Åsikter om sötningsmedel?
Hej!
Har sett i diverse LCHF-recept att man ofta använder sukrin eller vad det heter och skulle gärna vilja ha era reflektioner på detta. Är det verkligen bra med sötningsmedel? Triggar inte det igång 'sockermonstret'? Lurar man inte kroppen att det kommer socker = insulinpåslag?
Skulle gärna höra av er som provat, är nog lite skeptisk till konstgjort socker men man använder väl inte så mycket eller så ofta att det ger någon större skada. Men smakar sötningsmedlet så där sötsliskigt som i light-läsk så provar jag inte för den smaken gillar jag inte alls.
Vad tycker du i frågan?
/Millie1
Det är individuellt hur man reagerar på det.
Jag låter bli eftersom jag är väldigt känslig för söt smak och är sockerberoende. Jag törs inte chansa, liksom. Jag är nog liksom dig rädd att väcka sockermonstret.
Medan för andra är det en bra ersättning till vanliga sötsaker eftersom man slipper blodsockerhöjningen. Huruvida det ger insulinpåslag, det vet jag inte.

Jag - och många andra - använder sötningsmedel och har inga problem. Det betyder inte att du inte får problem. Bara du vet hur pass lockande sötsaker är för dig och hur svårt du har att stå emot, psykologisk och fysiologiskt, när du väl har smaken i munnen. Alltså, du måste prova själv för att hitta svaret på denna del av din fråga.
Om det är nyttigt med sockerersättning? Om det tvistar de lärde. Får jag ställa en motfråga? Vad är nyttigt med socker?
ang frågan om blodsocker/insulinpåslag kan man kika här. 
vill man läsa om sukrin mm går det här. Bokusbloggen
(jag gäsbloggar där just nu)
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Det menade jag inte heller
Vad jag kanske hänger upp mig på är alla dessa som drar alla sötningsmedel över en kam … och jag anser inte att man behöver göra sig av med söt smak om man kan HANTERA det … kan man inte, ja då måste man låta bli, det finns inga genvägar
Jag tycker det låter som om många försöker sig på det där som Einstein sa att man inte ska envisas med att göra (paraphrasing) … försöka hitta nytt resultat men envisas med att använda samma gamla (som inte fungerar) metoder.
Hej!
Tack för svaren!
#1 o #3 Ja, jag är nog likadan. Har haft ett sockermonster som jag numera med LCHF håller undan utan problem (till min stora förvåning och glädje). Tycker det jag tidigare gillat är för sötsliskigt och det är ju inte direkt svårt att låta bli att äta när man inte längre tycker det är särskilt gott! Men blir det för mycket kolisar ett tag kan suget öka, så man får väl hitta sin balans.
#2 Nej inte är det väl något nyttigt med socker.
Är bara lite skeptisk till låtsas-saker, och vad man än tycker om socker så känns det lite mer naturligt liksom.
Blev bara lite fundersam på det här med sockerersättning då jag liksom förknippar LCHF med 'ren' och naturlig mat. Men naturligtvis måste ju alla hitta en väg som passar dem och ibland kan man kanske vilja ha något att tugga på rent socialt när andra fikar.
#6 Jag är emot konstgjorda sötningsmedel och för mig är LCHF ren och naturlig mat, så långt som möjligt. Att tillsätta något sött när det inte behöver är för mig onödigt.
Men det är bara min åsikt och alla gör som de vill.Jag tvingar ingen att sluta med sött, bara jag får äta som jag vill. 
Jo, för vissa triggar det sötsug och för vissa kan det också hindra viktnedgång, t.ex. aspartam och xylitol anses av vissa läkare hindra viktnedgång. Varför vet jag inte, tror inte det har forskats nog på det, men det är det jag har hört av vissa läkare jag talat med om övervikt.
Med LCHF får man själv komma fram till vad som passar för en, för det är en såpass bred kosthållning.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#6 Fast….Stevia och ehrytriol är väl inte låtsas saker?? Det är ju naturlig sötning som inte påverkar blodsockret och därmed insulinpåslaget. Sen om man personligen triggas av det det är ju en annan sak.
Tror man måste skilja på dessa två och aspartam mm dvs Hermesetas och Canderel mfl.
# 6 sukrin och stevia är int emer konstgjort än vanligt socker… vanligt socker växer ju inte heller som det är utan måste utvinnas ur sockerbetor eller sockerrör. Likaså utvinner man sukrin och stevia ur de växter de kommer från.
Jag har upptäckt med både Stevia och Sukrin….
Det höjer inte mitt blodsocker, men jag blir däremot kass i magen och får huvudvärk av skiten…
Jag blir inte direkt "sockersugen" av det men jag äter massor av mer mat samma dag och dagen efter intag.
För mig reagerar kroppen olika olika gånger. Ibland känner jag inget, ibland stoppar jag fingrarna i halsen. Dock dricker jag kanske en cola zero/pepsi max tre gånger om året.
du får tag i cola med stevia menar du? var bor du?