Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1826 ggr
Bright
0

Behöver man inte äta?

Jag har varit lchf:are nu se slutet av september och det går bra!

Nuförtiden är jag inte alls hungrig så jag äter ingen lunch. Frukost är ett halvt paket bacon och ett stekt ägg och te.

Sen äter jag middag vid 18 tiden. Kanske en liten babybel skinker ner vid 14-tiden och en kopp te.

Är detta okej? Att bara verkligen äta när jag är hungrig och att alltså hoppa över lunchen?

För jag älskar verkligen att aldrig vara hungrig. Kan jag fortsätta såhär?

Fridaaaa
1

Nej det är det inte. Man måste äta regelbundet för att kroppen ska må bra:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sussie
2

Man äter när man är hungrig. Äter man LCHF slipper man blodsocker toppar och dalar som gör att man blir sugen.

MimLan
0

#1 Nej, det behöver man inte. Däremot behöver man äta tillräckligt med näring.

#0 Det beror på hur mycket du äter på middagen, helt enkelt. Får du i dig tillräckligt med protein och näring? En del har svårt med hungerskänslor, och kan behöva tänka på att äta tillräckligt och inte bara gå på hunger och mättnad.

Fridaaaa
1

#3 Det är itne bra för kroppen att äta 1-2 gånger/dag, bättre att sprida ut det över dagen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chalin3
0

Hur känner du själv, mår du bra av det?

Grejen är ju att äta när man är hungrig. Fast det är ju ganska så läng tid mellan frukost och middag. Känner du att du mår bra av det ändå så verkar din kropp klara det rätt så bra.

Själv hade jag nog valt att i alla fall äta en halv avocado eller ett ägg mitt på dagen, men skulle nog inte klara mig på så lite mer än någon enstaka dag.

Men det beror ju också på vad du äter vid de andra målen, om du får i dig det din kropp behöver.

gun92884
3

#4 skrivet av Fridaakesson

Och vad baserar du ditt påstående på? Förvånad

MimLan
3

#4 Du kanske utgår från det ständiga kolhydratätandet där blodsockret åker jojo hela dagen? Titta gärna under "OM SAJTEN", vi äter på ett sätt där man slipper sådant.

Sindri
1

#1 Jag äter vid 11-tiden varje dag - och vid 18-tiden. Regelbundet!

Hoppas jag vet bättre än du har jag mår!

Jennix
1

För min del så måste jag äta betydligt oftare än 2 gånger om dagen, dels för att jag är hungrig och dels för att det passar min mage och mina tarmar bättre att äta 3-4 gånger om dagen. Jag orkar inte gå en hel dag med bara  2 måltider när det gäller blodsockret heller, så jag är en av de som måste ha fler än 2 måltider. Glad

Prova vad som passar dig bäst, Bright! Vissa märker ju också att de kanske inte går ner i vikt, trots stor övervikt, om de äter för sällan. Jag vet inte hur det är med dig, om du har som mål att gå ner i vikt eller om du äter LCHF för hälsans skull eller som en livsstil. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

opssk
0

Jag äter oftast lunch+middag mår finfint! Jag tror att det finns många här inne som bara äter 2 gånger/dag och mår bra och får i sig det kroppen behöver.

labbe52
0

Jag gjorde en ugnsomelett på 4 ägg o 3 dl grädde idag… åt en tredjedel med några korvskivor till o är fortfarande mätt….

äter samma till frukost imorgon… såååå mätt….

Halvdansken
0

Äter också två gånger per dag, inga problem. Är jag hungrig däremellan så tar jag ett ägg, eller en bit korv eller nåt när jag passerar kylen.

Är också nyfiken på vad #4 menar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jennix
0

#12 skrivet av Halvdansken

Fast då är det ju inte 2 gånger om dan, om du äter små saker däremellan? Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Magica1970
0

Jag äter frunch kl 12. När jag kommer hem från jobbet äter jag ett ägg (men bara om jag känner mig hungrig och det är inte alltid) och vid 8-tiden på kvällen äter jag middag. Ibland tränar jag direkt efter jobbet och har då med ett kokt ägg som jag äter antingen innan eller efter träningen.

(Jag tror att #1 har hamnat i fel forum.)

Bright
0

Tack för alla svar!

Jag äter för att gå ner i vikt, men jag inser ju att det är ju bara en bonus!

Mår jättebra av lchf:)

Då är jag inte ensamen att äta sällan och det känns bra. Jag har gått ner 5 kilo och minskat bara runt rumpan 10 cm sen jag började i september. Helt otroligt:)

Jag tycker att det går lååångsamt men man måste ha tålamod!

Jag tränar inte men jag går rätt så mycket, det är kanske därför jag inte är hungrig.

Jennix
1

#14 skrivet av Magica1970

Tycker du det låter trevligt, att säga att alla som äter fler gånger än 2 inte hör hemma här? Flört

Magica1970
0

#16 Ja, jag tycker att jag lät trevlig (det fanns fler omedvetna "snedseglare" i en annan tråd). Skrattande

Jennix
0

#17 skrivet av Magica1970

Jag försöker komma på om du skämtar eller inte…

Men å andra sidan spelar det ingen roll. Jag kommer att stanna kvar iallafall, oavsett om folk tycker att jag äter för ofta eller ger "fel" råd till folk. Oskyldig

Magica1970
0

#18 Läs #1 och #4 igen. Visst får hon vara här, men andra undrar vad hon menar och jag svarade att jag tror att hon har hamnat fel (utan att veta om det).

Zepp
0

Spelar mindre roll hur ofta man äter, så länge man inte har någon ätstörning.. men man bör nog äta minst varanan dag!

Får man bara i sig vad man behöver av energi och näring under perioden så tror jag att det är en fördel att äta sällan framförallt för viktnedgång.. hur skall kroppen annars hinna ta något ur depåerna?

Och som sagt se upp med att en del tappar aptiten; det går att kolla genom att räkna på hur mycket kalorier du får i dig och hur många kilo du tappar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jennix
0

#19 skrivet av Magica1970

Jag har läst vad hon skrev och jag håller med henne. Jag tror det är bättre att äta små måltider mer sällan.

Jag förstår att alla inte håller med mig, så är det med allt i världen.

Jag förstår inte varför man är otrevlig, även om man har olika åsikter. Glad

Sindri
3

Jennix - du får naturligtvis tycka och äta som du vill, tror inte det är det Magica reagerar mot.

Mera på att #1 svarar så självsäkert "Nej, det är det inte" som om det vore sanning för alla - vilket det ju inte är. TS mår ju bra som hon gör och vill bara höra att det är OK. Och det är det ju för vissa.

Om däremot #1 hade svarat - för mig passar det bättre med många små mål är det en annan sak. TS vill få bekräftelse - inte höra att hon gör fel.

I det här forumet är vi alla experter - på vår egen kropp. En del som frågar kanske inte ser det så utan tror de får allmänna hälsoråd, men det enda vi kan göra är att dela med oss av egna funderingar och erfarenheter. Vilket är nog så värdefullt.

[Pennylane1]
0

jag tror att Fridaakesson själv sa att hon hamnat i fel forum, eller åtminstone att hon inte visste vad detta var för forum, i en annan tråd…  om det nu är samma person, minns inte riktigt, så det var nog inte så fel gissat! Glad

edit  Det var inte samma det var en annan med hela sitt riktiga namn ihopskrivet… blandade ihop , ursäkta!

Sindri
1

För- och nackdelar med att senaste inlägget på iFokus alltid syns. Många känner sig kallade att svara och har ingen koll på var de är.
Det kommer många underliga svar nuförtiden.
Å andra sidan har jag själv upptäckt en hel drös spännande iFokus-sajter.

Halvdansken
0

#13. Om jag blir hungrig  kan jag ta ett ägg. Men det är inte så ofta, mest om jag är ute i trädgården och jobbar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pussgurkan
0

Jag funderar på hur vi är skapta "från början". Jag har fått för mig att vi samlade, jagade och åt det vi kom över i matväg och att vi letade mat då vi var hungriga. Jag menar se på djuren (rovdjuren) de jagar då de är hungriga och ibland så går de utan mat för jaktlyckan var dålig.

Har fått för mig att människan är skapt ungefär så men att vi även kan tillgodogöra oss tex nötter och frukt vilket inte rovdjur gör….

Då jag ätit lchf så har jag ätit då jag vait hungrig och ibland så har det varit 4 gånger på en dag men oftast 2 gånger per dag. Och inte tycker jag att jag då har ätit jätteportioner (- utan mer normala/vanliga) för att kompensera.

willas
2

Jag tycker det går bra att hoppa över lunchen. Jag äter frukost kl 7 och middag när jag kommer från jobbet 15-16-tiden. Sedan blir det nog ofta något lite på kvällen,

Jag tycker det är jätteskönt att faktiskt ha ledigt på lunchrasten!

dufva
5

Rent generellt "står vi oss" mycket bättre på den här kosten än om man är sockerdriven

Jag har tom provat intermittent fasta och bara ätit en gång om dan på Lchf-kost

Det är inga problem

Energinivåerna är ändå konstanta och mättnadskänslorna under kontroll

Fasligt tråkigt blir det dock när alla andra piper iväg för att äta Flört

På sockerkost måste man ju nästan äta med ett par timmars mellanrum medan vi kan vara mer flexibla

Hur ofta vi väljer att äta ska vara ett individuellt val och inget kvitto på om vi är Lchf:are eller inte Glad