Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 11802 ggr
[Sias]
0

? Risk för Magnesiumbrist med LCHF ?

Är det risk för magnesiumbrist med LCHF - i synnerhet om man håller sig till strikt LCHF ?

TACKSAM FÖR SYNPUNKTER - FAKTA SVAR!

Wildrat
0

Det är alltid risk för magnesiumbrist, svensk kost innehåller väldigt lite av den. Men det verkar som att man kan bli lite känsligare för bristen på LCHF. Kanske för att vi inte binder lika mycket vatten som tidigare.

Men inte alla på LCHF-kost får brist på magnesium och för vissa är det bara tillfälligt under omställningstiden.

Kalle-B
0

Jag har råkat ut för en del ordentliga humördippar sedan jag började med LCHF. Men det kom ett bra tag efter övergången, kanske knappt två år efter LCHF-starten? Jag tappade på nåt sätt glädjen över sånt som jag tidigare tyckt var kul. Kände att det inte fanns nåt att se fram emot.

Av en tillfällighet stoppade jag i mig Dolomitkalktabletter (innehåller magnesium) några dagar. Jag tyckte att mitt humör blev bättre, köpte "Magnesiumkelat" som jag ätit sedan dess. Det här hände för ca tre månader sedan. Jag vet inte om det beror på magnesiumtabletterna, men mitt humör är nu betydligt bättre - och framförallt ligger det på en jämnare nivå, inte samma dalar längre. Kan ju vara tillfälligheter, men jag misstänker faktiskt nu att jag kan ha haft brist på Magnesium.

Därför har jag faktiskt en liten misstanke att man faktiskt kan få magnesiumbrist av LCHF. Vet inte om det beror på att jag inte äter spannmål längre - det är väl egentligen den största skillnaden.

Men allt är bara spekulationer..

(Började knapra D-vitamin för ett par år sedan, men dom känns fullkomligt verkningslösa på humör och energi, men det kanske finns nån annan dold nytta med dom - eller inte alls??)

bluegoose
4

Jag tror att risken är att man får en generell salt-obalans när man ställer om till LCHF. Njurarna utsöndrar tydligen salter i mycket högre takt när man är i ketos (källa: Stephen Phinney, The Art and Science of Low Carbohydrate Living), så det är extra viktigt att få i sig både vanligt bordssalt och andra mineraler på vår kost. Phinney rekommenderar att man dricker ett par muggar buljong varje dag. Man kan också ta ca 1 tsk extra vanligt bordssalt om dagen.

Brist på vanligt salt leder till en kedjereaktion där man får magnesiumbrist och till slut även kaliumbrist om jag fattat Phinney rätt.

Symptom på saltbrist (enligt Phinney) är trötthet, svaghet, förstoppning, Depression, benkramper…

Även Sally Fallon har skrivit om vikten av salt på Weston A. Price Foundations webbplats.

Mooniq
1

Jag drack ofantliga mängder kaffe - läste sen om koffein och dess biverkningar. la om till koffeinfritt kaffe och rooibos (rött ) te.

När jag började med lchf så blev jag helt tokig i kaffe med mjölk/grädde.. så efter 2 år var jag uppe i 2 perkulatorkannor varje dag.. inte bra alls.. nu har jag avprogrammerat koffeinet och dricker 2-3 halva muggar / vecka..

googla koffein blodsockernivå så dyker det upp lite intressanta artiklar.

magnesium och calsium samarbetar så man måste ha i sig rätt mängder av varje

jag äter b calm och d-vitamin dagligen och upplever bättre humör, ingen vinterdepression alls och jag är piggare  - främst på kvällarna ( har alltid varit enormt kvällstrött)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
0

"

Sodium and potassium

The second factor differentiating the author's studies from many others is optimized mineral nutriture, which has benefits for both cardiovascular reserve in the short term and preservation of lean body mass and function over longer time periods. The Inuit people lived much of the year on coastal ice (which is partially desalinated sea water), and much of their food consisted of soup made with meat in a broth from this brackish source of water. When they went inland to hunt, they traditionally added caribou blood (also a rich source of sodium) to their soup. With these empirically derived techniques, the Inuit culture had adapted the available resources to optimize their intakes of both sodium and potassium.

When meat is baked, roasted, or broiled; or when it is boiled but the broth discarded, potassium initially present in the meat is lost, making it more difficult to maintain potassium balance in the absence of fruits and vegetables. Because our research subjects were accustomed to eating meat, fish, and poultry prepared as something other than soup, we chose to give them most of their sodium separately as bouillon and a modest additional supplement of potassium as potassium bicarbonate. With these supplements maintaining daily intakes for sodium at 3–5 g/d and total potassium at 2–3 g/d, our adult subjects were able to effectively maintain their circulatory reserve (ie, allowing vasodilatation during submaximal exercise) and effective nitrogen balance with functional tissue preservation."

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/1/1/2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
0
[Sias]
0

#1 "Det är alltid risk för magnesiumbrist, svensk kost innehåller väldigt lite av den".  

Med tanke på det -  borde det vara ökad risk för magnesiumbrist när man håller sig till LCHF eftersom det i LCHF-kosten inte ingår livsmedel med högt magnesiuminnehåll. I kött, fådgel, fisk, ost tex - bara ca 40 mg per 100 = VÄLDIGT LITE MAGNESIUM, mot t ex 540 i pumpafrö. Men pumpafrön och annat med högt magnesiuminnehåll avstås ofta från att äta p g a kolhydratinnehållet, men det kan nog vara värt att inte stirra sig blind på kolhydraterna utan istället se till det värdefulla innehållet av magnesium.

hemul
2

Det blir nog inte mer brinst, men oblansen mellan Ca och Mg kan nog bli större om man hör till dem som börjar äta stora mängder ost.

[Sias]
3

Orsaken till att  jag tagit  upp den här frågan om risk för magnesiumbrist när man håller sig LCHF-kosten - är att jag allt mer börjat misstänka att just brist på magnesium kanske kan vara orsak till att LCHF inte varit helt "smärtfritt" för mig.

Det är snart 4 år sedan jag började med LCHF - en kort tid efter starten  började jag få besvär med kraftiga kramper i fötter, ben nattetid - som jag inte alls hade innan. Inte några övergångsbesvär - för kramperna har sedan dess fortsatt plåga mig. Matsmältningsbesvärr ett annat problem. Uteblivien viktminsknng - väger mer än vid starten (10-12+ kg), Högt Blodtryck - inte haft tidigare men nyligen fick besked om och som fick mig att på nätet söka info om högt Blodtryck går att få ner utan medicinering, eftersom jag är extremt känslig för mediciner. Jag fann då info vad magnesiumbrist kan orsaka - allt detta jag nämnt, plus en mängd andra besvär - både fysiska och psykiska,

#3 "Njurar - salt" har jag fått testat av kinesolog. Helt perfekt!

#4 Kaffe/te,- ricker inte något.

Tar gärna emot tips om var det finns ino att hämta om LCHF - magnesiumbrist, på svenska!

Zepp - tyvärr kan jag, p g a bristande spåkkunskaper, inte ta till mig det på engelska i #5.  Listan över magnesiuminnehåll ungefär som den jag hittat hos vitaminsidan.se. Det som vanligtvis ingår i LCHF-kosten återfinns låååångt ner.

Länken du hänvisar till i #6 - kunde jag direktöversätta med datorns hjälp. Mycke att läsa. Är det något speciellt från det som du vill framhålla?

subcalva
0

Michel Blomgren skriver på svenska om kopplingen mellan D-vitamin, magnesium och kalcium.

D-vitaminrapport och lite till

Zepp
1

Kort sumerat.. Inuiter och antagligen andra ursprunsbefolkningar med höganimalisk diet får i sig allt magnesium som finns i köttet iomed att de oftast kokar detta och dricker upp spadet!

Vi brukar steka och slänger sen ut stora delar av köttsaften varvid megnesiumet går förlorat.

De tester han gjorde var därför anpassade för en västerländsk grupp, de fick buljong (salt) och magesium som kosttillskott motsvarande vad de skulle fått om de ätit allt kött som soppor!

Moderna matlagningsmeteoder har en tendens att laka ut magnesium, då det följer med köttsaften ut och stannar i pannan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Sias]
0

#11 TACK Zepp! Din summering - det jag också kom fram till. Men blev inte klok på om det är så att - eftersom vi sällan dricker upp kokspadet vi inte får i oss magesium när vi äter kött? Håller oss till strikt LCHF-kost? Kan det i sin tur ge magnesiumbrist? 

Ja, det här gör mig ännu mer frågande till om det ändå inte är så att det i LCHF-kosten - "Kött & bea" - blir för lite magnesium (kanske också annat) ? som i sin tur kan bli orsak till div besvär ? För, som sagts, den som håller sig till någorlunda strikt LCHF äter ju knappast något av sånt som är rikt på magnesium!

Eller  kan det kanske bli FÖR mycket kött (protein) som skapar obalans på något sätt, blir för stora belastningar på några organ, matsmältningsapparaten eller annat?  Som i sin tur ger besvär?

hemul
1

Det är inget som försvinner i min stekpanna inte! Äter inte folk sås eller sky?

Som jag sa tidigare, jag kan tänka mig att stora mängder ost (och andra mjölkprodukter) kan skapa obalans. Äter du mer sånt nu än du gjorde innan?

subcalva
0

Jag vet inte hur fördelningen av magnesium i köttdelarna ser ut men när det gäller protein så äter vi ju nästan bara "fint" kött nu för tiden. Förr tog man tillvara alla delar och tog även tillvara på märg i benen genom att koka med benen i grytor.

dufva
0

Det billigaste köttet är det som är bäst ur näringssynpunkt

Inälvsbat och bitar med bindväv och senor

Svålen på grisen etc Skrattande

Det krävs dock långkok för en del av dessa

Jag har nyligen inköpt en tryckkokare som lagar maten på en tredjedel av tiden och med mycket mindre energi

Ett perfekt hjälpmedel som jag kommr använda flitigt

Sweli
0

Jag har alltid ätit nästan allt. Hjärna, lever, njurar, juver, mage, tarmar, kött, etc.  Tyvärr är visa saker svåra att hitta i affärer i Sverige.

[Sias]
0

TACK FÖR TIPS & RÅD!

#13 Jag äter inte några mejeriprodukter alls! Men gjorde det i perioer när jag testade för att komma fram till vad jag mår bra av.  Efterklokt kan jag TRO att jag kanske hade mer  och kraftfullare kramper, men tyvärr tänkte jag inte på det då, utan reagerade mest för att jag fick magvärk, spring på toa = matsmältningsbesvär. Senast var det att jag ökat i vikt som jag reagreade på - p g a att "kläderna krymt".

#15  Långkok blir det ofta - köper hellre fettsprängd högrev än mager nötstek och svålen på fläsk tycker jag om (dock svårt att få tag på fläskkött med svålen kvar, så där a la danskt).  

Men långkokt kött, fläsk med svål, inälvsmat är ju ingenting som blr till mat var och varannan dag.  Men iallafall några gånger i veckan.

Tack för tipset om tryckkokare!

penny
0

Oh nej, jag som har slängt min tryckkokare för flera år sedan. Nyligen slängde jag också mammas. Det blir kankse att köpa ny nu. Buljong från buljongrärning går väl inte att dricka, det måste klart vara hemlagat?

Knaster
0

Innehåller svålen mycket vitaminer/mineraler???

Vilka, och i vilken mängd?

Hur gör man för att bäst ta tillvara dem?

[Sias]
0

Chlorella. Någon som känner till? Har erfarenhet av? Käkat?

info finns bla på vitaminer.nu  (vitala nyheter).