ÖL OCH LCHF
Jag undrar: i öl är det ju mycket kolhydrater, men det har kommit ett "nytt" öl, Pripps Pure som bara har hälften så mycket kolhydrater. Är det OK att dricka det??
Någon som vet?

Tja, räkna själv på kolhydratmängden gånger antalet deciliter du vill dricka (det är ju rätt sällan man nöjer sig med 1dl öl) och se om det ryms i din "kolhydratbudget".

Hmmm…
Det känns som om jag får problem med samvetet
ikväll:)
Alkohol ger extremt snabba kolisar och desstuom tar alkoholen å ger det en extra skjuts (om jag fattat det rätt). Jag skulle vlija på stå att om man ska vara strikt LCHF ska man hoppa över öl MEN att ta en god öl nå'n gång hör väl till livets goda sidor.
Mitt förslag är - Drick mindre ofta och ta istället ett riktigt gott öl då du väl gör det. Sen att du kommer att få en del lustiga fenomen då kroppen inte är van kolhydrater är en annan sak :)
Jag brukar dricka Spendrups Bright ibland, och de smakar helt ok. Inte mycket kolisar heller
Har ätit LCHF kost sen sep 08 och det ända jag verkligen saknar är ÖL. En kall god ÖL åhh det vattnas i munnen….
Spendrups Bright? Hur många kolhydrater?

Öl innehåller faktiskt mindre kolhydrater än man tror, snittet ligger på ca 5 kolhydrater per dl.
Jämför man med exvis färskpressad apelsinjuice som ligger på 10g/dl eller vanlig standardmjölk som ligger precis under 5g/dl så är det mest en fråga om karaktär att inte dricka för mycket och för ofta.
En 33cl öl till maten någon gång ibland tar iaf jag.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
cacao
Menar du vanlig öl eller low carb när du säger att den innehåller ca 5 kolisar/dl? Spelar det nån roll vilken alkoholhalt det är eller blir det mer kolisar ju högre alkohalt?
Det vore ju gott att våga ta en öl nån gång i sommar.
Jag dricker en lowcarb-öl (Pripps pure eller en annan sort (Spendrur) någon enstaka gång när jag bastat! Det är det värt!
Spendrups Bright har 0.76 g per 100 g

Enligt SLV´s lista på vanlig 3,5% öl så ska den innehålla 4,6g kolhydrater/100g
Starköl innehåller ännu mindre %/gram vad gäller kolhydrat
OK tack så mycket. Det kan nog bli en öl nån gång då.
jag kollade bara på burken - spendrups bright… där står 0.76

Länk till deras hemsida där man kan räkna ut hur mkt "kolhydrater" man sparar per öl genom att dricka Bright istället för "vanlig" öl.
Tror att dom skrivit lite mysko formulering på flaskan då det var diskussioner om detta tidigare på LCHF
men om man kollar så är det skillnad på bright brew 3.5 och den starkare 5.0. I 3.5:an är det mer
Kolla i nån GI-tabell så får ni se vilket index öl har. Bland de absolut snabbaste kh man kan ta in om jag nu inte minns fel.
Alltså - öl ger troligen en större dos insulinutsöndring, vilket man ju med LCHF försöker undvika.
Men - var å en gör som den vill! 
Alkohol i sig ger även energi när det bryts ner av alkoholdehydrogenas i levern…
Kul rubrik! Smaka på den här också:
FLÄSKKARRÉ OCH ISLAM
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Östrogenet i öl kan säkerligen ställa till det både viktmässigt….eh, och på andra sätt hos män. Inget att rekommendera för män som vill vara både smala och manliga.
#19 Energi behöver man inte vara rädd för eftersom det ger mättnad så länge man inte styr hungern genom blodsockret.
Jag har testat både pripps pure och spendrups bright och båda var helt ok att dricka.
Om man nu(som jag)föredrar öl framför annan alkoholhaltig dryck så är de väl att föredra framför "vanlig" öl,dessutom är man ju så lättpåverkad nu så det behövs inte så många 
http://www.winthers-skafferi.se/
#21: Tur att det inte var någon som sade sig vara rädd för något då. ;) Och östrogen lär man definitivt inte behöva vara rädd för såvida man inte planerar att hälla i sig större mängder under en längre tid…
Kolhydraterna i mjölk och mjölkprodukter är annorlunda än de i socker och mjöl. De får inte blodsockret att svänga upp och ner som de i öl. Mjölksocker har lågt GI-värde. De gynnar inte bakterierna på tänderna heller som socker och mjöl gör.
drick vitt torrt VIIIIIIIN, tänk på att med lchf blir du väldigt berusad, men inte lika bakis :)
Det fungerar bevisligen att gå ner i vikt även om man dricker nån öl ibland, likaså om man använder grädde ibland, osv osv osv. Man kan vända ut och in på ALLT om man vill, och hitta för och nackdelar med precis allting. Som sagts en babiljard gånger på forumet, det gäller att hitta SIN nivå på saker och ting. Man upptäcker så småningom om det fungerar eller inte. Att säga att: om man vill gå ner i vikt så är öl inget som borde ingå i kosten så halkar man runt lite i okänt vatten. Jag har gått ner, dricker nån öl nästan varje helg… fast jag avstår annat istället, så kolhydratnivån ligger lågt i alla fall.

Visst är det så! Alla har olika individuell nivå på vad man kan äta och dricka och ändå bibehålla sin vikt/viktnedgång.
Jag har gått ner 10 kg sedan sista veckan i januari, äter grädde/CF/youghurt osv och har tagit en öl då och då även vanlig, senast i Tisdags då jag satt på Stansteds flygplats i England och då tog en Guinness.
Ok, vem vet?! OM jag fakirat och ätit helt strikt så kanske jag tappat mina 10 kg på halva tiden, men för mig är inte viktnedgång något som måste ske på några veckor utan jag vill att det ska gå i lagom takt samt att jag inte heller vill äta helt strikt.
Är medveten om att det finns olika sorters socker/kolhydrater och att dom verkar olika, men som sagt var det finns också många olika individer och det är olika vad var och en kan äta och hur man reagerar på olika kolhydratsintag. Man får helt enkelt prova sig fram och för den som är sugen på en öl till den grillade middagen tar kanske "risken" att stå stilla i vikt eller gå upp ngt hg.
//Suss

Pripps pure…1 kolhydrat/dl…enligt flaskan.
Men lchf är ju en livsstil & inget straff
….själv-valt.
Ett liv utan öl
är ett straff för mej….Mitt beslut är att ta en öl då & då.
För mej innebär det en gång i månaden….kanske två .
Vad är det då i vodka eller absolut??
Borde ju vara O el?
ren sprit har noll, ja, pripps pure i burk har jag för mig har bara 0,5 gram per 100
Skönt då har jag uppfattat det hela rätt då.
Då kan man unna sig en snaps till surstömmingen nu då man inte bör äta alla tillbehören
Konstigt att jag har gått ned ca: 19 kg på drygt ett år trots hög ölkonsumtionum? jag börjar bli lite skeptisk angående flytande bröd teorin men kanske är det allt det andra inom LCHF som gör att jag går ned i vikt trots en platta starköl i veckan?
jag har aldrig fattat det där med flytande bröd för bröd har väl minst 10 gånger så mycket kolisar som vanligt öl tom per 100 gram
33. håller med dig. Magen håller sig även ganska bra trots alla öl? skulle jag däremot äta några skivor skogaholmslimpa då känns det som man kan ta det berömda tågvirket?
Det är bara att lyckönska!! 

#32 En platta starköl i veckan kan knappast vara hälsosamt oavsett diet… Jag fick kolla upp, 24 burkar öl… Många A-lagare utanför bolaget är j*vligt smala så jag tror inte det kan räknas som en hälsoaspekt… Men visst, går du ner i vikt, mår bra och är hälsosam så funkar det kanske för dig.