide till nyttigare bröd…

Jag kan se problemet med Oopsies eftersom de inte är gjorda utav kokosmjöl. De mättar inte på samma sätt. Som #91 säger, bakverken MÄTTAR verkligen så det är svårt att överäta eftersom det är så mycket fiber … ungefär som att det är svårt att överäta smör eller rent fett.
Visst har du rätt i att folk lätt kan bli lurade att tro att det går att stoppa i sig vad som helst bara det ser lågt ut i kolhydrater. Det är därför det är såååååå viktigt att vi får personer som kan tala HÖGT för LCHFlivsstilen men på ett sansat och sakligt sätt och kanske de ska också lägga betoning mer på hur hälsan, inte bara vikten, mår bra utav detta sätt att äta.
Måste då säga att när det gäller oopsies så tycker jag precis tvärt om. Jag har aldrig varit någon brödfantast och kaffebröd har jag i hela mitt liv varit väldigt sparsam med. Däremot tycker jag det är bra att ibland ha något att lägga pålägget på - det blir för intensivt, för kraftig smak eller hur jag ska förklara det, att bara äta t ex ost med smör eller ost med en skiva rökt kött. Då är oopsies utmärkt som ersättning för en brödskiva. En oopsie består av ett halvt ägg + lite philadelphiaost, och ägg om något är väl LCHF!
ja jag fattar inte heller den invändningen mot oopsie, men den är ingen hit smakmässigt enl mig, testade några gånger för tre år sen eller så men sen har jag skippat det. Men som sagt, inget fel på det annars. För en LCHF är det nog som sagt pålägget som man bör folkusera på och som bör mätta, inte vad man ev. har under.
Men det finns ju mycket annat man kan överäta också om man vill det. Ost tex. I början åt jag massor med ost för det var ju gott och lite kolhydrater.
Följande tråd är från 2007, redan med stevia, chokladkräm och söta bär. Ingen reagerade då varför nu?
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7172f9b9cb462221083cd5-mandelbrod?bookmarks-1
Själv just nu kan jag inte äta för mycket kolhydrater, jag behöver gå ner många kilo till.
Jag bara försvarar rätten till egna val.
Hej!
LCHF betyder ju low carb high fat.
Om man äter en kokosmjölskaka gjord på smör eller en tallrik kokosmjölssoppa :) toppad med smetana, har ju ingen betydelse. En god entrecote, eller som jag sett många här youghurt och bär eller väljer att göra mousse på youghurten och bären eller äta pemmican eller göra baconmuffins.
Så länge det är low carb, high fat, naturlig mat och så lite tillsatser som möjligt så är det mat, riktig mat, bra mat som vi alla mår bäst av i längden. Oavsett om den är formad som kaka eller biff.
Kattis
Bäst jag klargör om det är mitt inlägg ni menar om invändningar mot Oopsies. Skrev att oopsies är lchf… absolut. Men jag menade att då det är så "mackgott" så blir ivarjefall jag sugen på att ta för många.
Men ska man ha mackersättning… supergott och bra
#101 Menar du att det fanns inte extremister då? 
Det är kanske bra att dela upp LCHF i LCHF-diet och LCHF-livsstil. Själv kör jag diet just nu eftersom jag vill gå ner i vikt. Jag har inget problem att överäta det "bröd" som presenteras som LCHF och måste därför hålla igen. Den dag jag emellertid har nått min vikt så vill jag kunna festa till ibland och fortfarande kunna hålla mig till LCHF. Allt handlar ju om;som sagt tidigare om få kolhydrater, rätt fett, och sunda råvaror.
Däremot tor jag om det ska kunna vara en livsstil för många, vilket jag tycker att det verkar att många vill här, så ska det ju vara något som många ska kunna följa och inte bara asketer.
Sen vill jag också kunna bjuda goda skaker till vänner och familj på saker som jag själv kan äta och inte vara tvungen att köpa vetekransar för att dom förväntar sig kaffebröd.
Däremot har jag en fundering angående bröd och det är att man trycker mycket på att frön inte är bra för att fröet skyddar sin överlevnas med giftiga kemikalier. Hur gå det ifop med sesamfrö, linfrå psylliunfrö med mera?
#102 Jag menar bara att forumet inte var lika stort = det var inte lika många skribenter på forumet = inte lika stor aktivitet.
Kakbakande inom LCHF har ju blivit en synlig trend först det senaste året och det är väl när saker och ting får stort genomslag som diskussioner börjar?
Även nu händer det ju att frågor missas eftersom långa diskussioner förs i enskilda trådar. Inget konstigt tycker jag. Det här är ju ett diskussionsforum som blir vad alla medlemmar tillsammans gör det till. Det är inte en frågespalt där samma fråga alltid får samma svar.
Ett litet räkneexempel på mina kanelbullar:
Det blir ca 6,40 gram kolhydrater i alla 8-10 kanelbullar .
Ett par kanelbullar kan mkt väl rymmas i en väldigt strikt LCHF, sk UFO.
Vill man inte söta bullarna går det utmärkt att hoppa över det helt då sötningen i alla mina bakverk inte fyller någon annan funktion än att just söta lite.
#104 Jag förstår vad du menar
För att svara på de frågor som ställs av #0
jag ser gärna att bakning och efterätter ingår i LCHF och tycker att de hör hemma där men jag tycker också att det är viktigt att de som är nya på KiF, framför allt de som då önskar gå ner i vikt, tydligt i nybörjartrådarna kan få information som gör att de förstår att det kan hindra deras viktnedgång att äta viss saker även om de räknas som LCHF vänliga.
Själv har jag upptäckt att jag påverkas ganska så mycket av söt smak. Chokladmouse gjord utan sötningsmedel och 85% choklad klarar jag att äta utan att trigga mitt sötsug men så fort det finns sötningsmedel i typ steviasocker så får jag ett ganska starkt sug ca 1 timme efter jag ätit det. Om jag är stark och avstår mer smask så är allt tillbaka till det vanliga nästa dag. Bara en gång föll jag för att äta mer och den gången tjuvade jag på min dotters nygjorda glass som innehöll både bär och sylt. hade jag inte ätit av den stevia sötade glassen innan så tror jag inte att jag hade varit sugen på dotterns glass.
Då jag även vill gå ner i vikt så undviker jag nu så långt det går även stevia sötat men hoppas att jag när jag gått ner klart i vikt kan njuta av olika bakverk utan att spåra ur från den nivån av kolhydrater som jag vill äta.
Bröd är inga problem för mig jag äter LCHF bröd ca 2 ggr/vecka och de triggar ingen förändring för min del. De flesta dagar ligger jag på 10-15 kolhydrater och är det en bröddag så minskar jag på mejeriprodukterna den dagen så att jag stannar på min normala kolhydratnivå trots brödet.
Hej hopp, Vill börja med att säga att jag inte läst tidigare kommentarer utan svarar direkt på frågan, vet ju att det kan bli knas då man kan hamna mitt i en diskution men nu blev det så ;) Utan LCHF bakande skulle mina barn 7 och 13 aldrig gå med på att skippa lördagsgodis och fredagschipsen som i så många av deras kompisars hem är ett måste. Min 7-åring skulle inte vilja ha barnkalas om det inte fanns lchf bakande så att det nu mer och mer kommer goda recept som faktiskt funkar absolut som substitut hjälper mig att behålla en lchf kost här hemma över hela året inte bara måm-tor. Men självklart är mat det vi lever på men vid fest och högtider vill man ibland festa till lite och att kunna göra det utan socker och gluten är underbart. För innan var dem flesta lchf recept med mörk choklad och ibland även smaksatt mörk choklad som är hälften socker…. Kram Ellinor
Hej igen, Nu har jag läst alla kommentarer och kände att jag ville skriva en kommentar till ;) 1. Stevia ÄR naturlig sötning 2. För att lchf bak är ok som lchfkost innebär inte att man inte äter vanlig mat 3. Jag kan förståååå att man som vuxen singel eller vuxen med sambo klarar av att skippa baket helt men för en familj med barn där nästan varje helg innebär ett kalas, en bjudning eller ett event så är ju lchf bak perfekt! När vi bjuder hem folk hem till oss serverar vi aldrig något som inte är lchf, nej inte ens på barnens kalas, påsk, halloween m.m Och även med lchf bakande så tycker en del av min yngsta dotters kompisar att vi äter konstigt. Min tonårsdotters kompisar (en del av dem) får panik att vi inte har chips till filmmys. 4. För att lchf bak skulle bli "godkänt" av tex herr skaldeman betyder ju absolut inte att man måste baka på sina barns födelsedagskalas, man kan ju bjuda på broccoli, karre och bea till dem förväntasfulla 7-åriga prinsessorna…..

Jag tror inte SSS så mycket är mot den nya utvecklingen utan mer förvånad vilken väg den tagit?
Personligen ju mer jag funderar på det hela anser jag det mest vara bra.. dvs det blir en mer komplett livsstil.. man slipper i princip göra undantag.. och det finns inte heller några ursäkter att falla av.. finns såå många alternativ.
Och just som du skriver, man kan i nästan alla samanhang ställa något LCHF på bordet oavsett situation.. dvs man kan leva såhär resten av livet.
Vi får väl se hur testet utfaller.. vem vet.. kanske kommer en bok, Baka med GI-noll!, av fru Skaldeman? 
Det är klart att det ska finnas alla möjliga sätta att laga olika slags mat med LCHF, håller helt med föregående talare.
Jag brukar ibland försöka fantisera om hur det hade sett ut i butikerna om vi onte gått på det här kolhydratsreiset. Tänk vilka spännande saker man hade kunnat köpa då! Mat är viktigt för människan inte bara som energi, utan till så mycket annat.

Jag håller med dig … SSSs vill ha svar på några frågor - pro eller con bakning, och orsaken till detta ståndtagandet, efter medlemmars erfarenhet - eftersom de ska skriva en artikel. Han fru ska ju också baka så fort de har fått hem livsmedlen som ska användas … alltså, detta är ingen stånd för eller emot, utan en enkät.

Tack så mycket. Det blev ju en bra tråd med just den information jag ville ha.
I nästa vecka ska det bakas och ätas här. Det viktigaste för mitt reportage är hur min kropp och min hjärna fungerar på bullarna. Men andra människors erfarenheter är självklart intressanta, vi är alla olika.
Nej, det kommer ingen bakbok från vår kant, även om den naturligtvis skulle sälja bra. Vi skriver om det vi äter. Vi släppte själva fikakulturen för mer än tio år sedan och vi ser ingen anledning att återinföra den.
Sten Sture Skaldeman
Chefredaktör LCHF-magasinet

För min del avstår jag från att baka lchf-bullar, kakor eller tårtor etc.
Det triggar tyvärr igång ett ätbeteende/ätminne som jag INTE vill ha tillbaka igen.
Jag testade att göra en sorts brödbullar med riven ost - men i stället för att frysa in för att ha när jag ville ha något till fikat så vräkte jag i mig ALLA!! 
Men de som kan hantera det så kan jag inte se att det är något fel.
Siggebus. Så är det tyvärr för mig också. Jag väntar tills min vikt inte utöver ett så stort tryck på jordskorpan mer.

Så olika det kan vara!
Jag tycker det är så strongt av er, vilken karaktär!
Agneta
#47 Vad som ser ut som sista revideringen av hans grundbok som han gjorde innan han dog.
(har inget att göra med den nya varianten som getts ut av andra efter hans död)
Det är just det jag försökte förklara.
Det är nog frun som skadade hela hans livsverk. Sålde till mer giriga Medarbetare i företaget som gjorde dieten mer "rumsren" men som inte fungerar.
Den enda del som fungerar någorlunda är den första fasen. Då ska man ha väldigt lätt att gå ner för att få den att fungera.

Nja, det är inte FRUN som skadade … hon sålde till en läkare och en dietist som arbetat med Dr Atkins i åratal … det är DE som förstörde genom att göra om det hela till en sorts 'Atkins Light' så att de kunde sätta igång en stor försälning av lowcarb frankenfoodsprodukter …

När det gäller #104 #106 mfl om forumaktiviteten så är den BETYDLIGT lägre nu än den var 2006-2008. Som Sajtvärd har jag tillgång till index som beskriver det. Vi har inte ens hälften så många inlägg/kommentarer per dag just nu som vi hade när det var som mest. Det är väldigt stor skillnad och det finns många här som antagligen minns hur det var då. Varje gång man klickade uppdatera kom det flera nya olästa trådar.
Kif får ständigt nya medlemmar - vi är snart uppe i 17000, men som alla förstår är bara en bråkdel aktiva. När jag startade Kif sommaren 2006 fanns det inte så väldigt många alternativ. Det var dr Dahlqvists blogg, Fettskrämds blogg och några alternativ till (ingen nämnd men ingen glömd). Kif blev snabbt samlingspunkten och "Folkuniversitetet" när det gällde LCHF.
Idag är det annorlunda - Googla på LCHF eller på de kända orden inom vår verksamhet och Kif syns inte ens längre. Jag träffar genom LCHF-magasinet massor av folk/läsare som inte har en aning om att Kif ens finns. Jag har inget behov av att marknadsföra forumet längre eftersom folk som vill lära sig LCHF enkelt hittar bra information på mängder av ställen.
Jag har heller inte längre själv behov av att "vakta" Kif som jag gjorde i början. Då la jag ner många timmar varje dag under flera år på att bevara den stämning och det innehåll jag ville att forumet skulle leverera. Jag läste EXAKT allt fram till hösten 2009.
Det sköter sig mycket mer själv nuförtiden. Jag tillsammans med mina Medarbetare är inte mer toleranta, utan svaret är snarare att många av våra vanlige medlemmar hoppar snabbt in och korrigerar när de tycker att någon trampar över gränsen. Om inte annat får jag (eller en medarbetare) PM från enskilda medlemmar när de tycker vi skall ingripa. Det finns även en automoderering över hela iFokus som rensar bort det grövsta om det behövs.
När det gäller utvecklingen från diet för sjuka/överviktiga mot livsstil har det gått rasande fort det senaste åren. Det är säkert positivt för de som klarar sig med att ha LCHF som livsstil, men betydligt svårare att navigera i för de som är verkligt sjuka/överviktiga och som behöver LCHF som en strikt diet.
För mig är frågan vad vi som forum/företrädare prioriterar, båda alternativen har för- och nackdelar åtminstone för gruppen jag tillhör (sjuk/överviktig).
Fördel kan vara att LCHF-maten blir mer lättillgänglig i det offentliga rummet (något jag eftersträvat sen jag hade SVT här hemma på intervju för många år sen), nackdelen är att vi inte kan "vila i att LCHF är rakt igenom bra" för oss eftersom vi hela tiden måste aktivera oss med att göra val igen.
Nackdel är definitivt att vi som måste äta väldigt strikt återigen måste ha mycket kunskap för att veta vad vi måste välja bort om vi vill lyckas i våra strävanden mot målet.
LCHF är per definition inte "LCHF" längre - det är både LCHF-livsstil och LCHF-diet. Det är säkert jättebra när vi lärt oss att hantera det rent pedagogiskt och det är var LCHF-magasient sett som sin uppgift att reda ut.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tycker det är bra att det finns söta alternativ som inte höjer blodsockretoch ändå är gjorda på naturligt fett, riktiga ägg, kokosmjöl, mandelmjöl etc. Bra för min dotter(16 år) somär väldigt kolhydratkänslig men inte sockerberoende. Det innebär att hon ibland kan äta enfika eller julgodis med kompisar när de äter "vanligt" fika. Hon lider av att vara så annorlunda med sin kost, men väljer den ändå eftersom hon då mår så mycket bättre - hon skulle annars varit diabetiker med allt vad det innebär… Själv är jag inte bara väldigt kolhydratkänslig utan dessutom gravt sockerberoende. Närjag började med LCHF för snart 3 år sen hoppaes jag att jag skulle hitta söta alterativ. Men jag har dragit slutsatsen för egen del att jag triggar på allt som smakar eller ser ut som bröd, efterrätter, bullar, kakor eller godis - också om kolhydratmängden bara är 1 gram. Så idag accepterar jag att det är så. Är helt nöjd med att bara äta "matliknande" saker. Men jag klarar av att baka LCHF åt andra om jag för övrigt är i balans och känner mig stark. Somi julas. Jag gladde mig lika mycket åt att kunna bjuda på fika och godis till mina gäster so om jagvarit med och ätit själv. Det var också härligt att både de som är LCHF-are och de andra kunde fika samma saker och vara nöjda. Mariannes recept räddade julen!
#118 Som sagt, de böcker jag har är från innan han dog och andra tog över - alltså med de uppdateringar av det hela som Atkins själv gjort. Av naturliga skäl så revideras böcker och budskap med tiden vartefter mer erfarenthet tillkommer.
Men absolut, de senaste böckerna som givits ut av andra och i princip alla produkter som säljs under Atkins-namn är de flesta helt stick i stäv mot det som skulle ingå/uteslutas. Även om en del började komma även då han fortfarande levde (man tjänar mycket pengar på att sälja godis till bantare helt enkelt - choklad kan i princip bara sötas med maltitol och liknande för att smaka ok - och ja då behövdes lite halvsanningar och "hittepå" för att få maltitol "tillåtet". I korthet: tro aldrig att det angivna "net carbs" värdet på godis stämmer - det gör det inte.)
Men allt det här är utanför det som mest används i svensk lchf-bakning så lite OT.
#125 På LowCarb-kryssningen i Karibien träffade jag Jaqueline Eberstein som var nära Medarbetare till dr Atkins. Hon arbetar fortfarande med att göra hans livsstil erkänd. Hon föreläser även på årets LowCarbkryssning i Karibien.
Från henne kan man fortfarande få förstahandsinformation om vad som verkligen är Atkins och inte om man är intresserad. Hon kan även redogöra för alla turer kring företagande mm kring produktnamnet Atkins.

Jag satte in länken till Jaqueline Eberstein och Veronica Atkins litet högre upp (121) eftersom Veronicas insats missförstods … hon har sin egen Foundation som uppehåller den RIKTIGA Atkinsfilosofin.
Jo jag såg det, men det kändes roligt att berätta om Jackie eftersom vi är många svenskar som återigen skall träffa henne nu i maj och då länkade jag igen - den här gången till Jackie - inte till Veronica.
Jag pratade med henne förra året, men det är svårt för mig att komma så värst långt i frågeställningarna eftersom min engelska inte riktigt räcker. Jackie är inte dietisten, Jackie är Atkins sköterska.
Jag tycker det är helt ok. att baka i LCHF, om man känner för det. Det viktigaste är att man känner efter hur man mår. Jag känner tex att jag mår bra av knäckebrödet som innehåller kruskakli och diverse frön, det väcker inget sug hos mig. Pizzan med ägg, ost, grädde och fiberhusk i smeten är också jättebra. Jag har inte provat så mycket söta bakverk på lchf-vis. Däremot så har jag märkt att jag klarar att ta en "vanlig" tårtbit någon gång utan att det väcker något sug, min upplevelse är snarare att "det här var ju gott men inte så gott som jag tyckte förut" och jag längtar istället efter något "lchf-aktigt".
Jag tycker det kan vara trevligt med något lchf-matbröd ibland, att lägga skivade kokta ägg på tex. På så sätt kan jag variera mikn frukost lite, vilket jag tycker är trevligt.
Förresten så är det lite kul att baka och jag vill gärna göra det ibland.
Jag tycker inte man får bli för hård i sin bedömning vad som är rätt och fel och vad som är lchf eller inte, (det är nog så LCHF får stämpeln av att vara en sekt). Jag tror en del av oss klarar att äta lite lchf-bröd men andra inte, man ska känna efter helt enkelt. Det är dock viktigt att man inte missar att äta riktig mat, kanske personer som bara åt mackor förut kan få svårt att få i sig riktig mat om det erbjuds för mycket brödalternativ.

Jag tror inte att jag sa att Jaqueline är dietist
hon är alltid presenterad som sköterska som jobbade många år med Dr Atkins. Kommer ihåg henne se'n många år tillbaka när Dr Atkins fortfarande levde. Det tråkiga är att denna Foundation får väldigt lite spaltrum jämfört med de som har hi-jacked namnet Atkins Diet
Jag skulle få spader på en kryssning annars skulle det ha varit roligt att träffa alla er som åker. Går det inte att få till nå't som bara stannar på en ort i Florida … skulle kanske nå mer människor här också. Floridabefolkningen kan behöva en kick up the backside när det gäller matvanor. Just under er kryssningstid finns det dessutom fortfarande också många äldre nordbor som bor i Florida tills det blir varmare norröver
LCHF camping i Florida kanske till nästa år?
Vi åker inte från Florida. Båten går från Galvestone i Texas.
Vi är inte arrangörer så vi kan inte påverka detta.
#7skrivet av ulf-jansson
Jag tycker det vore intressant att få veta hur du avser att använda sockervattnet?
Skulle in vi "crazy swedes" kunna arrangera egen kryssning från tex. Florida?
I princip är det väl samma sak där, att varje deltagare köper egen biljett och vad hindrar att ha lite jippo på landbacken i samband?
Det blir ju ett arrangemang i basen som kan vara lite tungt men det finns ju många som både kan och vill ge ett extra handtag.

Camping i Florida
Det är nog INTE att rekommendera. Ett talesätt i Florida är att du sätter INTE händer och fötter där du inte kan se … tänk dig vad som kan komma att hälsa på.
Förutom alligators så finns det nu också så många olika - STORA - sydamerikanska ödlor … och pytons … som ställer till med problem i Florida. De är lösa efter stormar eller också efter folk släpper ut dem i naturen när de tröttnar på dem … eller de blir för stora.
Påminner mig om ett program jag såg en gång om en indisk by där kobrorna var heliga … de hade filmat bostäderna på natten och det var intressant att se hur det hälsades på … folk låg på golvet och det kröp över sängkläderna medan folk sov … brrrrrr …
Ooops, glömde bort att det var från Texas. Den vanligaste utgångspunkten för kryssningar neråt är Florida om det inte gäller Mexico förstås.

Tror bak-trenden är ett måste för att mainstreama lchf, och det är dit vi är på väg, glöm inte det.
Om några år, när "alla" kör lchf-light så handlar det om att dra ned på kolhydraterna och äta lite mer fett, inget annat. Gi-noll är för de sjukliga och för finsmakarna såklart, för entusiasterna.
Lchf kommer att urvattnas, på gott och ont. Jag känner tex ingen som är lika strikt som jag, av många som dabbar runt i lchf-svängen. Många tar till det tillfälligt för att gå ned i vikt eller kör light-varianten för att må bättre, ett tag. Att kunna baka är en klar fördel för dessa personer, annars upplevs det som att man är socialt avvikande. Själv är jag ju så egotrippad att jag bryr mig först och främst om min hälsa och i andra hand andras känslor!
Jag kan inte baka särskilt mcket eftersom jag ohjälpligen hetsäter allt med tillräckligt mycket kolhydrater.
#137 har du kollat här? med tanke på din sista mening…
#138 skrivet av Marianns LCHF Mat & bak
KOm ihåg att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Jag har t.ex. aldrig stått stilla i viktnedgång av grönsaker, däremot av mejerier och nötter.
Grädde är det i båda exemplen, och jag vet att många har problem med att gå ner i vikt när de äter mjölkprodukter.
Nötter har Atkins och andra varnat för, att de kan stoppa viktnedgång för vissa.
Äter man en bit kaka om dan, som har t.ex. 5 gram kolhydrater så är det inte kolhydraterna i sig som kan ställa till det. Det är om de kommer ifrån nötter eller grädde som kan ställa till det.
Det spelar alltså ingen roll om vi kallar det kaka eller omelett. 
tt#140 OCH så behöver alla inte gå ner i vikt…
OM man vill kan man ta bort grädden i båda fallen och göra omelett + kaka på vatten… du hamnar fortfarande på en lägre kolhydratshalt i kakan 
man kan också laga kakan i en stekpanna, allt för att inte efterlikna den tydligen så starkt känslomässigt påverkande kak-utseendet.
Gör en omelett helt enkelt av "kakan"…
Hur man än vrider på detta så har denna kaka lägst kh halt, även om man inte gillar denna uträkning…
och det skrevs nyligen spaltmetrar om att BMI är inte det viktiga utan ett lågt blodsocker betyder hälsa…
Kokosnöt är ingen (botanisk) nöt…
#141 skrivet av Marianns LCHF Mat & bak
Nej, självklart behöver alla inte gå ner i vikt, men ditt exempel handlade ju om att räkna kolhydrater? Om du tar ett sånt exempel så måste man ju påpeka att du missar poängen litegrann, för att vitsen med LCHF är INTE att enbart räkna kolhydrater på samma sätt som kalorier.
Vitsen är att förstå att vi reagerar olika på olika livsmedel.
Om blodsockret höjs av t.ex. mjölkprodukter och nötter så är det väl en rätt stor poäng?
Och jag tror du missade helt att jag skrev: Det spelar ingen roll om vi kallar det omelett eller kaka.
Jag förstår inte varför du säger emot min kommentar, när den då stödjer ditt resonemang att man kan baka med LCHF? 
Ok, då läste jag fel och missförstod!
ursäkta mig!

#133 som ersättning till vanligt socker . 4 ägg 20g socker och 1dl vatten . Det är väl lchf eller ???? Det smakar nog bättre än sötningsmedel och man vet vad som händer i kroppen. Brunt socker innehåller oxå mg om än i extremt små mängder

Men nånting händer i huvudet på mig när det ser ut som en kaka och smakar som en kaka! Jag älskar det och får lite hetsätningstendenser. Dessutom äter jag aldrig omelett på kvällen, bara till frukost. Och jag är inte sugen på kaka till frukost… Det är konstigt det där vad vanor kan göra. Jag har i över 40 år kämpat med mitt glupande kak/bröd-behov och det mesta sitter väl i huvudet kantänka.
Jag köpte Marianns bok idag (den hade precis kommit från förlaget till bokhandeln en halvtimme innan jag kom), för att som födelsedagspresent till en bekant men nu är jag totalt såld. Snålvattnet rinner! Jag behåller den och köper en till.
Väldigt intressant med info om kokosmjöl. Visste inte om att det fanns. Nu har jag redan börjat komponera egna recept. Det är tur att trädgårdsarbetet börjar snart igen!
Hej, jag tillhör gruppen som har stor vikt att gå ner(30kg ca).
Tycker att det för mig i allafall har funkat att baka någon enstaka gång "enligt lchf" (nötter,ägg,sukrin,ägg mm) och jag tror att om man på lång sikt ska klara av en hållbar viktnedgång så måste man lära sig att baka hälsosamt för ett framtida liv i hälsa. Jag tar den tillfälliga stoppet av viktnedgång när jag äter lite mindre strikt som en del i min omläggning.
Känner också att det måste få finnas LCHF både med och utan mejeriprodukter och att det är upp till var och en att hitta sin metod eller levnadssätt utan att det alltid ska kommenteras med rätt eller fel.
Huvudsaken är att människor tar sitt födointag på allvar och ser till sin hälsa i första hand.
Triggas inte av nötbröd eller hembakt semla med sukrin i än sålänge och det får duga för tillfället.
/Camilla
#145 skrivetav camillairene
Bra skrivet!