Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5453 ggr
Matmamma
0

Blodgivning

Är det någon som har erfarenhet av om det känns annorlunda att ge blod när man äter LCHF jämfört med kolhydratkost?  Har ett par gånger innan LCHF blivit ordentligt yr efter blodgivning och det har botats med massor av söta festisar som blodbussen generöst delar ut.

Aliss
0

Jag har lämnat blod i en massa herrans år känns det som. Första gångerna var man ju lite yr men sen har det gått bra i alla år.  Nu plötsligt blev jag jätte yr, hade ju dessutom druckit de där små joserna man får, tänkte inte på att ta något med mig. Tror att jag blev yr dels av blodgivningen och dels av allt sockret jag plötsligt fick i mig. Nästa gång jag ska lämna blod ska jag se till så jag i alla fall har ätit ordentligt strax innan och druckit en massa vatten. Och tar med mig en flaska vatten att ha i stället. Och kanske en bit mörk choklad kan funka? Kan ju inte gärna sitta på BC och mumsa på ett ägg.

frodig
0

Jag är blodgivare sedan länge, men har bara lämnat en gång sedan jag började med LCHF. Och jag kände ingen skillnad.

På mitt blodgivarställe bjuder dom på lite av varje. Så den här gången tog jag keso och lite grönsaker - paprika, isbergssallad och gurka. Och så drack jag varmt vatten med mjölk i.

Innan hade jag grundat med några kokta ägg med smör.

Men visst sjutton kan man ta med sig eget om man vill det, och vatten brukar dom väl alltid ha iallafall Glad

Kanske ska du dricka en deciliter grädde efteråt istället Flört

Facklan
0

Jag fundera på att börja ge blod så jag kommer förja denna tråd med spänning !

Samtidigt kan jag inte tänka mig att det borde vara skillnad … men jag vet inte !

Airam1
0

Jag lämnar plasma var fjortonde dag och blod nån gång ibland. Jag har aldrig upplevt en enda påverkan på vare sig kropp eller sinne. Jag håller tillgodo med en mugg fika och en mugg vatten medan jag är där och laddar aldrig innan. Att du blir yr har säkert med "förlusten" av röda blodkroppar att göra. Kanske ska du buffra med järntillskott innan lämning - hör med blodtappen vad de tycker. Ett ägg i väntrummet gör bergis ingen skillnad, men att du är uppvätskad är förstås viktigt.

Matmamma
0

Lämnade blod i torsdags morse. Det gick bra och jag känner mej inte alls trött nu efteråt. Drack en hemgjord chokladdryck innan och efteråt istället för festisarna som blodbussen delar ut. Kakao + lite honung + mjölk + mycket grädde.
Järnvärdet var 147 förra gången.

vimzet
0

Ni som lämnar blod, har erat Hb stigit efter att ni börjat med LCHF?

greensis
0

Mitt har stigit tillräckligt för att kunna BLI blodgivare.

Efter att ha läst på innehållet i mackorna på blodcentralen tar jag med eget nästa gång, dock.

Ett litet varningens ord - jag hade svårt att få stopp på blödningen senaste gången och då åt jag 2-3g omega3 per dag, vilket gjorde att min allergi lugnade ned sig. Vid nästa tappning ska jag skära ned i dos i förväg.

Fabricati diem, pvnc!

vimzet
0

#7 så det kan bero på Omega3 att jag för ovanlighetens skull hade blod på plåstret efteråt, har aldrig det annars.

Jag har alltid haft bra blodvärde runt 150 och nu var det 166

Alidaxxx
0

Påverkar det nåt om man äter D-vitamin samt Magnesium tabletter när man ska ge Plasma?

Höll på att svimma förra gången, fick då Kalktabletter, kanske var det för att jag inte ätit och druckit nog mycket?!

Nån som vet mer än mig?

rikpe190
0

Jag har lämnat blod både före och efter övergången till LCHF, och det har inte varit någon skillnad alls på hur jag känner mig efteråt. Möjligen känns det t.o.m lite lite bättre på LCHF

Det enda jag konsumerar i samband med blodgivning är lite vatten. Allt annat sockerstinnt skräp hoppar jag över hur mycket de än trugar

Jag hade högt blodvärde redan innan LCHF och jag har det fortfarande, så jag tar aldrig järntabletter. Kanske också därför jag inte har något behov av snacks efteråt, utan jag går hem och äter middag precis som vanligt :)