Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 32772 ggr
shintaida
6

Det vita runt brieosten

…SKA/KAN man äta det, egentligen???

Har inte fattat det än! 

// Shintaida

WiktZac
2

Ska och ska… Jag äter det, det ger en liten extra smak, lite beska som jag tycker är gott. Andra tycker det smakar hemskt och skär bort det.

//Zac

copia
2

"Pälsen" runt osten är väl mögel? Mycket av smaken sitter ju där, så jag tycker inte att man ska skära bort kanten.

Rita-S
0

gjör man väl som man vill med, men den är gjord för att ätas med osten iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

sockerfri
1

*Blääääk* Jag tillhör de som skär bort den. Fast jag gör det nog av ren vana…

Margareta
1

Vi som lider av för mkt växt av Candida Albicans bör nog inte äta den, helst inte osten heller om vi är petiga…

Numer pensionär i Nynäshamn

shintaida
1

Jag trodde att den var "bra" att äta!

Jag tycker INTE om smaken på det vita ibland….liknar ju papper vid vissa tillfällen.

Men nu vet jag att det inte är farligt!

Tack för info..

// Shintaida

Margareta
1

#6 Mögel är inte bra i någon form för candida eftersom det är en svamp.

shintaida
0

Ok…då tar jag bort det och äter det andra…tack Margaretha

// Shintaida

zeretki
0

#8 Shintaida, det är alltså hela osten du ska undvika om du har Candida. :) Inte bara kanten. Hoppas du förstod. :)

Margareta
0

Precis så menar jag zeretki, man undviker hela osten!Flört

shintaida
1

OJ…NU fattade jag, Zeretki.

Jag har inte Candida och vill inte få det….är det LÄTTARE att få det om man äter den osten?

Hemma har jag också en vanlig hederlig hushållsost 26%…Den är mumsig, tycker jag…

// Shintaida

Skadlig
1

Candida lever ju på socker. Med den kosten som du följer nu så är risken för att du ska få ett stort anfall låg. Troligen är det en större risk att du ska bli påkörd på övergångsstället.

Om man inte har candida i stora mängde (tror att det inte är helt ovanligt att man har lite) så är det alltså inte farlig att äta brie, speciellt för en lchf:are.

Antibiotika kan dock slå ut den normala magfloran så efter att du har ätit antibiotika så kan det nog vara bra att undvika sådana produkter som ökar risken.

Jag tror att det finns en bra tråd här någonstans på forumet som tar upp just candida och berättar mer om det. Ni som kan mer kan väll rätta mig om det jag har skrivit inte stämmer :)

Mervi
0
Zanna43
1

Brie är den enda mögelost jag gillar. Jag tar också bort "kartonghöljet". Varför äta den när mitten är sååå krämig och god.Räcka ut tungan

zeretki
0

#11 Shintaida, har du inte Candida nu så tror jag inte du får det av Brie-osten heller. Så du kan nog äta den. :)

*kram*

hemul
0

Jag tycker skalet är det goda.

shintaida
0

Jag tycker skalet är *örk*

Ska inte köpa den osten mer!

// Shintaida

hemul
2

Vi kan ju dela då… Kyss

shintaida
1

Hahaha….ja det kan vi!!

// Shintaida

hedakicki
1

Blev så sugen på Brie igår efter denna tården, så jag var tvungen att köpa hem det… Det var dundergott givetvis ;)

www.machmo.se

korseett
1

hehe köpte ett kilo brie jag med igår för att ha när jag är sugen

anna_clara
1

Mögel runt Brieosten!!!???

Har bott i Frankrike i 3 år och fick då lära mig att det är kitt inte mögel runt Brie och Camenbert bla.

Älskar dessa ostar och äter rakt över.

Soliga sommarhälsningar till alla ostälskare från Helsingborg.

zeretki
1

#22 Fast Brie och Camembert är väl fortfarande mögelostar?

WiktZac
1

#22 Det vita lagret bestående av mögelsvampar och bakterier omkring osten kallas för kitt. De gör en fin yta som ser till att miljön inuti osten förblir opåverkad av världen utanför. Konst, hantverk och vetenskap i en smaklig förening! Ungefär som ett gott vin.

Jag gör för övrigt numera en sallad med brie och salami i småkuber, sallad, rödlök och persilja… Mums! Nackdelen är att osten inte får vara för mogen, men det fungerar oftast bra i alla fall.

//Zac

NancyAlke
1

Som tur är så har jag inte Candida, för Brieost räknar jag till basfödan. Det är så enkelt att slänga med sig en bit om man ska bort och dessutom funkar brieosten vid dom tillfällen då jag förr tog en macka. Faktum är att det oftast blir brieost till lunch dom dagar jag jobbar, så kan jag äta mat när jag kommer hem… men jag jobbar ju inte heltid förståss…

Jag äter "skalet" på osten, det är ju där smaken sitter lixom.

Bookjones
1

Jag älskar brie och camembert men tyvärr får jag reaktioner med svampinfektionen med det samma när jag äter det :(.

Mervi
0

#24, den salladen skall jag testa, låter kanongott. Tack för tipset!

magma
1

#17: Shintaida, om du gillar Brie och inte har candida så är det bara att äta på!

shintaida
1

Njaaae…sååå väldigt gott var det inte, tyckte jag…äter det jag har hemma sen köper jag det inte mer…

Köpte det mest för att många av er andra tuggar på det och jag ville prova. 

// Shintaida

korseett
0

gör stavar av en goudaost då istället och doppa i en dip gjord på gräddfil och vitlök eller annat

monkan
1

Shintaida - det är stor skillad på brie och brie… alla är inte lika goda, men en riktigt mogen brie är bara mums. Vissa brieostar i butiken smakar ingenting. Tycker du inte ska ge upp så lätt. Jag tyckte inte om brie från början heller, men nu har jag hittat några goda sorter. Kan tyvärr komma ihåg vad de heter. Köper när jag är i Sverige (mycket billigare än i Norge).

Ett tips är att steka en biff på ena sidan, vända och sen lägga på en skiva brie på den stekta sidan. Då smälter den lite. Jättegott till kött.

Fixar ni norska hittar ni en artikel om Brie här 

Annars finns det mycket bra Camenbertost också!

Gunnilla
1

Nu längtar jag efter brie eftersom jag går på tillfällig strikt diet som inte medger sådana. Men när jag "ska" äta brie så står det mig upp i halsen. Konstigt.

NancyAlke
0

När man grillar kan man lägga rejäla bitar brie i paprikahalvor och lägga på grillen… ett helt underbart tillbehör *slurp*

Margareta
0

Oj, det lät gott Nancy…

[Karro]
0

Finns även en underbar Brietårta ska vaska fram receptet på den och lägga in här :)

AnneN
1

Gammal tråd men ack så hjälpsam Glad

Köpte en brie för första gången i förrgår och har sedan dess suttit och funderat om man ska äta det vita eller skära bort det.

Googlade nu på frasen "ska man äta det vita på brieosten?" och då kom denna tråd upp på första plats.

Nu ska jag gå till köket och smaka om jag vill äta med eller utan det vita Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gun92884
0

shintaida

Du smakar på det och tycker du om det så ät på eftersom 'skalet' är en del av osten, inte något separat som vissa höljen på hårdostar … tänker på vax på Gouda eller Edam till exempel. I Frankrike äter man brie 'hel¨' … men … detta sagt, det är ju också en smaksak. I Frankrike är man också van vid smakstarkare ostar redan från barnsben, och rynkar på näsan åt smaklösa ostar, inte åt smakrika Skrattande

tistelflikkan
1

jag tycker det är en himla skillnad på om man köper vällagrade brieostar eller om man köper de som finns på typ coop, hemköp, ica som färdigförpackade. de sistnämnda brukar jag skära bort det vita på eftersom det ofta är hårt och äckligt. på de vällagrade brieostarna (som jag ibland köper på ex saluhallen per hg) så brukar jag inte behöva skära bort kanterna eftersom man inte märker av dem på samma sätt. mums för vällagrade brie!

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

gun92884
0

#38 skrivet av tistelflikkan

I Frankrike när du köper färdigpaketerad brie eller camembert i sin ask så lyfter du på locket och klämmer försiktigt på ytan för att se om den är mjuk … ger ytan efter så där litet 'lagom' - man lär sig 'lagom' genom trial and error - så är den OK.

Här i landet är det litet svårt att pröva sig fram eftersom det har hänt att individer har introducerat gifter i matvaror så många saker går inte att öppna … nu kan man öppna paketerad brie och camembert men ska inte bli förvånad om man får en hand på axeln och en röst som undrar vad man håller på med Rynkar på näsan … men, jag är hellre safe than sorry och förklarar gärna hur man kollar ostens mognad för säkerhetsvakten Skrattande

[Pennylane1]
4

jag skulle då föredra om inte ett okänt antal människor, med gud vet vad för skit på händerna, klämt direkt på den Brie jag ska köpa!? Fy så äckligt!

gun92884
0

#40 skrivet av Pennylane1

Så talar en riktig svensk Skrattande 

Brie och camembert ligger inte oskyddad i sin ask … alltså trycker du på ett papper Oskyldig

yvonnel
1

Det är nog ändå inte så dumt med bäst före datum! Kunskap finns ju.

Ett tips; skär av det översta lagret kitt/mögel på en kylskåpskall ost med en osthyvel så att det bara blir ett tunt lager du tar bort. Sätt ugnen på 200C och putta ner i osten antingen valnötter eller pekannötter ev. hasselnötter och baka hela härligheten ca 15-20 min, MUMS FILIBABA!

Detta är ett tillfälle när tom. jag skulle uppskatta ett glas rödvin.

Tror dessutom att rätt många candidor dör av värmen.

gun92884
0

#42 skrivet av yvonnel

Jag har aldrig sett ett 'bäst före'datum på en fransk ostförpackning … kanske det är nå't nytt för EU?

Också, att värma brie eller camembert är ju inte särskilt praktiskt eller önskvärt om man har ostbricka …

[Pennylane1]
0

# 41  jaha jag trodde du menade att man lossar på pappret med!

yvonnel
1

Bäst före datum på franska ostar anger ju när dom riskerar att bli "övermogna". Det tycker jag är en alldeles utmärkt uppgift från tillverkaren som har kunskap om mögelsporernas utveckling i tiden.

Om det är en EU-nyhet vet jag inte, men vi hade inte franska ostar i så stor omfattning före EU, så det kan nog hända. Samtidigt med EU - inträdet försvann väldigt många av de vanligaste svenska ostarna, men det kanske bara är ett fenomen som kan knytas till "företagsutveckling".

Att servera en ugnsbakad varm brieost på ostbrickan tycker nog jag också är fel, men det går ju utmärkt att bjuda den varianten ensamt eller vid sidan om, och bakad men kall på ostbrickan.

Vad säger att de andra ostarna då måste ha samma karaktär? det finns ju väldigt många andra hel eller ½ hårda i goda lagringar.

matvraket-se
2

Det är väl som med det vita i hönsskiten, det är hönsskit det med!

yvonnel
1

Sen kan man ju köpa osten i god tid och hinna klämma på den hemmavid……….framförhållning kanske det kallas.

gun92884
0

#47 skrivet av yvonnel

… nja, det fungerar inte så när det gäller ostmognad. Osten mognar på plats, under speciella konditioner, alltså hos den som fabrikerar den, och skickas när den är färdig att ätas … det är inte som frukt som plockas grön och se'n forceras …

yvonnel
2

Det gäller nog inte alls osten av idag, inte här i Sverige iallafall. Möjligen om man bara handlar sin ost i specialbutik men då är det inte längre frågan om normalstorlek på plånböckerna.

Den fina förvaltningen av ost som du beskriver kräver ju otroliga insatser för transporten om det är fler än fransmännen som ska äta franska ostar precis på bästa lagringsdag.

När jag flyttade till Göteborg 1972 så fanns det en ostbutik på minst varje 5:e kvarter, en köttaffär och fiskaffär minst lika tätt.

Numera finns inget av det kvar, köttaffärer är det flera år sedan sist jag såg, fiskbilarna kom istället för fasta affärer men det är inte så många kvar av dem heller, vi får köpa gasförpackad eller fryst fisk numera eller gå till köpcentra som ofta har en fiskavdelning eller vagn i anslutning.

Dom ICA, COOP och andra som har en manuell charkuteridisk räknas som väldigt fina, men visst kostar det extra. Och det värsta, man måste passera en hel dj…a massa skit på hyllorna innan man kommer fram dit och till smör/ägg.

Inkanyezi
2

Någon enstaka gång har det hänt att en brie-ost har varit mogen i affären, och då har det varit intill datumet som står som "bäst före". Annars brukar jag känna lite på den, och om den är hård, så lägger jag den på en hylla i rumstemperatur för att den ska mogna. Ibland tar det flera dagar tills den är mogen, men det kan också gå över ungefär ett dygn, beroende på hur långt den har hunnit mogna innan. Den mogna osten stoppar jag in i kylen, så håller sig det som jag inte hinner äta direkt ytterligare ett par dagar.

Camembert är aldrig mogen i affären. En väl mognad äkta camembert luktar ganska starkt, och den är gul inuti och flyter ganska lätt. Den kan inte sparas, utan man äter den direkt. Varken brie eller camembert har någonting fast inuti när de är mogna, men brie är mycket mildare och den är vit inuti, medan camembert brukar bli gul och dofta starkt. Camembert är ingenting för mesar. Och jag skulle aldrig ens drömma om att pilla bort någonting från osten annat än papperet som den är inslagen i.

gun92884
0

#49 skrivet av yvonnel

Nu känner jag inte till vad som säljs i Sverige men när jag var i Frankrike senast så var det inte nå'n större skillnad på hur ostarna såldes, från när jag bodde där.

Jag fick mig på samma gång en ordentlig tankeställare hur mycket som måste vara svinn eftersom det var så'n uppsjö utav varor som många skulle rata efter någon dag eftersom de då inte ansågs som fräscha. Bara diskarna uppladdade med alla olika skaldjur som man sällan ser utanför Frankrike eller Sydeuropa. Här har jag tur om jag hittar räkor som inte kommer från andra sidan jordklotet.

#50 skrivet av Inkanyezi

Då har du optimal rumstemp … många människor stoppar in sin brie eller camembert i kylskåpet och undrar se'n varför den inte smakar nå't. 

Camembert som är mogen ska inte skrämma någon … däremot övermogen kan den få en häst i galopp. När min dotter Thomasine var liten skulle hon flyga från Bordeaux till sin pappa i Scotland och jag skickade med en camembert i hennes handbagage Skrattande När hon bytte plan i Heathrow rev flygvärdinnan förtvivlat runt i handbagaget för att hitta vad det var som fick folk att bli gröna i ansiktet när de kom i närjeten av Thomasine. Osten åkte i soptunnan … likaså en melon som också (o)gillade skarpt att vara luftburen …Skrattande

Inkanyezi
0

Nej, inte skrämmer den någon direkt, men det är ganska få av mina bekanta som skulle kunna tänka sig att äta en rejält mogen camembert. Jag brukar vilja ha den någonstans mittemellan där den är helt flytande inuti, men innan den kan få hästar i sken. Den brukar faktiskt lukta rätt starkt då. Jag tycker att den luktar gott, men min fru gör samma miner som för surströmming.

Det är något med tradition, och så är hon lite kräsen. På Kuba, där hon kommer ifrån, är man väldigt noga med att maten ska vara fräsch. De har ju rötmånadstemperatur åtet om, så man kan förstå att mat lätt kan bli skämd där. Men de har inte någon som helst osttradition.

Jag var ganska mycket i norra Frankrike en tid i slutet av sjuttiotalet, i Normandie, där man gör camembert, och jag antar att det finns ett skäl till att camambert aldrig görs så stor som man gör brie. När den har mognat spar man den inte, utan man äter hela, medan brie klarar att par dagar till i kylskåp. Den bör dock ligga framme så att den får rumstemperatur innan man äter den. Jag gillar kombinationen av brie och lufttorkad skinka. Bästa skinkan tycker jag är den spanska uppifrån bergen, men westfalisk eller annan tysk torkad skinka är också god, eller italiensk prosciutto.

Det har faktiskt kommit ett par nya ostaffärer här i Stockholm, och det finns en som är rätt gammal. De nya affärerna säljer mest hårdostar, i den ena från Holland, den andra säljer franska och schweiziska ostar. Annars är utbudet på brie och camambert ganska bra i de vanliga affärerna, och dansk grönmögelost finns också i min lokala Willys.