Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 14497 ggr
Krahso
1

Spagettipumpa

För en herrans massa år sedan när jag viktväktade fick jag lära mig att koka spagetti på en pumpa… Man kokade pumpan i halvor och använde en gaffel för att skrapa ut innanmätet så att det blev typ spagetti.

Men mer än så minns jag inte.

Någon som vet vilken pumpa det är? Hur ser den ut? Är den ok. ur kolhydratperspektiv?

Cajsavarg
0

Den är gul o oval men vet ej kolhydratvärde. Den har samma storlek som en honungsmelon.  Såg i en tabell att sk vanlig pumpa har 44 kolisar/100 g. Kan den ha samma, tro?

Ska som du sa, kokas i lättsaltat vatten, i halvor. ca 10-20 min.

//Fat makes Me fit//

JAUS
0

Du menar väl 4,4g?

Cajsavarg
0

Jomenvisst Förvånad en miss med kommatecknet, aj ajaj. Fast tur, detta kan vi äta. Yes!

//Fat makes Me fit//

texarcana
0

Har också hört talas om denna sorts pumpa, men VAR får man tag på den?? För jag har nog aldrig sett den saluföras. Inte för att jag någonsin letat aktivt, men…

piri-piri
0

Brukar finnas i matbutikerna framförallt vid hallowen.

texarcana
0

Vet du om det är namnet "spaghettipumpa" man ska hålla utkik efter? Eller om den egentligen/också heter något annat.?

Andina
0

Pumpan kallas för just för Spaghettipumpa. Jag har inte provat spaghettipumpan själv ännu - men har det som ett 'framtidsprojekt'. Däremot använder jag gärna strimlad zuccini istället för spaghetti.

Här lite om pumpan: Spaghettipumpa

Här är också en av många trådar på KiF om 'substitut' för pasta: Pastarecept

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

magma
0

Jag har sått frön av spaghettipumpa som jag köpte på Impecta, men det hann aldrig bli några pumpor den gången

Coronella
0

Åt denna pumpa för första gången idag. Den var ju super. Måste jag försöka odla i sommar.

Fick den i grönsaklådan från www.ekoladan.se för drygt en vecka sedan.

Tyvärr har jag tröttnat på alla rotfrukter jag får på köpet med Ekolådan - så nu blir det till att leta i vanliga affären.

misty09
0

Jag har letat med ljus o lykta efter spagettipumpa som för övrigt INTE är samma sak som de pumpor som säljs till hallowen. Har inga hittat än och fått till svar att man får odla själv. Den är MYCKET godSkrattande. Undrar om den är svårodlad?? Får ni tag på så köp…rekomenderas starkt.

I Syd Afrika finns en sorts squash som heter Gems

http://www.google.com/search?q=gems+squash&hl=sv&client=safari&rls=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=03UxT_iPF6el4gS-qLnzBA&ved=0CDUQsAQ&biw=1272&bih=597

Underbar att ugnsbaka och sen servera med massor av smör. Har försökt hitta den också utan resultat. Däremot butternut squash har jag hittat. Undrar om den innehåller många kollisar. Den är också underbar att ugnsbaka.

Torparmor
0

Du menar en spagettipumpa = vegetable spagetti och är fråm slutet av 1800-talet. Nej den brukar normalt inte finnas att köpa i mataffärerna.

Både Impecta och Runöbergs säljer frö. Den håller att lagra ett par månader.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

yvonnel
0

Om ni får tag på frön så kan det ju vara en chans att hinna med odlingssäsongen om ni sätter fröna i jorden redan nu och förgror.

magma
1

Jag såg den (spaghettipumpan alltså) på Hemköp här i Lindesberg igår Glad

[Pennylane1]
0

Min syrra odlar dem. Undrar om det behöver vara hyfsad odlingszon för att de ska hinna mogna och utvecklas ordentligt, någon gång har de inte hunnit bli till spagetti innuti innan frosten har jag för mig.

Torparmor
0

#13 skrivet av magma  vilken tur du hade

Odla den i drivbänk eller gör ett litet "tält" typ indian av några störar och plast. Den behöver drygt 3 månader på sig sedan fröna grott för att mogna. Den bör förodlas. Den kräver mycket vatten. Tag gärna bort de allra första blommorna och använd i maten. Låt inte så många blommor sitta kvar, då kan mogningen försenas och storleken på de som blir färdiga minska.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

goldcamilla
0

Jag har beställt nu på Impecta, skall sås i april-juni och grotiden är 5-15 dagar. Jag kan nog så den någon månad tidigare så kanske de hinner bli klara. Allt beror ju på vädret.

magma
0

Juni! Ta det med en nypa salt, så länge du inte bor i ett klimat där det är sommarvärme fram till oktober… Flört