Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6333 ggr
_Lo_
0

HCHF - farligt?

Jag lagar oftast maten här hemma och jag äter LCHF. Jag tycker att det bästa för hela familjen är att äta naturlig mat med så lite tillsatser som möjligt. Om sedan sonen och maken lägger till ris, pasta, potatis, rotfrukter etc. så tycker iaf jag att det är helt ok, eftersom att de inte har någon anledning att tänka på vikten. Men vissa går ju i taket och säger att då blir det HCHF och det är ju jättefarligt! Att det isof skulle vara bättre med HCLF(higt carb, low fat). Men jag köper inte det. Fettet mättar ju mer, och äter man fullfeta produkter så blir det ju samtidigt att man äter mindre av kolhydraterna.

Min sambo är lång och smal men hade när jag började med LCHF en begynnande putmage. När jag övergick till LCHF så slutade han med Billyspizzor, gorbys och pannkaka till frukost och åt omelett med mig istället. I övrigt så behåller han tyvärr sin cola, sina strips, chips, pasta och godis (dåliga val, jag vet)

Men i och med att han åt av min mat, åt omelettfrukostar och så, så gick han ändå ner 3 kg och putmagen försvann. Så min slutsats är att det ändå är bättre att minska lite på kolhydraterna än inget alls… Vad säger ni andra?

CelsiusT
0

Jag tror nog det är bättre att äta mindre kolhydrater och mkt fett än att äta som dom flesta annars gör, mkt kolhydrater och mkt/mindre fett.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Magica1970
0

Här hemma äter barnen LCHF men med lite pasta t.ex. Äter de bröd så är det tunna brödskivor med mycket pålägg. Det blir alltså inte så HCHF.

Sweli
0

Här hemma är det jag som äter LCHF, maken tar en potatis eller lite ris men absolut inte några mängder.

spirit
1

Företagen har lyckats.

Att få "alla" att äta giftiga kolhydrater som kräver skyddshormonet insulin för att vi ska överleva.

70 kg människa har lika många gram glukos i blodet som blodglukosvärdet i mmol/L anger.

5 mmol/L = 5 gram glukos i blodet.

Sedan vill Livsmedelsverket att jag ska äta 480 gram glukos per dag (3 200 kcal*60 %=1 920 kcal. 1 920 kcal/4=480 g).

De borde veta att om man har mer än 30-50 mmol/L (=>30-50 g) glukos så dör man.

Så Livsmedelsverket vill att man ska äta en mer än 10-faldigt dödlig dos av glukos per dag.

Protein och fett är livsnödvändiga och ogiftiga.

Vad finns de då att välja på?

Jag låter bli mycket av kolhydraterna och mår oförskämt bra samtidigt som jag äter gourmetmat.

subcalva
0

#4 Kolhydrater är inte giftiga och kroppen använder glukos till bra mycket mer än att lagra 5 gram i blodet.

Har man en normalt fungerande ämnesomsättning så kan man också hantera normala mängder kolhydrater av god kvalité som tex potatis, ris och rotfrukter.

Det där argumentet att bara äta det livsnödvändiga håller inte riktigt. Av fetterna är det bara de fleromättade fetterna (ffa O3 o O6) som är livsnödvändiga och de ska man absolut inte äta för mycket av. Mättat fett är INTE livsnodvändigt.

julia61
0

Hej!

Min son på 13 år äter lchf hemma och försöker äta lchf likt på skolan. Men det är inte lätt då de oftast får skinsås eller andra blandade maträtter, troligtvis tllagade med soja och margarin.

Han äter inte smörgåsar på skolan, fast jag fått dem att ha bregott i matsalen efter tre års tjatande! Ibland en bit hårdbröd.

Men hemma blir det lchf och frukost en fibertoast eller yoghurt. Han hittar inte riktigt en bra frukost han gillar.

Som alla andra ungdomar blir det lite chips o lite dricka på helgen, inta alla unddomar men många då.

Jag hoppas ju att han inte går upp av det vangliga ätandet mellan skola och hemmet.

Men smör och grädde äts i lagom mängd i maten hemma, grönsaker och så vidare.

Zepp
0

Är man frisk och har en fungerande apitreglering så tål man för det mesta riktig mat oavsett proportioner.. och om aptitregleringen reagerar som den skall så äter man sällan mer kalorier än vad kroppen behöver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.