Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3944 ggr
babybel
1

Heja England!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder normalt väldigt sällan sötningsmedel. Men idag hittade jag det här paketet i sockerhyllan i vår vanliga mataffär här i England, och då kunde jag inte låta bli… Har inte smakat än eftersom jag fakirar, men det ska bli spännande att testa!

Två olika märken fanns det, inklusive paket med "sockerbitar" och paket med sötningstabletter. Jag valde dock strö eftersom det är det enda vi kan tänkas använda.

De kör även TV-reklam om detta märke just nu, som ett nyttigt och vettigt alternativ till socker. Kul att det uppmärksammats!

Skrattande

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Sweli
0

Vad roligt!

Jag vet att några sportklubbar trännar laget med LCHF för att öka prestationen Skrattande

[Columba]
0

Jag såg sötningstabletter med stevia här i Finland häromdagen. Förutom stevia fanns det åtminstone 5 andra ämnen me E-nummer eller utan. Lät inte så mera hälsosamt än andra sötningsmedel. Misstänker att stevian du hittade är liknande eftersom det står "with stevia". men detta är tro inte vetande i mitt fall.

babybel
0

Hmm Columba du trodde fel i det här fallet eftersom det här faktiskt är helt annorlunda. Maltodextrin, stevia och natural flavourings. Inga E-nummer.

Överlag är engelsmännen bättre på att undvika E-nummer än svenskarna. Jag har t ex aldrig några problem med att hitta kryddblandningar som t ex citronpeppar och curry utan E-nummer i min vanliga matbutik.

[RipleyKatten]
0

Maltodextrin? Låter inget vidare.

[Columba]
0

babybel. Bra om jag trodde fel, men undrar vad natural flavourings egentligen är. Inte är jag petig, bara nyfiken. Maltodextrin undviker jag om möjligt.

[Pennylane1]
0

natrural flavourings kan vara jordgubbe, hallon, citrus, alltså naturliga smakämnen gjorda på frukt eller bär.

Anders-S
0

Från Wikipedia:

PureVia is a stevia-based low calorie sugar substitute developed jointly by Pepsico and Whole Earth Sweetener Company which is a wholly owned subsidiary of artificial sweetener manufacturing company Merisant.

It is currently distributed and marketed by Whole Earth Sweetener Company as a tabletop sweetener and as a food ingredient. PureVia competes against Coca-Cola and Cargill's jointly developed Truvia brand of stevia-extract sweetener and Cumberland Packing Corporation's 'Stevia in the Raw' stevia-extract sweetener.

Ingredients and Safety

PureVia is a blend of several different ingredients. It contains dextrose, cellulose powder, natural flavors as well as the stevia extract rebaudioside A.

The Food and Drug Administration (FDA) determined in December 2008 that rebaudioside A is safe for inclusion as a food additive.[3]

However, there has not been a substantial amount of an independent scientific research done on the safety of rebaudioside A that was not funded by the companies that produce and distribute products that include them.

Food ingredient

PureVia is used as a sweetener in SoBe Lifewater which is manufactured by PepsiCo.

babybel
0

Tack Penny, tack Anders Skrattande

RipleyKatten och Columba: Jag försökte bara komma upp med något positivt här, en trevlig utveckling i England särskilt som LCHF är i stort sett okänt här!

Och med tanke på all annan skit som jag och många andra tryckt i oss i decennier - litervis med light-Cola och aspartam, låg-fettsprodukter, margariner, glutamat, E-nummer, rökaromer, konstgjorda färg-och smakämnen mm mm så tror jag knappast att en halv tesked maltodextrin en gång varannan månad eller så kommer att ta kål på mig.

Man kan ju vara strikt LCHF utan att vara fanatisk.

[Pennylane1]
0

syrran, som bor i England , ringde mig i går och frågade om Stevia och Sukrin för hennes man har precis fått diabetes, (klart jag gjorde reklam för LCHF!!) och hon sa att man måste skicka efter från USA för det går inte att få tag på i UK!! MEn det går alltså! Ska SMS:a henne pronto!

Ulf-S
0

Jag är skeptisk, det innehåller ju bl.a. druvsocker…!

[Pennylane1]
0

jaha ja, det var ju inte alls så bra nej!

yvonnel
0

Du kan ju köpa från iHerb, där finns bra sortiment och i allmänhet väldigt bra priser. Men rent allmänt så tycker jag inte om sötningsmedel, har aldrig gjort, fast nu har jag förstås köpt hem alla sorter för att ha hemma, mest tar det plats i hyllorna.