Fortfarande illemående!
Nu har det gått en månad på min nya omgång av LCHF och illamåendet på morgonen går inte över, det är fullkomligt omöjligt för mig att äta förens lunch och det är knappt att jag ens kan borsta tänderna på morgonen. Vad göra?!

Du skriver inget om vad du äter dagligen. Då är det svårt att gissa vad illamåendet beror på.

Det är olika.. Mest "mat", inte så mycket ägg eller mellanmål, står mig oftast på en lunch till kvällen då jag äter ganska ordentligt igen.
De låter jätteotrevligt, är de för att du är hungrig som illamåendet kommer eller hur kommer de sig? Om du hade fått äta en macka på morgonen hade de gått över då? Äter du väldigt mycket grädde, bearnaise och ost innan du går och lägger dig?

Finns inte en chans att jag kan äta något överhuvudtaget på morgonen. Tror inte att det är hunger, tvärtom så verkar det bli värre när jag ätit lite senare på kvällen. Grädde, bearnaise och ost blir det inte så mycket av överhuvud taget. Mer creme fraiche om nåt.
Men du måste inte äta frukost. Jag äter inte förrän tidigast 11, ibland så sent som 1 på dan. Sedan på kvällen. Varför skall du pina i dig frukost.
Kroppen bränner av sina reserver så den tycker inte du behöver fylla på med mer på morgonen.
Men VAD äter du och hur sent äter du middag (eller fikar eller vad du nu gör sist på kvällen)?
Alla är ju inte hungriga på morgonen, men man ska heller inte behöva vara illamående!
MVH Sandra

Köttfärsgratäng med crème fraîche och sallad, kycklinggryta med kokosmjölk, curry och lite olika grönsaker, blomkål med ostsås och kassler, kycklingsallad med ägg, tacos, köttfärslimpa med sås.. Det är väl lite exempel på vad jag brukar kunna äta. Och jag förstår att det inte alltid är så att man behöver äta frukost men det är det här illamåendet som är så himla jobbigt. En kopp te kan ibland hjälpa men det är inte alltid.

Alltså.. Det är inte så stor skillnad, jag åt mest sånt med hög fetthalt. Den enda stora skillnaden är att jag inte äter kolhydrater och att jag faktiskt äter mindre mängd mat, mindre portioner nu. Visst äter jag mer fett och proteiner men det är ändå generellt mindre mängd mat då jag aldrig tar om nu. Förut när jag åt kolhydrater mådde också ibland illa på morgonen men absolut inte så här.

Några månader efter att jag börjat äta LCHF så började jag må dåligt (=illamående) därför att jag åt för mycket fett. Det hela rättade sig sen när jag minskade på fettet och ökade lite på proteinet.
och du är inte gravid?