Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1831 ggr
bymaruska
0

Nybörjare!

Jag är en ganska liten person 150 cm lång och bör väga runt 48 kg, då mår jag bra. De senaste åren går jag upp i vikt under vintern "jag äter för mycket och för gott så är det ;)" . I början av mars får jag ett ryck och äter mindre kalorier än jag gör av med, och till sommaren är jag på mina 48 igen!! men jag är alltid hungrig och det krävs en hel del motion för att komma till mina 48 kg.

Nu funderar jag på att köra LCHF metoden och förhoppningsvis få vikten att stanna där den ska vara.

Jag har läst på en hel del och är med på vad jag ska utesluta osv men mitt problem är frukosten. Jag är van med två mackor, kaffe och juice, har jätte svårt med ägg och bacon på morgonen tips på alternativ tar jag tacksamt emot.

//M-H

Tisdag
0

Finns massor av förslag, lättast är att göra en sökning och läs gamla inlägg. Det går utmärkt att äta vanlig mat till frukost också ;-). Lycka till!

dejsi
0

Dubbla ostskivor med bregott emellan är gott till kaffet. Alltså en rejäl klick bregott och helst gräddost.

goliath
0

Jag äter ofta:

-Lchf bröd/bullar och kör på med smör, ost och köttpålägg

-Kokta ägg med majo. går fot att laga och fort att äta

-Rester från gårdagens middag

-Kaffe med grädde

Bacon äter jag bara på söndagar då det ofta är en industriprocessad tvivelaktig prudukt full att tillsatser.

:)

MimLan
7

Bortsett från att leta bland alla mängder av trådar om frukostar och måltider, vill jag mest poängtera att göra dig av med fixeringen att frukost är en speciell måltid där man äter speciella saker.

Ät med andra ord vad som helst som är riktig mat. Ha inte mejerier som huvuddel av måltiden, utan tillbehör.

Eller så kan du skippa frukosten, och äta mer på lunchen istället. Kolhydratshunger slipper vi på den här kosten.

dejsi
0

#4 Bra skrivet

Vattenskugga
1

Beroende på hur mycket kolhydrater du tål utan att vikt sug eller hunger påverkas så kan du fortsätta med din frukost men baka brödet själv. Det finns både hårt och mjukt bröd att baka som har relativt lågt innehåll vad gäller kolhydrater. Sök på dess ord. LCHF knäckebröd LCHF bröd kokosnötmjöl Så finner du flera intressanta alternativ. Visar det sig att 2 sådana bröd per dag inte passar din kropp så får du söka alternativa frukostar. Juicen finns det inget alternativ för och den har för många kolhydrater.

bymaruska
2

spännade det är!

I morse kl. 08.00 åt jag en omelett på två ägg gjord på en msk grädde, bacon 3 skivor, tre ostskivor, en tomat, en klick majonäs och kaffe så klart. Nu till poängen jag kände mig inte lunch sugen först vid 14.00….. ananrs står jag först i kön 11.30!!

Lunch 14.00. Blandad sallad med kyckling, osttärningar, broccoli ett ägg plus egen röra med creme fraiche och vatten vatten. Ska bli spännade att se när jag blir hungrig nästa gång.

M-H

Phille03
1

I början av min LCHF karriär så åt jag efter klockan. Nu äter jag när jag är hungrig.

Om jag börjar bli sugen, så tar jag ett glas vatten. Oftast räcker det med vattnet, annars är det dax att äta.

Förr i tiden, när jag åt kolhydrater, så åt jag ständigt o jämt, idag drack jag kaffe/thé med kokosfett på morgonen/fm o sen åt jag en stabil omelett runt 10.30. Var hungrig igen runt kl 15 o då blev det broccoligratäng. Ska äta biffar ihop med familjen ikväll.

dejsi
1

#7 Visst är det spännande

#8 Vattnet är bra kompensation, gör likadant

lelli
0

jag brukar bara dricka roiboste med kokosolja i till frukost, när jag jobbar på helgen blir det oftast ägg o "lembas"bröd. Åt mer frukost när jag började med lchf av ren vana, sen var jag hemma o mammaledig så blev ju lite så att man åt för att barnen åt. Blev ofta äggröra o bacon.

yvonnel
0

Fick barnen samma mat som du?

Jag menar ju bara att det måste vara härligt att kunna starta upp deras små liv med rätt kunskap.

Coronella
0

#7 skrivetav bymaruska

Visst är det häftigt :)

lelli
0

#11 skrivet av yvonnel

Nja inte riktigt lika, min yngsta som har tillkommit efter start visade sig vara kännslig mot ägg så det fick både han o jag hoppa ett tag, men nu verkar det som det har vuxigt bort. annars äter de nästan som jag fast + lite mer kolisa som tex potatis o frukt(som de mest får på dagis), morötter och när min man/( som inte kör lchf) gör mat även pasta. Jag bakar för det mesta eget bröd o försöker hålla nere med kolisarna då jag märker att barnen faktist får lite sockerkickar. Men de får ju fullfeta produkter o riktigt smör, så lite tillsatser som går. Om de får välja(om man är borta) så vill de helst ha mjölk istället för saft som många bjuder på, hellre en tidning än godis. de vill gärna ha en kaka eller bulle, men sen äter de oftast inte upp den iaf. NU är de ju inte så gamla än, får se vad de tycker om maten senare när de är större.. Min mans grabb som nu är 22år fick jag göra pulvermos till för han tyckte det var godare än egenlagat med riktig potatis o grädde o smör i… eftersom de får sådant skit i skolan;(

nu ha vi inte sån skit hemma längre, var före jag blev upplyst med lchf o tillsatser..

bymaruska
0

Kvällsmål, inte direkt hungrig när jag kom från jobbet så jag hoppade över mat.

Blev en lite yoghurt med nyttig musli osockrad. Promenad med vovven!!

I morgon hoppar jag över bacon till frukosten får bli några skivor skinka istället.

Kul det här och mätt och glad har jag varit hela dagen ;)

Tack för goda råd och heja på.

M-H