Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10151 ggr
ronjaian
0

24 timmars fasta

jag är en inbiten snusare som är sugen på att testa en 24 timmars fasta,

nån som vet om det är bortkastat då jag i sådana fall tänkt snusa under tiden? tänker inte sluta..

har förstått oxå att en del tillåter sig att dricka kaffe. Vad tror ni om man har en skvätt grädde i kaffet? Kan det oxå förstöra hela grejen?

Tacksam för svar!

[Columba]
0

Vad vill du uppnå med fastan?

ronjaian
0

låta matsmältningen ta det lugnt och vila.. förutom det har jag fått för mig att det ska vara nånting som kroppen mår bra av lite då och då på många olika sätt.. Det har absolut ingenting med att göra att jag vill gå ner i vikt..

[Pennylane1]
2

att inte äta något men snusa och även inta koffein tror jag kan vara vådligt, men jag VET inte! 24 timmar är ju inte så lång tid så du överlever säkert men om det är nån nytta med det betvivlar jag. Men som sagt vet inte.

ronjaian
0

kan tänka mig att matsmältningen kanske inte får sin vila med nikotinet jag tillför kroppen, men då borde det ju vara samma sak med kaffet? nån som vet om snus höjer insulinnivåerna?

[Pennylane1]
0

ja som jag skrev tror jag även koffeinet kan vara till skada… (känner inte till nåt annat ämne i kaffet som skulle skada, jo garvsyran kanske)

Knaster
4

Varför skulle matsmältingssystemet behöva vila?

Är nästa grej att hålla andan och låta lungorna vila?

penny
0

Det finns många undersökningar som visar på att fasta en dag per vecka är bra för kroppen. Jag försöker komma ihåg var jag läste det sist. Jag tror att det var inom stenålderskosten.

[Pennylane1]
0

Fast då tror jag ändå inte att man ska tillföra nikotin och koffein som enda "näringsämnen". Grädden är nog ingen fara med.

Alexandraea
0

Hm, känns snällare mot kroppen att låta den vila från niktoin och koffein i 24 timmar än mat… Tungan ute

Nä, men allvarligt så är jag lite skeptiskt till dessa endagsfastor, när jag jobbade med hälsokost fick jag lära mig att de som körde fastor som utrensningsmetod måste alltid hålla på i minst 5 dagar för att det skulle ge resultat. Sedan tror jag inte att vi ska underskatta vår egna kropp och dess fantastiska förmåga att ta hand om sig själv, vi har ett stort komplext system inom oss som ständigt jobbar med att avgifta och läka kroppen, och det den behöver är en jämn tillförsel av näringsämnen för att orka göra detta på bästa sätt.

penny
0

Jag vet inte det. De av oss som nästan är enbart köttätare skulle nog må bra av endagsfasta då och då. Alla större köttätande djur i naturen äter inte varje dag. Det gjorde inte vi som jägare/samlare heller.

Jag har också läst rekommendationer om att vi inte ska ge våra husdjur mat alla dagar. De mår bättre, blir friskare och lever längre om de får fasta 1 - 2 dagar i veckan. Jag vet också att arbetande fårhundar i Skottland och Irland inte utfodras på söndagar. Det är deras viloda från mat och arbete. Det mår de bra av.

Jag har testat några gånger med att låta måndagar bli en matfri dag. Det gick jättebra och jag mådde väldigt bra, men sen kom semestern emellan och jag glömde bort det. Jag ska nog hoppa på det igen.

Pröva på det! Helst utan snus, kaffe och grädde naturligtvis, men det kanske du känner för att sluta med efter ett tag.

ronjaian
0

Ja, jag vet ju självklart att snus inte är bra. Har snusat i 20 år så.. Undrar bara om det kan förstöra själva fastan på nåt vis. Under fastan ska man ju inte ha insulinsvängningar, vilket jag är lite undrande över om snus kanske kan ge… Jag tror som du penny att det är jättebra för kroppen att fasta ibland…

MimLan
1

#12 "När det gäller snus har man i en svensk studie konstaterat att snusning kan leda till en nedsatt insulinkänslighet i kroppen. Det innebär att kroppens eget insulin fungerar sämre än normalt. Nedsatt insulinkänslighet är ett tidigt stadium i utvecklingen av typ-2 diabetes (vuxendiabetes).

Orsaken till att snus har denna effekt på insulinkänsligheten är inte klarlagd. Sannolikt beror det till viss del på att nikotinet i snus leder till att blodkärlen drar ihop sig och därmed får man en försämrad blodcirkulation i kroppens olika organ, framför allt i musklerna. En försämrad cirkulation leder i sin tur till sämre förutsättningar för att ta upp socker från blodet till musklerna, där sockret fungerar som bränsle."

"Nikotin som finns i höga doser i snus höjer blodsockret, hjärtfrekvens och Blodtryck vilket är ej bra."

Det är relativt enkelt att googla i ämnet. Men visst vet du redan att det inte är bra för hälsan? Att fundera på om det "förstör" fastan blir lite av att sila mygg och svälja kameler. På vilket sätt skulle ett dygns fasta spela en avgörande roll mot 20 års snusande?

ronjaian
1

Jag ställde en fråga som jag ville ha svar på. Sen kan man tycka att jag är dum i huvudet som vill fasta fast jag har en nikotinsjuk kropp. Kanske jag borde proppa i mig en massa kolhydrater oxå, för eftersom jag snusar så spelar väl ingenting annat nån roll..