Ert bästa fläskfilerecept, tack!
Har en fläskfile på ca kilot och undrar vad ert bästa recept är? Gärna i ugnen … och nej, tack, jag vill inte ha beasås recept
… och jag VET att jag kan leta i arkiven men jag vill ha era BÄSTA recept inte bara ett recept 
Skivor ca1½ cm tjocka. Bryna i stekpanna med lite lök och kantareller, på med grädde, koka upp och in i ugnen. Ibland har jag även klickat i någon god mögelost,
Kreolskans söndagsgryta om man inte är superstrikt.
Stek stark korv i skivor därefter steker du fläskfilen i skivor i korvfettet sen har du ner röd paprika i strimlor, hackad smörgåsgurka, syltlök, svarta oliver och grädde. Krydda med salt och peppar puttra på ett tag. Andra äter ris till.
Jag fyller fläskfilén med en blandning av bacon och hallon. Tidigare använde jag plommon eller äpple.
Penslar med lite olja.
Sen kryddar jag den med salt-peppar och senap.
Lägger i en ungfastform i 200 grader ugn ca 15-20 minuter.
Man kan göra en gräddsås med spadet och lägga i lite hallon som dekor.
Mums
Ytstek tjocka skivor med salt och peppar, lägg i ungsform, dutta över gräddädel (fet blåmögelost). Häll över vispgrädde. Lägg till halverade körsbärstomater eller tomatskivor. Gratinera.
Brukar ta 140 gram ost till 500 gram kött. Kanske två dl grädde.

#5 skrivet av nyborjare08
Jag kan inte äta fläskött och frukt tillsammans. Vet inte om det är gallan som säger ifrån men jag rapar och det luktar sulfur.
Gick till doktorn i Scotland när det hände första gången och han skrattade åt mig och sa att jag luktade som en gammal järnvägsstation … min omgivning skrattade mindre särskilt om man satt i en bil …
Haha, ja kreolskans är en gammal säker goding…….

Skiva fläskfilen längsmed långsidan men inte helt igenom. Utan liksom snurra och skär , snurra och skär tills du kan vika ut den till en ca 1 cm tjock platta. Bred på valfri dessertost med lite kolhydrater, jag brukar ta vitlökssmak. Rulla ihop igen så den ser ut som en rulltårta. Klä först kortändarna med halverade baconskivor. Rulla sen bacon runt om så man liksom låser fast baconet på kortsidan samt täcker hela fläskfilén. Stek filén runt om i en stekpanna och flytta sen över till en ugnsform. Stek i ugnen 225° ca 20 min. Slå på en liten skvätt grädde mot slutet och blanda med skyn som bildats. Serveras med blomkålsmos. Supergott
Stek filén runt om och så att den får lite motstånd i köttet. Lägg den att vila i folie minst en kvart. Späd stekskyn med lite sherry, 1 msk soja, finkrossade tomater, 1 tsk fransk senap, 1 msk hackad persilja, grädde, salt och peppar. (Avvägning mellan sherry, grädde och ev. vatten får man göra beroende på smak och hur mycket sås man vill ha).
Skär filén i skivor, häll över såsen och in i ugnen några minuter tills den blir färdiglagad.
Gott till är broccoli, blomkål, avocado, tomat (gärna ugnsgrillade).
Jag steker fläskfilén i 2 - 3 cm tjocka skivor - salt o peppar -
och gör svampsås till:
300 - 400 svamp, jag tar oftast Champinjoner, skivar dem
3 msk smör
fräs upp svampen, och strö över
salta, peppra,
2 - 3 krm paprika
blanda sen i -
1 hönsbuljongtärning
5 dl creme fraiche
ev lite soja + ev lite färgsoja om man vill.
Godaste svampsåsen jag vet. Servera med kokta/wokade/ugnsrostade grönsaker och krispig grönsallad till.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Ett tips från norr (OBS att det är generellt för allt kött)
http://varldensbastamatblogg.blogg.se/category/tips-fran-coachen.html
jag brukar göra en god gratäng:
bryn 1 1/2 cm skivor fläskfile salta o peppra, lägg i en form, strimla purjo o röd paprika o lägg över, skivad banan ( uteslut om man vill) krydda över m curry. koka ihop en sås av grädde o flöde pikant (paprikaost) häll över o gratinera i ca 20-25 min 200-225 grader
jättegott!
Här kommer världens i särklass bästa recept på fläslfilé! Hör här (finns i Doktor Dahlquist och Airams kokbok till fest och helg):
Medelhavsfylld helstekt fläskfilé med pestohollandaise, grillad citron och rostade tomater
¤ portioner
500-600g fläskfilé
6-8 tunna skivorsalami
125 g mozarellaost (eftersom jag skulle bjuda laktosintollerant så hade jag chevrë istället
1/2 dl skivade svarta oliver
1-2 msk finhackad lök
färska basilikablad
smör
steksnöre
salt o peppar
1 citron
coctailtomater gärna på kvist
Reduktion
10-15 krossade vitpepperkorn
1-2 msk grovhackad lök
1/2dl vitvinsvinäger
1/2dl vatten
4 äggulor
400g skirat smör
3-4 msk pesto av bra kvalitet
Värm ugnen till 150-175 g.
Putsa filén, men låt fettet om möjligt vara kvar. Skär ett snitt i mitten jäms med hela filén, men inte helt igenom. Banka ut köttet och skär fler snitt för att skapa ett stort platt stycke. Banka på båda sidor.
Fördela salami, ost, lök, och oliver på hela köttytan. Rulla till en tajt rulle som binds ihop tätt med steksnöre av bommul. Bryn rullen runtom i smör. Lägg över filérullen i ygnsfast form och häll över skyn fråm pannan. Salta och peppra. Lägg tomater på kvist runt köttet och stek i ugnen i ca 20-30 minuter eller tills innertemp håller 65-70 g. Låt köttet vila under folie.
Sås
Koka reduktionen tillshälften kvarstår. Sila bort löken och pepperkornen.
Såsen var lite besvärlig att göra så det kommer jag förenkla, men rullen är enklare än det låter
Stek tumnna skivor av citron. Dom blir supergoda.
Supergott

Tack för alla recept!
Nog tog jag the easy way out eftersom många av ingredienserna fattades … jag gjorde en 'deg' av parmesan och olivolja och klappade runt filen så den var helt 'inbakad', som i en croute. Se'n satte jag in den i ugnen i ungefär 35 minuter. Tog ut den och lindade om foil så den kunde bli färdig utan att spendera mer tid i ugnen. Blev jättegott och saftigt.
Nu visade det sig att det var två fileer så jag använde bara en och ska skaffa litet ingredienser som svamp och dylikt och använda till ett av recepten som föreslagits härovan.
#16 Oj - det där lät ju kanon! Har massa parmesan hemma och en filé. Det får bli middag imorgon! Brynte du filén innan, eller lade "degen" runt den råa filén?
Mums vad gott allt lät!
Bra med tips när fantasin tryter!
Härligt!
Hej!
Vill du ha ett tips till tro?
Skåra filén längs med och fyll med en blandning av smör, hackad gul lök, pressad vitlök och en massa färsk persilja (eller fryst brukar jag använda också). Man kan pensla lite soja på köttet först så färgen blir lite snyggare, men det gör man som man vill med. Buss in i ugnen. Minns inte grader eller tid, men det borde väl vara som i andra recept så att det blir genomstekt. Jättegott tycker i alla fall jag.
/Millie1
#16 Gun - vad hade för sås till? Eller smör?
Och hur många grader?