Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1707 ggr
altalon
0

Nybörjare

Jag har haft diabetes sedan år 2000. har försökt med kostbehandling med varierat resultat.

Har nu börjat med lchf kost.

Äter inga socker ,spannmåls produkter,ej heller potatis, pasta.

Har hållit på en vecka bara

Har inte sett några nämvärda resultat ännu.Men jag kanske inte gör rätt

MimLan
0

Lite svårt att säga något utifrån beskrivningen ovan. Berätta gärna hur måltiderna ser ut, hur länge du ätit LCHF, vad nämnvärda resultat innebär, osv, så kan du få lite bättre hjälp.

altalon
0

Som sagt jag har hållit på en vecka bara men mitt blodsocker ligger o pendlar mellan 14-17 .

Till frukost blir det fil med kli och grädde,skinkskivor med ost och smör.

Middag med kött eller fisk och blomkål eller annan grönsak.

Äter nog rätt stora portioner.

MimLan
0

Spontant låter det inte bra med en stor filfrukost. Mejerier tillhör inte det bästa för en diabetiker. Byt ut filen mot t.ex. ägg i någon form.Om du äter kli för att din mage är trög, kan det ofta räcka med att äta mer fett.

Middagen kanske behöver mer fett, svårt att säga utifrån beskrivningen.

altalon
0

Jasså mjölkprodukter är inte bra.

Då kanske jag skall slopa den feta yugorten (10 %)

till frukost. Kanske bättre med kokta ägg och skinkskivor istället.

En annan sak hur stora portioner skall man ta till lunch o middag?

Mervi
0

Du skall äta dig mätt och men inte övermätt. Lyssna på din kropp och sluta äta när du känner dig nöjd.

Jag äter kokta ägg och smör till frukost.. Jag mosar äggen när de är varma ihop med smör, gott (tycker jag) och jag håller mig mätt fram till lunch.

Då äter jag kött/fisk/kyckling, ungefär så stor som min handflata. Det är jättebra mått. Gräddsås eller smör till och någon ovangjordsgrönsak typ blomkål/broccoli, vitkål osv.

Middagen ungefär som lunchen.

Lycka till!

Zepp
0

Det är rätt svårt att få höga blodsockernivåer utan att äta några kolhydrater, jag tror du får göra nogrannare undersökningar av kolhydrathalten av det du äter!

Använd gärna

http://www.minmat.net/counter.php

Och http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

samt http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

För mig tog det säkert tre månader innan jag fattade var dom gömt alla kolisarna.. fördelen var att jag slapp alla övergångsbesvär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tjej39p
0

Min sambo har "hakat på" min diet nu under helgen och är rätt så förundrad över att hans blodsocker ligger på en jämn och sk normal nivå efter bara ett par dygn.

Kanske hör till saken att det är inte HAN som lagar maten utan JAG *fniss* =))

tjej39p
1

Seriöst, han mätte upp ett blodsocker på ca 8 som morgonsaldo,,,,sen in med piller och LCHF kost+pasta+pilsner osv osv osv.

Imorse så låg han betydligt lägre,,,gav faan i pillren och har legat på mellan 4,9 och 5,9 under dagen (har testat både före och efter måltid). Han fick en topp på em och den låg på runt 6,5 så vi får väl se hur det går i morgon (tänker skicka med hans blodprovsutrustning i ryggan utan att han vet om det hehehe) sen ringer jag *flinar*

altalon
0

Kanske det är dasgs att fundera på om vi inte skall sluta med mejeriprodukter.

Det är inte vår ursprungliga kost.

läs Staffan Lindeborg sida.